Mūsu valsts ārējās tirdzniecības rītdiena
Pēc nepilniem diviem mēnešiem Latvija kļūs par Eiropas Savienības (ES) pilntiesīgu locekli. Mūsu zemei parādīta liela uzticība – būt līdztiesīgai valstij šinī lielajā un varenajā integratīvajā apvienībā.
Kas veidos
Eiropas kopējo tirgu?
Visupirms 25 ES dalībvalstu tirgi.
Bet ne tikai. Tīri ekonomiskā ziņā ES integrētas nelielas
neatkarīgas valstis Monako, Sanmarīno, Andora, Vatikāns, kas nav
Eiropas Savienības locekles un nav pārstāvētas ES vadības
institūcijās.
Paralēli Eiropas Savienībai kontinentā darbojas vēl cits
integratīvs veidojums – Eiropas brīvās tirdzniecības asociācija
(EBTA) Norvēģijas, Šveices, Islandes un Lihtenšteinas sastāvā.
Šai apvienībai raksturīgas, salīdzinot ar ES, krietni vājākas
integratīvās saites. Īpatnība ir tā, ka trīs EBTA valstis –
Norvēģija, Islande, Lihtenšteina – ir noslēgušas ar Eiropas
Savienību līgumu par Eiropas ekonomisko zonu (EEZ), saskaņā ar šo
līgumu minētās trīs valstis iekļaujas Eiropas kopējā tirgū ar tā
brīvo preču (arī pakalpojumu) kapitāla, personu kustību,
konkurences un citiem kopējā tirgus nosacījumiem, horizontālo
politiku, sociālo, patērētāju aizsardzību, vides, statistikas un
uzņēmējdarbības likumdošanu; tam pievienojas sadarbība zinātnē,
izglītības, vides jomā, plašajā sociālajā sfērā. Līdz ar to
Eiropas kopējais tirgus ietver plašāku telpu nekā 25 valstu
tirgi, proti, Eiropas ekonomiskā zona, pundurvalstis ieskaitot.
Jāatzīmē, ka tirdzniecību ar lauksaimniecības produkciju un zivīm
EES līgums neietver, šos jautājumus atsevišķi regulē līgumam
pievienotais protokols. Formāli iestāšanās ES vēl nenozīmē
automātisku pievienošanos EEZ.
2003.gadā Latvija piedalījās sarunās par iekļaušanos Eiropas
ekonomiskajā zonā. Sarunas aptvēra, pirmkārt, EBTA valstu
(izņemot Šveici) kā EEZ locekļu finanšu palīdzību jaunajām ES
dalībvalstīm; otrkārt, nosacījumus tirdzniecībai ar zivju
produktiem; treškārt, nosacījumus tirdzniecībai ar
lauksaimniecības un tās pārstrādes produkciju, ceturtkārt,
nepieciešamos pārejas periodus. Līgums par Latvijas pievienošanos
Eiropas ekonomiskajai zonai tika parakstīts 2003.gada 14.oktobrī
Luksemburgā. Latvija iekļausies EEZ 2004.gada 1.maijā.
Ar šo datumu nebūt netiek pielikts punkts Eiropas Savienības,
Eiropas ekonomiskās zonas un Eiropas kopējā tirgus
paplašināšanai. Iestāties šajos veidojumos ap 2007.gadu aktīvi
gatavojas Rumānija un Bulgārija. Pie ES vārtiem enerģiski klauvē
Horvātija, Maķedonija, Turcija, pēdējā laikā arī Gruzija. Gaidāma
izvērsta principiāla diskusija, kuru valsti atkarībā no tās
gatavības pakāpes aptuveni kad uzņemt Eiropas Savienībā.
Jautājuma izlemšanā ar veto tiesībām piedalīsies arī
Latvija.
Visi šie apstākļi ir nozīmīgi, vērtējot Latvijas kā ES un EEZ
dalībvalsts ārējās tirdzniecības perspektīvu.
