Attīsta starpvalstu sadarbību patērētāju aizstāvībai
Patērētāju sabiedrībā cilvēks ik uz soļa ir burtiski ierauts preču un pakalpojumu pirkšanā. Piedāvāto un pirkto preču, tāpat kā pakalpojumu klāsts kļūst arvien plašāks. Tieši tāpēc iedzīvotājiem nepieciešama izpratne par savām tiesībām. Jau 21 gadu 15.martā, Starptautiskajā patērētāju dienā, īpaša uzmanība tiek pievērsta aktuāliem patērētāju tiesību aizsardzības jautājumiem. Arī Latvijā.
Tam, kādēļ par Starptautisko
patērētāju dienu izvēlēts 15.marts, protams, ir sava
priekšvēsture. Pirms 42 gadiem šajā dienā tika publiskoti ASV
prezidenta Džona Kenedija patērētāju tiesību aizsardzības četri
pamatprincipi: patērētājam ir tiesības uz preču drošumu,
patērētājam ir tiesības uz informāciju, patērētājam ir tiesības
izvēlēties, un patērētājam ir tiesības tikt uzklausītam.
Astoņdesmito gadu vidū Dž.Kenedija izvirzītās nostādnes kļuva par
pamatu ANO Ģenerālās asamblejas pieņemtajiem patērētāju tiesību
aizsardzības pamatprincipiem, papildinot jau četrus esošos ar vēl
diviem:
– patērētājam ir tiesības uz izglītību savu tiesību aizsardzības
jautājumos,
– patērētājiem ir tiesības apvienoties sabiedriskajās
organizācijās.
Šie principi ievēroti, veidojot Latvijas likumdošanu par
patērētāju tiesībām un interešu aizsardzību. Turklāt gaidāmā
iestāšanās Eiropas Savienībā (ES) un ES direktīvu ieviešana bija
dzinulis, kas veicināja likumdošanas sakārtošanu patērētāju
tiesību jomā.
Pārrobežu konflikti
Izpārdošana vai atlaides nenozīmē, ka patērētājs automātiski brīdināts par preces zemāku kvalitāti. Par izpārdošanā vai ar atlaidēm pirktām precēm prasījumu var pieteikt tāpat kā par citām precēm Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Patērētāju tiesības ES kontekstā –
tā ir viena no šā brīža galvenajām aktualitātēm Latvijā
patērētāju tiesību aizsardzības jomā. Kas mainīsies pēc
1.maija?
Vispirms par likumdošanu. Ekonomikas ministrijas Iekšējā tirgus
departamenta direktore Baiba Vītoliņa skaidro: “Pēc iestāšanās ES
būtiskas izmaiņas nebūs. Mūsu patērētāju aizsardzības sistēma
piemērota Eiropas sistēmai. Latvijas likumdošanas pielāgošana
savienības normatīvajiem aktiem sākta pirms vairākiem gadiem.
Galvenās direktīvas, kas saistītas ar preču un pakalpojumu
drošumu, patērētāju ekonomisko interešu aizstāvību, aizsardzību
reklāmas jomā, patērētāju informēšanu, lielākoties mūsu
likumdošanā jau pārņemtas. Turklāt mūsu aizsardzības sistēma
šajos gados attīstījusies līdzi ES patērētāju tiesību
aizsardzības sistēmai, jo normatīvā bāze savienībā nepārtraukti
mainās.
Tomēr pāris jaunumu gribu uzsvērt. Viens no tiem ir jaunais Preču
un pakalpojumu drošuma likums, ko pagājušajā nedēļā akceptēja
Ministru kabinetā un kas nosūtīts izskatīšanai Saeimai.
Paredzēts, ka tam jāstājas spēkā no 1.maija. Otrs – jaunie
Ministru kabineta noteikumi par elektropreču marķēšanu. Piemēram,
tagad arī kondicionieriem būs jāuzrāda energoefektivitātes
klase.”
Likums izstrādāts, lai padarītu skaidrākus ražotāju, importētāju,
izplatītāju un tirgotāju pienākumus preču drošuma jomā. Tajā
detalizētāk noteiktas tirgus uzraudzības iestāžu tiesības nedrošu
preču gadījumos, kā arī piešķirta lielāka loma harmonizētajiem
Eiropas standartiem.
Līdz ar iestāšanos ES tiks attīstīta patērētāju tiesību
aizsardzība starpvalstu līmenī. Proti, ja Latvijas patērētājs
iegādājas preces ārvalstīs vai ārvalstu patērētājs iegādājas
preci šeit, viņu tiesības būs vienlīdz aizstāvētas.
Patērētāju tiesību aizsardzības centram (PTAC) jau ir pieredze
pārrobežu konfliktu praktiskos risinājumos. Tiesa, šādu gadījumu
pagaidām ir uz vienas rokas pirkstiem saskaitāmi, taču, cilvēkiem
kļūstot zinošākiem par savām tiesībām, tie arī aktīvāk
uzdrošināsies tās aizstāvēt. PTAC vadītāja vietniece Māra Jēgera
norāda, ka pērn centram nācies risināt piecus strīdus gadījumus,
kuros iesaistīti ārvalstu uzņēmēji vai arī preces bijušas
pasūtītas no ārvalstīm. Piemēram, viena sūdzība bijusi saņemta
par Spānijā iegādātiem nekvalitatīviem apaviem. PTAC izdevies šo
lietu atrisināt par labu sūdzības iesniedzējam, tas ir, apavi
samainīti un nekvalitatīvo vietā atsūtīti citi.
