
Dzīve patērētāju pasaules rāmī
Šonedēļ tiek atzīmēta Starptautiskā patērētāju diena, kas gan oficiāli saistīta galvenokārt ar patērētāju interešu aizstāvību. Taču dažādu kopsakarību summa novedusi pie jēdziena “patērētāju sabiedrība”. Tās būtiskākās iezīmes un efektus skaidro sociālantropoloģe Aivita Putniņa.
“Cilvēki paši un valsts struktūras pasaulē notiekošo pārvalda vājāk nekā ekonomiskie procesi, kuri nosaka vairāk nekā šo pašu valstu politika,” patērētāju kultūras globālo izplatību skaidro sociālantropoloģe Aivita Putniņa. Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
– Kā radusies un attīstījusies
šī patērētāju sabiedrība, kā to definēt mūsdienu
izpratnē?
– To var skaidrot no dažādiem viedokļiem.
Attīstoties ražošanai, radās pilnīgi jauna pieeja dzīvei. Radās
preču pārpalikums, cilvēki mainīja patērēšanas paradumus. Agrāk
visas nepieciešamās lietas cilvēki ražoja naturālajā saimniecībā,
bet tagad tās iegūst no ārienes. Otra patērētāju sabiedrības
iezīme ir fakts, ka vairs nepērkam tikai vajadzīgas lietas, bet
arī tādas, kuras mums vajag gribēt. Cilvēki vairs nedzīvo tai
vienā realitātē, kurā apmierina savas vajadzības, bet šo
vajadzību apmierināšana tiek mākslīgi uzturēta. Vienkāršs
piemērs: padomju laikā tualetes papīra vietā iztika ar avīzi,
kura bija katrā mājā, tagad skatāmies TV reklāmas un mums rodas
vajadzība pēc noteiktas markas, biezuma un mīkstuma tualetes
papīra.
– Iznāk, ka mūsdienās patēriņu bieži nosaka arī neracionāli
apsvērumi?
– Tie ir racionāli apsvērumi, kas iedarbojas
uz vēlēšanos gribēt arvien vairāk. Mums vairs nepietiek ar vienu
drēbju kārtu, par kādu lasām literatūras klasiķu darbos, bet
vajag daudz drēbju, vairāk, nekā spējam novalkāt. Tās ir jāmaina
atbilstoši sezonai un notikumiem, vai katram mājās ir apavi, kuri
uzvilkti tikai vienu reizi. Te var runāt par patēriņa kultūru:
iepirkšanās process padarīts par neatņemamu dzīves sastāvdaļu,
izklaides veidu.
– Kā šī kultūra izpaužas šodienas Latvijā?
– Padomju laikā mēs nevarējām īsti runāt par patērētāju
sabiedrību, jo nebija šī ļoti lielā piedāvājuma. Bodrijārs runā
par simulakriem, proti, par simulētu realitāti, kurā mēs
dzīvojam. Tajā ir mūsu iedomātās vajadzības, kas savukārt rada
plašu mārketinga un reklāmas industriju, vajadzību un atkarību no
noteiktām lietām un pakalpojumiem. Izveidojās vesela izklaides
kultūra ar daudzfunkcionāliem lielveikaliem, tajos ir kafejnīcas
un restorāni, kinoteātri, tie kļūst par brīvā laika pavadīšanas
vietu.
– Vai to var izvērtēt kategorijās “labi” un
“slikti”?
– Šī parādība liek cilvēkiem iegādāties vairāk
resursu, nekā viņi fiziski spēj patērēt. Ir cilvēki, kas vēl
tagad dzīvo akmens laikmetā un strādā tikai pāris stundu dienā,
lai sagādātu nepieciešamo. Mūsdienu sabiedrībā, it īpaši
Austrumeiropā, gan cilvēki strādā daudz vairāk, lai varētu
turēties līdzi pārējiem. Iepirkšanās ir arī statusa pazīme: kur
es eju, kur pērku, ko valkāju. Neapšaubāmi, cieš tie, kas nespēj
nopirkt, no tā cieš pat skolas bērni. Skolā par normālu sāk
uzskatīt, ka bērnam ir savs mobilais telefons, īstas reperu
bikses un citi iespēju atribūti, kuri maksā naudu. Cilvēki arī
saka, ka retāk iet ciemos, bet vairāk apmeklē publiskās telpas
piedāvājumus. Pasēž restorānos, vienkārši staigā pa veikaliem.
Retāk sapulcējas ģimenes draugu lokā, jo vienkāršāk ir patērēt
nekā gatavoties viesu uzņemšanai.
– Varbūt šajā faktorā slēpjas daudzinātā cilvēka vientulības
problēma.
– Paradoksāli, bet šie paradumi rada
vientulību, aizstāj cilvēciskos kontaktus, lai gan cilvēki iziet
cilvēkos. Latviešu vidū populārais seriāls “Sekss un lielpilsēta”
rāda tipiskas patērētāju sabiedrības dilemmas un cilvēku
personisko dzīvi tajā.
– Latvijā gan šis fenomens attīstās apstākļos, kad ap 80%
cilvēku dzīvo zem oficiāli noteiktā iztikas minimuma. Kā to
skaidrot?
– 1995 gadā britu sociologs, kas pētīja
Latvijas neformālo ekonomiku, secināja: ja mēs raudzītos uz
oficiālajiem ienākumiem, tad lielākajai daļai iedzīvotāju jau sen
vajadzētu būt beigtiem. Latvijā ir diezgan liels neformālais
sektors, un minēt tos 80% nav īsti korekti. Ēnu sektors ne
vienmēr ir slikts, daža ģimene saņem palīdzību no lauku
vecmāmiņas kartupeļu veidā, lai varētu izdzīvot. Nabadzības
kontekstā tā tomēr ir liela dilemma kaut vai statusa dēļ, daudzi
jūtas izstumti tāpēc, ka viņiem nav pārticības atribūtu.
– Nabadzības apstākļos patērētāju sabiedrības diktētie
noteikumi cilvēku nostāda strupceļā attiecībā uz dažādu garīgo
vajadzību apmierināšanu – grāmatām, pasākumiem, arī
izglītību.
–Jā, tā ir. Bet šī simulakru parādība ir
daudzslāņaina. Tas ir sabiedrības atspulgs, kurā parādās
hierarhija, kas pastāv cilvēku sociālajā dalījumā. Mēs īsti
nevaram atšķirt, kas ir īstā, reālā dzīve, bet kas – iedomātā,
simulētā. Līdz ar to nav patērētāju kultūras kā viena veseluma.
Tā ir dažāda: inteliģentam cilvēkam, kam ir labs darbs, un citam
inteliģentam, kam darba nav, un strādnieku puisim, kura vecāki ir
bezdarbnieki, – viņi dzīvo katrs savā vidē, subkultūrā, kurā ir
citas simulatīvās prasības. Augsta kultūra arī ir prece. Ja jūs
būtu gribējis aizvadītās nedēļas nogalē aiziet uz Toskas izrādi,
tad uzzinātu, ka biļete esot maksājusi 100 latu. Šāds piedāvājums
rāda, ka ir arī pieprasījums, bet tā iešana uz operu – citam tā
ir mūzikas baudīšana, citam statusa demonstrēšana. Tāpat ir ar
grāmatām, pieprasītākās esot dzīvesstāsti un grāmatas par
aktieriem, ko daži pat neuzskata par literatūru. Bet ir cilvēki,
kas pērk citādas grāmatas. Visas lietas tiek ieliktas kādos
vērtību rāmjos. Ja ieradīsies “augstākajās aprindās” apģērbā, kas
nav stilīgu dizaineru darināts, tas tiks pamanīts. Piedaloties
šai spēlē un izvēloties attiecīgus atribūtus, darbojas patērētāju
kultūra.
– Vai šīs kultūras iespaids cilvēkiem, kas dzīvojuši padomju
laikā, un tiem, kas to pat neatceras, jaunajiem, ir
atšķirīgs?
– Vairumu cilvēku reklāma ietekmē vienādi.
Tas mazāk atkarīgs no vecuma, vairāk no piederības kādai grupai –
vai tā ir vairāku bērnu māte vai jauna studente. Sabiedrība ir
veiksmīgi pārkāpusi slieksni, kas atdala cilvēkus ar padomju
pieredzi no cilvēkiem bez tās. Rietumu kultūra visumā ir vērsta
uz jaunību, svarīgi ir izskatīties jaunam. Patērētāju kultūras
piedāvājums nav orientēts uz veciem cilvēkiem, un Latvijā to jūt
sevišķi mūsu pensionāru nabadzības dēļ. Viņiem ir domātas zāļu
reklāmas.
– Ir arī tāds ne sevišķi pozitīvs jēdziens kā “patērētāju
filozofija”. Vai arī to nosaka patērētāju kultūras
izpausmes?
– Šo filozofiju piemin tad, kad to
pretnostata ilgspējīgai attīstībai. Proti, ka mēs dzīvojam,
atstājot šo vidi nākamajai paaudzei. Patērētāju filozofija ir
attiecināta uz tādu sabiedrību, kas pārtērē līdzekļus un nedomā
par to, lai vidi atstātu bērniem nesabojātu.
Patērētāju kultūra ir tik plaša, visaptveroša tēma ar daudzām
nozīmēm, un tajā šī filozofija ir pamatfaktors. Vai mums ir
nepieciešamas tās daudzās lietas, kuras drīz vien izmetam?
