Uz Latvijas kulturālās sakopšanas sliekšņa
Turpinājums.
Sākums – “LV”
Nr.30, 25.02.2004.
Lauku kultūrainavas
aizsardzība
Jaunā Latvijas brīvvalsts pēc Pirmā pasaules kara un Brīvības cīņām saņēma trejādu lauku kultūrainavu: 1) kara darbības tiešu postījumu neskartus apvidus un atsevišķus objektus (lauku sētas, miestus, muižas, mazpilsētas), 2) kara darbības un revolucionāro entuziastu papostītus apvidus un jau minētos objektus, it īpaši cittautiešu muižas, 3) galīgi nopostītus apvidus, kas ilgāku vai īsāku laiku bija atradušies kauju joslā. Tam visam pievienojās no paredzamo kauju joslas izvesto iedzīvotāju un brīvprātīgo bēgļu pamestās sētas, kuras pat vairākus gadus palika bez saimniekiem, kļuva par karavīru un citu ļaužu netraucētu izrīcību vietām.
Kara postījumi
Kopumā Latvijas lauku sadzīviskais un saimnieciskais stāvoklis bija ļoti smags. Statistiķa Marģera Skujenieka un viņa kolēģu apkopotie 1920.gada vidējie dotumi stāsta, ka no visām Latvijas pirmskara lauku ēkām daļēji bija izpostītas 14,06%, bet pilnīgi iznīcinātas 10,53%, atmatās stāvēja apmēram 25% no 1914.gada aramzemes, un bija zaudēti aptuveni 15% no 1914.gada mājlopu skaita. Sevišķi smagi bija cietusi Augšzeme (Sēlija), Latgales un Vidzemes dienviddaļas, kā arī Latvijas maizes klēts Zemgale un atsevišķi apvidi citviet.
Atmatas lauki 1920.gadā (Skujenieks M. Latvija: Zeme un iedzīvotāji. – Rīga: A.Gulbis, 1927) |
Sabojāto Latvijas kultūrainavu “rotāja” ēku drupas un krāsmatas, gundegu, pieneņu un ušņu lauki, aplauzti un sakropļoti augļu koki un ogulāji, muižu un zemnieku sētu apstādījumi un parki, izdangāti un nolaisti ceļi, karavīru ierakumi un zemnīcas, kuras ļaudis nereti izmantoja kā pagaidu mājokļus. Bija vajadzīgi nopietni ilglaicīgi pasākumi, lai saglabātu tās ainaviskās un kultūrvēsturiskās vērtības, ko vēl varēja glābt un attīstīt.
Dabas jaukumi –
vispārīgiem mērķiem
Sākumam vispiemērotākie likās
bijušo muižu centri, kuros līdzās dažādos laikos un stilos celtām
ēkām atradās alejas, ceļi, dārzi, parki un citādas attīstītas
kultūrainavas sastāvdaļas. 1920.gadā valsts bija pārņēmusi jau
vairāk nekā 1500 dažāda lieluma un dažādas piederības muižu,
kurās bija daudz ainavisku un kultūrvēsturisku vērtību. To
saglabāšanā vislielāko aktivitāti parādīja izglītības,
lauksaimniecības un veselības aizsardzības darba vadītāji.
Tā Latvijas Iekšlietu ministrijas Veselības aizsardzības
departaments 1920.gada 11.oktobra 52453. vēstulē Ventspils
apriņķa valdei raksta: “Agrārreformu izvedot, pie valsts zemes
tiks pievienots liels skaits majorātu (vecākā mantinieka –
S.C.) un privātu muižu. Viņu starpā būs, bez šaubām, daudz
tādu, kuras savu dabas jaukumu un labierīcības dēļ noderētu
vispārīgiem mērķiem, kā slimnīcām, patversmēm utt.
Veselības departaments tamdēļ ieteic, iekams šās muižas vēl nav
sadalītas bezzemniekiem, jau pie laika griezties pie vietējā
valsts zemju inspektora vai zemju ierīcības komisijas ar lūgumu
nodot muižas, pēc apriņķa valdes izvēles, slimnīcu un citu
tamlīdzīgu iestāžu ierīkošanai. Priekš minētiem nolūkiem vēlams
pieprasīt tādas muižas, pie kurām satek vairāk ceļi un kuras būtu
noderīgas kā dzīvojama vieta priekš ārstiem, aptieku ierīkošanai,
izolāciju māju ierīkošanai lipīgu sērgu laikā un citiem
tamlīdzīgiem mērķiem” (LVVA, 5770.f., 1.apr., 36.l.,
462.lp.).
Šāda būtiska nostādne mudināja visu līmeņu valsts un mācību
iestādes rūpēties par tuvākas un tālākas apkārtnes kultūrainavas
vērtību saglabāšanu un sakopšanu kā par Latvijas kultūras un
tautsaimniecības attīstīšanas politikas neatņemamu sastāvdaļu.
