Kā mazas valstis var izdzīvot mūsdienu pasaulē
Prof. Žaneta Ozoliņa, Latvijas Universitātes Sociālo zinātņu fakultātes Politikas zinātņu nodaļas vadītāja
Mazo valstu efektivitāte pasaulē
ir atkarīga no vispusīgām zināšanām, valsts rīcībā esošā
potenciāla (ekonomiskā, cilvēku, politiskā, intelektuālā utt.) un
mākas pielietot zināšanas šā potenciāla izmantošanai
iekšpolitiski
un ārpolitiski.
Mazo valstu
lielo iespēju laikmets
Žaneta Ozoliņa Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
21. gadsimts ir mazo valstu lielo
iespēju laikmets Pieņemu, ka šis apgalvojums varētu izraisīt
virkni iebildumu un pat protestu. Tiem pamatā būtu nenoliedzami
vērā ņemami argumenti – pasaulē valda viena lielvalsts ASV, tā
veido starptautisko attiecību kārtību atbilstoši savām interesēm
un vajadzībām, starptautiskie iebildumi nebija spējīgi apturēt
iebrukumu Irākā. Par kādu mazo valstu triumfu varam runāt?
Tomēr pēdējo desmit gadu notikumi pierāda, ka mazās valstis var
būt ļoti sekmīgas pasaules arēnā un ar savu aktīvo līdzdalību,
sadarbojoties ar citām valstīm, stāties pretī dažādiem
starptautiskiem izaicinājumiem.
Viens no spilgtākiem piemēriem ir Eiropas Savienība (ES). Retais
šodien apšaubīs ES ietekmes palielināšanos pasaulē. Nedaudz
statistikas – šo valstu apvienību veido galvenokārt mazās
valstis, un to skaits pēc paplašināšanās tikai pieaugs. Patlaban
no 15 ES dalībvalstīm desmit ir mazas valstis. No jaunajām 10
dalībniecēm 9 arī pieskaitāmas mazo valstu grupai. Pēc 2004. gada
1. maija 19 no 25 ES dalībvalstīm pārstāvēs mazās valstis. Lai
arī par pamatotu jāuzskata arguments, ka skaitliski mazo valstu
ES ir vairāk, tomēr lielākā ietekme joprojām ir divām Eiropas
lielvalstīm Francijai un Vācijai, tomēr, raugoties nākotnes
kontekstā, situācija nav tik viennozīmīga.
Pēc ES paplašināšanās valstīm būs iespējas veidot dažādas
neformālas koalīcijas, ar kuru starpniecību ierobežot
nepieņemamus lēmumus. Lielo valstu uzvedībā vērojama nervozitāte
par gaidāmo – ne velti Francijas prezidents Žaks Širaks
periodiski izsaka no labām diplomātiskām manierēm attālus
komentārus, tos attiecinot uz mazajām valstīm (piemēram,
“baltiešiem trūkst Eiropas instinktu”). Tas, ka lielas valsts
vadītājs tik nervozi reaģē uz mazo valstu ārējās un drošības
politikas īstenošanas patstāvību, liecina, ka pastāv bažas par
savas dominances saglabāšanu Eiropā.
Ikviena valsts, neatkarīgi no tās lieluma, pakļauta
globalizācijas procesa negatīvajām un pozitīvajām sekām. Uzskats,
ka lielajām valstīm globalizācija rada priekšrocības, bet mazajām
– problēmas, nav pamatots. Daudzi piemēri pierāda pretējo.
Nesen veiktajā pētījumā par eiropiešu attieksmi pret
globalizāciju parādās zīmīgas tendences. Par savas valsts spēju
piemēroties globalizācijas procesiem visvairāk pārliecināti ir
Eiropas “lielvalstu” pārstāvji somi (60%), otrajā vietā ir
luksemburgieši (60%), un trijnieku noslēdz dāņi (59%). Sarakstu
pabeidz pret globalizāciju vispiesardzīgākās valstis – portugāļi
(25%), tiem seko briti (29%) un Francijas iedzīvotāji (35%).