Tradicionālās britu ģimenes ikdienā dod priekšroku vecām, bet
tīrām un salāpītām drēbēm, lai gan ir labi situētas. Tā viņi
protestē pret patērētāju trakumu, tai vietā iepērkot
zemesgabalus, kur aug koki. Tā ir ilgspējas filozofija, kas
Rietumu inteliģencei vienmēr piemitusi. Ir dienas, kurās cilvēkus
aicina neiepirkties. Daži to dara arī Latvijā. Patērēšana ir kā
milzīgs vāveres ritenis – cilvēki mēģina vairāk ražot, lai būtu
ienākumi, bet tie aiziet patērēšanai un stimulē jaunu ražošanu.
Būtiski tas ir saistīts ar ekspluatāciju trešās pasaules valstīs,
arī Latvijā – tās lētā darbaspēka dēļ. Viena no mūsu
eksportprecēm ir prostitūtas. Vairāk runā nevis par vīriešiem,
kas izmanto šīs sievietes, bet par prostitūtām. Arī tā ir
patērētāju kultūra, kuras vienā pusē ir nabadzīgas, izmisušas
sievietes, kas nevar atļauties “ideālo dzīvi” no žurnālu vākiem.
Patiesībā patērētāju kultūra patērē trešās pasaules cilvēkus. Tās
ir sāpīgas tēmas, un, Latvijai iestājoties Eiropas Savienībā, tās
kļūs vairāk manāmas: to jau piedzīvoja, apvienojoties
Austrumvācijai un Rietumvācijai.
– Ir izpētīts, ka attīstīto
valstu rūpniecības kaitīgā ietekme paradoksālā kārtā visvairāk
skar nabadzīgās valstis, kuras piemeklē sasilšana, vētras, plūdi.
Tātad mēs, nopērkot kādu ne sevišķi vajadzīgu plastmasas nieku,
būtiski kaitējam kādam jau tāpat neapskaužamam cilvēkam otrā
zemeslodes pusē. Vai cilvēki to apzinās?
– Zaļā domāšana
Eiropā nav dominējošā. Visas tās parādības nāk arī uz mums
pašiem, sasilšana attieksies uz visiem.
– Tātad patērētāju sabiedrības nosacījumi rada virkni negatīvu
parādību, vienlaikus tā ir situācija, ko mēs nespējam sevišķi
iespaidot. Vai ir alternatīvas?
– Patērēt nav slikti,
tur darbojas miljardi, bet Rietumu ekonomikas izpratne balstās uz
pieņēmumu, ka preču vienmēr ir par maz, naudas vienmēr pietrūkst.
Un cilvēks tīri racionāli cenšas sagrābt vairāk. Spekulācijas
biržā, virsstundas darbā, vairāk statusa…
Ir citas kultūras, kurās domā citādi. Piemēram, Amazones baseina
indiāņi uzskata, ka lietu ir pietiekami daudz, un dzīvo līdzsvarā
ar vidi. Indiānis, pārbraucis no pilsētas, stāsta, ka tur ir
briesmīgi, ka baltie nedalās savā starpā, dažiem pieder viss, bet
citiem – nekas. Indiāņi dalās savā starpā, un visiem pietiek,
savstarpēji daloties, veidojas cilvēciskas attiecības un
prestižs,– nevis no tā, cik sagrābj, bet no tā, cik atdod citiem.
ASV un Rietumos dominē sagrābšanas filozofija.
– Izklausās slikti...
– Mūsu ekonomikas teorijas
balstās uz kalkulācijām, kā ar mazāku līdzekļu ieguldījumu dabūt
vairāk. Antropologi gan saka, ka varam mēģināt uzstādīt citu
paradigmu, ka līdzekļu ir pietiekami. Taču mūsu teorijas ir
nostabilizējušās, grūti iedomāties, ka zaļie vai intelektuāļi tās
spētu mainīt.
– Kādos virzienos patērētāju sabiedrība varētu attīstīties
tālāk?
– Tā kļūst globālāka, nojauc robežas. Tai vajag
lielu tirgu. No vienas puses, notiek pasaules apvienošanās, no
otras – ir kultūras, kas balstās uz citiem principiem. Piemēram,
arābu kultūra.
– Jāatzīst, ka patērētāju kultūra bāzējas galvenokārt
Ziemeļamerikā un Eiropā, kur kopumā nedzīvo pat miljards cilvēku.
Taču uz zemes mīt vēl vismaz pieci miljardi cilvēku...
–
Bet šī kultūra veiksmīgi iespiežas Indijā, Austrumāzijā, arābu
pasaulē. Rodas protesti. Arābu terorisms ir protests pret šīs
globālās kultūras izplatīšanos. Daži pētnieki norāda – karš Irākā
vērtējams kā ASV ekonomikas lejupslīdes novēršanas instruments.
Stimuls militārajai industrijai bijis stimuls vispārējai
ekonomiskai izaugsmei kopumā.
Lielo transatlantisko korporāciju darbība ietekmē visu pasauli.
Cilvēki paši un valsts struktūras pasaulē notiekošo pārvalda
vājāk nekā ekonomiskie procesi, kuri nosaka vairāk nekā šo pašu
valstu politika.
Guntars Laganovskis,“LV”