Šai darbā varēja rēķināties ar valsts iespēju robežās saņemamu
ilgtermiņa atbalstu. Latvijas ļaužu rīcībā un aprūpē tika nodotas
viņiem agrāk maz pieejamas vai vispār nepieejamas bijušo muižu
vērtības, kuru liela daļa bija radīta ar latviešu amatnieku un
zemkopju rokām.
Darba paliekošie rezultāti bija atkarīgi no apriņķu, pagastu un
ministriju darbinieku, inteliģences un sabiedrisko organizāciju
aktivitātes, kultūras vērtību izpratnes, zināšanām un citiem
apstākļiem. Dažkārt jautājumi kārtojās ātri, citviet pailgi,
vietumis līdz objekta pilnīgai sakārtošanai pagāja vairāki un pat
daudzi gadi.
Ar saimniecisku pieeju
Pēc Limbažu rajona valsts kultūras
pieminekļu inspektores Ilzes Ozolas ziņām, Bīriņu muižas ansamblī
kopš 1926.gada darbojās Rīgas grāmatrūpniecības darbinieku
slimokases atpūtas nams – sanatorija, Dikļu pilī kopš 20.gadu
vidus, bet Igates pilī kopš 1934.gada – bērnu patversme, Katvaru
muižas pilī kopš 1924.gada, Tūjas un Vidrižu muižas pilī kopš
1925.gada – pamatskola. Vēl agrāk – 1919.gadā – Tūjas muižas pilī
darbojās 1.pakāpes pamatskola, bet Āsteres muižas pilī 20.gadu
sākumā – pamatskola. 1922.gadā dibinātā Gaujienas ģimnāzija
aizņēma muižas pili un trīs citas muižas kompleksa ēkas, kurās
atradās mācību telpas, skolēnu internāti un cits vajadzīgais
(Latviešu konversācijas vārdnīca, 5.sēj. – Rīga: A.Gulbis).
Muiža, tās alejas, parks atradās izcili skaistā Gaujas labā
krasta vietā un bija nozīmīgs skolēnu estētiskās audzināšanas
līdzeklis. Līdzīgas vērtības ansambli – Cesvaines pili – aizņēma
1919.gadā dibinātā Cesvaines vidusskola, kura ēkā izveidoja arī
tam laikam bagātu un daudzpusīgu kultūrvēstures muzeju (turpat,
2.sēj.).
1923.gada 14.oktobrī bij. Leču muižā atklāja Ventspils apriņķa
lauksaimniecības skolu, kurai vajadzēja gatavot kvalificētus
lauksaimniekus un mājsaimniecību, lai ar laikmetam atbilstošām
zināšanām bruņoti jaunieši varētu pacelt samērā zemā līmenī esošo
Ziemeļkurzemes lauksaimniecību un sadzīves kultūru. Skolas
atklāšanas brīdim Lečos bija iekārtota lauksaimnieciskas
tematikas izstāde (LVVA, 5770.f., 1.apr., 41.l.,
90.–102.lp.).
Pēc Dundagas skolu vēstures pētnieka Ivara Abaja ziņām, Kolkas
pamatskola tās vecās ēkas remonta laikā 1919.gadā dažus mēnešus
strādājusi Dundagas muižas bijušo īpašnieku Ostenzakenu vasaras
mītnē, kas atradās netālu no Kolkas luterāņu baznīcas un
teiksmainā Kolkas raga. Uz šo ēku skola pilnībā pārcēlās ap
1928.gadu. Arī šīs ēkas apkārtne ainaviski bija daudz pārāka par
ciema zemnieku zvejnieku sētām. 1915.gadā dzimusī Irma
Fridrihsone, starp citu, stāstīja: “Kungu mājā ierīkotajā skolā
gāju tikai vienu gadu, kad mācījos 5.klasē. Tad jau bija arī
ozolu rinda gar ceļu, kas gar baznīcu ved uz kungu māju – veco
skolu. Ozoli bija diezgan lieli, bet to rinda nesniedzās līdz
skolai. No Vagariem (zemkopja zvejnieka vecsaimniecība –
S.C.) līdz jūrai gar mežmalu gāja smilšains ceļš. Katrā
ceļa malā auga bērzu rinda, kas veidoja aleju. Pie kungumājas
auga lielas kastaņas un liepas.” Diemžēl līdz mūsdienām no šiem
stādījumiem saglabājusies tikai neliela daļa, kas netiek
kopta.
Ceru, ka muižu pilīs iekārtoto sanatoriju, skolu, kultūras un
citu iestāžu ļaudis pievērsīsies savas apkārtnes ainavisko
vērtību vēstures izzināšanai un ilgai saglabāšanai.
Turpmāk – vēl
Saulvedis Cimermanis,
LZA akadēmiķis