Jau šobrīd, kamēr Latvija nav kļuvusi par ES dalībvalsti,
patērētājiem pārrobežu konflikta gadījumus palīdz atrisināt PTAC,
kas kopš 2002.gada darbojas Starptautiskajā patērētāju
aizsardzības un tirgus uzraudzības tīklā, apgūstot citu valstu
pieredzi un veicot praktiskas aktivitātes, lai novērstu un
izlīdzinātu negodīgas tirdzniecības prakses sekas. Centrs, ja
pašu spēkiem nav iespējams atrisināt konfliktsituāciju, tās
risināšanā iesaista konkrētās valsts patērētāju tiesību
aizsardzības institūciju.
Runājot par tuvējo nākotni, jāatzīmē, ka situācijās, kad
nepieciešams risināt individuālus patērētāju tiesību pārkāpumu
gadījumus, patērētājiem ES palīdzību sniedz Eiropas patērētāju
centri un Eiropas papildu tiesvedības institūciju tīkls.
Slazds
bīstamajām precēm
Lai nepieļautu, ka pie patērētāja nonāk bīstamas preces, radīta speciāla sistēma TRAPEX – informācijas ātrās apmaiņas sistēma par bīstamajām precēm. Arī mūsu PTAC jau vairākus gadus šīs sistēmas ietvaros saņem informāciju, kas apkopota datu bāzē. Ja arī uzreiz Latvijas tirgū nav atrasta konkrēta bīstamā prece, par kuru saņemta informācija no citām valstīm, ziņas par to saglabājas datu bāze. Tā ir ļoti noderīga informācija, jo nereti bīstamā prece mūsu tirgū pārdošanā parādās tikai pēc ilgāka laika. Piemēram, no pērn saņemtās informācijas par bīstamajām precēm Latvijas tirgū atrasti četrpadsmit preču veidi, tajā skaitā astoņi rotaļlietu (!) veidi. Savukārt no iepriekšējos gados saņemtās informācijas par bīstamajām precēm aizvadītajā gadā atrasti trīspadsmit bīstamo preču veidi, tajā skaitā rotaļlietas un elektropreces.
Stiprina tirgus
uzraudzību
Lai padziļinātu praktiskās zināšanas un apgūtu citu ES dalībvalstu uzkrāto pieredzi, ne mazāk svarīga nozīme ir ES finansiālās palīdzības izmantošanai. Ir sākta “Phare” programmmas “Tirgus uzraudzība nepārtikas preču sektorā” īstenošana. Pirmā līguma partneris ir tirgus uzraudzību koordinējoša institūcija no Anglijas. Tirgus uzraudzības projekts ieviests pērn oktobrī un ilgs visu šo gadu. Kāds praktisks labums no šā projekta mūsu patērētājiem? Stiprinot tirgus uzraudzības iestāžu kapacitāti, paaugstināsies gan Latvijā ražoto preču drošuma pakāpe, gan arī uz ES pāri Latvijas robežām importēto preču drošuma pakāpe. Tātad ne tikai mūsu patērētāji būs ieguvēji. Arī Eiropā no Latvijas vai cauri mūsu valstij importētās preces kļūs drošākas.
Pārlieka kautrība –
ienaidnieks maciņam
Latvijas iedzīvotāji pamazām kļūst zinošāki par savām tiesībām, taču patērētāju tiesību aizsardzības jomā jāiegulda vēl liels sabiedrības izglītošanas un informēšanas darbs. Ne tikai pārrobežu konfliktsituācijās, bet arī pašmāju līmenī patērētāji bieži neuzdrošinās risināt problēmas. Pagaidām sabiedrībā dominē pārlieka kautrība vai iesīkstējušais pašapziņas trūkums, proti, cilvēku kūtrumu nosaka ačgārna domāšana: kāpēc tērēt laiku, vai tas vispār vajadzīgs, tāpat nekas nemainīsies un tamlīdzīgi. Taču par preci vai pakalpojumu ir samaksāts un cilvēks ir tiesīgs pretī saņemt to, ko vēlējies nopirkt. Pat, ja tikai radušās šaubas par preces vai pakalpojuma kvalitāti, ieteicams sazināties ar PTAC, kuram septiņās lielākajās pilsētās ir arī reģionālās nodaļas, un konsultēties ar speciālistiem, kuru pienākums sniegt visu nepieciešamo informāciju.
Pērn PTAC saņēmis gandrīz tūkstoti iesniegumu un sūdzību, un tas ir par diviem simtiem vairāk nekā gadu iepriekš. Aptuveni trešā daļā sūdzību apstrīdēta kvalitāte iegādātajām precēm gandrīz 130 000 latu vērtībā. Visvairāk sūdzību iesniegtas par nekvalitatīviem apaviem. PTAC gandrīz simts šādu sūdzību atzinis par pamatotām. Cilvēki biežāk sūdzējušies arī par sliktas kvalitātes elektroprecēm, tekstilizstrādājumiem un mobilajiem tālruņiem. Vērojama arī tendence, ka pieaug sūdzību skaits par līguma noteikumiem neatbilstošiem pakalpojumiem. Izplatītākie pakalpojumi, ar kuru kvalitāti nav bijuši apmierināti iedzīvotāji, – īre un komunālie pakalpojumi, ar tūrisma jomu saistītie pakalpojumu, telekomunikācijas un energoapgāde.
Ilze Apine, “LV”