Ministru kabineta 2004.gada 16.marta sēdē
Nobeigums. Sākums – “LV” Nr.42., 17.03.2004.
Akceptēja likumprojektu “Grozījumi likumā “Par vides
aizsardzību””.
Šobrīd atsevišķas likuma normas paredz, ka zaudējumu summas ir
jāiemaksā valsts vides aizsardzības speciālajā budžetā. Ministru
kabinets ir pieņēmis lēmumu likvidēt valsts speciālos budžetus,
iekļaujot tos valsts pamatbudžetā. Vides ministrija sagatavoja
atbilstošu likumprojektu “Grozījumi likumā “Par dabas resursu
nodokli””, kurš ir pieņemts Saeimā. Tā kā ir likvidēti valsts
speciālie budžeti, nepieciešams izdarīt grozījumus, nosakot, ka
zaudējumu summas ieskaitāmas valsts pamatbudžetā, nevis valsts
vides aizsardzības speciālajā budžetā.
Likumprojektā tiek noteikts, ka Vides ministrija un tās
pakļautībā un pārraudzībā esošās institūcijas, sadarbojoties ar
sabiedriskajām organizācijām, izstrādā un kopīgi ar citām valsts
pārvaldes institūcijām un pašvaldībām īsteno vienotu vides
aizsardzības, dabas resursu saglabāšanas un racionālas
izmantošanas politiku Latvijas Republikā.
Likumprojektā tiek precizētas normas attiecībā par vides
verificētāju akreditāciju, paredzēts, ka to veiks “Valsts
aģentūra “Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs””.
Pieņēma rīkojumu “Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada
24.decembra rīkojumā Nr.807 “Par valsts pārstāvju iecelšanu Rīgas
ostas valdes locekļu amatos””.
Par valsts pārstāvjiem Rīgas ostas valdē iecelti – Guntars
Grīvvalds, ekonomikas ministrijas pārstāvis; Edmunds Krastiņš,
Finanšu ministrijas pārstāvis, un Dainis Liepiņš, Satiksmes
ministrijas pārstāvis.
Vienlaikus no valsts pārstāvjiem Rīgas ostas valdē atcelti –
Gints Celmiņš un Vladimirs Makarovs.
Pieņēma rīkojumu “Grozījums Ministru kabineta 2003.gada
24.decembra rīkojumā Nr.808 “Par valsts pārstāvju iecelšanu
Ventspils ostas valdes locekļu amatos””.
Par valsts pārstāvi Ventspils ostas valdē iecelts Aivars
Tiesnesis, Finanšu ministrijas pārstāvis.
Pieņēma “Noteikumus par banānu importētāju reģistrāciju un to
statusa noteikšanu”.
Noteikumi izstrādāti saskaņā ar Eiropas Padomes regulu “Par
banānu kopējo tirgus organizāciju” un Eiropas Komisijas regulu,
kas nosaka Padomes regulas piemērošanas detālus noteikumus
attiecībā uz banānu importu Kopienā.
Noteikumi paredz kārtību, kādā banānu importētāji reģistrēsies,
lai pēc 2004.gada 1.maija varētu saņemt licences banānu muitas
tarifu kvotu izmantošanai. Pēc importētāju iepriekšējas pieredzes
banānu importa darījumos Latvijas, Lietuvas, Igaunijas,
Ungārijas, Slovākijas, Polijas, Čehijas, Maltas, Slovēnijas un
Kipras teritorijās tiks noteikts to statuss, iedalot tos
tradicionālos vai netradicionālos importētājos. Pēc reģistrācijā
pieteiktajiem un pierādītajiem importa apjomiem
iepriekšminētajiem importētājiem tiks noteikts pieejamais muitas
tarifu kvotu lielums.
Akceptēja likumprojektu “Stratēģiskas nozīmes preču aprites
likums”.
Kopš 1995.gada Latvijā ir izveidota Stratēģiskas nozīmes preču
kontroles sistēma, kuras politikas mērķis ir nepieļaut masu
iznīcināšanas ieroču un to nogādes līdzekļu izplatību, kā arī
mazināt draudus starptautiskajai drošībai, ko var radīt pārmērīgi
konvencionālo ieroču uzkrājumi. Latvija kā ANO un EDSO locekle,
vienlaikus arī NATO un ES kandidātvalsts, mērķtiecīgi īsteno
atbilstošu politiku, kuras pamatā ir izstrādāti un pieņemti
Ministru kabinetā noteikumi “Stratēģiskas nozīmes preču kontroles
noteikumi”, noteikumi “Stratēģiskas nozīmes preču kontroles
komitejas nolikums”.
