Konkurences padomes lēmums Nr.17
Rīgā 2004.gada 3.martā (prot.Nr.11, 2.§)
Par lietas izpētes izbeigšanu
Lieta Nr.715/03/05/11
Par a/s “Hansabanka” un a/s “Latvijas Unibanka” vienošanos
Saskaņā ar LR Ministru prezidenta
E.Repšes 03.11.2003. rezolūciju Nr.48/M-5234 Konkurences padome
05.11.2003. saņēma Daiņa Millersona 29.10.2003. iesniegumu Valsts
kancelejai (saņemtā dokumenta reģ. Nr.716), kurā norādīts, ka a/s
“Hansabanka” un a/s “Latvijas Unibanka” vienojušās par tirgus
sadali, kā rezultātā studentam ir liegta iespēja izvēlēties
banku, kas viņu kreditēs, savukārt galvotājam jāmaina banka un
jāatver vēl viens konts, kurā jāapgroza vismaz Ls 50 mēnesī, vai
arī jāatsakās no nodoma galvot par studentu.
Pamatojoties uz Ministru kabineta 29.04.2003. noteikumu Nr.224
“Konkurences padomes lēmumu pieņemšanas kārtība” 2.2.punktu,
Konkurences padome 12.11.2003. pieņēma lēmumu (prot. Nr.40, 8.§)
ierosināt lietu par Konkurences likuma 11.pantā noteiktā
vienošanās aizlieguma iespējamo pārkāpumu a/s “Hansabanka” un a/s
“Latvijas Unibanka” darbībās, vienojoties par Latvijas akreditēto
augstskolu sadalījumu ar mērķi izsniegt un apkalpot studiju un
studējošo kredītus no 2003.gada augusta līdz 2003.gada
decembrim.
Pamatojoties uz Ministru kabineta 29.04.2003. noteikumu Nr.224
“Konkurences padomes lēmumu pieņemšanas kārtība” 19.punktu,
Konkurences padome 28.11.2003. nolēma pagarināt lēmuma
pieņemšanas termiņu lietā Nr.715/03/05/11 “Par a/s “Hansabanka”
un a/s “Latvijas Unibanka” vienošanos” līdz 12.03.2004.
Konkurences padome 15.11.2003. nosūtīja informācijas pieprasījumu
a/s “Hansabanka” (vēstule Nr.5-1441) un a/s “Latvijas Unibanka”
(vēstule Nr.5-1442), vienlaikus informējot, ka Birojs veic
nepieciešamās informācijas iegūšanu, lai konstatētu, vai ir
noticis Konkurences likuma pārkāpums.
Lietas apstākļu izvērtēšanas gaitā tika iegūta papildu
informācija no Studiju fonda un Finanšu ministrijas.
Pamatojoties uz Ministru kabineta 29.04.2003. noteikumu Nr.224
“Konkurences padomes lēmumu pieņemšanas kārtība” 15.punktu,
Konkurences padome 02.02.2004. informēja A/S “Hansabanka”
(vēstule Nr.5-176) un A/S “Latvijas Unibanka” (vēstule Nr. 5-175)
par tiesībām iepazīties ar lietu. Konkurences padome 16.02.2004.
informēja Daini Millersonu (vēstule Nr. 5-249) par tiesībām
iepazīties ar lietu un izteikt savu viedokli.
05.02.2004. a/s “Latvijas Unibanka” pilnvarotā pārstāve Ilze
Šļakota iepazinās ar lietā Nr. 715/03/05/11 esošajiem
materiāliem.
A/S “Hansabanka” un Dainis Millersons Ministru kabineta
29.04.2003. noteikumu Nr.224 “Konkurences padomes lēmumu
pieņemšanas kārtība” 15.punktā noteiktās tiesības iepazīties ar
lietu un izteikt viedokli neizmantoja.
