Vētī telekomunikāciju tirgu
Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija ir apkopojusi telekomunikāciju pakalpojumu kvalitātes rādītājus par 2003.gadu. Pērn pirmoreiz veikta jauno telekomunikāciju tirgus dalībnieku pakalpojumu kvalitātes kontrole, pārbaudot, vai viņu nodrošinātā pakalpojumu kvalitāte atbilst iepriekš deklarētajai. Universālā pakalpojuma grozam, ko sniedz SIA “Lattelekom SIA”, pakalpojumu kvalitātes parametru vērtības nosaka Regulators, pārējie operatori tās deklarē paši atbilstoši savām iespējām.
Nepilnības atskaitēs
Pārskatā par 2003.gadu, atšķirībā no kvalitātes pārskata par 2002.gadu, ir apkopoti daudzu telekomunikāciju uzņēmumu pakalpojumu kvalitātes rādītāji. Tas tādēļ, ka telekomunikāciju tirgus liberalizējies un šajā tirgū ienākuši jauni tirgus dalībnieki. Izskatot telekomunikāciju uzņēmumu iesniegtās pakalpojumu kvalitātes deklarācijas un atskaites, jāsecina, ka ne visi telekomunikāciju tirgus dalībnieki saprot, ko deklarē un par ko atskaitās, turklāt deklarācijās un atskaitēs vērojamas arī nesakritības. Lai noskaidrotu nesakritību iemeslus, Regulators, izmantojot savas tiesības, izlases kārtā veiks pakalpojumu kvalitātes pārbaudes atsevišķos uzņēmumos.
Iecerētie, bet
nesniegtie pakalpojumi
Analizējot telekomunikāciju
uzņēmumu darbību to pakalpojumu sniegšanā, uz kuriem tiem dotas
tiesības licencēs, atklājas, ka liela daļa uzņēmumu šos
pakalpojumus nesniedz un pat neplāno sniegt tuvākajā laikā.
Tā kā Latvijā telekomunikāciju tirgus liberalizācija notika tikai
2003.gadā, tad ar iepriekšējiem gadiem salīdzināt iespējams vien
atsevišķu lielāko telekomunikāciju uzņēmumu SIA “Lattelekom SIA”,
SIA “Latvijas Mobilais telefons“ un SIA “Tele2” pakalpojumu
kvalitātes rādītājus.
Krasi atšķirīgā kvalitāte
Izvērtējot SIA “Lattelekom SIA”
pakalpojumu kvalitātes rādītājus balss telefonijas pakalpojumiem
publiskajā fiksētajā telekomunikāciju tīklā divu gadu laikā,
kopumā vērojama kvalitātes uzlabošanās. To ietekmējusi
telekomunikāciju uzņēmuma abonentu līniju pārslēgšana pie ciparu
tīkla, kā arī telekomunikāciju tīkla infrastruktūras sakārtošana.
Kopumā pakalpojumu kvalitāte atbilst universālā telekomunikāciju
pakalpojuma kvalitātes prasībām, izņemot atsevišķus parametrus,
kas attiecas uz telefonu abonentu līniju ierīkošanu un bojājumu
novēršanu. Tas savukārt liecina par nepietiekamu resursu klientu
apkalpošanai.
Tomēr, analizējot kvalitātes rādītājus Latvijas administratīvajos
rajonos, aizvien vērojamas krasas atšķirības. Piemēram, nesekmīgo
savienojumu Kuldīgas rajonā vai Ventspils rajonā ir krietni mazāk
nekā Ludzas, Valkas, Preiļu vai Madonas rajonā, kur joprojām
liela daļa no telekomunikāciju uzņēmuma abonentu līnijām
pieslēgtas pie analogā tīkla. Pakalpojumu kvalitātes pārbaude
Madonas rajonā veikta tieši pirms pārslēgšanas pie ciparu tīkla.
Regulators prognozē, ka pārbaudes rezultāti 2004.gadā atspoguļos
kvalitātes uzlabošanos šajā rajonā. Atsevišķos rajonos, kur
iepriekšējā pārskata gadā pakalpojumu kvalitātes radītāji bija
zemi, vērojama strauja kvalitātes uzlabošanās, kas liecina par
telekomunikāciju uzņēmuma ieguldījumu sava tīkla attīstībā.
Nemainīgi teicama pakalpojumu kvalitāte ir saglabājusies Rīgā un
Jūrmalā, jo šīs telekomunikāciju tīkla daļas modernizācija skāra
visagrāk.
Nedienas ar taksofoniem
SIA “Lattelekom SIA” taksofonu
pakalpojumu kvalitāte neatbilst universālā telekomunikāciju
pakalpojuma kvalitātes prasībām. Proti, bojāto taksofonu skaits
pārsniedz prasībās noteikto. Analizējot taksofonu pakalpojumu
kvalitāti Rīgā divu pārskata gadu laikā, vērojams, ka tai ir
tendence uzlaboties, kas liecina par to pienācīgu apkalpošanu un
uzturēšanu Rīgas robežās. Atsevišķos Latvijas administratīvajos
rajonos taksofonu pakalpojumu kvalitāte ir krietni sliktāka
salīdzinājumā ar Rīgu, taču nav vērojamas būtiskas izmaiņas
salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu.
SIA “Lattelekom SIA” bojājumu pieteikumu pieņemšanas operatoru
dienestu un informatīvo pakalpojumu operatoru dienestu
pakalpojumu kvalitāte, salīdzinot ar iepriekšējo gadu,
saglabājusies nemainīga. Tā atbilst kvalitātes prasībām.
Mobilie telefonsakari
Mobilo telekomunikāciju tīklu
operatoru SIA “Latvijas Mobilais telefons SIA” un SIA “Tele2”
pakalpojumu kvalitātes rādītājiem divu pārskata gadu laikā nav
novērojamas būtiskas izmaiņas, turklāt pakalpojumu kvalitāte
abiem operatoriem ir ļoti līdzīga.
Pārskats ir pieejams Regulatora mājaslapā
http://www.sprk.gov.lv.
Pēc Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas informācijas