Ievērojot
starptautiskās un nacionālās drošības apsvērumus, kā arī
pieaugošos terorisma draudus, ir radusies nepieciešamība noteikt
stratēģiskas nozīmes preču aprites sistēmu likuma līmenī, kam ir
lielāks juridisks spēks. Likums ir arī stabilāks normatīvais
akts, kas var nodrošināt un nostiprināt komersantu uzticību un
paļāvību un arī sekmēt komercdarbības nozares attīstību.
Likumprojekts ir izstrādāts, lai nodrošinātu stratēģiskas nozīmes
preču aprites stabilāku kontroli atbilstoši Latvijas Republikas
nacionālajām un starptautiskajām interesēm, starptautisko
eksporta kontroles režīmu prasībām un novērstu kodola, ķīmisko,
bioloģisko un citu masu iznīcināšanas ieroču un to nogādes
līdzekļu izplatīšanu. Šis likumprojekts arī dos uzņēmējiem, kas
nodarbojas ar stratēģiskas nozīmes preču apriti, stabilāku un
drošāku bāzi, veicot darījumus šādā uzņēmējdarbības jomā.
Akceptēja likumprojektu “Grozījumi Latvijas Republikas valsts
robežas likumā”.
2.aprīlī ir paredzēta Latvijas pievienošanās NATO. Līdz ar
pievienošanos Ziemeļatlantijas līgumam un pilntiesīgu dalību
aliansē Latvija ie
gūst drošības garantijas, ko
sniedz NATO kolektīvās aizsardzības un drošības sistēma, kā arī
uzņemas sniegt palīdzību saviem sabiedrotajiem, kas pakļauti
militārajam apdraudējumam.
Uz Latviju būs attiecināms Ziemeļatlantijas līguma 5.pants,
saskaņā ar kuru uzbrukums vienai vai vairākām līguma valstīm tiek
uzskatīts par uzbrukumu visām dalībvalstīm, un tādēļ dalībvalstis
apņemas sniegt palīdzību un veikt pasākumus, kurus tās uzskata
par nepieciešamiem, ieskaitot bruņota spēka lietošanu, lai
atjaunotu un saglabātu Ziemeļatlantijas reģiona drošību. Līdz ar
to Latvijai ir jānodrošina apstākļi un jāsakārto likumdošana, lai
nepieciešamības gadījumā tā spētu gan uzņemt NATO palīdzību, gan
to sniegt.
Viens no alianses efektīvas mūsdienu drošības un aizsardzības
pamatiem ir gaisa telpas aizsardzība un kontrole. Pievienojoties
NATO, Latvijas gaisa telpa kļūst arī par daļu no kopējās NATO
gaisa telpas, kur ir jānodrošina gaisa telpas patrulēšana.
NATO ietvaros patrulēšana notiek saskaņā ar NATO vadlīnijām, kas
paredz iespēju īsā laikā psmā pārtvert lidmašīnas, un to vada
NATO Eiropas spēku virspavēlnieks ar tā pakļautībā esošiem
līdzekļiem/spēkiem, ko sniedz NATO valstis. Latvijai pašlaik nav
spēju (lidmašīnu), lai ar saviem spēkiem nodrošinātu patrulēšanu
Latvijas gaisa telpā. Tāpēc Latvijai šīs svarīgās valsts
aizsardzības funkcijas nodrošināšanai būs nepieciešams piesaistīt
NATO spēkus.
Uzaicināto valstu gaisa telpas patrulēšanu tiek plānots uzsākt
līdz ar valstu pilnu dalību NATO, t.i. 2004.gada 2.aprīlī. Līdz
ar to Latvijai ir jāveic juridiskās sistēmas sakārtošana un
jāsaskaņo sava nacionālā likumdošana ar NATO prasībām, lai
Latvija spētu veikt savas gaisa telpas patrulēšanu kopējās NATO
gaisa telpas aizsardzības politikas ietvaros, kā arī uzsākt to
2004.gada 2.aprīlī.
Likumprojekts paredz NATO vadlīniju gaisa telpas apsardzības jomā
iedzīvināšanu LR normatīvajā sistēmā, lai LR varētu iesaistīties
NATO gaisa telpas aizsardzības politikā. Likumprojekts paredz
Ziemeļatlantijas līguma organizācijas tiesības veikt Latvijas
gaisa telpas kontroli un apsardzību, lai nodrošinātu Latvijas
gaisa telpas suverenitāti un neaizskaramību.
Pieņēma noteikumus “Zivju infekcijas slimību apkarošanas
kārtība”.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā tiek veikta zivju infekcijas
slimību (lašu infekciozās anēmijas, virusālās hemorāģiskās
septicēmijas un infekciozās hematopoētiskās nekrozes) apkarošana
zivju audzētavās, upju baseinos un piekrastes zonā.
Zivju infekcijas slimību apkarošanas pasākumus organizē Pārtikas
un veterinārais dienests saskaņā ar dzīvnieku infekcijas slimību
valsts uzraudzības vai apkarošanas programmu.
Atzinumu par diagnozi, kas apstiprina zivju inficēšanos ar šo
noteikumu pielikumā minētajām slimībām (izņemot lašu infekciozo
anēmiju), sniedz Valsts veterinārmedicīnas diagnostikas centrs
pēc attiecīgu pozitīvu laboratorisko izmeklējumu reakcijas
iegūšanas. Zivju saslimšanu ar lašu infekciozo anēmiju apstiprina
veterinārās ekspertīzes rezultātā vai pēc slimības klīniskajām
pazīmēm.
Zivju audzētavās, upju baseina vai piekrastes zonās iegūto zivju
kontroli pār infekcijas slimību klātbūtni veic Pārtikas un
veterinārais dienests, pārbaudot nozvejotos lomus.
Zivju infekcijas slimību laboratorisko diagnostiku,
diferenciāldiagnostiku veic Valsts veterinārmedicīnas
diagnostikas centrs saskaņā ar Pārtikas un veterinārā dienesta
izstrādātiem un apstiprinātiem norādījumiem. Pirmo reizi
konstatējot zivju saslimšanu ar kādu no zivju infekcijas slimību
ierosinātājiem, Valsts veterinārmedicīnas diagnostikas centrs
nosaka infekcijas slimības ierosinātāja tipu, apakštipu vai
variantu.
Dzīvnieku īpašnieks, turētājs, praktizējošs veterinārārsts vai
Pārtikas un veterinārā dienesta pilnvarots veterinārārsts
nekavējoties ziņo Pārtikas un veterinārā dienesta teritoriālajai
struktūrvienībai par inficētu zivju (laboratoriskajos
izmeklējumos noteikta pozitīva reakcija uz kādu no zivju
infekcijas slimībām vai lašu infekciozās anēmijas gadījumā
diagnozi apstiprina pēc raksturīgām klīniskajām pazīmēm vai
veterinārās ekspertīzes rezultātā) vai iespējami inficētu zivju
(klīniskajā apskatē, pēcnāves patologanatomiskajos vai aizdomīgos
laboratoriskajos izmeklējumos konstatēts, ka zivis ir iespējami
inficētas ar kādu no zivju infekcijas slimību ierosinātājiem)
konstatēšanu zivju audzētavā, upju baseinā vai piekrastes
zonā.
Pārtikas un veterinārais dienests veic zivju audzētavu uzskaiti,
kurā atrodas ar kādu no zivju infekcijas slimībām slimas zivis.
Zivju audzētavas īpašnieks vai turētājs izveido reģistru, kurā
norāda šādu informāciju: zivju audzētavā ievesto zivju, ikru un
gametu izcelsmes vietu, skaitu, svaru, piegādes laiku un
pārdevēju; no zivju audzētavas izvesto zivju, ikru un gametu
nosūtīšanas vietu, skaitu, svaru un izmēru; zivju, ikru un gametu
mirstības pakāpi. Reģistru īpašnieks vai turētājs pēc
pieprasījuma uzrāda Pārtikas un veterinārā dienesta amatpersonām
un glabā ne mazāk kā četrus gadus.
Pieņēma noteikumus “Veterinārās prasības un kontroles un
uzraudzības kārtība tirdzniecībā ar dzīvnieku izcelsmes
produktiem ar Eiropas Savienības dalībvalstīm”.
Pašlaik dzīvnieku izcelsmes produktu tirdzniecība ar Eiropas
Savienības dalībvalstīm notiek kā šo produktu imports vai
eksports, tas nozīmē, ka, šķērsojot robežu, tiek pārbaudīta
produktu atbilstība importētājas valsts prasībām. Ar iestāšanos
Eiropas Savienībā produktu tirdzniecība būs tieša, bez
robežkontroles piemērošanas, kā to paredz Eiropas Savienības
vienotā tirgus principi. Lai to nodrošinātu, nepieciešams
izveidot šādu tirdzniecības attiecību juridisko pamatu.
Noteikumi regulēs oficiālās kontroles kārtību tirdzniecībā ar
dzīvnieku izcelsmes produktiem starp dalībvalstīm. Tā kā ar šo
noteikumu spēkā stāšanās brīdi produkti vairs netiks kontrolēti
uz robežas, tiek noteikti stingrāki nosacījumi to kontrolei
izcelsmes valstī, kā arī tas, kā veicama kontrole produktu
saņemšanas vietā.
Pieņēma noteikumus “Veterinārās prasības un kontroles un
uzraudzības kārtība tirdzniecībā ar dzīvniekiem, dzīvnieku
spermu, olšūnām un embrijiem ar Eiropas Savienības
dalībvalstīm”.
Šobrīd dzīvnieku un dzīvnieku izcelsmes produktu tirdzniecība ar
Eiropas Savienības dalībvalstīm notiek kā dzīvnieku un produktu
imports vai eksports, tas nozīmē, ka, šķērsojot robežu, tiek
pārbaudīta dzīvnieku un produktu atbilstība importētājas valsts
prasībām. Ar iestāšanos Eiropas Savienībā produktu tirdzniecība
būs tieša, bez robežkontroles piemērošanas, kā to paredz Eiropas
Savienības vienotā tirgus principi. Lai to nodrošinātu,
nepieciešams izveidot šādu tirdzniecības attiecību juridisko
pamatu.
Noteikumi regulēs oficiālās kontroles kārtību tirdzniecībā ar
dzīvniekiem un dzīvnieku izcelsmes produktiem (spermu, olšūnām un
embrijiem) starp dalībvalstīm. Tā kā ar šo noteikumu spēkā
stāšanās brīdi produkti vairs netiks kontrolēti uz robežas, tiek
noteikti stingrāki nosacījumi to kontrolei izcelsmes valstī, kā
arī tiek noteikts, kā veicama kontrole dzīvnieku un produktu
saņemšanas vietā.
Pieņēma noteikumus “Augu aizsardzības līdzekļu reģistrācijas
kārtība”.
Latvijā ir spēkā Ministru kabineta 1999.gada 5.oktobra noteikumi
Nr.341 “Augu aizsardzības līdzekļu reģistrācijas kārtība”. Šajos
noteikumos nepieciešams iestrādāt normas, lai pabeigtu tiesību
aktu saskaņošanu augu aizsardzības līdzekļu reģistrācijas jomā,
un noteikumos kopš to pieņemšanas nav veikti nekādi grozījumi,
bet Latvijas Republikas un arī Eiropas Savienības likumdošanā
šajā laikā notikušas pārmaiņas, nepieciešami noteikumu grozījumi,
ar kuriem minētās izmaiņas tiktu ieviestas. Tā kā nepieciešamo
grozījumu skaits ir liels, tika izstrādāti jauni noteikumi, kas
nosaka augu aizsardzības līdzekļu reģistrāciju.
Noteikumi izstrādāti, lai pašreiz spēkā esošos noteikumus
saskaņotu ar Eiropas Savienības likumdošanā noteiktajām prasībām
attiecībā uz augu aizsardzības līdzekļu reģistrācijas kārtību,
paredzot ieviest šādas galvenās prasības: atļauju izsniegšana
augu aizsardzības līdzekļa izplatīšanai lietošanai eksperimentiem
un pētījumiem, lietošanai neatliekamas nepieciešamības pasākumu
veikšanai, pagaidu augu aizsardzības līdzekļa iekļaušana
reģistrā, kārtība darbīgās vielas iekļaušanai Eiropas Kopienā
reģistrēto darbīgo vielu sarakstā, reģistrāciju savstarpēja
atzīšana. Noteikumi noteiks kārtību ķīmisko augu aizsardzības
līdzekļu, kā arī mikroorganismus un vīrusus saturošo augu
aizsardzības līdzekļu reģistrācijai: iekļaušanai un atkārtotai
iekļaušanai augu aizsardzības līdzekļu reģistrā; atļaujas
izsniegšanai reģistrā iekļauta augu aizsardzības līdzekļa
lietošanas jomas paplašinājumam; atļaujas izsniegšanai reģistrā
neesoša augu aizsardzības līdzekļa izplatīšanai un lietošanai
pētījumiem un eksperimentiem; atļaujas izsniegšanai reģistrācijas
nosacījumiem neatbilstoša augu aizsardzības līdzekļa izplatīšanai
un lietošanai.
Pieņēma rīkojumu “Par M.Bičevski”, kas paredz saskaņā ar
Valsts civildienesta likuma 11.panta trešo daļu un 37.panta pirmo
daļu apstiprināt Mārtiņa Bičevska kandidatūru pārcelšanai no
Iekšlietu ministrijas valsts sekretāra vietnieka amata Tieslietu
ministrijas valsts sekretāra amatā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments