Lai tālsaziņa lētāka un labāka
Telekomunikāciju pakalpojumu iespējas kļūst arvien daudzveidīgākas, arvien noderīgākas sabiedrībai. Tāpēc saprotamas ir valsts institūciju rūpes šās tautsaimniecības nozares attīstības veicināšanā. Bet vai Latvijā tas ir noticis pietiekami veiksmīgi? Izdevīgi vai neizdevīgi?
Kā zināms, 1993.gada 21.decembrī
Ministru kabinets pieņēma lēmumu Nr.68 “Par starptautiskā
konkursa rezultātiem valsts telekomunikāciju infrastruktūras
modernizācijai”, kuru parakstīja Ministru prezidents V. Birkavs
un Ministru prezidenta biedrs, ekonomikas ministrs O. Kehris. Ar
šo rīkojumu tika dots arī pilnvarojums O.Kehrim un satiksmes
ministram A. Gūtmanim Latvijas Republikas vārdā parakstīt līgumu
ar konsorciju a/s “Tilts Communication”. 1994.gada 11.janvārī
tika noslēgts jumta līgums starp Latvijas Republiku, SIA
“Lattelekom” un a/s “Tilts Communication” un tā pielikumi. Jau tā
sagatavošanas laikā 1992.gadā pret jumta līguma nosacījumiem kā
nepamatotiem un neatbilstošiem Latvijas Republikas interesēm
iebilda Ekonomisko reformu ministrija. Taču tas netika ņemts
vērā.
Līgumā tika paredzētas ekskluzīvas tiesības šo telekomunikāciju
pakalpojumu sniegšanā līdz 2013.gadam, būtībā notika atteikšanās
no valsts kontroles pār “Lattelekom”, kā arī lielas daļas peļņas
un dividenžu. Turpmākajos gados konsekventi netika prasīta arī
visu līgumā uzņemto saistību izpilde, it sevišķi par lauku
telefona tīklu modernizāciju.
Nav šaubu – telekomunikācijas bija jāmodernizē. Taču šajā darba
lauciņā vajadzēja iesaistīt arī Latvijas uzņēmējsabiedrības ar
atbilstošu prasmi un kvalitāti.
Vēlāk Likumā par telekomunikācijām līguma termiņš tika saīsināts
par 10 gadiem, un tādēļ tika sākta tiesvedība “Lattelekom”
akcionāra “Tilts Communications” prāvā pret Latvijas valsti.
Tiesvedības procesu starp “Lattelekom” līdzīpašniekiem 2000.gada
augustā sāka “Lattelekom” līdzīpašnieka kompānijas “Tilts
Communications” (TC) īpašniece Somijas “Sonera”, kas vēlāk
apvienojās ar citu skandināvu telekomunikācijas uzņēmumu “Telia”
un kļuva par “TeliaSonera”.
Un iepriekšējā valdība finiša taisnē marta sākumā vēl paspēja
noslēgt mierizlīgumu ar “TeliaSonera”, apņemoties, ka tiesvedība
tiek pārtraukta un no jauna netiks sākta.
Ir izskanējuši dažādi viedokļi par šāda soļa izdevīgumu
(iespēju turpmāk netērēt naudu tiesvedībai, novēršot
kompensācijas piedziņas draudus par “Lattelekom” monopoltiesību
termiņa samazināšanu no 2013.gada uz 2003.gada sākumu un citi)
vai neizdevīgumu Latvijas valstij (nav noteiktā laikā
veikta telekomunikāciju tīkla ciparizācija un nav nodrošināts
mūsdienīgs interneta pieslēgums provincē, netika izveidota solītā
telekomunikāciju aparatūras ražotne Latvijā un tamlīdzīgi).
Tiesāšanās izdevumi vien nepilnu četru gadu garumā ir 16 miljoni
latu, tostarp samaksa juristiem – 12 miljoni latu.
Kurš svaru kauss smagāks?
Šā darījuma svaru kausus centīsies
izvērtēt ne viens vien. Taču šoreiz gribas izteikt dažus
ekonomiskus apsvērumus, kā rīkoties nākotnē, ņemot vērā notikušo
un laikam neatgriezenisko risinājumu.
Cik noprotams, mierlīgumā ir norma, ka “TeliaSonera” saglabātas
51% pirmpirkuma tiesības “Lattelekom” akciju, kuras šobrīd pieder
Latvijas valstij. Īpašnieki “Lattelekom” ir tikai divi – valsts
ar 51 procentu un “TeliaSonera” ar 49 procentiem.
Pirmā rīcība varētu būt tāda, ka pagaidām “Lattelekom” valsts
daļu neprivatizētu un saņemtu dividendes, jo privatizāciju diktēs
skandināvu kompānijas un piekritīs tikai ar tādiem nosacījumiem,
kas būs tām izdevīgi. Jumta līguma 1.4. pantā norādīts, ka “jaunu
dalībnieku iesaistīšana” kompānijā ir iespējama tikai ar abu
“Lattelekom” īpašnieku “rakstisku piekrišanu”, tātad nevar pārdot
citiem īpašniekiem bez “TeliaSonera” piekrišanas. “TeliaSonera”
pietiek ar dažiem procentiem, piemēram, 2%, lai iegūtu kontroli.
Pēc tam var zust interese par tālāko darbību un, izmantojot
pirmpirkuma tiesības, var tikt ietekmēta valsts daļas pārdošana
par ne sevišķi izdevīgu cenu.
