Konkurences padomes lēmums Nr.18
Rīgā 2004.gada 3.martā (prot. Nr.11, 3.§)
Par tirgus dalībnieku apvienošanos
Lieta Nr.847/03/05/14
Par SUOMEN POSTI OYJ 23.12.2003. iesniegumu par apvienošanos
Konkurences padome 2003.gada
23.decembrī saņēma Somijas kompānijas “SUOMEN POSTI OYJ” (turpmāk
— Somijas pasts) pilnvaroto pārstāvju ziņojumu par apvienošanos
(turpmāk — Ziņojums). Tas bija pilnībā noformēts saskaņā ar
Ministru kabineta 20.01.2003. noteikumiem Nr.22 “Kārtība, kādā
iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku
apvienošanos”. Konkurences padome 14.01.2004. pieņēma lēmumu Nr.6
atzīt NMC akciju pirkšanas darījumu par paziņojamu apvienošanos
Konkurences likuma izpratnē un izskatīt Ziņojumu saskaņā ar
Konkurences likuma 16. pantu un Ministru kabineta 20.01.2003.
noteikumiem Nr.22 “Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms
ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos”.
Izvērtējot Ziņojumā ietverto un papildus iegūto informāciju,
Konkurences padome
konstatēja:
1. Somijas pasts ir Somijas akciju sabiedrība, kuras galvenie darbības virzieni ir pasta un sakaru operācijas, kā arī ar tām saistītie un atbalsta pakalpojumi — dažādu sūtījumu un paku pakalpojumi, e-pakalpojumi un tiešā mārketinga pakalpojumi. Somijas pastam pieder 48,75% Latvijas uzņēmuma sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Elektroniskais pasts” (turpmāk — LEP) kapitāla daļu. Ziņojumā sniegtā informācija liecina un iepriekš iesniegtais (08.12.2003. Nr.01–353/2003) LEP 1995.gada 27.augustā noslēgtais Dalībnieku līgums apliecina, ka Somijas pasts realizē LEP kopīgu izšķirošu ietekmi ar BO VAS “Latvijas pasts”, jo Dalībnieku līguma 3.punktā noteikts, ka “visu lēmumu pieņemšana Valdē (saskaņā ar statūtiem — Direktoru padomē) un Dalībnieku sapulcē notiek uz Dalībnieku vienbalsības
principa pamata”. Bez tam LEP Valdē katrai pusei ir noteikts vienāds pārstāvju skaits. Tādēļ saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 2. un 9.punktu Somijas pasts un LEP Latvijā ir uzskatāmi par vienu tirgus dalībnieku.
LEP ir LR Uzņēmumu reģistrā ar
Nr.40003266519 reģistrēta sabiedrība ar ierobežotu atbildību. Tās
galvenās darbības sfēras saskaņā ar statūtu 3.2.punktu ir:
1) nodrošināt papildu pakalpojumus vēstuļu korespondences
biznesam Latvijā;
2) izveidot un ekspluatēt pakalpojuma centru (centru), lai
nodrošinātu nosūtīšanu, drukāšanu, ievietošanu aploksnēs un pasta
elektronisko sūtījumu pakalpojumu, ieskaitot nepieciešamos
materiālus, u.c.
Akciju sabiedrība “Nacionālais maksājumu centrs” (turpmāk — NMC)
ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā ar Nr.40003380477
reģistrēta uzņēmējsabiedrība, kuras dibinātājs un 100% akciju
turētājs ir Zviedrijas akciju sabiedrība “SWEDGIRO AB”
(Zviedrijas pasta meitasuzņēmums). NMC galvenie darbības virzieni
ir poligrāfiskā izpilde un ar to saistītie pakalpojumi, ar
norēķinu veikšanu saistītie pakalpojumi un elektroniska dokumentu
piestādīšana un apskate.
2. Apvienošanās paredzēta, Somijas pastam iegādājoties 100% NMC
akciju no “SWEDGIRO AB”. (**) Saskaņā ar Līguma 5.1.2.punktu
darījums notiks ar nosacījumu, ka ir saņemts attiecīgo
konkurences uzraudzības iestāžu akcepts.
