Rītdienai priekšā aug krūmi un nezāles
Dažas
mežsaimniecības
un aritmētikas kopsakarības
Mežsaimniecība, koksnes apstrāde un pārstrāde Latvijā ir viena no svarīgākajām tautsaimniecības nozarēm. Tā dod 12 – 16 procentus no nacionālā kopprodukta un vairāk nekā 15 procentus valsts budžeta ieņēmuma daļā. Meža produkcijas īpatsvars valsts kopeksportā pārsniedz 40 procentus.
To varētu uztvert kā uzslavu
nozarei. Taču šie panākumi lielā mērā balstās uz intensīvu mūsu
lielākās dabas bagātības izmantošanu. Pēc Zemkopības ministrijas
(ZM) informācijas, 2002.gadā kopējais ciršanas apjoms, ieskaitot
nelikumīgi nocirsto, ir 11,29 miljoni kubikmetru, tajā skaitā
3,89 miljoni 3m valsts mežos un 7,40 miljoni 3m pārējos mežos,
kas ir par 7,4 procentiem jeb 0,78 miljoniem 3m vairāk nekā
2001.gadā. Lai gan platības ziņā valstij un privātajiem
īpašniekiem piederošie meži ir līdzsvarā, zīmīgi, ka valsts mežos
izcirsts divreiz mazāk.
Viens no mežsaimniecības pamatnosacījumiem: nocirstās platības
pēc iespējas drīz un kvalitatīvi jāatjauno. Ja ar stāvokli valsts
mežos var samierināties, tad pārējos neatjaunotā platība ir
lielāka par 100 000 ha, turklāt 24 600 ha pārsnieguši
atjaunošanas termiņu.
Liekais ne vienmēr
ir lieks
1998.gadā akceptētajā dokumentā “Latvijas meža politika” tikai vispārīgi tiek runāts par meža nozares attīstību un tās saistību ar lauksaimniecībā neizmantoto zemju apmežošanu. Arī akceptētas valsts programmas šajā jomā līdz šai dienai nav, lai gan 1998.gada 20.maijā Latvijas meža konsultatīvās padomes sanāksmē tika prezentēts ZM Meža politikas departamenta izstrādātais Lauksaimniecībā neizmantoto zemju apmežošanas projekts Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Latvijā ir 280 000 hektāru zemju, kuru izmantošana lauksaimniecībā nav rentabla. Pēc Valsts zemes dienesta Zemes kadastra datiem, ik gadus pieaug lauksaimniecībā neizmantoto zemju kopplatība, aizņemot 21,2 procentus, bet piesārņotas ar nezālēm un aizaugušas ar krūmiem attiecīgi – 7,6 un 2,1 procents (pēdējais lielums līdzinās 52 000 ha), bet šīs platības ik gadu palielinās par 5000 līdz 10 000 hektāru. Tātad agrāk apstrādātās un izmantotās zemes ir kļuvušas “liekas”. 2002.gadā šādas platības jau pārsniedza 580 000 ha jeb 15,7 procentus no lauksaimniecībā izmantojamā fonda. Valsts agrārās ekonomikas institūta speciālisti atzīst, ka pēc iestāšanās Eiropas Savienībā (ES) lauksaimniecībai var “kļūt lieki” vēl 500 000 ha zemju. Tomēr nekontrolētus dabas procesus – lauku aizaugšanu ar nezālēm, krūmiem un ar mazvērtīgām koku sugām – nedrīkst pieļaut. Mūsu klimatiskajos apstākļos gan no ekonomiskā, ekoloģiskā un sociālā, gan arī no ētiskā viedokļa šīs “liekās platības” ir pēc iespējas drīz un profesionālāk jāapmežo.
Šis jautājums jau ir bijis aktuāls
pēc pēdējā pasaules kara un piespiedu kolektivizācijas mūsu
laukos, kad, samazinoties lauksaimniecībā izmantojamām platībām,
tās sāka aizaugt. Mežsaimniecības speciālistiem bija dots
uzdevums izstrādāt metodes šo platību kvalitatīvai apmežošanai.
Pie šā darba strādāja toreiz pazīstami mežzinātnieki: Jānis
Gailis, Arturs Kundziņš, Rūdolfs Sacenieks, Pauls Sarma, Arvīds
Zviedrs un citi. Viņi guva daudz vērtīgu atziņu, lai tās
izmantotu praksē. Sākot ar deviņdesmitiem gadiem, šo darbu
turpināja Latvijas Valsts mežzinātnes institūta “Silava” Meža
atjaunošanas laboratorijas speciālisti Jāņa Broka vadībā.
Koncepcijā galvenā uzmanība bija pievērsta atsevišķu mērķaudžu
veidošanai lauksaimniecībā neizmantotajās zemēs. Kopš 1994.gada
šie jautājumi tiek risināti institūta “Silava” vadošās pētnieces
inženierzinātņu doktores Mudrītes Daugavietes vadībā.
