Leo Kokles dvēseles portrets – rakstos un vēsturē
Leo Kokle bija no tiem
māksliniekiem, kuri savas domas mīl izlikt uz papīra un runas,
rakstus gatavot rūpīgi, vēl un vēl reizi pārrakstot, variējot,
papildinot un pilnveidojot. Lūk, dažas atziņas par
portretglezniecību:
“Reālistiskais portrets prasa dziļu dzīves pazīšanu, mākslas
likumu zināšanu un formas skaidrību. Cilvēka attieksmi pret dzīvi
noteiktā situācijā un laikā var parādīt tikai ar patiesību, kas
nepieļauj patvaļīgu atkāpi no īstenības. [..] Savā ikdienā es
gleznoju visu: ainavu, kluso dabu un portretu. Ja, strādājot pie
dabas atveidošanas, gūstu atpūtu, tad portrets prasa maksimālu
sasprindzinājumu. Es negribu mazināt ainavistu talanta lielumu un
vērtību, bet cilvēks un viņa psiholoģiskā pasaule tomēr ir daudz
sarežģītāka, tajā ieskatīties daudz smagāks un atbildīgāks
uzdevums. Esmu pārliecināts, ka šajā jomā prast atrast savu “es”
un radīt paliekošas mākslas vērtības ir
visgrūtāk.”
Medmāsas portrets. Audekls, eļļa, 1963 No Latvijas Mākslinieku savienības muzeja kolekcijas |
Ieskatu Leo Kokles dzīves pēdējo
mēnešu darbā, sadzīvē, tā laika atmosfērā un viņa pārdzīvojumos
sniedz divas pēdējās vēstules, kuras Leo savam draugam Aivaram
Āķim, toreiz žurnālistam, rakstījis uz Ļeņingradu
(Sanktpēterburgu). Pēdējā vēstule datēta ar 1964.gada 31.novembri
(tā acīmredzot ir kļūda – vēstule rakstīta vai nu 30.novembrī vai
1.decembrī – I.K.) Leo raksta:
“Mans veselības stāvoklis joprojām ir ļoti slikts. Spēcīgas
radikulīta sāpes astes kaula rajonā joprojām mani moka.
Neskatoties uz to, brīžiem, zobus sakozdams, stāvēju pie molberta
un strādāju, lai pabeigtu visu iesākto, ko biju nodomājis
iesniegt portretu izstādei. Žūrijas komisijai iesniedzu 8 darbus.
Pie tava portreta vēl stingri piestrādāju. Esmu pārliecināts, ka
tas kļuva gleznieciski daudz izsvērtāks un koloristiski
viengabalaināks, kas viss nāca par labu Tavai domājošai
nopietnai, reāli izvestai sejai. “Tavu roku” man nopozēja Leons.
Arī Tavas meitiņas portretu “detaļās” savedu kārtībā. Pabeidzu
ārsta Segliņa portreta otro variantu un divus Terēzes lielāka
formāta portretus. Vienu melnā fonā, kā liekas to Tu redzēji
iesāktu. Otrajam, ko Tu noteikti esi redzējis zaļajā kleitā ar
profilā pagrieztu galvu, es pārgleznoju pilnībā aizmuguri. Radās
pievakara dabas noskaņa – bērzu birze. Ar to šis darbs kļuva
interesants, gribētos teikt efektīvs. Arī satura ziņā figūra un
dabas noskaņa kļuva savstarpēji emocionāli vairāk saistītas un
dziļākas. (..)
Portretu izstādes žūrijas komisija “piestrādāja” šoreiz sevišķi
enerģiski, jo no apmēram 1500 iesniegtiem darbiem (varens
skaitlis, kā mākslinieki cenšas! Tas gan kopā ar grafiku un
tēlniecību) palika 120 darbi!!! Līdz ar to republikas mērogā
paredzētā izstāde, kas tiktu atklāta uz svētkiem, tika
“pārtaisīta” par nenozīmīgu portretistu grupas izstādi, kuru
atklās tikai pēc svētkiem pils muzejā kādās divās zālēs. Motīvi
loģiski – šai izstādei zudusi tematiskā nozīmība, jo visi
“tematiskie darbi portreti sakarā ar zemo līmeni” tika noraidīti.
(..)
