Īpašās dienas Latvijas kalendārā
1990.gadā Latvijā tika pieņemts
likums “Par svētku, atceres un atzīmējamām dienām”. Gadu gaitā
vairākkārt grozīts. Tomēr jau pašā nosaukumā tas skaidri norāda,
ka valstī ir trīs svētku kategorijas – svētku dienas, atceres
dienas un atzīmējamās dienas.
Tauta nereti bez ļaunuma norāda likumdevējiem, ka sēru, jeb
atceres dienu, kad karogs turams pusmastā un sēru noformējumā,
mums ir krietni vairāk nekā svinamo. Ne bez pamata izveidojies
tieši šāds valsts īpaši atzīmējamo dienu saraksts. To noteikusi
gan Latvijas vēsture, gan tradīcijas, gan likumdevēju izvēle.
Priekšlikumu ir daudz
Pēdējo reizi grozījumi likumā „Par svētku atceres un atzīmējamām dienām” skatīti 2002.gada 20.novembrī. Tas bijis 7.Saeimas atstātais mantojums, norāda Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas priekšsēdētāja Ina Druviete. Toreiz izskatāmais likumprojekts paredzēja par atzīmējamo dienu noteikt 12.maiju – Starptautisko māsu dienu. Pēdējā laikā Saeimas atbildīgajā – Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijā ir iesniegti arī citi priekšlikumi svētku dienu un brīvdienu noteikšanai. Piemēram, 15.maijs kā Ģimenes diena, pareizticīgo un vecticībnieku Ziemassvētku un Lieldienu atzīmēšana kalendārā, septiņi Dievturu svētki (pavasara, vasaras, rudens, ziemas saulgriežus, Ūsiņa diena, Zāļu diena, Māras diena, Mārtiņu diena) 8.marts – Starptautiskā sieviešu diena. “Komisijas darba grupa rūpīgi iepazinās ar priekšlikumiem un aicināja to izvirzītājus paust motivāciju šo svētku dienu noteikšanai. Tomēr nonācām pie atzinuma, ka svētku dienas un līdz ar to brīvdienas statuss nav iesniegtajiem priekšlikumiem piešķirams bez Finanšu un Ekonomikas ministriju atzinuma,” norāda I.Druviete.
Noraidošs lēmums
Izvērtēt visus
argumentus jau 2002.gada nogalē uzdots ir Ministru kabineta darba
grupai. Arī Ina Druviete ir apstiprināta darba grupas sastāvā.
Spriests un vērtēts ir ilgi, un ir sagaidīti arī rezultāti.
2004.gada februārī darba grupa ir sniegusi atzinumu, ka līdzās
esošajām papildu svētku dienas valstī nav nosakāmas.
Kāda ir bijusi argumentācija, noraidīt izvirzītos priekšlikumus?
“Satversmes 99.un 91. pants nosaka, ka nav tiesiski pieņemami
ievērot vien atsevišķu reliģisko konfesiju izvirzītos
priekšlikumus. Pretējā gadījumā tiek pārāk izceltas pareizticīgo,
vecticībnieku, arī katoļu, runājot par 15.augustu, reliģiskās
kopienas. Neraugoties uz iepriekšminēto reliģisko konfesiju
piekritēju un atbalstītāju lielo skaitu, tas nevar būt
noteicošais lēmuma pieņemšanā.”
Cik individuālās
brīvdienas noteikt?
I.Druviete stāsta, ka jau Saeimas
komisijas sēdē izskanēja doma Latvijā, tāpat kā citās valstīs,
darba ņēmējiem atļaut izvēlēties noteiktu brīvdienu skaitu
kalendārā gada laikā, lai tās izmantotu pēc sava ieskata.
Piemēram, Beļģijā ir noteiktas 10 brīvdienas, Itālijā – 15,
Spānijā – 14, ko šo valstu iedzīvotāji drīkst izmantot pēc saviem
ieskatiem. “Latvijā varētu būt runa par vienu līdz trim dienām,
jo mūsu valsts ekonomiskās attīstības līmenis nav līdzvērtīgs
tam, kāds ir nosauktajās valstīs,” piebilst I.Druviete.
Turklāt nepatiesa, pēc Saeimas komisijas priekšsēdētājas sacītā,
ir masu saziņas līdzekļos izplatītā informācija par triju
brīvdienu varianta apspriešanu. Tas ir iespējamo svinamo dienu
skaits. MK darba grupā piedalās Darba devēju asociācijas, Finanšu
un Ekonomikas ministriju pārstāvji. Aicināti izteikt viedokli ir
arī citu sabiedrības grupu pārstāvji – filozofi, sociologi. Visu
uzdevums ir izvērtēt brīvdienu skaita ekonomisko efektu.
Ja darba grupa vienosies par valstī nosakāmu papildu brīvdienu
skaitu darba ņēmējiem, grozījumi tiks nostiprināti Darba likumā.
Saprotams, ka katrs darba ņēmējs šīs dienas varētu izmantot ne
vien reliģisko svētku, bet jebkuru personīgo svētku
atzīmēšanai.
Darba grupai, izskatot iespējamo brīvdienu noteikšanu, jārēķinās,
ka liels skaits Latvijas iedzīvotāju varētu izmantot brīvdienu,
piemēram, 7.janvārī vai 8.martā. “Tas nav nesvarīgi, jo
jārēķinās, kā organizējams darbs satiksmes vai apkalpojošajās
sfērās. Lēmums nav vienkāršs, tam var būt arī grūti prognozējamas
sekas. Tādēļ mērīsim septiņas reizes, pirms griezīsim,” secina
I.Druviete.
Tomēr jāatzīst nerakstīts, bet dzīvē pārbaudīts likums – svētkus
svin ne tādēļ, lai priecātos par brīvdienu vai censtos saskatīt
atzīmējamajā dienā politiskus motīvus. Svētku loma cilvēka dzīvē
vairo personīgās pozitīvās emocijas, kuru ikdienas steigā un
pienākumu gūzmā bieži vien ir krietni par maz.
Zaida
Kalniņa,”LV”
zaida.kalnina@vestnesis.lv