Eksporta rītdiena
Speciāli pētījumi nepārprotami
liecināja, ka muitas kontrole, kvotas, limiti, citi šķēršļi
starpvalstu tirdzniecībā rada lielus papildu izdevumus, palēnina
uz robežas preču kustību, rosina kontrabandu, ir ne tikai ārējo
sakaru, bet arī iekšējās efektīvās attīstības bremzēšanas
mehānisma sastāvdaļas. Līdz ar Eiropas kopējā tirgus izveidošanu
tika ievadīta ārējo tirdzniecību traucējošo faktoru pakāpeniska
novākšana. Šis svētīgais process beidzās 1992.gadā, kad Eiropas
ekonomiskajā zonā iedibinājās patiesi brīva preču starpvalstu
kustība. Šīs starptautiskās tirdzniecības priekšrocības visai
drīz pilnā apjomā varēs baudīt Latvijas tautsaimniecība.
Tas visu pirmām kārtām priecina mūsu preču eksportētājus, kam būs
pieejams visai plašs kopējais tirgus. Jau pērn Latvijas eksports
uz ES valstīm bija ap 63% no valsts kopējā eksporta (1995.gadā –
44%). Šā eksporta īpatsvars var tālāk pieaugt ar papildu preču
izvedumu uz līdzšinējām ES un citām EEZ valstīm. Latvijas precēm
paveras plašākas iespējas iekarot pozīcijas jaunajās Eiropas
integrētās apvienības valstīs. Problēmas risinājums nav no
vieglajiem. Potenciālajiem pircējiem kopējā tirgū Latvijas prece
ir jāiepazīst. Nepieciešama informācija, mērķtiecīga reklāma.
Minētais tirgus ir pārpildīts ar dažādas kvalitātes precēm un
ašiem konkurentiem. Pircēju labvēlību var iekarot, sāncensībā gūt
panākumus ar augstākās kvalitātes precēm un zemākām cenām, arī ar
ražojumiem, kam jaunas pievilcīgas īpašības. Tas jāievēro visiem
mūsu eksportētājiem. Ceļš uz augstiem eksportieņēmumiem ved caur
ieguldījumiem visjaunākajā tehnikā, tehnoloģijā. Integrācijas
mehānisms tikai rada efektīvās saimniekošanas iespēju. Šī
patiesība pilnā mērā attiecas uz brīvo preču plūsmu. Uzņēmējiem
iespēja konkurences gaisotnē jāpārvērš īstenībā. Ierēdņiem
jāsniedz maksimāls atbalsts šiem pūliņiem.
Eksporta izvēršanai ir savas specifiskas problēmas. Tā, piemēram,
lauksaimniecības produktus mūsu eksportētāji ES valstīm līdz šim
piegādāja pēc izdalītām kvotām. Bija noteikta noieta garantija.
Kvotu vairs nebūs. Var eksportēt tik, cik pirks. Nepieciešami
godprātīgi starpnieki. Sākumā tirgus nenoteiktība pieaugs.
Jānoorganizē droša eksportpreču piedāvājuma sistēma kopējā tirgus
valstīs ar iespējami mazāku starpnieku skaitu. Uzdevums nav
vienkāršs. Tā izpilde sola eksporta pieaugumu.
Eksporta izvēršanas perspektīva sekmē pašmāju un ārzemju
investīciju piesaisti Latvijas tautsaimniecībā. No ES valstīm
ceļš atvērts – viens no integrācijas pamatpīlāriem – brīvā
kapitāla kustība. Jau 2003.gadā tuvu 60% no visām uzkrātajām
ārvalstu tiešajām investīcijām nāca no Eiropas Savienības
dalībvalstīm. Nesnauž arī citu valstu investori. Interesanta šai
ziņā ir Krievijas uzņēmēju mērķtiecība: ieguldot prāvus līdzekļus
Latvijas tautsaimniecībā, šie kungi vēlas attīstīt ražotnes, kas
savu produkciju “Made in EU” varētu brīvi eksportēt uz Eiropas
kopējo tirgu. 2003.gadā Krievijas investīcijas, salīdzinot ar
iepriekšējo gadu, dubultojušās.