Ziņojumā norādīts, ka apvienošanās “tiek realizēta saskaņā ar
Somijas pasta starptautiskās attīstības stratēģiju, pa-plašinot
tirgu un klientiem piedāvāto pakalpojumu spektru un pakalpojuma
saņemšanas iespējas. Pamatā tas tiek nodrošināts, uzsākot
komercdarbību citās valstīs, tai skaitā arī Baltijā.
Komercdarbības uzsākšana un veikšana Baltijas valstīs nodrošinās
pakalpojumu piedāvājumu un saņemšanu ģeogrāfiski plašākā
teritorijā, kā arī Somijas pastam dos iespējas izmantot
priekšrocības, kas pastāv katrā no atsevišķajām teritorijām,
piemēram, pakalpojumu sniegšanas pašizmaksas, uzņēmumos esošā
infra-struktūra, personāla kvalifikācija”.
3. Ziņojumā ir identificēti trīs konkrēto preču tirgi, kuros
darbojas NMC, un tie ir:
1) poligrāfiskā izpilde un ar to saistītie pakalpojumi;
2) tiešā debeta jeb automātisko maksājumu pakalpojumi;
3) elektroniska dokumentu prezentācija.
Ziņojuma iesniedzēji uzskata, ka visu minēto preču konkrētie
tirgi ģeogrāfiski aptver visu Latviju.
Saskaņā ar Ziņojumā sniegto informāciju poligrāfiskās izpildes
pakalpojumi ietver komercdarbībā izmantojamu vai citu komer-ciāla
rakstura iespieddarbu (reklāmas materiālu, rēķinu, ziņojumu,
prospektu, zāļu anotāciju, aplokšņu, lietošanas instrukciju u.c.
materiālu) nodrošināšanu. Kā papildu pakalpojumi tiek piedāvāta
datorizēta informācijas sagatavošana (failu pārbaude un
sagatavošana drukāšanai, datu papildināšana, atlase, informācijas
arhivēšana u.c.) un materiālu sagatavošana nosūtīšanai un
piegādei klientiem (iesaiņošana, pakošana, ievietošana
aploksnēs).
Tiešā debeta pakalpojumi (automā-tiskie maksājumi) nodrošina to,
ka rēķinu apmaksas periodā nauda tiek automātiski debetēta no
maksātāja bankas konta un pārskaitīta uz rēķina izrakstītāja
bankas kontu un maksātājam pašam nav jādodas uz banku vai citu
norēķinu iestādi, lai apmaksātu savus rēķinus. Maksātājam tiek
nodota informācija par norēķinu plūsmu.
Elektroniska dokumentu prezentācija ir uzņēmumu sagatavoto
dokumentu apskate internetā, kur dokuments tiek attēlots tādā
pašā izskatā kā uz papīra. Dokumenta saņēmējs šādi sagatavotu
dokumentu var apskatīt, izdrukāt un lietot kā parastu dokumentu
papīra formā vai saglabāt uz jebkuriem datu nesējiem.
4. Konkurences padome uzskata, ka poligrāfiskās izpildes un ar to
saistīto pakalpojumu tirgus Ziņojumā noteikts pārāk plaši.
Minētie pakalpojumi ietver sevī tādu specifisku pakalpojumu, kā
personām (klientiem) adresētu drukāto un elektronisko
paziņojumu sagatavošanas pakalpojumu tirgus. Šajā pakalpojumā
ietilpst kredītiestāžu, sabiedrisko un sociālo pakalpojumu
sniedzēju rēķinu, kontu izrakstu, kredītkaršu atskaišu u.c.
informācijas apstrāde, izdrukāšana un ievietošana aploksnēs, kā
arī nosūtīšanas organizēšana. Pakalpojuma īpatnība atšķirībā no
parastās poligrāfiskās izpildes, pirmkārt, ir tā kompleksais
raksturs: pasūtītājs ir ieinteresēts, lai personām — klientiem —
paredzētie paziņojumi tiktu ātri, precīzi poligrāfiski
sagatavoti, ievietoti aploksnēs un pa pastu piegādāti klientam;
otrkārt, pasūtītāja ieinteresētība saņemt pakalpojumu regulāri
(piemēram, ik mēnesi) uz ilgtermiņa līguma pamata un lielos
apjomos (atbilstoši pasūtītāja klientu skaitam, kas var sasniegt
simtus tūkstošu).
