Zemesgrāmatu vienpadsmit gadi
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Tiesības uz īpašumu pieder pie brīvas, demokrātiskas valsts iedzīvotāja konstitucionāli garantētām pamattiesībām, no kurām izriet arī tiesības savu īpašumu brīvi pārdot, dāvināt. Valsts varas pienākums ir nodrošināt šo tiesību realizāciju. Nekustamā īpašuma veida īpatnības nosaka nepieciešamību to koroborēt – ierakstīt publiskā reģistrā. Ar to Latvijā saprotam zemesgrāmatas, kurās tiek arī nostiprinātas ar nekustamajiem īpašumiem saistītās tiesības.
Piederība tiesu varai
Šobrīd mūsu valstī darbojas 28
zemesgrāmatu nodaļas, kurās kopumā strādā 64 zemesgrāmatu nodaļu
tiesneši. Šīs iestādes ir piederīgas tiesu varai, taču to darbību
nodrošina Tieslietu ministrijas (TM) Zemesgrāmatu departaments.
Atceroties nesenā pagātnē valdības līmenī notikušās diskusijas
par zemesgrāmatu iespējamo pievienošanu izpildvaras institūcijām,
Zemesgrāmatu departamenta direktore Inese Kalniņa norāda: “Šobrīd
šādas diskusijas vairs nav aktuālas. Šķiet, visiem tomēr ir
skaidrs, ka principiāli svarīga zemesgrāmatu darbībā ir to
neatkarība lēmumu pieņemšanā. Un pilnīgi neatkarīgs ir tiesnesis,
tāpēc zemesgrāmatu nodaļu darbiniekiem, kuri pieņem atbildīgus
lēmumus, jābūt tiesneša statusam. Tas arī noteikts likumā “Par
tiesu varu” un Zemesgrāmatu likumā. Tiesneši kvalifikāciju iegūst
papildus iegūtajai augstākajai juridiskajai izglītībai,
absolvējot Latvijas Tiesnešu mācību centra rīkotos kursus.
Būtiski, ka kursos tiesneši apgūst ne tikai juridiskā darba
zināšanas un iemaņas, bet arī, piemēram, saskarsmes psiholoģiju,
kas ir nepieciešama darbā ar klientiem.”
Zemesgrāmatu likums, līdzīgi kā Civillikums, pieņemts jau
1937.gadā, un tā darbība ar likumu atjaunota 1993.gadā.
Svarīgs darba
posms – datorizācija
Zemesgrāmatu departamenta direktore Inese Kalniņa Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
1998.gadā likums tika papildināts
ar nodaļu “Datorizētā zemesgrāmata”, kas pavēra jaunu lappusi
zemesgrāmatu attīstībā. I. Kalniņa: “Likuma grozījumi datorizēto
zemesgrāmatu definēja kā elektronisku datu bāzi, kurā tiek
glabātas zemesgrāmatas, nostiprinājuma žurnāli, nekustamo īpašumu
lietas un alfabētiskie rādītāji. Tas nozīmēja pāreju no papīra
zemesgrāmatām uz elektronisko formātu. Šā soļa nozīme – pirmkārt,
iespējams krietni paaugstināt darba tempu. Par to liecina
skaitļi: ik gadus zemesgrāmatā ierakstīto nekustamo īpašumu
skaits audzis – no 340 īpašumiem 1993.gadā līdz 89 489 aizpērnajā
gadā. Turklāt tikai 1996.gadā tika palielināts nodaļu personāla
skaits. Darbs kļuvis efektīvāks, galvenokārt pateicoties
veiktajai zemesgrāmatu datorizācijai.”
Nepieciešamais datorizācijas process tika veikts pakāpeniski
vairāku gadu gaitā. Zemesgrāmatu departamenta Zemesgrāmatu
informācijas un statistikas nodaļas vadītājs Edvīns Balševics
stāsta: “Sākotnēji nekādu datu bāzu nebija, datorus izmantoja kā
rakstāmmašīnas, kur datoru nebija, izmantoja rakstāmmašīnas vai
ierakstus izdarīja ar roku. 1995.gadā PHARE projekta ietvaros
tika nolemts izstrādāt zemesgrāmatu datu bāzi un šajā nolūkā arī
ieviest nepieciešamo tehniku. Projekta trijos darbības gados datu
bāze tika izveidota, taču tā nebija vienota. Tas nozīmē, ka katrā
zemesgrāmatu nodaļā bija sava datu bāze. 1998.gadā izdarītie
Zemesgrāmatu likuma grozījumi paredzēja datu bāzes
centralizāciju, proti, valsts vienotās zemesgrāmatas izveidi.
Tieslietu ministrija uzņēmās šā darba vadīšanu un
koordināciju.”