Mazam jābūt aktīvam
Attieksmē pret globalizāciju
atšķirības starp lielajām un mazajām valstīm var raksturot šādi:
lielās valstis var atļauties nošķirt globalizācijas ierobežojumus
no priekšrocībām un koncentrēt visus līdzekļus pēdējo
izmantošanai. Taču mazajām valstīm jābūt vienlīdz aktīvām,
izvērtējot abas globalizācijas tendences. Piemēram, viena no
globalizācijas iespējām ir līdzdalība starptautiskajā
tirdzniecībā. Neatkarīgi no izmēriem, ja valstij ir ko piedāvāt
pasaules atvērtajā tirgū, tad tā ir priekšrocība. To sekmīgi
apliecina Dānija, Somija, Zviedrija, Nīderlande, Singapūra. Ja
valsts rīcībā nav konkurētspējīgu preču un pakalpojumu, tas ir
būtisks ierobežojums tās ekonomiskajai izaugsmei, un valsts
izmēri šajā gadījumā nebūs glābiņš.
Lai valsts būtu konkurētspējīga pasaulē, tai nepieciešama savu
resursu efektīva pārvalde. Tas attiecas gan uz dabas resursiem,
gan cilvēku potenciālu, gan spēju izveidot tādu pārvaldes
mehānismu, kurš spēj valsts rīcībā esošās bagātības sekmīgi
izmantot. Piemēram, Krievija allaž bijusi to pasaules valstu
piecniekā, kuru rīcībā ir nozīmīgi stratēģiskie resursi (nafta,
dabasgāze, derīgie izrakteņi). Taču, salīdzinot iekšzemes
kopprodukta apjomu uz katru iedzīvotāju Krievijā un Eiropas
mazajās valstīs, atšķirība ir ievērojama. Piemēram, Nīderlandē
iekšzemes kopprodukts (IKP) ir desmit reizes lielāks nekā
Krievijā.
Ne velti globalizācijas procesa pētnieks žurnālists Tomass
Frīdmens secinājis, ka labākais veids, kā noteikt valsts
efektivitāti pasaulē, ir uzdot jautājumu : cik sver?
Cik sver valsts galvenā eksporta prece? Meklējot atbildi uz šo
jautājumu, redzams, ka tieši tās valstis, kuru eksportā dominē
pakalpojumi, telekomunikācijas un modernās tehnoloģijas, kas
nesver gandrīz nemaz, ir ar visaugstāko IKP. Savukārt dabas
resursus eksportējošās valstis nereti šajā ziņā ieņem visnotaļ
pieticīgu vietu pasaules attīstītāko valstu rangu tabulā.
Reģionālās
sadarbības
vektors
Vēl viena ar globalizāciju
saistīta tendence ir reģionālā sadarbība.
Valstu vēlme veidot dažāda līmeņa un formu sadarbību ar vienā
telpā izvietotām kaimiņzemēm pēdējā gadu desmitā ievērojami
pieaugusi. Jebkurā pasaules malā valstis veido ūnijas, līgas,
apvienības, savienības. Vai šī tendence būtu uzlūkojama tikai kā
valdību labas gribas apliecinājums?
Politikā nekas nenotiek tāpat vien. Valstu apvienībām vieglāk un
arī lētāk ir reaģēt uz pasaulē notiekošo kopā nekā individuāli.
Taču vienā zemeslodes pusē savienības zeļ un plaukst (ES, NATO,
Baltijas jūras sadarbība, Vidusjūras sadarbība), bet citās velk
pēdējo dvašu (Neatkarīgo Valstu Savienība)? Viens no
skaidrojumiem meklējams valstu un sabiedrību vēlmē un mākā
izmantot reģionālo potenciālu savu un kopīgu mērķu labā. Ja
Latvija deviņdesmito gadu sākumā būtu izvēlējusies “lepno”
neitralitātes ceļu, izvairoties no iekļaušanās reģionālās
sadarbības tīklos ar kaimiņvalstīm un organizācijām, tad,
iespējams, 21. gadsimtā mēs iesoļotu vienā valstu grupā ar
Moldovu, Ukrainu, Baltkrieviju.
Vai, balstoties uz citu mazo valstu pieredzi pasaulē, iespējams
izstrādāt formulu, kas palīdzētu mazajām valstīm piemēroties
globalizācijas izraisītajām pozitīvajām un negatīvajām sekām? To
varētu nosaukt par mazo valstu efektivitātes formulu.
Dažādi autori piedāvā atšķirīgus risinājumus. Gribētu piedāvāt
vienu no iespējamajām formulām.
Mazo valstu efektivitāte pasaulē ir atkarīga no vispusīgām
zināšanām, valsts rīcībā esošā potenciāla (ekonomiskā, cilvēku,
politiskā, intelektuālā utt.) un mākas pielietot zināšanas šā
potenciāla izmantošanai iekšpolitiski un ārpolitiski.