Ministru kabineta 2004.gada 16.marta sēdē
Pieņēma rīkojumu “Par
ogļūdeņražu izpētes un ieguves licences laukuma noteikšanu
Liepājas rajona Lažas pagasta “Vecriekstiņos””.
Ministru kabinets saskaņā ar likumu “Par zemes dzīlēm” noteica
ogļūdeņražu izpētes un ieguves licences laukumu 9,4 ha
platībā Liepājas rajona Lažas pagasta “Vecriekstiņos”.
Atbilstoši noteikumiem “Ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes un
ieguves darbu licencēšanas konkursa kārtība” ir saņemta zemes
īpašnieka piekrišana licences laukuma noteikšanai un konkursa
rīkošanai minētajā zemes īpašumā.
Zemes īpašnieks patur tiesības lauzt pašreizējo nomas līgumu
gadījumā, ja konkursā ogļūdeņražu izpētes un ieguves licences
iegūšanai uzvar cits pretendents.
Uz šī zemesgabala ir veikti ģeoloģiska rakstura pētnieciskie
darbi, tai skaitā arī urbumi, kā rezultātā ir konstatēta
nafta.
Pieņēma noteikumus “Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada
25.jūnija noteikumos Nr.338 “Demogrāfisko un ģimenes lietu
padomes nolikums””.
Grozījumi paredz, ka Demogrāfisko un ģimenes lietu padomes
sastāvā tiks iekļauts Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisijas Iedzīvotāju demogrāfiskās attīstības apakškomisijas
pārstāvis, kā arī palielināts padomes locekļu skaits no 19 uz
20.
Pieņēma divus rīkojumus “Par
uzņemšanu Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā”, kurā
iekļauti 459 pilsonības pretendenti, t.sk. 52 viņu nepilngadīgie
bērni.
Akceptēja likumprojektu “Par starptautisko līgumu par augu
ģenētiskajiem resursiem pārtikai un lauksaimniecība”.
Likumprojekts paredz pievienoties ANO Pārtikas un
lauksaimniecības organizācijas (FAO) starptautiskajam līgumam par
augu ģenētiskajiem resursiem pārtikai un lauksaimniecībai. Līguma
mērķis ir nodrošināt pārtikas un lauksaimniecības augu ģenētisko
resursu saglabāšanu, kā arī ilgstošu šo resursu
izmantošanu.
Līguma 28.punkts nosaka, ka līgums stājas spēkā deviņdesmitajā
dienā pēc 40.ratifikācijas, pieņemšanas, apstiprināšanas vai
pievienošanās instrumenta depozitēšanas, nodrošinot, ka vismaz 20
šādus instrumentus ir depozitējušas Pārtikas un lauksaimniecības
organizācijas (FAO) dalībvalstis. Tad ir paredzēts sasaukt
galvenās institūcijas sanāksmi.
Galvenās institūcijas pirmajā sanāksmē piedalīsies valstis, kuras
līdz sanāksmei būs ratificējušas, pievienojušās, akceptējušas vai
pieņēmušas šo līgumu. Tām būs tiesības apspriest būtiskus
jautājumus, piemēram, ar komercializāciju saistītu naudas
maksājumu līmeni, formu un veidu, apstiprināt materiālu
nodrošināšanas standarta līgumu, mehānismus, kas nodrošina
atbilstību līguma noteikumiem, un finansēšanas stratēģiju. Pirmās
galvenās institūcijas sanāksmes laikā galvenokārt tiks diskutētas
līguma dalībnieku intereses.
Līdz šim brīdim 34 valstis ir ratificējušas, pieņēmušas,
pievienojušās vai apstiprinājušas šo līgumu. Latvijas Republikai,
pievienojoties šim līgumam, ir iespējas piedalīties līguma
galvenās institūcijas sanāksmēs un ar savu līdzdalību ietekmēt
dažādu lēmumu pieņemšanu par ģenētisko resursu saglabāšanu un
iespējamo finanšu sadalījumu šā līguma realizācijā.
Laikā, kad augu bioloģiskā daudzveidība samazinās un tiek zaudēti
vērtīgi gēni, kad var rasties paaugstināta augu uzņēmība pret
slimībām un arī citas problēmas, bioloģiskā un ģenētiskā
daudzveidība lauksaimniecībā ir būtiska ilgtspējīgas
lauksaimniecības un lauku attīstības nodrošinājuma garants.
Akceptēja likumprojektu “Grozījumi Lauku atbalsta dienesta
likumā”.
Likumprojekts nosaka, ka Lauku atbalsta dienests: administrē
eksporta atmaksas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
administrē normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā soda naudas par
valstij piešķirtās piena ražošanas kvotas pārsniegšanu;
administrē augkopības produkcijas ražošanas kvotas normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā; veic ražotāju grupu atzīšanu un to
darbības kontroli; sniedz informāciju Eiropas Komisijai
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Likumprojekts paredz, ka
minētās normas stāsies spēkā 2004.gada 1.maijā.