Jau 1997.gadā par “Phare” līdzekļiem Valsts meža dienesta (VMD)
vadībā 13 privāto īpašnieku mežos tika iekārtoti demonstrējamie
objekti 26 ha kopplatībā. Pētījumu mērķis bija sagatavot
lauksaimniecības zemju apmežošanas un kopšanas modeļus.
1998. un 1999.gadā zemju īpašniekiem bija iespēja saņemt no
valsts subsīdijas lauksaimniecībā neizmantoto zemju apmežošanai.
Katrā minētajā šo gadu kopējā subsīdiju summa bija ap 100 000
latu, paredzot 100 latus par viena hektāra apmežošanu. Ar šādu
summu varēja nosegt gandrīz pusi apmežošanas izdevumu, ja
neskaita ieguldīto darbu. Diemžēl ZM finansēšanu pārtrauca, un
sāktais process apstājās.
2001.gada beigās tika piešķirts ES SAPARD finansējums lauku
atbalstam, kas sešu gadu periodā paredzēja līdzekļus arī
lauksaimniecībā neizmantoto zemju apmežošanai. Ik gadu paredzētā
pieejamā summa bija apmēram 504 000 latu. Par viena hektāra
apmežošanu varētu saņemt apmēram 200 latu, kā arī 45 latus par
katra ieaudzētā hektāra kopšanu un aizsardzību. Šāds finansējums
varēja segt tikai 50 % no kopējiem meža ierīkošanas un
atjaunošanas izdevumiem. Aprēķini rādīja, ka ar šādu atbalstu
varētu apmežot tikai 10 000 ha lauksaimniecībā neizmantoto zemju.
Diemžēl finansējums netika pilnībā izmantots. Programma darbojās
tikai divarpus gadu, un tika apmežoti nepilni 4000 ha. Iemesli
bija vairāki – nebija pietiekamas aktivitātes no meža īpašnieku
puses, savu iespaidu atstāja arī daudzie birokrātiskie nosacījumi
un tas, ka nepietika stādāmā materiāla.
Lielas valodas,
pamaz darbu
Pašlaik daudz runā par ES
struktūrfondu atbalstu mežsaimniecībai. Lai saņemtu šos
līdzekļus, kas paredzēti tikai zemes īpašniekiem (fiziskas,
juridiskas personas un pašvaldības) un to apvienībām, ir
izstrādāts Attīstības plāns jeb tā sauktais Vienotais
programēšanas dokuments 2004.–2006.gadam, kurā noteikta
stratēģija un prioritātes. No zemkopībai piešķirtās prioritātes
kopējās summas – 138 miljoni eiro – mežsaimniecības atbalstam,
neņemot vērā tās lielo ieguldījumu tautsaimniecībā, atvēlēti
tikai 7,5 procenti, kas kopā ar Latvijas līdzfinansējumu ir 9,35
miljoni eiro.
Ir izdalītas šādas mežsaimniecības attīstības aktivitātes:
* lauksaimniecībā neizmantoto zemju apmežošana;
* ieguldījumi, lai uzlabotu mežu ekonomisko, ekoloģisko un
sociālo vērtību;
* meža īpašnieku apvienību veidošana;
* ieguldījumi mežizstrādes, koksnes pirmapstrādes uzlabošanā un
racionalizācijā;
* mežsaimniecības ražošanas potenciāla atjaunošana ugunsgrēku
postījumu vietās un profilaktisko pasākumu veikšana;
* atbalsts mazvērtīgo mežaudžu vai koku sugu nomaiņai.
Šajā rakstā sīkāk analizēsim tikai pirmo punktu par apmežošanu,
kuram pēc finanšu sadalījuma ir atvēlēti 3,044 miljoni eiro jeb
2,5 % no kopējās summas (publiskā daļa 100 %). Viena ha
apmežošanas paredzētās izmaksas ir 400 eiro. Divus gadus,
ieskaitot pieņemšanas gadu, varēs saņemt kopšanas un aizsardzības
apmaksas 140 eiro par ha gadā – tātad viena ha meža ieaudzēšanai
un kopšanai ir paredzēti 680 eiro. Liekot lietā visvienkāršāko
aritmētiku, iznāk, ja šim mērķim izlieto visu minēto summu –
3,044 miljonus eiro, tad tās pietiek tikai 4476,47 ha
apmežošanai.
Jau iepriekš minētās aktivitātes un to darbības rezultāti pamesto
lauksaimniecības zemju apmežošanā neradīja optimismu, taču šā
pēdējā solījuma skaļums un minētais reāli niecīgais skaitlis ir
negatīvi pārsteidzošs. Turklāt jāņem vērā, lai saņemtu šo solīto
palīdzību, jābūt saviem sākuma finanšu līdzekļiem vai arī jāņem
aizņēmumi no bankām. Apmežojamo platību izvēle, tās novērtēšana,
iemērīšana un citas darbības ir saistītas ar daudzām
birokrātiskām procedūrām. Turklāt dabā pastāv riska faktori:
klimatiskie apstākļi, kaitēkļu un dzīvnieku postošā iedarbība.