Latvijas eksportu uz Eiropas ekonomisko zonu rosina arī lata
izdevīgs (zemāks) kurss attiecībā pret eiro un ASV dolāru.
Importa perspektīva
Imports Latvijas tautsaimniecībā
ir pretrunīga parādība. Latvijai gandrīz nav savu dabas resursu.
Tāpēc iekšzemes kopprodukta pieaugums saistīts ar izejvielu un
enerģijas avotu importa palielināšanos. Biezāks iedzīvotāju maks
prasa arvien vairāk daudzveidīgu importa preču. Importa apjoma
pieaugums vienlaikus samazina IKP izlietojamo lielumu, tātad
iedarbojas negatīvi uz ekonomikas izaugsmi.
Brīvā preču plūsma pastiprinās ES dalībvalstu uzņēmēju centienus
pārdot savas preces Latvijā. 2003.gadā ES importa īpatsvars mūsu
valsts importa kopapjomā bija ap 50%. Šis rādītājs, domājams,
pieaugs. Saasināsies konkurence iekšējā tirgū.
Vai var iegrožot importa apjomu? Var! Pirmkārt, jāpāriet uz
tehnoloģijām, kas krietni taupīgāk nekā līdz šim izlietotu
resursus, enerģiju. Otrkārt, pašiem jāražo konkurētspējīgākas
preces pēc īpašībām, kvalitātes, pievilcīguma, lētuma.
Aizskarsim sāpīgu jautājumu. Prognozē, ka Latvijas tirgū tiks
plaši piedāvāti Polijas piensaimniecības ražojumi. Konkurences
pātaga liks pašmāju pienrūpniekiem nopietni padomāt par
efektivitātes kāpinājumu nozarē. Izteikts viedoklis, ka problēmas
risinājums būtu jāsāk ar piena ražošanu: efektīvi, rentabli esot
savākt pienu vienīgi saimniecībās, kur tiek slaukts ne mazāk kā
17 govju. Problēma skar arī piena produktu eksporta
konkurētspēju. Jautājums visai nopietns, jo nav atraujams no
daudzu zemnieku saimniecību nākotnes. Tā brīvā preču kustība pāri
robežām savijas ar Latvijas iekšzemes attīstību.
Vai mainīsies iekšējā tirgus aizsardzība?
Atbilde uz izvirzīto jautājumu
skan: gan jā, gan nē. “Jā” tai nozīmē, ka 2004.gada 1.maijā
līdzšinējā Latvijas likumdošana un likumam pakļauti akti par
iekšējā tirgus aizsardzību pilnībā zaudēs spēku. Antidempinga,
pretsubsīdiju un citus aizsardzības instrumentus turpmāk noteiks
ES kopējie tiesiskie akti. Eiropas Savienības dalībvalstis savā
starpā ārējā tirdzniecībā nepiemēro nekādus iekšējā tirgus
aizsardzības pasākumus. Latvijas uzņēmējiem, kā jau norādīts,
jābūt gataviem iesaistīties pastiprinātā konkurencē ar sāncenšiem
no ES valstīm.
“Nē” saistīts ar to, ka Latvijas attiecīgie likumi, kas pieņemti
kopš 1999.gada, pilnībā atbilst ES likumdošanai. Šajā ziņā
tiesiska vide iekšējā tirgus aizsardzībā mūsu valsts ražotājiem
un tirgotājiem nemainās. Pēdējiem būs iespēja ierosināt Eiropas
Komisijai konkrētus soļus savu pozīciju aizsargāšanai. Cik
efektīvs būs šis mehānisms, kur lemšanas tiesības ir Eiropas
Padomei, to rādīs nākotne.
Georgs Lībermanis,
LU Dr.h.c., Latvijas valsts
emeritētais zinātnieks