Likumprojekts izstrādāts, lai saskaņotu Lauku atbalsta dienesta
likuma normas ar Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteikto. Tas
cita starpā nosaka, ka Ministru kabineta iestādes nav juridiskas
personas, kā arī to struktūra, amatpersonu tiesības un pienākumi
ir nosakāmi iestāžu nolikumā. Ar likumprojekta stāšanos spēkā
tiks panākta Lauku atbalsta dienesta likuma atbilstība Valsts
pārvaldes iekārtas likumam. Līdz šim likumā paredzētās funkcijas
tiks paredzētas iestādes nolikumā un reglamentā.
Likumprojekts precizē dienesta padotību, paredz sakārtot likuma
uzbūvi, papildina apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību.
Paredzēts svītrot likuma normas: kur noteikts, ka dienests ir
juridiska persona; par dienesta struktūru (nolikumā regulējams
jautājums); par vairākām dienesta funkcijām (pārskatāmas un
atrunājamas Lauku atbalsta dienesta nolikumā); par dienesta
direktoru un citu amatpersonu un darbinieku iecelšanu amatā, viņu
tiesībām un pienākumiem (nolikuma un reglamenta jautājums).
Akceptēja likumprojektu “Par konvenciju, ar kuru nosaka
valsti, kura ir atbildīga par vienā no Eiropas Kopienu
dalībvalstīm iesniegta patvēruma pieteikuma
izskatīšanu”.
1990.gada 15.jūnijā Dublinā tika parakstīta Konvencija, ar ko
nosaka dalībvalsti, kura ir atbildīga par patvēruma pieteikuma
izskatīšanu, kas iesniegts kādā no Eiropas Kopienas dalībvalstīm
(Dublinas konvencija). Dublinas konvencija tika noslēgta starp
Eiropas Savienības dalībvalstīm, lai nodrošinātu brīvas personu
kustības garantijas, kā arī nodrošinātu, ka patvēruma meklētāja
pieteikums kādā no dalībvalstīm tiks izskatīts pēc būtības.
Ievērojot, ka līdz ar Amsterdamas līgumu Eiropas Savienības
kompetencē tika nodoti patvēruma jautājumi, 2003.gada 18.februārī
tika pieņemta regula, ar ko paredz kritērijus un mehānismus, lai
noteiktu dalībvalsti, kura ir atbildīga par trešo valstu pilsoņu
patvēruma pieteikuma izskatīšanu, kas iesniegts kādā no
dalībvalstīm (Dublinas regula).
Dublinas regulā reglamentētie nosacījumi faktiski ir identiski
Dublinas konvencijā paredzētajiem nosacījumiem, un tajā ir
paredzēti arī mehānismi, kas nodrošina Dublinas konvencijā
paredzētās sistēmas un tās nodrošināšanas mehānismu darbības
nepārtrauktību un pārņemamību. Vienlaikus saskaņā ar protokolu
par Dānijas nostāju, kas pievienots Eiropas Kopienas dibināšanas
līgumam, Dānijai Dublinas regula nav saistoša un Dānija šo regulu
nepiemēro. Līdz ar to, lai nodrošinātu nepārtrauktu vienotas
sistēmas, ar kuru nosaka dalībvalsti, kas ir atbildīga par
patvēruma pieteikuma izskatīšanu, darbību visā Eiropas Savienības
telpā, starp Dāniju un pārējām dalībvalstīm spēkā paliek un ir
saistoša arī Dublinas konvencija.
Dublinas regulā ir paredzēts, ka Dānija un pārējās Eiropas
Savienības dalībvalstis savā starpā var noslēgt nolīgumu, kas
pieļautu Dānijas līdzdalību šajā regulā, lai nākotnē nodrošinātu
šo jautājumu regulējumu vienā tiesību aktā. Tikai pēc šāda
nolīguma noslēgšanas spēku zaudēs Dublinas konvencija. Šobrīd
šāds nolīgums vēl arvien nav noslēgts, un acīmredzot līdz
Latvijas pievienošanās dienai Eiropas Savienībai šāds nolīgums
netiks noslēgts.
Saskaņā ar Pievienošanās līguma akta 5.pantu jaunajām
dalībvalstīm ir jāveic nepieciešamās darbības, lai no
pievienošanās dienas Eiropas Savienībā pievienotos visiem
nolīgumiem, ko noslēgušas pašreizējās dalībvalstis attiecībā uz
Eiropas Savienības darbību vai saistībā ar to, tiekoties ārpus
Padomes, tostarp arī Dublinas konvencijai.
Likumprojekts paredz pieņemt un apstiprināt Dublinas konvenciju,
kā arī nodrošināt tās publikāciju. Dublinas Konvencijā paredzēts
mehānisms, kā nosaka dalībvalsti, kas atbildīga par patvēruma
pieteikuma izskatīšanu. Līdz ar to tiek garantēts, ka katra
patvēruma meklētāja pieteikumu izskatīs kāda no dalībvalstīm, kā
arī novērsts, ka patvēruma meklētāja pieteikumu nosūta no vienas
dalībvalsts uz citu un ka neviena no dalībvalstīm neatzīst sevi
par kompetentu izskatīt patvēruma pieteikumu. Dublinas konvencija
atbilst 1951.gada 28.jūlija Ženēvas konvencijai, kas grozīta ar
1967.gada 31.janvāra protokolu Ņujorkā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments