Personu brīvas pārvietošanās iespēja aizvien tuvāka
Latvijas pilsoņiem ar savu parasto pasi bez papildu formalitātēm ir pasaules plašapceļošanas iespēja. Latvijas robeža līdzīgā veidā ir atvērta daudzu valstu pilsoņiem. Tas nebūt nenozīmē, ka ir atcelta pasu kontrole, ka robežsargus māc bezdarbs. Nē, pasu pārbaude paredzētā kārtībā tiek īstenota. Palīdz datori. Nevēlamām personām robeža slēgta. Modrība sekmē novērst nelegālu imigrāciju.
Neatgriežamā pagātne
Latvijas austrumu robeža kļūst par Eiropas Savienības un Šengenas zonas ārējo robežu. Tas uzliek lielu atbildību Latvijai un pārējām kandidātvalstīm, kas atrodas līdzīgā situācijā. Šai robežai jākļūst patiešām drošai pret nelegāliem imigrantiem, krimināliem elementiem. Automašīnas pārbaude Aizgāršas robežpārejas kompleksā Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Dzelzs aizkars. Okupētās Latvijas
iedzīvotājiem tas bija ne tikai brīvības apspiešanas simbols, bet
arī sūrā ikdiena. Gribi apciemot tuvos radus citā valstī, doties
ārzemju tūrisma braucienā? Tas kategoriski nebija liegts, ja
tikai spēsi izlauzties caur politiskiem, birokrātiskiem un
pseidodrošības džungļiem. Visupirms bija jāsaņem pozitīvs
raksturojums – politisko uzticību un morālo šķīstību apliecinošs
dokuments, ko parakstīja dzimtā uzņēmuma (iestādes),
arodbiedrības un partijas organizācijas vadītāji. Tālāk vajadzēja
doties uz komunistiskās partijas rajona komiteju. Tur īpaša
komisija ārzemju brauciena tīkotāju tirdīja ar visdažādākajiem
jautājumiem, pārbaudot, vai pēdējais ir pietiekami politiski
nobriedis, lai šķērsotu valsts robežu. Pretendentus uz tūrisma
braucienu vēl izskatīja arodbiedrību komisija. Ja visas šīs
kontroles beidzās pozitīvi, tad dokumenti ceļoja uz Iekšlietu
ministriju. Pie darba ķērās eksperti, pārbaudot garo jo garo
anketu un lemjot, izsniegt vai neizsniegt ārzemju pasi. Jebkurus
braucienus uz brīvo pasauli aiz dzelzs aizkara pēc sabiedrībai
nezināmiem kritērijiem sankcionēja vai bieži nesankcionēja Valsts
drošības komiteja. Ārzemju komandējumu gadījumā vēl bija jāsaņem
svētība (atļauja) no kompartijas centrālkomitejas izbraukšanas
komisijas. Galīgais vārds bija attiecīgajai ministrijai
(iestādei) Maskavā.
Šinī sfērā, ko stingri uzraudzīja drošības struktūras, valdīja
korupcija: braucējiem bija jāatved “dāvana” ārzemju sakaru daļu
vadošiem un ne visai vadošiem darbiniekiem.
Uz robežas nedraudzīgi robežsargi ar urbjošu skatu pārbaudīja
ārzemju pases; muitnieki okšķerēja mantas.
Jaunā paaudze teiks, ka aprakstītais lasās kā murgu stāsts.
Dievam paldies, tā ir neatgriežamā vakardiena.
Bezvīzu režīms
Pašlaik Latvijai noslēgti
divpusēji līgumi ar 40 valstīm par bezvīzu režīmu pilsoņu
ceļošanai. Šī vienošanās aptver visas pašreizējās un topošās
Eiropas Savienības (ES) dalībvalstis. Rit sarunas vēl ar piecām
citām valstīm. Latvijas pilsoņiem ar savu parasto pasi bez
papildu formalitātēm ir pasaules plašapceļošanas iespēja.
Latvijas robeža līdzīgā veidā ir atvērta daudzu valstu pilsoņiem.
Tas nebūt nenozīmē, ka ir atcelta pasu kontrole, ka robežsargus
māc bezdarbs. Nē, pasu pārbaude paredzētā kārtībā tiek īstenota.
Palīdz datori. Nevēlamām personām robeža slēgta. Modrība sekmē
novērst nelegālu imigrāciju.
Bezvīzu režīmam ir savas īpatnības.
Pirmkārt, abpusēji ierobežots uzturēšanās laiks. Tā līgumā ar
Šveici uzturēšanās laiks noteikts 30 dienas pusgadā. Daudzi
līgumi atļauj uzturēties 90 dienas pusgada laikā (līgumi ar
gandrīz visām ES valstīm). Uzturēšanās ilgumu 90 dienas gada
laikā paredz līgumi ar Zviedriju, Norvēģiju, Čehiju, Slovēniju,
Horvātiju un Maltu.
Otrkārt, iebraucējiem liegts iesaistīties algotā darbā. Minēto
īpatnību dēļ bezvīzu režīms principiāli atšķiras no personu
brīvās pārvietošanās ES valstu kopējā telpā. Vienlaikus jāatzīmē,
ka bezvīzu ceļojumi palētina un sekmē tūrismu un
uzņēmējdarbību.
Personu brīvā pārvietošanās un Šengenas vienošanās
Jau dibinot Eiropas Kopējo tirgu
pirms gandrīz piecdesmit gadiem, tika lemts vienībā ar brīvu
preču un kapitāla plūsmu pāri dalībvalstu robežām pakāpeniski
pāriet uz personu brīvu pārvietošanos. Ideja vienkārša: katram
Kopējā tirgus (vēlāk Eiropas Savienības) valsts pilsonim ir
tiesība brīvi ceļot, dzīvot un strādāt visā šīs apvienības
teritorijā. Šai cilvēku migrācijai vajadzētu mīkstināt bezdarbu,
brīvāk piesaistīt nepieciešamos speciālistus, sekmēt jauniešu
studijas citās valstīs, dot impulsu izvērstai uzņēmējdarbībai,
tūrismam. Katrs ES dalībvalstu pilsonis vienlaikus ir Eiropas
Savienības pilsonis, kas visā ES telpā var šķērsot valstu robežas
bez jebkādas pases un muitas kontroles. Ieskatīšanos iebraucēju
pasē veic tikai salu valstu Lielbritānijas un Īrijas
dienesti.
Personu brīvu pārvietošanos Eiropas Savienībā, sākot ar
1985.gadu, nostiprināja Šengenas vienošanās. Šā nolīguma īpatnība
ir tā, ka jebkuras valsts iedzīvotājs, kas saņēmis vīzu uz vienu
no valstīm, kura parakstījusi Šengenas vienošanos, bez papildu
atļaujas brīvi var ceļot pa visām Šengenas zonas valstīm. Tā
Latvijas nepilsonis, kas vēlas doties uz Parīzi, Francijas
konsulātā Rīgā saņems vīzu uz visu Šengenas zonu, t.i., legāli
var apciemot 15 Eiropas valstis.
Katras Šengenas zonas valsts policija turpina darbu savās
lidostās, stacijās, ostās, tikai mainās kontroles metodes.
Pastiprināti drošības pasākumi tiek īstenoti Šengenas zonas
ārējās robežās. Izveidota vienota datorizēta pārbaudes sistēma,
kas vērsta pret nelegāliem imigrantiem, narkobiznesa darboņiem,
krimināliem elementiem. Katras valsts drošības dienestiem ir
tiesības neielaist savā teritorijā minētās personas vai tās pat
aizturēt. Kas attiecas uz imigrantiem, kas lūdz piešķirt tiem
bēgļu statusu, darbojas visām Šengenas zonas valstīm vienota
uzņemšanas atļauju izsniegšanas procedūra.
Personu brīvās pārvietošanās perspektīva Latvijai
Kamēr ritēja Latvijas iestāšanās
sarunas, Eiropas Savienībā apsprieda piecus atšķirīgus personu
brīvās pārvietošanās variantus. Sākotnēji viens no tiem paredzēja
Latvijai un pārējām kandidātvalstīm pilnā apjomā piemērot ar
iestāšanās dienu ES visus Eiropas Savienības un Šengenas
vienošanās personu pārvietošanās nosacījumus. Pret to pirmām
kārtām iebilda Vācija un Austrija. Šo valstu pārstāvju argumenti
bija šādi: liela starpība līdzšinējo ES dalībvalstu un vairākuma
dalībvalstu dzīves līmenī novedīšot pie “tautu staigāšanas” un
vairošot pirmajās bezdarbu.
