Latvijas reklāmas tirgū likums dominē pār ētiku
Tautībai nav nozīmes
Filmas vai pārraides televīzijā
laiku pa laikam pārtrauc reklāma. No vienas puses, mēs it kā
saprotam, ka tās ir mūsu tiesības izvēlēties un reklāmas rullīši
piedāvā informāciju par dažādām precēm un pakalpojumiem. Bet, no
otras puses, reklāma mūs traucē – filma vai raidījums tiek
pārtraukts interesantākajā vietā un jau desmito reizi mēs esam
spiesti skatīt dažkārt pat kaitinošas sieviešu sarunas par veļas
pulveriem, zobu pastām u.c. sadzīves precēm. Tomēr reklāma pilda
ne tikai informējošas funkcijas, bet palīdz arī risināt vienu no
svarīgākajām Latvijas šodienas problēmām – veic sabiedrības
integrācijas funkciju, ceturtdien, 11.martā, konferencē “Vārda
brīvība reklāmā” norādīja Latvijas Universitātes docents
Miervaldis Mozers. “Nav svarīgi, kam tiek pārdota prece –
latvietim, krievam vai ukrainim. Reklāmas uztverē tautībai nav
nozīmes. Visi ir patērētāji.”
M.Mozera teikto apliecināja arī reklāmas aģentūras “Alfresko”
direktore Tatjana Voitenko, norādot, ka Latvijā nav nacionālu
tirgus segmentu, kur katram būtu nepieciešama atsevišķa
stratēģija. “Protams, jāņem vērā, ka tulkojot teksts ir jāpielāgo
un jāadaptē katras valodas īpatnībām, bet atsevišķa satura
reklāmas rullīšu radīšana speciāli Latvijas latviešiem un
Latvijas krievvalodīgajiem praktiski nenotiek. Tiesa, ir
novērojamas atšķirības reklāmas uztverē Latvijā un Krievijā. Kā
zināms, ētiskas un neētiskas reklāmas kritēriji ir izplūduši –
par vienu un to pašu lietu var būt dažādi viedokļi. Ir bijuši
vairāki gadījumi, kad reklāma, kas Latvijā tiek atzīta par
neētisku, Krievijā pat neizraisa diskusijas par tās ētiskajiem
aspektiem. Savukārt atsevišķas reklāmas, kas Krievijā
izraisījušas diskusijas par to ētiku, Latvijā visticamāk tiktu
atzītas par klaji neētiskām un sabiedrība tās nepieņemtu.
Tādējādi varam secināt, ka ir atšķirības starp Latvijas un
Krievijas reklāmas tirgu, bet iekšēji Latvijas tirgū būtisku
atšķirību reklāmas uztverē nav. Latvijas krievvalodīgie un
latvieši ir konsolidētāki nekā Latvijas un Krievijas
krievvalodīgie.”
Mēs atšķiramies no Eiropas
Konferencē tika spriests arī par
jautājumu – cik daudz reklāmas biznesu iespējams regulēt ar
likumu palīdzību. Tika diskutēts par normām, ar kuru palīdzību
regulēt partiju tēriņus priekšvēlēšanu kampaņu
organizēšanai.
Latvijas Reklāmas asociācijas pārstāvis Ainars Ščipčinskis ir
pārliecināts, ka likums nav vienīgais veids, kā regulēt procesus
sabiedrībā. “Ir ļoti daudzi gadījumi, kurus likumos nevar
paredzēt. Jebkurš likums izraisa pretdarbību. Ikvienā normatīvā
aktā mēs varam atrast un arī atrodam “spraugas”, lai normas
varētu apiet. Var teikt, ka likums ir ātrākā, bet parasti valstij
dārgākā un ne pati efektīvākā metode, lai mainītu negatīvu
praksi. Jebkurš ierobežojums arī maksā naudu. Par uzraudzību,
ierobežojumiem, birokrātiju ir jāmaksā. Likumi ir populāri
sabiedrībā ar zemu ētikas slieksni. Likumi palielina birokrātiju
un tādējādi tiek samazināts darbības temps un bremzēta biznesa
attīstība, piemēram, nepieciešamas dažādas atļaujas, izziņas
utt.” A.Ščipčinskis norāda, ka Eiropas Savienībā nav vienotas
likumdošanas, kas regulētu reklāmas un sabiedrisko attiecību
jomu. Katra valsts rīkojas pēc saviem ieskatiem. “Tomēr viena
iezīme gan ir jūtama – jo demokrātiskāka valsts, jo augstāka
biznesa ētika un mazāk jomu tiek regulētas ar normatīvo aktu
palīdzību,” teic A.Ščepčinskis. Eiropas valstīs arvien vairāk
dominē tendence atļaut reklāmas un sabiedrisko attiecību tirgum
pašam sevi regulēt, protams, ievērojot ētikas normas, kas nav
nosakāmas likuma ietvaros. Savukārt Latvijā ir novērojama pretēja
tendence – pie mums valda likumu pieņemšanas gars, pārliecināti
saka A.Ščepčinskis.