Izvērtējot lietā Nr.715/03/05/11 esošo informāciju, kā arī
ar lietu saistītos apstākļus, Konkurences padome
konstatēja:
Studiju un studējošo kreditēšana
notiek valsts piedāvātās studiju un studējošo kreditēšanas
programmas ietvaros saskaņā ar LR Ministru kabineta 29.05.2001.
noteikumu Nr.220 “Kārtība, kādā tiek piešķirts, atmaksāts un
dzēsts studiju kredīts un studējošā kredīts no kredītiestādes
līdzekļiem ar valsts vārdā sniegtu galvojumu” (tālāk tekstā —
Noteikumi) prasībām.
Noteikumu 8.punktā noteikts, ka studiju un studējošā kredītu ar
valsts vārdā sniegtu galvojumu izsniedz un administrē
kredītiestādes, kuras noteiktas pēc piedāvāto kredītu apjoma un
procentu likmju izsoles rezultātiem. Izsoli organizē Finanšu
ministrijas izveidota komisija, kuras sastāvā ir Finanšu
ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas un Valsts kases
pārstāvji. Minētā komisija izsoles rezultātus izvērtē un
apstiprina saskaņā ar finanšu ministra apstiprinātiem izsoles
noteikumiem.
Saskaņā ar LR Finanšu ministrijas 21.03.2003. rīkojumu Nr.227
apstiprināto “Izsoles noteikumu par tiesībām veikt studējošo
kreditēšanu ar valsts vārdā sniegtu galvojumu” (tālāk tekstā —
Izsoles noteikumi) 2.punktu izsolē tiek izsolītas tiesības
izsniegt kredītus ar valsts vārdā sniegtu galvojumu atbilstoši
kredītiestādes solītajam apmēram un procentu likmei. Izsolē var
piedalīties jebkura Latvijā reģistrēta kredītiestāde un ārvalstu
bankas nodaļa (filiāle), kura var nodrošināt kredītu izsniegšanu
un administrēšanu visā Latvijas Republikas teritorijā (Izsoles
noteikumu 3.punkts).
Atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2003.gadam” tika izsolītas
tiesības izsniegt studiju kredītus ar valsts vārdā sniegtu
galvojumu
Ls 15 120 000 apmērā un studējošo
kredītus ar valsts vārdā sniegtu galvojumu Ls 9 720 000
apmērā.
Saskaņā ar Izsoles noteikumiem pieteikumus 2003.gada 2.aprīļa
izsolei par tiesībām 2003.gadā izsniegt studiju un studējošo
kredītus ar valsts vārdā sniegtu galvojumu iesniedza divas
kredītiestādes: a/s “Hansabanka” (studējošo kredītam: piedāvātais
kredīta apjoms — 9 720 000, piedāvātā procentu likme — 6 mēnešu
RIGIBOR + 0,87%; studiju kredītam: piedāvātais kredīta apjoms —
Ls 15 120 000, piedāvātā procentu likme — 6 mēnešu RIGIBOR +
0,87%) un a/s “Latvijas Unibanka” (studējošo kredītam:
piedāvātais kredīta apjoms — 5 000 000, piedāvātā procentu likme
— 6 mēnešu RIGIBOR + 0,47%; studiju kredītam: piedāvātais kredīta
apjoms — Ls 8 000 000, piedāvātā procentu likme — 6 mēnešu
RIGIBOR – 0,47%).
A/s “Latvijas Unibanka” piedāvāja mazāko kredītu procentu likmi
noteiktā izsolāmo kredītu izsniegšanas tiesību apjoma katram
kredītu veidam ietvaros, tomēr kredītiestādes piedāvātais kredītu
izsniegšanas tiesību apjoms bija mazāks par paredzēto valsts
galvojumu, tāpēc daļēji (kredītu izsniegšanas tiesību apjoma
atlikuma robežās atbilstošajam kredītu veidam) tika apmierināts
arī a/s “Hansabanka” piedāvājums.
