Kad zinātnieka risinājums ir tuvs praksei
Dr.habil.ing. Rolands Rikards Foto: Alma Edžiņa |
Ministru kabineta 2003. gada balvas
laureāta, Latvijas Zinātņu akadēmijas īstenā locekļa Dr.
habil. ing. Rolanda Rikarda akadēmiskā lekcija
19. martā deva iespēju ielūkoties ne tikai zinātnes, bet varbūt
visas Latvijas nākotnes attīstības aprisēs.
Tēma “Inženiermehānikas attīstība
Latvijā: kompozīto materiālu un konstrukciju optimizācija un
identifikācija” profesora Rolanda Rikarda izklāstā atļāva
pārliecināties par inženierzinātņu seno vēsturi Latvijā, nemitīgo
attīstību un spožo prātu klātbūtni visos laikos. Latvijas Zinātņu
akadēmijas (LZA) viceprezidents Juris Ekmanis, atklājot sēdi,
atgādināja, ka Augstākās izglītības padome atbalsta matemātikas,
fizikas, ķīmijas apmācības apjoma palielināšanu vidusskolās, lai
Latvijas augstskolas saņemtu vispusīgi sagatavotus
studentus.
Profesors R. Rikards atgādināja, ka inženierzinātne Latvijā,
tāpat kā ķīmijas zinātne, arī var skaitīt savu vēsturi vairāk
nekā 120 gadu garumā. Frīdrihs Canders, “Rīgas Gaisa lidojumu
biedrības” organizētājs, šķidrās raķešu degvielas dzinēja autors,
1915. gadā evakuējies, savas idejas realizēja Maskavā. 30. gados
Latvijā strādāja lidmašīnu konstruktors Kārlis Irbīte, kurš pēc
Otrā pasaules kara nokļuva Kanādā. No pēckara gadu slavenībām
jāmin profesors Jakovs Panovko, kura grāmata vibrāciju teorijā ir
viena no labākajām pasaulē.
Tika aplūkota inženiermehānikas attīstība Latvijā saistībā ar
kompozīto materiālu lietošanu vieglajās konstrukcijās, kuras
izmanto aeronautikā – lidmašīnu, helikopteru un citu lidaparātu
izgatavošanā. Jo kompozīto materiālu lietošana ļauj ievērojami
samazināt konstrukciju svaru un palielināt lidaparātu veiktspēju.
Rīgas Tehniskās universitātes Materiālu un konstrukciju institūts
kopš 2000. gada piedalās vairākos lielos Eiropas Komisijas 5. un
6. ietvara programmas finansētajos projektos, kuros veikti
pētījumi par kompozīto materiālu izmantoš?anu aeronautikas
nozarē. Pētījumu virziens ir konstrukciju optimizācija un
kompozīto materiālu īpašību identifikācija. Šim nolūkam tiek
tālāk attīstīta optimizācijas metode, kas balstās uz eksperimentu
plānošanu un aproksimācijām jeb tuvināšanu. Mūsdienās pētniecība
nav iedomājama izolēti, tāpēc ikvienā projektā panākumu garants
ir starptautiska sadarbība. Projektā par lidmašīnu fizelāžas
kompozīta konstrukciju pēckritisko deformēšanos partneri ir
Vācijas, Itālijas un Izraēlas zinātnieki. Savukārt projektā par
sendviča tipa konstrukciju projektēšanu kuģubūves vajadzībām
noris sadarbība ar Vācijas, Somijas, Itālijas un Zviedrijas
kolēģiem.
Attēlos un aprēķinos tika demonstrēti Eiropas projektos
izstrādātie kompozīto materiālu lietojumi lidaparātu
konstrukcijās – helikoptera rotora lāpstiņu vibrāciju slāpēšanai,
izmantojot pjezoelektrisko efektu, lidmašīnas fizelāžas
konstrukcijas deformēšanās pēckritiskā stadijā un citi. Zīmīgi,
ka visi lielie projekti ir ļoti tuvi praksei. Laikam tieši šis
apstāklis piesaista studentus, atzīst profesors R. Rikards, – bez
viņiem mūsu darbs nebūtu iedomājams. Viens no profesora
līdzstrādniekiem – Kaspars Kalniņš – bija sēdes dalībnieku vidū.
Uz kolēģu jautājumu – kāda nākotne, kādi darba piedāvājumi gaida
šos jaunos speciālistus, profesors atgādināja, ka modernos
apstākļos cilvēks var strādāt pie datora, piemēram, Staicelē, un
piedalīties starptautiskā projektā. Jo nākamajā, EK 7. ietvara
programmā paredzēts būtisks finansējuma palielinājums, lai
Eiropas sabiedrība savā tehnoloģiju attīstībā apsteigtu ASV. Ir
jāzina tas, kas sasniegts, ir jābūt ļoti laba līmeņa zināšanām
konstrukciju un materiālu mehānikā, lai izstrādātu labu projektu
– rezumēja profesors Rolands Rikards.
Ilga
Tālberga