Sēļu pilskalnu modināšana
Skosu pilskalns Foto: Vaida Villeruša |
“Sauka izsenis ir bijusi viens no Sēļu zemes skaistākajiem un gaišākajiem novadiem. Rietumos lielais Saukas mežs saplūst kopā ar Zalves mežu. Austrumos Sauka robežojas ar Viesīti, tur atrodas Kūliņu pilskalns, bet dienvidos Sauku ir sargājuši divi Kņāvu pilskalni. Pie Saukas ezera ir vēl divi pilskalni – Dieviņa jeb Vecais un Skosu. Karu un sērgu laiki ir izdzēsuši tālās atmiņas, ir palikušas vienīgi teikas. Tās stāsta gan par nogrimušām pilīm, gan par zelta naudu, kura jāprot paņemt. Bet tās taču ir brīvība un senie tikumi. Kaut nu mēs to visu mācētu atgūt.” – Tā savu stāstījumu par dzimto novadu sākusi Vanagu māju saimniece Zenta Cīrule. Ilgu gadu sarakstē Vanagmāte savus atmiņu pierakstus sūtījusi esejistei un arī literatūras un kultūrvēstures pētniecei Saulcerītei Viesei. Daļa no tiem Saukas novadpētniekiem tika nodota tradicionālajā diskusiju trešdienā, ko reizi mēnesī rīko Saukas Sabiedriskais centrs.
Lai turētos kopā
Saukas Sabiedriskais centrs tapa
2001.gada 18.jūnijā, kad kopā sanāca divpadsmit Saukas
iedzīvotāji, lai spriestu, kā rosināt un darīt saturīgāku pagasta
sabiedrisko dzīvi. Vērtējot šajos gados paveikto, centra vadītāja
Māra Ose saka: “Mēs esam ļoti dažādi, un arī attieksme pret
iešanu sabiedrībā ir dažāda. Skolēni visātrāk iesaistījās centra
piedāvātajās sporta un citās nodarbībās un sāka nākt arī, lai
vienkārši būtu kopā ar citiem bērniem. Vācijā līdzīgas
sabiedriskās organizācijas sauc par kaimiņu centriem. Tāds arī ir
to aicinājums – lai viena pagasta ļaudis justos kā labi kaimiņi,
kas grib dalīties priekos un bēdās, dalīties ar to, kas katram
ir. Pamazām centrā izveidojusies cilvēku kopa, kas atrod aizvien
jaunus darba laukus un prot piesaistīt dažādu nozaru speciālistus
un amata meistarus gan no pašu vidus, gan ārienes. Nesen visu
pagastu priecināja pašdarinātu svečturu izstāde. Vienmēr labi
apmeklētas ir tikšanās ar interesantiem cilvēkiem. Tā ir garīga
uzlādēšanās, pozitīvu emociju apmaiņa, kas mūs satur kopā un ļauj
dzīvot.”
Māra Ose ir pārliecināta, ka Sabiedriskais centrs palīdz celt
dzīves kvalitāti un radina cilvēkus dzīvot priecīgāk, tātad
veselīgāk. To viņa saka arī kā pieredzējusi mediķe, ģimenes
ārste.
Dziļāk sēļu radurakstos
Arī šajā diskusiju trešdienā zāle
bija pilna. Skolasbērni, jauni cilvēki un sirmgalvji – visu
vecumu ļaudis. Saulcerīte Viese stāstīja par savām bērnības
vasarām Gostiņos, kur vectēva lielajā bibliotēkā viņa atklājusi
sev Aspazijas dzejas pasauli, kas viņu savaldzinājusi uz visu
mūžu. Stāstīja par Vanagmāti, kas viņai no Saukas sūtījusi tik
brīnišķīgus atmiņu pierakstus par sava novada vēsturi un ļaudīm.
Novadpētniece Vaida Villeruša savukārt atgādināja par
folkloristes Almas Ancelānes pielocīto Sēļu zemes teiku lādi un
viņas vecākās māsas – skolotājas Olgas Kundrātes – atmiņu
tēlojumiem, kas plašā tvērumā parāda Augšzemes zemnieku dzīvi
vairākās paaudzēs. Diemžēl par bibliogrāfisku retumu ir kļuvusi
Latvijas Kultūras fonda iedibinātajā “Tēvzemes mācības” sērijā
1995.gadā izdotā grāmata “Sēļu zeme”, ko sastādījusi Vaida
Villeruša. Te var lasīt gan par māsām Ancelānēm, gan Imanta
Auziņa apceri par dzimto Sēliju un Pētera Korsaka stāstījumu par
dižo saucieti Mārtiņu Bucleru un kur pirmo reizi atklātībai
nodoti daudzus gadus aizmirstā un aizliegtā rakstnieka un
vēsturnieka Vitolda Kalniņa (1913–1989) maģistra darba materiāli.
Ķerties pie to publicēšanas pamudinājusi Lūcija Ķuzāne, kas
neatlaidīgi uzdevusi jautājumus – kālab senvēsture nav atstājusi
nevienu sēļu vadoņa vārdu, kālab nav ziņu par viņu pretošanos
ienaidniekam? Maģistra darbā atbildes uz tiem var atrast tādās
nodaļās kā “Bīskaps Alberts un sēļi” un “Sēlija Mindauga
laikmetā”.
Klausījās jauni un veci, tā nebija tikai goddevīga uzmanība pret
viešņām no Rīgas, bet dzīva interese par sirdij tuvām lietām, par
savām saknēm. “Sakiet, lūdzu, vai kāds sēlis vēl ir dzīvs?” – pēc
krietni ieilgušās sarunas pavaicāja ņiprs meitēns. Bērns varbūt
pirmo reizi apjauta piederību ne vien savam pagastam, bet
plašajai Sēļu zemei.
Saukai – savs pilskalns
Līga Strautiņa mācās
noteikt āderes |
Dievkalniņš jeb Vecais pilskalns Foto: Vaida Villeruša |
Sabiedriskā centra labo darbu pūrā
ir mācību semināri un pieredzes apmaiņas braucieni, angļu
valodas, datorapmācības, veselības vingrošanas un mākslas
nodarbības, grāmatu draugu pulciņa dažādās aktivitātes, futbola
komandas treniņnometnes un panākumi “Ādas bumbas” kausa izcīņā,
sadarbība ar Līvānu fondu “Baltā māja” un Saulgriežu vasaras
vidusskolu un vēl daudz kas cits. Vislielāko prieku sagādājusi
Skosu pilskalna apgūšana.
Skosu pilskalns atrodas dienvidrietumos no Saukas ezera pie
Štulvju purva, kur kādreiz bijis ezers. Tas ir savrups 15 metrus
augsts iegarens kalns ar terasēm abos sānos. Ziemeļaustrumu pusē
atrodas dabīgi noapaļots uzkalns, ko sauc par Dievkalniņu, jo to
uzskata par senu kulta vietu. Šādi uzkalni konstatēti pie
daudziem sēļu pilskalniem. Skosu pilskalna nogāzēs un plakumā
atrasts kultūrslānis ar bezripas keramiku, bet pakājē – vairāki
akmens cirvji. Iespējams, ka apdzīvotība te sākusies 1.gadu
tūkstotī pirms mūsu ēras. Pirmais pilskalnu 1924.gadā aprakstījis
un izmērījis Ernests Brastiņš. Pilskalna sakopšanas darbi uzsākti
2002.gada vasarā. Ceļu uz pilskalnu norāda skolnieka Oskara
Kļaviņa izgatavota zīme.
Šādas ziņas varam izlasīt “Skosu Pilskalna Vēstnesī”, kas ir
Skosu pilskalna padomes oficiālais laikraksts.
Pie teikšanas gan padomē, gan avīzes redakcijā ir Saukas jaunā
paaudze. Saukas Sabiedriskā centra izstrādātais Skosu pilskalna
apgūšanas plāns “Paši protam plānot un izdarīt!”, ko atbalsta
Valsts bērna tiesību aizsardzības centrs un Saukas pagasta
padome, ir saistīts ar Baltijas un Amerikas Partnerattiecību
programmas un Jēkabpils rajona padomes atbalstīto projektu
“Pilsoniskās līdzdalības un politiskās integrācijas veicināšana
Saukas pagastā”. Lai risinātu tam izvirzītos uzdevumus, kā
savdabīgs pašvaldības modelis tikusi ievēlēta Skosu pilskalna
padome. Jau pirmajā sēdē izveidotas arī komisijas: izglītības
komisija sadarbojas ar ekspertiem, plāno un organizē izglītības
pasākumus, sabiedrisko attiecību komisija sagatavo informatīvus
materiālus, attīsta sadarbību ar citām organizācijām,
organizatorisko jautājumu komisija plāno vides sakopšanas darbus
un rūpējas par kārtības uzturēšanu. Pavisam šajos darbos
iesaistījušies vairāk nekā 40 Saukas bērnu un jauniešu.
Stāsta Saukas un Viesītes attīstības projektu vadītāja Līga
Strautiņa:
– Padome precīzi izkārtoja, kas ko darīs. Bet darāmā bija ļoti
daudz. Daudzi bērni iesaistījās novadpētniecības pulciņā, vāca
leģendas un nostāstus par pilskalnu, apzināja apkārtnē augošos
dižozolus. Tika veikti mērījumi, notika fotografēšana un
filmēšana. Lai pilskalnu padarītu redzamu un pieejamu, vajadzēja
izzāģēt kokus, izcirst krūmus, iztīrīt brikšņus, veidot taciņas.
Visus darbus un darbiņus nemaz nevar uzskaitīt. Toties tagad mums
ir pašiem savs pilskalns, un par to priecājas visi.
Līga neslēpj, ka viņa par vislielāko ieguvumu uzskata to, ka
pilskalna apgūšanas gaitā bērni un jaunieši mācījušies kopā
strādāt, sākuši labāk izprast vides sakopšanas nozīmi, sava darba
vērtību. Cēlusies viņu pašapziņa. Saukā, kur tuvākā skola ir
Viesītē, ļoti svarīgi ir, lai bērni justu piederību savam
pagastam, saistītu ar to savu nākotni. Kopš neatkarības atgūšanas
Saukas pagastā uz pastāvīgu dzīvi līdz šim nebija atgriezies
neviens augstāko izglītību ieguvis jaunietis. Līga Strautiņa ir
pirmā. Izturējusi lielu konkursu, viņa iestājās Vidzemes
augstskolā un, pabeigusi bakalaura studijas, atgriezās mājās. Šis
projekts viņai ir viens no pirmajiem. Liekas, ka šoreiz pirmie
kucēni nebūs jāslīcina. Un Vanagmāte būtu priecīga: Saukas
pagasta ļaudīs izrādījies dzīvs darba tikums, un savu aizmirstībā
nogrimušo pilskalnu viņi pratuši celt gaismā.