Saskaņā ar izsoles rezultātiem tiesības 2003.gadā izsniegt
studējošo kredītus no kredītiestādes līdzekļiem ar valsts vārdā
sniegtu galvojumu atbilstoši kredītiestādes solītajai procentu
likmei un kredītu izsniegšanas tiesību apjomam ieguva a/s
“Latvijas Unibanka” Ls 5 000 000 apmērā un a/s “Hansabanka” Ls 4
720 000 apmērā, tiesības izsniegt studiju kredītus no
kredītiestādes līdzekļiem ar valsts vārdā sniegtu galvojumu
atbilstoši kredītiestādes solītajai likmei un kredītu
izsniegšanas tiesību apjomam ieguva a/s “Latvijas Unibanka” Ls 8
000 000 apmērā un a/s “Hansabanka” Ls 7 120 000 apmērā (LR
Finanšu ministrijas 12.12.2003. vēstule
Nr.30.1.3.-5.5/3405).
2003.gada 23.jūlijā a/s “Hansabanka” un a/s “Latvijas Unibanka”
noslēdza vienošanos par augstākās izglītības iestāžu sadalījumu
studiju un studējošo kredītu izsniegšanai un apkalpošanai no
2003.gada augusta līdz 2003.gada decembrim.
Saskaņā ar Kredītiestāžu likuma 1.panta 1.punktu a/s “Hansabanka”
un a/s “Latvijas Unibanka” ir kredītiestādes uzņēmējsabiedrības,
kas dibinātas, lai pieņemtu noguldījumus un citus atmaksājamus
līdzekļus no neierobežota klientu loka un savā vārdā izsniegtu
kredītus un sniegtu citus finanšu
pakalpojumus.
Konkurences likuma 3.pantā noteikts, ka
šis likums attiecas uz tirgus dalībniekiem un jebkuru reģistrētu
vai nereģistrētu tirgus dalībnieku apvienību. Konkurences likuma
1.panta 9.punktā kā tirgus dalībnieks definēta “fiziskā vai
juridiskā persona, līgumsabiedrība, kura veic vai gatavojas veikt
saimniecisko darbību Latvijas teritorijā”. Konkurences padome,
īstenojot Konkurences likuma 2.pantā noteikto mērķi — “aizsargāt,
saglabāt un attīstīt brīvu, godīgu un vienlīdzīgu konkurenci
visās tautsaimniecības nozarēs sabiedrības interesēs, (..)”,
saskaņā ar Konkurences likuma 6.panta pirmās daļas 1.punktu
uzrauga, kā tiek ievērots tirgus dalībnieku (..) vienošanās
aizliegums, kas noteikts šajā likumā, citos normatīvajos aktos un
starptautiskajos līgumos.
Saskaņā ar Konkurences likuma 11.panta ģenerālklauzulu “ir
aizliegtas un kopš noslēgšanas brīža spēkā neesošas tirgus
dalībnieku vienošanās, kuru mērķis vai sekas ir konkurences
kavēšana, ierobežošana vai deformēšana Latvijas teritorijā, to
skaitā vienošanās par: 3) (..) tirgus sadali, ņemot vērā
teritoriju, pircējus, piegādātājus vai citus nosacījumus”.
Konkurences padome izvērtēja a/s “Hansabanka” un a/s “Latvijas
Unibanka” darbību atbilstību vienošanās aizlieguma pārkāpuma
tiesiskā sastāva pazīmēm atbilstoši Konkurences likuma 11.panta
noteikumiem.
Konkurences likuma 1.panta 4.punkta izpratnē konkrētais tirgus,
kurā tiek izvērtēta Konkurences likuma normu ievērošana, ir
studiju un studējošo kredītu izsniegšana no kredītiestādes
līdzekļiem ar valsts vārdā sniegtu galvojumu un apkalpošanas
pakalpojumu tirgus Latvijas teritorijā.
Saskaņā ar Konkurences likuma 11.pantā noteiktā vienošanās
aizlieguma pārkāpuma tiesisko sastāvu a/s “Hansabanka” un a/s
“Latvijas Unibanka” darbības, vienojoties par augstākās
izglītības iestāžu sadalījumu, var tikt atzītas par pārkāpumu, ja
ir pierādījumi, ka šādas rīcības mērķis vai sekas ir konkurences
kavēšana, ierobežošana vai deformēšana.
Saskaņā ar Vienošanās 1.punktu “Puses vienojas par augstākās
izglītības iestāžu sadalījumu ar mērķi izsniegt un apkalpot
studiju un studējošo kredītus no 2003.gada augusta līdz 2003.gada
decembrim”.
A/s “Latvijas Unibanka” 20.11.2003. vēstulē Nr.21.01.9-2580
Konkurences padomei, sniedzot pieprasīto informāciju, norāda, ka
“vienošanās nav saistīta ar vispārējas konkurences vidi. Šī
vienošanās ir par abu kredītiestāžu partnerību valsts piedāvātas
specifiskas studiju un studējošo kreditēšanas programmas
ietvaros”. A/s “Latvijas Unibanka” uzsver, ka “(..) minētās
valsts programmas ietvaros kreditēšana un turpmāka kredītu
administrēšana, nevienojoties par mācību iestāžu sadalījumu, būtu
nesaprātīga un novestu pie haosa un pamatotas neapmierinātības.
Ievērojot noteiktā kreditēšanas un kredītu administrēšanas
procesa komplicētību, pašām mācību iestādēm bez aplūkojamā
sadalījuma būtu praktiski neiespējami veikt tām uzliktos
pienākumus”.
Slēdzot vienošanos, kā galvenie kritēriji augstākās izglītības
iestāžu sadalīšanai starp kredītiestādēm bija kredītiestādes (tās
filiāles) tuvums apkalpojamai mācību iestādei un citi līdzīgi
ērtības, kreditēšanas un tās administrēšanas nodrošināšanas
apsvērumi; visu kreditēšanas programmā iesaistīto mācību iestāžu
sadalīšana divās daļās tādā sastāvā, lai katrā daļā ietilpstošo
mācību iestāžu kreditēšanas limitu summa saskanētu ar attiecīgās
apkalpojošās kredītiestādes kreditēšanas limitiem (a/s “Latvijas
Unibanka” 20.11.2003. vēstule Nr.21.01.9-2580).
Saskaņā ar a/s “Hansabanka” sniegto informāciju (24.11.2003.
vēstule Nr.315PL00-230A) “vienošanās ir noslēgta, lai noregulētu
a/s “Hansabanka” un a/s “Latvijas Unibanka” savstarpējās
attiecības studentu kreditēšanā un nodrošinātu efektīvu kredītu
izsniegšanas administrēšanu”. A/s “Hansabanka” uzskata, ka
“vienošanās ir tehniski nepieciešama, lai novērstu domstarpības
un neapmierinātību, kas varētu rasties, ja a/s “Hansabanka” un
a/s “Latvijas Unibanka” kreditētu visas Latvijas augstskolas, kas
savukārt nenovēršami sarežģītu un paildzinātu dokumentu apriti
starp kredītiestādēm, Studiju fondu un valsts akreditētajām
augstskolām”.
A/s “Hansabanka” norāda, ka “galvenie kritēriji augstskolu
sadalījumam bija kopējā studējošo skaita sadalīšana atbilstoši
kredītiestādēm piešķirtajiem kreditēšanas limitiem, kā arī tika
izvērtētas kredītiestāžu, to filiāļu un norēķinu grupu atrašanās
vietas, lai tiktu nodrošināta efektīva, ātra un ērta kredītu
izsniegšana un apkalpošana” (24.11.2003. vēstule
Nr.315PL00-230A).
Konkurences padome uzskata par pamatotiem a/s “Hansabanka” un a/s
“Latvijas Unibanka” argumentus, ka vienošanās ir tehniski
nepieciešama, lai noregulētu a/s “Hansabanka” un a/s “Latvijas
Unibanka” savstarpējās attiecības studējošo kreditēšanā un
nodrošinātu efektīvu kredītu izsniegšanas administrēšanu.