5. Iepriekš aprakstīto pakalpojumu izmanto Latvijas lielākie
telekomunikāciju uzņēmumi, bankas, BOVAS “Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūra” (turpmāk — VSAA), VAS “Latvenergo”, a/s
“Latvijas gāze” u.c. uzņēmumi, kuru klientu loks ir ļoti plašs,
un rēķini vai kontu izraksti piegādājami klientiem vismaz vienu
reizi mēnesī. Kā norāda vairāki šā pakalpojuma saņēmēji (a/s
“Latvijas gāze” 13.01.2004. Nr.05–7/62; BOVAS “Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūra” 13.01.2004. Nr.01/421; SIA “Latvijas
Mobilais telefons” 27.01.2004. Nr. 348/BP), bez NMC un LEP šo
pakalpojumu neviena cita uzņēmējsabiedrība nespēj sniegt. Arī LEP
(08.01.2004. Nr.1–2004/10) norāda uz to, ka NMC un LEP sniegtais
pakalpojums atšķiras no citu poligrāfijas uzņēmumu sniegtajiem ar
to, ka “pēc poligrāfijas pakalpojumu sniegšanas gan LEP, gan NMC
ir spējīgi liela apjoma izdrukāto informāciju īsā laika periodā
sapakot aploksnēs”. NMC norādītie (08.01.2004. Nr.1/001)
iespējamie konkurenti — SIA “Digitālās drukas centrs” un a/s
“Diena” struktūrvienība “Poligrāfijas grupa “Mūkusala”” — norāda,
ka, lai sniegtu citiem tirgus dalībniekiem personām adresēto
drukāto un elektronisko paziņojumu sagatavošanas pakalpojumu, SIA
“Digitālās drukas centrs” (Nr.1–8/2, fakss saņemts 27.01.2004.)
nepieciešams izdarīt nopietnas investīcijas iekārtu iegādei, jo
pašlaik sūtījumu iepakošana tiek veikta ar rokām, bet a/s “Diena”
(13.02.2004. Nr.3–23/18) būtu jāiegādājas cita drukas iekārta,
bet tā neuzskata sevi par potenciālu šā tirgus dalībnieku.
Ņemot vērā minēto, kā arī šā lēmuma 1.punktā konstatēto,
Konkurences padome uzskata, ka apvienošanās rezultātā notiks
koncentrācija personām (klientiem) adresētu drukāto un
elektronisko paziņojumu sagatavošanas pakalpojumu tirgū, kur
vienīgie tirgus dalībnieki — NMC un LEP — kļūs par vienu tirgus
dalībnieku Konkurences likuma 1. panta 9. punkta izpratnē, kā
rezultātā tiks likvidēta konkurence šajā tirgū.
6. Saskaņā ar Ziņojumā sniegto informāciju tiešā debeta
pakalpojumus sniedz NMC, BOVAS “Latvijas pasts” Norēķinu centrs,
gan pašas bankas. Kā norāda vairākas aptaujātās bankas (a/s
“Parekss banka” 07.01.2004. Nr.2.1.2.–01/07; a/s “Baltijas
Tranzītu banka” 09.01.2004. Nr.03.01–29/154; a/s “Rietumu banka”
20.01.2004. Nr.3.1–13–18/353) un NMC (08.01.2004. Nr.1/001),
tiešā debeta pakal-pojumus nelielā apjomā sniedz arī SIA
“Lattelekom SIA” un SIA “Baltkom Plus”. Aprēķinot pēc veikto
transakciju skaita, NMC tirgus daļa Ziņojumā tiek vērtēta (**)
2002.gadā ((**) 2000.gadā, (**) 2001.gadā), bet pēc transakciju
summām — (**) 2002.gadā ((**) 2000.gadā, (**) 2001.gadā). Daļa no
aptaujātajām bankām uzskata NMC par savu konkurentu tiešā debeta
pakalpojumu tirgū, turpretim daļa — ne.
NMC tiešā debeta pakalpojumu sniegšanā darbojas kā starpnieks,
t.i., nodrošina automātisko maksājumu sistēmu. Šim nolūkam NMC
slēdz sadarbības līgumus ar bankām par šādu tiešā debeta rīkojumu
izpildi, kas nozīmē pakalpojuma izpildes nodošanu citai personai.