Izžūrētos darbus personīgi es vēl neesmu atpakaļ saņēmis, jo
žūrijas darbs nupat tikai beidzās, tas ilga vairāk kā nedēļu, jo
šai lietai vajadzēja izskanēt nopietnai, tādēļ darbus skatīja it
kā dažādās instancēs. Rezultātā mēs darbu noraidījuma motīvus
neviens īsti nezinām vēl šodien un arī kā parasti nedabūsim
zināt. Eksistē tikai vārds “zem līmeņa”. (..)
Esmu uztraucies arī par to, ka Tavs un abi Terezes portreti
bija vēl svaigi. Sākumā žūrija bija paredzēta mūsu mājā, tādēļ
visi darbi tika sanesti tur. Pirmajā žūrijas dienā, pēdējā brīdī
negaidīti paziņoja, ka komisija “ērtības” dēļ darbus izskatīs
muzejā Gorkija ielā. Uz ātru roku tika sameklēta mašīna un mūsu
darbi tika nodoti krāvēju nejēgu rokās. Pirmajos divos braucienos
darbi mašīnā tika samesti kā malkas pagales. Tas bija neredzēts
gadījums. Daži mākslinieki uz vietas jau konstatēja saviem
darbiem stiprus bojājumus. Es sacēlu trauksmi, jo es vienīgais
gadījos no autoriem, kas ievēroja šo gleznu slaktiņu. Vēlākos
braucienos darbu iekraušana kaut cik palika
jēdzī
gāka. Bet par cik mani darbi
bija “iekrauti” pirmajos braucienos, tad īsti nezinu, kādus es
viņus saņemšu vēl atpakaļ.
Tu vari saprast, draugs, ka patreiz es morāli un fiziski jūtos
ļoti slikti, tādēļ strādāt radoši es patreiz nevaru. Materiāli es
esmu bloķēts līdz pēdējai iespējai un ja Terēze par manu
eksistenci nerūpētos, tad man vārda pilnā nozīmē bija jāiet uz
ielas sēdēt ar cepuri rokās. Arī rītdienai perspektīvu nekādu
neredzu. No šīs portretu izstādes varbūt kaut ko pirks, bet cik
tad šie gangsteri man atmetīs? Esmu parādā vēl 600 rbļ.(jaunā
naudā). Vienkārši baigi paliek! Un ja vēl man būtu veselība
kārtībā.
Par kongresu runā arvien vairāk. Iespējams, ka beidzot šoruden
tas būs! Esam uzzinājuši “slepeno” jaunās valdes sastāvu, ko
rekomendē “vadība” (paši sevi). Šis saraksts atkal pilns ar šiem
pašiem “kundziņiem”. Tātad mums draud turpināties šīs diktatūras
briesmas! Bet, šķiet, ka šoreiz tik viegli šie viņu nodomi
nerealizēsies.
[..] Rīgā izstādes nekādas nav tagad. Dzīve visumā miegaina.
Laiks rudenīgi riebīgs (vismaz manam radikulītam pretīgs).
Raimonds Pauls ir REO vadītājs un iestudē jaunu graujošu
programmu uz veco “invalīdu” dziedātāju pleciem. Manuprāt, nekas
prātīgs nevar būt, kamēr neizmainīs pilnīgi jaunu solistu
sastāvu.
Doma baznīcā biju uz Mocarta Rekviemu. Dvēselē raudāju… Kāds
cilvēcisks spēks, varenība un sāpes… Pati dzīve!”
Šī
vēstule rakstīta nedēļu pirms Leo nāves.
Kad Rīgu aplidoja ziņa par viņa nāvi naktī no 7. uz 8.decembri,
tas satrauca gan tuviniekus, gan visu mākslas pasauli. Ņemot vērā
Leo Kokles veselības stāvokli, šim faktam nebūtu bijis jābūt
pārāk lielam pārsteigumam, bet tas bija satricinājums ierastajai
dzīvei, kas pulsēja ap Leo. Jaunajā Mākslinieku namā no jauno
mākslinieku vidus neviens vēl nebija miris, tas bija kā
atgādinājums par dzīves straujo mainību un likteņa
nepielūdzamību.
Leo līdzgaitnieki, tā laika jaunie mākslinieki, viņa iesākto
darbu turpināja un attīstīja. Bez Leo Kokles dedzīgās darbības
šis process varēja ieilgt.
Ilze Konstante