Rezultātā solīto kompensāciju var nesaņemt, bet bankas aizdevumu
vienalga nāksies atmaksāt.
Atvainojos, ka rakstā tik maz optimisma. Bet secinājums ir viens
– kaut cik vērā ņemama valsts atbalsta šajā jomā vēl nav.
Kā ieraudzīt mežu,
ja koki priekšā?
Un nu atskats patālā vēsturē.
1936. gadā Latvijas valdība pieņēma aicinājumu “Jāturpina
nederīgo un grūti apmežojamo zemju apmežošana ar skuju un lapu
kokiem”. 1938.gadā Centrālā meža dienu komiteja nāca ar
aicinājumu “Izdaiļosim Latviju – stādīsim kokus, sēsim mežu !”
Togad Latvijas valdība uzņēmās apmežot lauksaimniekiem piederošo
zemju izcirtumus un tās zemes platības, kur viņi vēlējās audzēt
mežu, vai arī sedza izdevumus, ja lauksaimnieks šos darbus bija
veicis par saviem līdzekļiem. Var droši uzskatīt, ka darbi toreiz
tika veikti pietiekamā agrotehniskā līmenī kvalificētu meža
speciālistu vadībā un bez sarežģītām birokrātiskām
izdarībām.
Arī pašlaik Eiropas attīstīto valstu lielākajā daļā
lauksaimniecībā neizmantoto zemju apmežošanu subsidē valsts. Tādā
veidā, mērķtiecīgi samazinot lauksaimniecības zemju platības,
tiek novērsta lauksaimniecības ražojumu pārprodukcija, kā arī
uzlabota vispārējā ekoloģiskā situācija.
Jāatceras, ko savulaik teicis pazīstamais mežzinātnieks
Miervaldis Bušs:
“Mežs nav dabas bagātība. Dabas bagātība ir Latvijas klimats un
augsne, kas ļauj nodarboties ar meža audzēšanu. Tagadējie meži ir
cilvēka darba rezultāts. Protams, milzu vērtība gan tie ir. Tie
ir mūsu ekonomikas pamats, Latvijas stiprums un spēks šodien un
rīt. Neviena saimniecības nozare pagaidām nevar mežu pārspēt
ienesības ziņā.”
Tātad, ja šo procesu atstājam tikai pašas dabas ziņā, nākotnē
visdrīzāk varam sagaidīt lielu mazvērtīgu meža platību rašanos un
mūsu lielākā dabas bagātība – mežs – zaudēs savu vērtību. Un
līdztekus cietīs valsts kopējā ekonomika. Lai tas nenotiktu,
nekavējoties jārīkojas visas valsts mērogā. Īpaša atbildība ir
visām ar meža resoru saistītām instancēm, kurām, kopīgi
darbojoties, vispirms ir jāizstrādā pārdomāta koncepcija un
mērķtiecīga programma.
1998.gadā akceptētajā dokumentā “Latvijas meža politika” tikai
vispārīgi tiek runāts par meža nozares attīstību un tās saistību
ar lauksaimniecībā neizmantoto zemju apmežošanu. Arī akceptētas
valsts programmas šajā jomā līdz šai dienai nav, lai gan
1998.gada 20.maijā Latvijas meža konsultatīvās padomes sanāksmē
tika prezentēta ZM Meža politikas departamenta izstrādātais
Lauksaimniecībā neizmantoto zemju apmežošanas projekts, kurā tika
apstiprinātas pamatnostādnes un nolemts turpināt tālākos
izstrādes darbus, izveidojot darba grupu kopā ar Vides
aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvjiem, kā
arī ar nevalstiskajām un profesionālajām organizācijām. Diemžēl
par turpmākajiem darbības rezultātiem līdz šim brīdim nekādu ziņu
nav.
Pašlaik tiek izstrādāta “Latvijas Meža un saistīto nozaru
nacionālā programma”, kas jāpabeidz un jāpieņem šā gada vidū.
Kādu vietu šajā programmā ieņems lauksaimniecībā neizmantoto
zemju apmežošanas problēmas, pašlaik grūti spriest, lai gan pēc
nozīmības tām būtu jābūt vienām no galvenajām.
Ko teikt zemju īpašniekiem, kam ir platības, ko apmežot, un kas
vēlas tās apmežot?
Var jau formēt dokumentus un pretendēt uz dažādām solītām
subsīdijām. Varbūt laimējas. Tomēr galvenokārt jāpaļaujas uz
saviem spēkiem un jācenšas atrast kaut minimālus līdzekļus savu
zemju mērķtiecīgai apmežošanai, reizē izmantojot ar meža nozari
saistīto iestāžu un organizāciju speciālistu palīdzību.
Dr. silv. Gunārs Ģērķis