Ja NMC šo pašas bankas funkciju veic lētāk, nekā tas izmaksātu,
ja to darītu pati banka, banka slēdz sadarbības līgumu, pretējā
gadījumā — tiešā debeta pakalpojumus klientiem sniedz pašas. Bez
tam NMC pakalpojumam no klienta puses ir tāda priekšrocība, ka to
var saņemt jebkurš klients neatkarīgi no bankas, kuru tas
izmanto. Minētā iemesla dēļ Konkurences padome uzskata, ka NMC
lielā tirgus daļa norāda uz dominējošo stāvokli tiešā debeta
pakalpojumu tirgū.
Ziņojumā norādīts, ka daļēji tiešā debeta pakalpojumi varētu tikt
aizvietoti ar personu norēķiniem, izmantojot mobilo tālruni,
internetbankas un bankomātu kartes. Aptaujāto banku un citu
uzņēmējsabiedrību viedoklis šajā jautājumā ir atšķirīgs.
Konkurences padome uzskata, ka patstāvīgu norēķinu gadījumā
klients katra rēķina apmaksai dod atsevišķu rīkojumu, bet tiešā
debeta gadījumā banka vai NMC, pamatojoties uz klienta tiešā
debeta rīkojumu, katra mēneša vai cita laika perioda norādītajā
datumā automātiski ietur no klienta konta rēķina apmaksai
nepieciešamo summu. Tādēļ šie maksājumu veidi nevar tikt
uzskatīti par savstarpēji aizvietojamiem.
Ņemot vērā to, ka LEP nesniedz tiešā debeta pakalpojumus,
Konkurences padome uzskata, ka apvienošanās rezultātā minētajā
tirgū nenotiks koncentrācija un līdz ar to konkurence tajā netiks
ietekmēta.
7. Dokumentu elektroniskās pre-zentācijas pakalpojuma sniegšanu
NMC sāka 2002.gadā. Bez NMC šādu pakalpojumu (savu rēķinu
elektronisku piegādi klientiem) sniedz arī lielākie
telekomunikāciju uzņēmumi — SIA “Latvijas Mobilais telefons”, SIA
“Lattelekom SIA”, SIA
“Tele2”. Dokumentu elektroniskā prezentācija ir alternatīva drukātajiem paziņojumiem, tomēr šā pakalpojuma sniegšanas apjoms atkarīgs no klientiem pieejamās tehnoloģijas, jo dokumentu apskatei nepieciešams interneta pieslēgums.
LEP nesniedz dokumentu
elektroniskās prezentācijas pakalpojumu, tādēļ Konkurences padome
uzskata, ka apvienošanās rezultātā minētajā tirgū nenotiks
koncentrācija un līdz ar to konkurence tajā netiks
ietekmēta.
8. Vērtējot apvienošanās sekas, Ziņojumā norādīts, ka darījuma
rezultātā pazemināsies NMC sniegto pakalpojumu cenas, jo,
pirmkārt, “NMC būs iespēja saņemt un izpildīt pasūtījumus no
ārzemju pasūtītājiem (gan no grupas, gan no citiem uzņēmumiem),
kā rezultātā palielināsies NMC pakalpojumu apjomi un tā darbībai
radīsies “apjoma efekts”, proti, palielinoties pasūtījuma
apjomiem, samazināsies pakalpojumu pašizmaksa”, un, otrkārt,
“NMC, iekļaujoties starptautisku uzņēmumu grupā, būs iespējas
grupas ietvaros veikt un saņemt atbalstu tirgus un pakalpojumu
izpētē un attīstībā, pārņemt un ieviest zinātību
(know–how), kā arī jaunas tehnoloģijas, kas attiecīgi
samazinās pakalpojumu pašizmaksu”. Ziņojuma iesniedzēji uzskata,
ka šāda darījuma realizācija neizraisa nelabvēlīgas sekas un tas
nav pretrunā ar klientu, patērētāju un sabiedrības interesēm.
Darījuma rezultātā NMC kļūtu par starptautiski konkurētspējīgu
uzņēmumu, kura komercdarbības apjomi, iekļaujoties starptautisku
uzņēmumu grupā un saņemot investīcijas, varētu
palielināties.