No otras puses, arī pats pircējs – investors no malas, redzot, ka
nekļūs noteicošais spēlētājs, var izrādīt nepietiekamu interesi
par valsts daļas iegādi; darījums kļūst nepievilcīgs. Pārdot bez
izsoles valstij, protams, nav izdevīgi. Loģiska būtu bijusi
norma, ka “TeliaSonera” nav pretenziju pret brīvas izsoles
rīkošanu, kurā arī tai nav liegts piedalīties, bet bez
pirmpirkuma tiesībām.
Vidēji pēdējos četros gados “Lattelekom” peļņa bijusi ap 24
miljoniem latu gadā, un puse no šīs summas, piemēram, desmit gadu
laikā veidotu ap 120 miljonus latu un piecpadsmit gadu laikā –
attiecīgi 180 miljonus latu. Tā var tikt jau pie pirmā pieturas
punkta, kad šīs summas var sākt salīdzināt ar iespējamo
pārdodamās valsts daļas kopvērtību.
Vienlaikus kompānijai kopīgi jāpanāk, lai turpinātos
telekomunikāciju infrastruktūras modernizācija attālākajās
vietās, kur tas līdz šim nav bijis komerciāli izdevīgi. Tālāku
modernizāciju var iestrādāt arī licences noteikumos, kas uzliktu
zināmu mērķtiecīgu virzību peļņas sadalē gan dividendēs, gan
modernizācijai.
Kam bagātāka peļņas ādere?
Kas attiecas uz “Latvijas Mobilā
telefona” (LMT) valsts akciju daļas rīcību, tad te situācija ir
mazliet citāda. Kā zināms, īpašuma tiesības LMT sadalās šādi: 49%
“TeliaSonera” un “Sonera Holding B.V.” kompānijai; 23%
“Lattelekom” un 28% valstij (5% – Satiksmes ministrijas personā
un 23% – Digitālajam Latvijas radio un televīzijas centram).
Tātad LMT valsts daļa kopumā veido ap – 39% (39,73%). LMT peļņa
2003.gadā sasniedza 42 miljonus latu, kas bija būtiski lielāka
nekā “Lattelekom”.
Arī šajā gadījumā valstij nebūtu prātīgi paturēt sev tikai
“Lattelekom” un atteikties no valsts daļas LMT, jo potenciālās
peļņas izaugsmes iespējas uz mobilajiem sakariem ir lielākas.
Piemēram, Somijā 2004.gada februāra beigās tikai 64% Somijas
mājsaimniecību izmantoja fiksēto telefonsakaru pakalpojumus.
Trešdaļa Somijas iedzīvotāju atteikušies no fiksētiem
telefonsakaru pakalpojumiem. 94% mājsaimniecību ir mobilais
telefons. 27% ģimeņu ir tālruņi ar WAP un GPRS, kas ļauj sērfot
internetā.
Arī Latvijā vērojamas līdzīgas tendences. Uz to virzās arī tādas
tehnoloģijas kā interneta telefonija no datora uz datoru, strauji
attīstās bezvadu tehnoloģijas. Par to liecina arī peļņas dinamika
pēdējos četros gados (sk. tabulu).
Atsevišķa problēma ir telekomunikāciju tarifi. Turpmāk būtu
rūpīgāk jāseko Sabiedrisko pakalpojumu regulatoram par tarifu
līmeni. “Lattelekom” vadība gan reizēm apgalvo, ka plašsaziņas
līdzekļos par pakalpojumu dārdzību tiek pausti tikai aprēķinu
triki, taču tad vajadzētu sabiedrību pārliecināt, ka mums par
telekomunikāciju pakalpojumiem nav augstāki tarifi kā, piemēram,
Igaunijā vai Vācijā. Vajadzētu sniegt sabiedrībai skaidrus
aprēķinus un objektīvu ekonomisku informāciju par tarifu līmeni
pie mums Latvijā un kaimiņvalstīs pēc vispārējas aprobētas
metodikas, kas kompleksi ietvertu visas klienta izmaksas
par telefona (par minūtēm, abonēšanu un tamlīdzīgi, pārrēķinot uz
vienu vienību saņemtā pakalpojuma) pakalpojumiem, tāpat par
interneta pieslēgumu un lietošanu. Būtībā nosacījums par brīvu
pieeju internetam jau jāsāk kvalificēt kā cilvēku tiesības
vispārējas normas ievērošana.
Lai gan Latvijas valstij piederēja un pieder 51% no “Lattelekom”,
tomēr caur bijušo Tarifu padomi (pirms regulatora funkcionēšanas)
netika panākti pietiekami labvēlīgi tarifa līmeņi
mājsaimniecībai, it īpaši salīdzinājumā ar kaimiņvalstīm.
Satiksmes ministrija, Ekonomikas ministrija, Privatizācijas
aģentūra, Konkurences padome un Patērētāju tiesību aizsardzības
organizācija nav pielikušas pietiekami pūļu, lai izmantotu valsts
ar savu kontrolpaketi garantētās tiesības – ietekmētu tarifu
līmeni un telekomunikāciju modernizācijas gaitu mūsu valstī.
“Lattelekom” un “Latvijas Mobilā telefona” peļņa 2000.–2003.gadā
Gadi |
“Lattelekom”, milj. Ls |
“Latvijas Mobilais |
Kopā peļņa (“Lattelekom” + “Latvijas Mobilais telefons”), milj. Ls |
“Latvijas Mobilā telefona”
daļa, |
2000 |
23,3 |
25,7 |
49,0 |
52,4 |
2001 |
24,7 |
29,8 |
54,5 |
54,6 |
2002 |
21,8 |
34,8 |
56,6 |
61,4 |
2003 |
27,2 |
42,3 |
69,5 |
60,9 |
Dr.habil.oec. Arnis Kalniņš