Studiju fonds 16.12.2003. vēstulē Nr.1-06/107 Konkurences
padomei, sniedzot pieprasīto informāciju, norāda, ka “Studiju un
studējošo kreditēšana ir diezgan sarežģīts process, kurā ir
iesaistīti daudzi dalībnieki: studenti, augstskolu kredītu
piešķiršanas komisijas, Studiju fonds, kredītiestādes, Izglītības
un zinātnes ministrija un Finanšu ministrija. Lai kreditēšanas
process noritētu pietiekami ātri un bez starpgadījumiem, ir
jāpanāk visu dalībnieku saskaņota darbība”.
Studiju fonds uzsvēris, ka “neviena no kreditēšanas procesā
iesaistītajām pusēm nevar patvaļīgi veikt augstākās izglītības
iestāžu sadalījumu. Sākotnējie priekšlikumi tika saņemti no
kredītiestādēm, Studiju fonds tos pārbaudīja — vai šie
priekšlikumi atbilst kredītiestādēm piešķirtajiem kreditēšanas
apjomiem, kā arī pieprasīja informāciju par apkalpošanas iespējām
kredītiestāžu filiālēs. Atsevišķos gadījumos notika konsultācijas
ar augstskolu kredītu piešķiršanas komisijām”.
Saskaņā ar Studiju fonda sniegto informāciju “galvenie kritēriji
augstskolu sadalījumam bija kopējā studējošo skaita sadalīšana
atbilstoši izsolē noteiktajiem kredītiestāžu kreditēšanas
apjomiem. Savukārt kredītiestādes izvērtēja savu filiāļu un
norēķinu grupu atrašanās vietas un nepieciešamās klientu
apkalpošanas jaudas”.
Konkurences padome, izvērtējusi
lietas Nr.715/03/05/11 materiālus, konstatē, ka lietā nav iegūti
pierādījumi tam, ka a/s “Hansabanka” un a/s “Latvijas Unibanka”
mērķis, noslēdzot vienošanos par augstākās izglītības iestāžu
sadalījumu studiju un studējošo kredītu izsniegšanai no 2003.gada
augusta līdz 2003.gada decembrim, ir bijis kavēt, ierobežot vai
deformēt konkurenci konkrētajā tirgū. Līdz ar to jāizvērtē
vienošanās iespējamās sekas un, lai to skartu aizliegums, ir
nepieciešams konstatēt tādu faktu esamību, kuri norāda uz to, ka
konkurence faktiski ir tikusi jūtami kavēta, ierobežota vai
deformēta.
Vienošanās starp a/s “Hansabanka” un a/s “Latvijas Unibanka” par
augstākās izglītības iestāžu sadalījumu studiju un studējošo
kredītu izsniegšanai un administrēšanai ierobežo studējošā
tiesības brīvi izvēlēties kredītiestādi, kura viņu kreditēs,
tomēr šīs lietas ietvaros minētais ierobežojums jāvērtē saistībā
ar tām normām, kas regulē kārtību, kādā tiek piešķirts studiju un
studējošo kredīts no
kredītiestādes līdzekļiem ar
valsts vārdā sniegtu galvojumu, proti, Noteikumiem.