9. LEP (08.01.2004. Nr.1–2004/10) uzskata, ka “apvienošanās gan
uzņēmuma darbību, gan tirgu ietekmēs pozitīvi. Apvienojoties
uzņēmumiem, būtiski samazinātos iekārtu uzturēšanas izmaksas, jo
būtu iespējams apvienot un optimizēt resursus, samazinātos
ražošanas un citas izmaksas. (..) Tirgus, kurā darbojas LEP un
NMC, ir raksturīgs ar nepieciešamību pēc lieliem
kapitālieguldījumiem. Apvienošanās dotu iespēju piedāvāt Latvijas
tirgū jaunus pakalpojumus, kā arī jaunas iespējas pie jau
esošajiem pakalpojumiem, ko savādāk nebūtu izdevīgi piedāvāt
Latvijas ierobežotā tirgus dēļ, piemēram, mainīgās informācijas
pilnkrāsu druka. Šāda pakalpojuma ieviešana padarītu iespējamu
pārvērst Latvijas uzņēmumu izsūtītos rēķinus saviem klientiem par
mārketinga instrumentu un līdz ar to padarītu Latvijas uzņēmumu
ieguldījumus mārketingā vēl efektīvākus”.
10. BOVAS “Latvijas pasts” (12.01.2004. Nr.01–17.1/9) uzskata, ka
“paredzētā apvienošanās LEP uzņēmējdarbību tieši neietekmēs, jo,
neskatoties uz Somijas pasta dalību LEP kapitālā, LEP un NMC
turpinās darboties Latvijas tirgū kā konkurenti. Šāds uzskats
pamatojams ar to apstākli, ka Somijas pastam nav iespēju
vienpersoniski izlemt jautājumus attiecībā uz LEP darbību, kā arī
citādi ietekmēt LEP darbību vai panākt sev vēlamu lēmumu
pieņemšanu, ja tam attiecīgi nepiekrīt Latvijas Pasts. (..)
Attiecībā uz drukas pakalpojumiem, ko piedāvā gan LEP, gan NMC,
Latvijas Pasts var Jūs informēt, ka pēdējā laikā arī ārzemju
kompānijas ir izrādījušas interesi un pētījušas iespējas piedāvāt
šādus pakalpojumus Latvijas tirgū. (..) Tas liek domāt, ka
drīzumā kā NMC un LEP konkurenti varētu parādīties arī citas
ārzemju kompānijas”.
11. Konkurences likuma 16.panta otrā daļa nosaka, ka “Konkurences
padome ar lēmumu aizliedz apvienošanos, kuras rezultātā rodas vai
nostiprinās dominējošais stāvoklis, kas ievērojami kavēs,
ierobežos vai deformēs konkurenci jebkurā konkrētajā tirgū”.
Izvērtējot Ziņojumā sniegto un papildus saņemto informāciju,
Konkurences padome secināja, ka apvienošanās nav atļaujama, jo
tās rezultātā tiktu likvidēta konkurence personām (klientiem)
adresētu drukāto un elektronisko paziņojumu sagatavošanas
pakalpojumu tirgū. Par minēto secinājumu 05.02.2004. ar vēstuli
Nr.5–187 tika informēts Somijas pasta pilnvarotais pārstāvis.
Savā 11.02.2004. atbildē Nr.01–30/2004 tas informē Konkurences
padomi, ka Somijas pasts nepiekrīt Konkurences padomes konkrētā
tirgus definīcijai un uzskata to par pārāk sašaurinātu. Somijas
pasts uzskata, ka drukas darbi un drukāto materiālu ievietošana
aploksnēs ir tehnoloģiski nodalāmi procesi un katru no šiem
pakalpojumiem var izpildīt cits pakalpojumu sniedzējs.