Jāteic, šīs bažas nav bez pamata. Jau bezvīzu režīma apstākļos
iebraucēji no Latvijas nelegāli strādā Vācijā. Šī raksta autors,
lasīdams lekcijas LU, manīja, ka septembra otrajā pusē klausītāju
skaits sarūk. Pēc mēneša pazudušie atkal saradās. Noskaidrojās,
ka studenti čakli strādājuši ābolu vākšanā Vācijā, pelnot naudiņu
atlikušajam studiju gadam. Atalgojums, saprotams, bija zemāks
nekā tad, ja šim darbam āboldārzu īpašnieki aicinātu Vācijas vai
citu ES valstu bezdarbniekus. Zināms, ka Vācijā un Austrijā
celtniecībā bez atļaujām strādā prāvs skaits Polijas
būvstrādnieku. Berlīnē un Vīnē nelegāli darbojas starpnieki, kas
piedāvā apkopējas no Polijas un Slovākijas, migrantus vilina
iespēja strādāt legāli, saņemt dāsnāk, tikt sociāli
apdrošinātiem.
Tad tika ierosināti kompromisa varianti. Diskusijas rezultātā
viens no šiem variantiem ir pieņemts. Pievienošanās līgums tika
papildināts ar VIII pielikumu par izņēmumiem un pārejas periodiem
Latvijai, stājoties Eiropas Savienībā. Šinī plašajā pielikumā,
kas aptvēra 33 jautājumu risināšanas ceļus, tika ietverta arī
pakāpeniska ES normu pieņemšana un ieviešana attiecībā uz personu
brīvu pārvietošanos.
Kas jauns šinī jomā gaida Latviju?
Pirmkārt, valsts teritorija pēc vienošanās parakstīšanas tiek
iekļauta Šengenas zonā. Šāds nosacījums ir spēkā attiecībā uz
visām 10 ES kandidātvalstīm.
Otrkārt, Latvijas austrumu robeža kļūst par Eiropas Savienības un
Šengenas zonas ārējo robežu. Tas uzliek lielu atbildību Latvijai
un pārējām kandidātvalstīm, kas atrodas līdzīgā situācijā. Šai
robežai jākļūst patiešām drošai pret nelegāliem imigrantiem,
krimināliem elementiem. Pastiprināt šo robežu aizsardzību prasīs
zināmu laiku. Šai sakarībā līdzšinējās ES valstis (Vācija,
Austrija) aiz savām austrumu robežām veiks personas apliecību
kontroli. Rodas jautājums, vai nepieciešama dokumentu pārbaude uz
Latvijas–Igaunijas, Latvijas–Lietuvas, Lietuvas–Polijas robežas?
Ieinteresētās valstis šo jautājumu izlems atkarībā no reāliem
apstākļiem. Perspektīva ir skaidra: darbosies Šengenas zonas
personu kustības nosacījumi, personu apliecinošo dokumentu
kontrole paliks pagātnē.
Treškārt, zināmā pārejas periodā Latvijas pilsoņiem vēl nebūs
ļauts brīvi izvēlēties darbavietu citā Eiropas Savienības valstī.
Šāds ierobežojums būs spēkā tuvākajos piecos gados (līdz
2009.gadam). Vācija atrunāja sev tiesības šo periodu pagarināt
vēl par diviem gadiem.
Ceturtkārt, ES vecās un jaunās valstis var slēgt speciālus
līgumus par darbaspēka piesaisti konkrētās specialitātēs. Tiks
izsniegtas arī individuālas atļaujas konkrētam cilvēkam pildīt
darba pienākumus konkrētā darbavietā noteiktu laiku. Darbaspēka
pārvietošanas ierobežojums diemžēl ir nepieciešams solis. Paies
pieci, augstākais septiņi gadi, un Latvijai līdz ar pārējām
jaunajām ES valstīm personu vienotā brīvās pārvietošanās Eiropas
Savienības telpā kļūs par ikdienu.
Georgs Lībermanis,
LU Dr.h.c., Latvijas valsts emeritētais zinātnieks