Jāapvienojas visām iesaistītām pusēm
Lai pašregulācija būtu efektīva, ētikas normas jāievēro visiem – medijiem, reklāmas devējiem, kā arī reklāmas aģentūrām. “Latvijā ētikas kodekss darbojas trīs gadus un to ievēro aptuveni 50 nozarē strādājošas organizācijas. Tas ir labs sākums, bet nav pietiekami, lai reklāmas tirgus pašregulētos,” saka A.Ščepčinskis. Par ētikas normu aktualizēšanu ir jārunā ne vien reklāmas aģentūrām, bet arī sabiedrisko attiecību speciālistiem un uzņēmumiem. “Nereti dzirdēts, ka laikraksti izmanto šādu taktiku – nopērciet konkrētu reklāmas daudzumu mūsu avīzē un mēs par jums neko sliktu nerakstīsim. Tas nav pieņemami un šādas lietas nav iespējams atrisināt ar likumu. To regulācijā jāizmanto smalkāks mehānisms – godaprāts un ētikas normas,” pārliecināts A.Ščipčinskis.
Izbeigs bruņošanās sacensību
Regulācija no valsts puses var novest pie vēl viena negatīva aspekta – slēptās reklāmas palielināšanās presē. Tas ir jautājums, kuru nav iespējams risināt, tikai pieņemot stingrus likumus, bet gan balstoties uz ētiskiem apsvērumiem. Saeimas deputāts Ainars Latkovskis skaidroja, ka saskaņā ar likumu “Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām” turpmāk partijas varēs tērēt augstākais 20 santīmus uz vienu vēlētāju, kas balsojis iepriekšējās Saeimas vēlēšanās. Tas nozīmē, ka kopā partijas aģitācijas kampaņai vēlēšanu gadā varēs tērēt ne vairāk kā 280 tūkstošus latu. “Iepriekšējās vēlēšanās partijas varēja tērēt neierobežotu summu aģitācijas pasākumiem. “Latvijas ceļš” šim mērķim tērēja aptuveni 700 tūkstošus latu, “Jaunais laiks” – 400 tūkstošus latu. Turklāt jāatzīmē, ka gadu no gada šīm summām bija tendence augt. Tā bija kā bruņošanās sacensība. Tagad būs cita kārtība. Mēs ticam, ka vēlētājs ir gudrs un to nevar nopirkt ar apjomīgu kampaņu pirms vēlēšanām. Tāpēc partijām ar savu elektorātu ir jāstrādā visu laiku,” pārliecināts A.Latkovskis.
Peļņa un brīvība
Tautas kalps atzīst, ka partiju
aģitācijas ierobežojumi novedīs pie peļņas samazināšanās gan
reklāmas biznesa pārstāvjiem, gan arī plašsaziņas līdzekļiem. Arī
M.Mozers piebilst, ka jaunie ierobežojumi varētu ietekmēt pat
preses brīvību, jo partiju priekšvēlēšanu nauda ir īpaši svarīga
mazajiem, reģionālajiem medijiem. To apliecināja arī zālē sēdošo
reģionālo plašsaziņas līdzekļu pārstāvju jautājumi un asie
komentāri.
Tajā pašā laikā citi pauda viedokli, ka nevar būt runa par mediju
neatkarību, ja tiem tik nozīmīga ir partiju priekšvēlēšanu nauda
– tas norāda uz mediju atkarību no naudas politikā un līdz ar to
arī simpātijas tam politiskajam spēkam, kas pērk lielākos
reklāmas laukumus.
A.Latkovskis norādīja uz jaunās kārtības pozitīvu tendenci –
paredzētas mērķdotācijas valsts un sabiedriskajām
raidorganizācijām, apmaksājot laiku, kurā dota iespēja izteikties
visām politiskajām partijām. Tādējādi pašām raidorganizācijām būs
iespēja bez starpniekiem saņemt daļu naudas. Tomēr nobeigumā
A.Latkovskis norādīja, ka jaunā kārtība vēl neattieksies uz
šīgada vasarā gaidāmajām Eiropas Parlamenta vēlēšanām. Pēc
deputāta teiktā, partijas tādām vēlēšanām nav gatavas tērēt
lielas naudas summas. Uzsvars tiks likts uz lokomotīvēm,
neieguldot lielus finanšu līdzekļus to popularizēšanā un
aģitācijā.
Latvijā dažkārt ir dzirdēts smīkņājam par plašsaziņas līdzekļu neatkarību no politiskajiem un ekonomiskajiem grupējumiem. Jaunais likums ietekmi, ja ne pilnībā likvidēs, tad mazinās gan. Konference par vārda brīvību reklāmā pierādīja, ka šis jautājums nav viennozīmīgi traktējams, jo medijiem ienākumi no priekšvēlēšanu kampaņām nozīmē vairāk naudas,+ līdz ar to arī lielākus līdzekļus žurnālistu algošanai. Bet vai šāda kārtība ļauj saglabāt plašsaziņas līdzekļa neatkarību – tas palika neatbildēts jautājums.
Ilze Sedliņa, “LV”