Atbilstoši Noteikumu 30.punktam kredītu līdzekļu sadalījumu
augstākās izglītības iestādēm nosaka Izglītības un zinātnes
ministrija izglītības un zinātnes ministra apstiprinātajā
kārtībā, ņemot vērā pieprasījumu pēc attiecīgajiem speciālistiem
darba tirgū, studējošo skaitu studiju programmās, kuri var
pretendēt uz kredītu saņemšanu, kā arī no valsts budžeta
finansēto studiju vietu skaitu studiju programmās. Augstākās
izglītības iestādes komisijai, izskatot studējošo pieprasījumus
kredītu piešķiršanai un apstiprinot kredītu piešķiršanu, ir jāņem
vērā šis kredītu līdzekļu sadalījums, jo kredītu apmērs nedrīkst
pārsniegt izglītības iestādei iedalītos kredītu līdzekļus, par
kuriem tiek sniegts valsts galvojums. Augstākās izglītības
iestādēm noteikto kredītu līdzekļu kopējais apjoms pilnībā
atbilst kredītiestāžu, kas izsolē ieguvušas tiesības veikt
studējošo kreditēšanu ar valsts vārdā sniegtu galvojumu, izsolē
noteiktajam kredītu izsniegšanas tiesību apjomam.
Ņemot vērā minēto, Konkurences padome atzīst par pamatotu lietā
Nr.715/03/05/11 iesaistīto pušu sniegto savas rīcības
pamatojumu:
A/s “Hansabanka” norāda (24.11.2003. vēstule Nr.315PL00-230A), ka
“apstākļos, kad abu kredītiestāžu kreditēšanas apjomi ir
ierobežoti, bija nepieciešams noregulēt un iespēju robežās
paredzēt katras kredītiestādes kreditējamo studentu skaitu, lai
kopējais apjoms nepārsniegtu a/s “Hansabanka” un a/s “Latvijas
Unibanka” piešķirtos limitus. Vienošanās tika noslēgta, lai
novērstu situāciju, ka studentiem, kas iesnieguši pieprasījumu
kredīta saņemšanai, ir jāatsaka, jo kredītiestādes limits ir jau
izsniegts”.
A/s “Latvijas Unibanka” norāda (20.11.2003. vēstule
Nr.21.01.9-2580), ka “studiju un studējošo kredītu izsniegšanai
no 2003.gada augusta līdz 2003.gada decembrim minētā komisija
izvēlējās Unibanku un Hansabanku, turklāt nosakot precīzus
apjomus. (..). Arī mācību iestādēm ir noteikts limits, kādā katra
mācību iestāde ir tiesīga izlemt par kredītu piešķiršanu saviem
studentiem. (..) Pie augstāk norādītajiem apstākļiem pilnīgi
dabīgi, ka bija nepieciešams vienoties par to, kuru mācību
iestādi šīs kreditēšanas programmas ietvaros apkalpos Unibanka un
kuru Hansabanka. Tādā sakarā radās aplūkojamā vienošanās ar mērķi
iespējami racionālāk organizēt kreditēšanas un to administrēšanas
procesu”.
Arī Studiju fonds 16.12.2003. vēstulē Nr.1-06/107 Konkurences
padomei sniedzis līdzīgu viedokli: “Apstākļos, kad abu
kredīt-iestāžu kreditēšanas apjomi ir ierobežoti, ir nepieciešams
saskaņot katras kredītie-stādes kreditējamo studentu skaitu tā,
lai kopējais apjoms nepārsniegtu a/s “Latvijas Unibanka” un a/s
“Hansabanka” piešķirtos limitus. Tas nozīmē, ka ir vajadzīga
vienošanās par to, kuras augstskolas (ar noteiktu kredītņēmēju
skaitu) apkalpos a/s “Latvijas Unibanka” un kuras apkalpos a/s
“Hansabanka”. Šī informācija ir būtiska turpmāko kreditēšanas
darbību veikšanai atbilstoši Ministru kabineta noteiktajai
kārtībai” (Studiju fonda 16.12.2003. vēstule Nr.1-06/107).
Noteikumu 35.punktā ietverta prasība izglītības iestādes kredītu piešķiršanas komisijai sagatavot un reizi ceturksnī iesniegt Izglītības un zinātnes ministrijas Studiju fondā apstiprinātos kredītu pieprasītāju sarakstus un atbilstoši 39.punktam informēt kredītu pieprasītājus par apstiprinātajiem kredītu pieprasījumiem un kredītiestādi, kura apkalpo attiecīgo izglītības iestādi. Saskaņā ar Noteikumu 41.punktu kredītiestāde ir tiesīga noslēgt kredītlīgumus ar tiem studējošajiem, par kuriem Studiju fonds ir iesniedzis kredītiestādei apstiprinātus kredītu pieprasītāju sarakstus. Kredītiestādei jāsniedz Studiju fondam pārskats par izsniegtajiem kredītiem, par kredītu un kredītu procentu atmaksu u.c. Noteikumu 87., 90.punktā minētā informācija.