Poligrāfisko izpildi jeb digitālo druku bez NMC un LEP, pēc
Somijas pasta domām, var veikt arī jau agrāk norādītie uzņēmumi —
SIA “Digitālās drukas centrs” un a/s “Diena” tipogrāfija
“Mūkusala”. Minēto uzņēmumu viedokli Konkurences padome
noskaidroja, un tas atspoguļots šā lēmuma 5.punktā. Sūtījumu
ievietošanu aploksnēs arī varot veikt vairāki citi uzņēmumi,
piemēram, SIA “Reklāmas pasts” un SIA “BATES ADM”. Konkurences
padome rakstiski lūdza šo uzņēmumu viedokli. SIA “Reklāmas pasts”
atbildēja (19.02.2004. Nr.36), ka tā nesniedz un arī neplāno
sniegt pakalpojumu, kas ietver rēķinu, kontu izrakstu,
kredītatskaišu un citas informācijas apstrādi, izdrukāšanu un
ievietošanu aploksnēs.
Pakalpojuma komplekso raksturu apliecina 13.12.2002. noslēgtais
līgums (iesniegts ar VSAA 18.02.2004. vēstuli Nr.01/1846) “Par
VSAA klientiem adresēto drukāto un elektronisko paziņojumu
sagatavošanu no 2003. līdz 2006.gadam” starp VSAA un NMC. Līguma
priekšmets ir paziņojumu sagatavošana un citu pienākumu izpilde
saskaņā ar Darba uzdevumu, kas ir minētā līguma pielikums. Darba
uzdevumā paredzēta septiņu veidu paziņojumu elektroniska
sagatavošana, izdruka, locīšana, ievietošana aploksnēs un
nosūtīšanas nodrošināšana (elektroniski vai pa pastu) vienu līdz
astoņas reizes gadā. Sagatavojamo paziņojumu skaits pa veidiem
svārstās no 10 tūkstošiem līdz vienam miljonam gadā.
12. Somijas pasts uzskata, ka iekļūšanai poligrāfiskās izpildes
un saistīto pakalpojumu tirgū nepastāv nopietnas barjeras, šajā
tirgū jau šobrīd vērojama spēcīga konkurence un līdz ar Latvijas
iestāšanos Eiropas Savienībā paplašināsies konkrētais
ģeogrāfiskais tirgus un paplašināsies NMC konkurentu skaits, kā
arī konkurences pastiprināsies un attiecībā uz Latvijas tirgu
parādīsies jauni konkurenti. Tādēļ Somijas pasts uzskata, ka
apvienošanās neradīs nopietnus draudus konkurencei poligrāfiskās
izpildes un saistīto pakalpojumu tirgū. Tomēr Konkurences padomes
rīcībā esošā informācija (skat. šā lēmuma 5. un 11.punktu)
liecina par to, ka šajā tirgū nepastāv potenciālā konkurence no
Latvijas uzņēmumu puses.
13. Konkurences padome izvērtēja Somijas pasta pilnvaroto
pārstāvju iesniegtos argumentus, kā arī Latvijas uzņēmumu sniegto
informāciju un viedokļus un secināja, ka Konkurences padomes
veikto konkrētā tirgus definējumu nav pamata mainīt. Tādēļ
saskaņā ar Konkurences likuma 16.panta otro daļu apvienošanās ir
aizliedzama. Ņemot vērā Konkurences padomes nostāju un
argumentus, Somijas pasta pilnvarotie pārstāji 16.02.2004. ar
vēstuli Nr.01–33/2004 piedāvāja uzņemties saistības, lai
apvienošanos varētu atļaut ar Somijas pastam obligāti izpildāmiem
noteikumiem. Tika piedāvātas šādas darbības: (**)
14. Atbildes vēstulē 18.02.2004. Nr.5–268 Konkurences padome
pauda uzskatu, ka pirmā nosacījuma izpilde novērsīs iespējamās
negatīvās sekas attiecībā uz situāciju un konkurenci personām
(klientiem) adresēto drukāto un elektronisko paziņojumu
sagatavošanas pakalpojumu tirgū, ja vienlaikus no Somijas pasta
puses tiks nodrošināts, ka LEP un NMC darbojas kā neatkarīgi un
konkurējoši tirgus dalībnieki. Konkurences padome uzskata par
pamatotu kā papildu nosacījumu apvienošanās atļaušanai noteikt,
ka Somijas pasts (**) laikā pēc Konkurences padomes lēmuma
saņemšanas nodod tam piederošās LEP kapitāla daļas pārvaldīšanā
no Somijas pasta neatkarīgai trešajai personai. Minētajā vēstulē
Konkurences padome pauda uzskatu, ka, nosakot šādus noteikumus
apvienošanās atļaušanai, pamatoti būtu saistošajos noteikumos
iekļaut arī kontroles un paziņošanas mehānismus, kas nodrošinātu
kontroli pār Somijas pastam uzlikto tiesisko pienākumu izpildi.