Departamenta Zemesgrāmatu tehnoloģijas un attīstības nodaļas
vadītājs Intars Bļodnieks piebilst: “Sākotnēji zemesgrāmatu
nodaļās nebija tīkla administratoru, tāpēc mums ļoti daudz laika
nācās pavadīt ceļā – ja kāda programma nedarbojās, tūdaļ gājām
palīgā. 1999.gadā šo darbību jau varējām vadīt caur datortīklu.
Tie bija pirmie soļi centralizētas sistēmas izveidošanā.”
2001.gada jūlijā valsts vienotā datorizētā zemesgrāmata bija
izveidota. Šobrīd jebkurš cilvēks var internetā gūt visaptverošu
informāciju ne vien par zemesgrāmatu nodaļu darba laikiem,
īpašumu reģistrācijai un ar tiem saistīto tiesību nostiprināšanai
nepieciešamajiem dokumentiem, bet arī par katru zemesgrāmatā
ierakstīto īpašumu, īpašnieku, apgrūtinājumiem un hipotēkām. Tas
iespējams, noslēdzot līgumu ar Tieslietu ministriju, saskaņā ar
to persona kā lietotājs iegūst pieeju centralizētajai datu bāzei.
Lai vienkāršotu abonēšanas rēķinu apmaksu, tika noslēgts līgums
ar “Hansabanku”, kas ļauj klientiem norēķinus veikt ar interneta
starpniecību, bet tuvākajā nākotnē tiks piedāvāta arī iespēja
maksāt ar kredītkarti vai debetkarti. Protams, klienti, kuriem
nav personīgā interneta pieslēguma, informāciju aizvien vēl var
gūt tieši no zemesgrāmatu nodaļu darbiniekiem, taču, pateicoties
veiktajai datorizācijai, arī šis process noris daudz ātrāk.
Publiskums
un pieejamība
I.Kalniņa uzsver: “Zemesgrāmatām
jābūt visiem pieejamām, tas ir viens no to izveides
pamatprincipiem. To nodrošina Zemesgrāmatu likuma 1.pants.”
Jāpiebilst, ka saskaņā ar likumu nekustamā īpašuma nostiprināšana
zemesgrāmatā ir obligāta. Taču nekādas sankcijas par šo likuma
normu nepildīšanu nav paredzētas, kaut arī dažkārt izskanējis
viedoklis par obligāta termiņa noteikšanu īpašniekiem savu
tiesību nostiprināšanai zemesgrāmatā. Tas varētu novērst dažkārt
praksē sastopamās situācijas, kad negodprātīgs īpašnieks savu
īpašumu atdāvina, bet pēc tam pārdod vai ieķīlā citai personai.
Tāpēc arī ir svarīgi, pirms iegādāties īpašumu, pārliecināties,
vai tas nav jau kļuvis par citas personas īpašumu. Un šādu
informācijas pārbaudi mums ļauj veikt zemesgrāmatu darbības
pamatā liktais publiskuma princips.
Zemesgrāmatu apmeklētāju lūgumi tiek izskatīti 15 dienu laikā ar
tiesībām šo termiņu pagarināt līdz vienam mēnesim, kas, ņemot
vērā procesa nopietnību un darbinieku atbildības pakāpi,
uzskatāms par adekvātu termiņu.
“Zemesgrāmatu nodaļas savas kompetences ietvaros darbojas
pietiekami ātri un apmeklētājiem ir pilnīgi pieejamas.
Aizkavēšanās var rasties, ja kļūdījies notārs vai klients nav
sagādājis visus iesniedzamos dokumentus. Arī pretenziju pret
nodaļu darbu nav daudz – piemēram, 2003.gadā no 247 506 mūsu
lēmumiem attiecībā uz nostiprinājuma lūgumiem 5712 bija negatīvi,
bet pārsūdzēti Augstākajā tiesā tika tikai 100, no kuriem atcelti
un nodoti atkārtotai izlemšanai 42. Ļoti ērti ir arī tas, ka
pārsūdzēt lēmumus var Augstākajā tiesā – nav jāgaida mēnešiem kā
dažkārt pilsētu un rajonu tiesās,” saka I. Kalniņa.
Protams, rosīgā ekonomikas dzīve, tajā skaitā nekustamā īpašuma
tirgus, diktē savus noteikumus. Turpinās valsts vienotās
datorizētās zemesgrāmatas tehniskā pilnveidošana, tiek izdarīti
attiecīgi grozījumi normatīvajos aktos. Plānots spert arī citus
soļus zemesgrāmatu darba kvalitātes uzlabošanā, tajā skaitā
novērst korupcijas iespējas lietu sadalē.