Līdz ar to ir pamats secināt, ka
vienošanās starp a/s “Hansabanka” un a/s “Latvijas Unibanka”,
nosakot, kuras izglītības iestādes attiecīgā kredītiestāde
apkalpos, bija nepieciešama, lai nodrošinātu Noteikumos ietvertās
prasības attiecībā uz kredītu piešķiršanas kārtību un atvieglotu
izglītības iestādes komisijas, Studiju fonda un kredītiestādes
informācijas apmaiņas kārtību, veicot studiju un studējošo
kreditēšanu ar valsts vārdā sniegtu galvojumu. Konkurences padome
piekrīt Studiju fonda viedoklim, ka “nepastāvot augstākās
izglītības iestāžu piesaistei katrā attiecīgajā gadā pie
konkrētas kredītiestādes jaunu kredītlīgumu noslēgšanai, kredītu
izsniegšanai un apkalpošanai, problemātiski būtu izpildīt
Ministru kabineta Noteikumos apstiprināto studiju un studējošo
kreditēšanas kārtību”.
Izvērtējot a/s “Hansabanka” un a/s “Latvijas Unibanka” vienošanās
ietekmi uz konkurenci konkrētajā tirgū, vērā ņemams ir fakts, ka
kreditēšanas nosacījumus, t.sk. studiju un studējošā kredīta
apmēru, kredīta procentu likmi, prasības attiecībā uz kredīta
nodrošinājumu, reglamentē Noteikumi un tajos ietvertās normas ir
saistošas a/s “Hansabanka” un a/s “Latvijas Unibanka”, izsniedzot
un administrējot studiju un studējošo kredītus no kredītiestādes
līdzekļiem ar valsts vārdā sniegtu galvojumu.
Izvērtējot lietas apstākļus to kopumā, Konkurences padome secina,
ka nav pamata uzskatīt, ka konkrētajā tirgū ir notikusi
konkurences kavēšana, ierobežošana vai deformēšana a/s
“Hansabanka” un a/s “Latvijas Unibanka” noslēgtās vienošanās
dēļ.
Ņemot vērā minēto, Konkurences padome atzīst, ka lietā
Nr.715/03/05/11 esošie dokumenti un iegūtā informācija
neapstiprina Konkurences likuma 11.panta ģenerālklauzulā noteiktā
vienošanās aizlieguma pārkāpuma tiesiskā sastāva esamību a/s
“Hansabanka” un a/s “Latvijas Unibanka” darbībās, vienojoties par
augstākās izglītības iestāžu sadalījumu studiju un studējošo
kredītu izsniegšanai un apkalpošanai no 2003.gada augusta līdz
2003.gada decembrim.
Pamatojoties uz Konkurences likuma 6.panta pirmās daļas 1.punktu,
8.panta pirmās daļas 2.punktu, 11.pantu, Ministru kabineta
29.04.2003. noteikumu Nr.224 “Konkurences padomes lēmumu
pieņemšanas kārtība” 16.punktu, Konkurences padome
nolēma:
Izbeigt lietas Nr.715/03/05/11 “Par a/s “Hansabanka” un a/s “Latvijas Unibanka” vienošanos” izpēti, jo Konkurences likuma 11.pantā noteiktais vienošanās aizlieguma pārkāpums a/s “Hansabanka” un a/s “Latvijas Unibanka” darbībās nav konstatēts.
Lēmumu saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzināja vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto lēmumu.
Konkurences padomes priekšsēdētājs P.Vilks