Somijas pasts tika aicināts izteikt savu viedokli par Konkurences
padomes izteiktajiem argumentiem.
15. Atbildes vēstulē (20.02.2004. Nr.01–36/2004) Somijas pasta
pilnvarotie pārstāvji piedāvāja papildinātus noteikumus
apvienošanās atļaušanai un lūdza (20.02.2004. Nr.01–37/2004)
pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu līdz 05.03.2004. Ievērojot
minēto lūgumu un pamatojoties uz Administratīvā procesa likuma
47.pantu, kā arī personas tiesību ievērošanas principu
administratīvajā procesā, lai pamatoti un vispusīgi izvērtētu
Somijas pasta izteikto viedokli par tā intereses mazāk
ierobežojoša administratīvā akta pieņemšanu, Konkurences padome
20.02.2004. sēdē nolēma (prot. Nr.10, 5.§) pagarināt lēmuma
pieņemšanas termiņu lietā līdz 05.03.2004.
16. Konkurences padome, izvērtējot lietas apstākļus, Somijas
pasta viedokli un argumentus lietā, kā arī ņemot vērā
administratīvā akta izdošanas samērīguma un lietderības
apsvērumus, secina, ka apvienošanās būtu atļaujama, nosakot
Somijas pastam saistošos noteikumus. Saistošajos noteikumos
ietverami tādi tiesiskie pienākumi un nosacījumi, kas būtu
uzskatāmi par pietiekamiem, lai novērstu dominējošā stāvokļa
rašanos vai nostiprināšanos, kas ievērojami kavēs, ierobežos vai
deformēs konkurenci konkrētajā tirgū.
Pamatojoties uz Konkurences likuma 2.pantu, 6.panta pirmās daļas 3.punktu, 8.panta pirmās daļas 3.punktu, 15.panta pirmās daļas 3.punktu un otrās daļas 2.punktu, 16.panta pirmo daļu un otro daļu un Ministru kabineta 20.02.2003. noteikumiem Nr.22 “Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos”, Konkurences padome
nolēma:
1. Konstatēt, ka apvienošanās rezultātā, SUOMEN POSTI OYJ iegūstot izšķirošo ietekmi a/s “Nacionālais maksājumu centrs” un vienlaikus saglabājot ar BOVAS “Latvijas Pasts” kopīgo izšķirošo ietekmi SIA “Latvijas Elektroniskais pasts”, radīsies dominējošais stāvoklis, kas ievērojami kavēs, ierobežos vai deformēs konkurenci personām (klientiem) adresēto drukāto un elektronisko paziņojumu
sagatavošanas pakalpojumu
tirgū.
2. Atļaut paziņoto apvienošanos saskaņā ar Konkurences likuma
16.panta otrās daļas otro teikumu, nosakot SUOMEN POSTI OYJ
saistošus noteikumus. Vienīgi izpildot saistošajos noteikumos
SUOMEN POSTI OYJ noteiktos tiesiskos pienākumus un nosacījumus,
apvienošanās būtu uzskatāma par tādu, kas neizraisa Konkurences
likuma 16.panta otrās daļas pirmajā teikumā minētās sekas.
3. Uzlikt par pienākumu SUOMEN POSTI OYJ (**) laikā no šā lēmuma
pieņemšanas dienas atsavināt visas tam piederošās (48,75%) SIA
“Latvijas Elektroniskais pasts” kapitāla daļas trešajai personai
(turpmāk — Ieguvējs), ievērojot šādus noteikumus:
3.1. Ieguvējs nav tieši vai netieši saistīts ar SUOMEN POSTI
OYJ.
3.2. Pirms SIA “Latvijas Elektroniskais pasts” kapitāla daļu
atsavināšanas darījuma (turpmāk — Darījums) noslēgšanas SUOMEN
POSTI OYJ informē Konkurences padomi, sniedzot pilnīgu un
izsmeļošu informāciju par izvēlēto kapitāla daļu Ieguvēju un
visiem Darījumā ietveramajiem noteikumiem.
3.3. Par SIA “Latvijas Elektroniskais pasts” kapitāla daļu
atsavināšanas dienu ir uzskatāma diena, kad Ieguvējs ir
reģistrēts Uzņēmumu reģistrā kā SIA “Latvijas Elektroniskais
pasts” 48,75% kapitāla daļu īpašnieks.
3.4. SUOMEN POSTI OYJ 7 dienu laikā pēc kapitāla daļu
atsavināšanas dienas par to informē Konkurences padomi.
4. Uzlikt par pienākumu SUOMEN POSTI OYJ (**) laikā no šā lēmuma
pieņemšanas dienas nodrošināt, ka līdz dienai, kad SIA “Latvijas
Elektroniskais pasts” 48,75% kapitāla daļas tiek atsavinātas
atbilstoši šajā lēmumā ietvertajiem saistošajiem noteikumiem, SIA
“Latvijas Elektroniskais pasts” Direktoru padomē tiek ievēlētas
neatkarīgas un ar SUOMEN POSTI OYJ tieši vai netieši nesaistītas
amatpersonas, kuras neatkarīgi un labticīgi darbosies SIA
“Latvijas Elektroniskais pasts” interesēs.
5. Ja SUOMEN POSTI OYJ neizpilda šā lēmuma lemjošās daļas 4.
punktā noteikto tiesisko pienākumu, uzlikt tam tiesisko pienākumu
(**) laikā no šā lēmuma pieņemšanas dienas nodrošināt, ka līdz
dienai, kad SIA “Latvijas Elektroniskais pasts” 48,75% kapitāla
daļas tiek atsavinātas atbilstoši šajā lēmumā ietvertajiem
saistošajiem noteikumiem, SUOMEN POSTI OYJ piederošās SIA
“Latvijas Elektroniskais pasts” kapitāla daļas tiek nodotas
pārvaldīšanā trešajai personai (turpmāk — Pārvaldnieks),
ievērojot šādus noteikumus:
5.1. SUOMEN POSTI OYJ nodrošina, ka Pārvaldnieks nav tieši vai
netieši sais-tīts ar SUOMEN POSTI OYJ, kā arī to, ka SUOMEN POSTI
OYJ nav Pārvaldnieka kreditors. Par izvēlēto Pārvaldnieku SUOMEN
POSTI OYJ (**) laikā no šā lēmuma pieņemšanas dienas informē
Konkurences padomi, iesniedzot SUOMEN POSTI OYJ un Pārvaldnieka
savstarpēji noslēgtā līguma apliecinātu kopiju un SUOMEN POSTI
OYJ apliecinājumu par izvēlētā Pārvaldnieka atbilstību šā punkta
noteikumiem.
5.2. SUOMEN POSTI OYJ pilnvaro Pārvaldnieku realizēt SUOMEN POSTI
OYJ tiesības un pienākumus SIA “Latvijas Elektroniskais pasts”
pārvaldes institūcijās, kas SUOMEN POSTI OYJ noteikti saskaņā ar
SIA “Latvijas Elektroniskais pasts” Statūtiem, Dalībnieku līgumu
un piemērojamiem tiesību aktiem, tajā skaitā iecelt savus
pārstāvjus SIA “Latvijas Elektroniskais pasts” Direktoru padomē
un pieņemt lēmumus dalībnieku sapulcē. Pārvaldnieka atbildību un
ar to saistītās tiesības un pienākumus nosaka SUOMEN POSTI OYJ un
Pārvaldnieks, vienojoties un ievērojot, ka Pārvaldniekam noteikto
tiesību un pienākumu mērķis ir nodrošināt to, ka neatkarīgi un
labticīgi tiek pārvaldītas SUOMEN POSTI OYJ īpašumā esošās SIA
“Latvijas Elektroniskais pasts” kapitāla daļas.
Konkurences padomes lēmums ir pārsūdzams Administratīvajā rajona tiesā saskaņā ar Konkurences likuma 8. panta otro daļu viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzināja vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto lēmumu.
(**) — ierobežotas pieejamības informācija
Konkurences padomes priekšsēdētājs P.Vilks