Valsts sekretāru 2004.gada 18.marta sanāksmē
Turpinājums. Sākums – “LV” Nr.44, 19.03.2004.
Labklājības ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 1.jūlija noteikumos Nr.349
“Noteikumi par bērna kopšanas pabalsta apmēru, tā pārskatīšanas
kārtību un pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtību””.
Pašreiz bērna kopšanas pabalsta apmērs saskaņā ar noteikumiem par
bērna kopšanas pabalsta apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un
pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtību ir 30 latu mēnesī par
bērna vecumā līdz 1,5 gadiem kopšanu un 7,50 lati mēnesī par
bērna vecumā no 1,5 līdz 2 gadiem kopšanu.
Minētā pabalsta apmērs personām, kuras kopj bērnus vecumā līdz
1,5 gadiem, nav pārskatīts kopš 1998.gada 1.jūlija, bet personām,
kuras kopj bērnus vecumā no 1,5 līdz 2 gadiem, nav pārskatīts
kopš 1992.gada 1.novembra, tā rezultātā bērna kopšanas pabalsta
saņēmēju pirktspēja ir būtiski samazinājusies, ģimeņu ar bērniem
dzīves līmenis pasliktinājies, kas savukārt negatīvi ietekmē
demogrāfiskos procesus valstī.
Demogrāfiskā situācija Latvijā jau vairākus gadus vērtējama kā
nelabvēlīga. Iedzīvotāju dabiskais pieaugums negatīvs kļuva
1991.gadā, un tāds tas ir joprojām. Kopš 1987.gada dzimušo skaits
Latvijā ir samazinājies vairāk nekā 2 reizes. Summārais
dzimstības koeficients ir viens no zemākajiem Eiropā, un pašlaik
šis koeficients ir apmēram puse no lieluma (2,1 – 2,2), kas
nepieciešams paaudžu nomaiņai.
2002.gadā, analizējot Latvijas Universitātes veiktā pētījuma “Par
bērna kopšanas pabalstu, tā efektivitāti un vēlamajiem izmaksas
periodiem” rezultātus, tika secināts, ka bērna kopšanas pabalsta
efektivitāte pazeminās un pabalsta apmērs ir pārāk zems.
Aptaujātie vecāki par vissvarīgāko veicamo pasākumu bērna
kopšanas pabalsta jomā atzina bērna kopšanas pabalsta apmēra
paaugstināšanu.
Noteikumu projekta mērķis ir saskaņā ar Koncepciju par valsts
sociālo pabalstu palielināšanu ģimenēm pēc bērna piedzimšanas
būtiski paaugstināt bērna kopšanas pabalsta apmēru personām,
kuras kopj bērnus vecumā līdz gadam, kā arī paaugstināt bērna
kopšanas pabalsta apmēru personām, kuras kopj bērnus vecumā no
1,5 līdz 2 gadiem.
Projekts, sākot ar 2005.gada 1.janvāri, paredz šādu bērna
kopšanas pabalsta apmēru:
• personai, kura kopj bērnu vecumā līdz gadam, ja šī persona ir
nodarbināta un atrodas bērna kopšanas atvaļinājumā vai ir
nodarbināta ne vairāk kā 20 stundas nedēļā, – personas mēneša
vidējās apdrošināšanas iemaksu algas apmērā, bet ne mazāk kā 90
latu mēnesī un ne vairāk kā 450 latu mēnesī, kuru nosaka: darba
ņēmējam no personas apdrošināšanas iemaksu algas par 12 kalendāro
mēnešu periodu, šo periodu beidzot divus kalendāros mēnešus pirms
mēneša, kurā bērns piedzimis; pašnodarbinātajam no personas
apdrošināšanas iemaksu algas par 12 kalendāro mēnešu periodu, šo
periodu beidzot trīs kalendāros mēnešus pirms gada ceturkšņa,
kurā bērns piedzimis;
• personai, kura kopj bērnu vecumā līdz gadam, ja šī persona nav
nodarbināta, – 90 latu mēnesī.
• personai, kura kopj bērnu vecumā no gada līdz diviem gadiem, –
30 latu mēnesī.
Vienlaikus noteikumu projekts paredz, ka personām, kuras nav
nodarbinātas, kā arī personām, kuras kopj bērnu vecumā no viena
līdz diviem gadiem, pabalsta apmēru Ministru kabinets pārskata
pēc labklājības ministra ierosinājuma atbilstoši valsts budžeta
iespējām, izvērtējot ekonomisko situāciju valstī un ņemot vērā
valstī noteiktās minimālās mēnešalgas pieaugumu.
Tātad atbilstoši noskaidrotajam sabiedrības viedoklim noteikumu
projekts paredz efektīvāku bērna kopšanas pabalsta sistēmas
ieviešanu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības ministrijā,
Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās sekretariātā,
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariātā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā.
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 8.jūlija noteikumos Nr.381
“Noteikumi par bērna piedzimšanas pabalsta apmēru, tā
pārskatīšanas kārtību un pabalsta piešķiršanas un izmaksas
kārtību””.
Noteikumu projekta mērķis ir paaugstināt bērna piedzimšanas
pabalsta apmēru ar 2005. gada 1.janvāri līdz tādam apmēram, kas
atbilst zīdaiņa pūriņa vērtībai faktiskajās cenās naudas
izteiksmē (2003.gada janvārī Centrālās statistikas pārvaldes
noteiktā zīdaiņa pūriņa vērtība faktiskajās cenās bija Ls
296).
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības ministrijā,
Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās sekretariātā,
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariātā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts
kancelejā.
Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Plānošanas reģiona teritorijas plānojuma noteikumi”.
Reģionālās attīstības likums
deleģē plānošanas reģionu attīstības padomēm funkciju – vadīt un
uzraudzīt plānošanas reģiona teritorijas plānojuma izstrādi un
ieviešanu, kā arī nosaka, ka reģiona teritorijas plānojumu
izstrādā attiecīgā plānošanas reģiona attīstības aģentūra.
Plānošanas reģiona teritorijas plānojumu izstrāde ir uzsākta
četros no pieciem plānošanas reģioniem – Rīgas, Vidzemes,
Zemgales un Latgales:
• Rīgas reģionā darbs pie teritorijas plānojuma izstrādes ir
sākts 2003.gada maijā, un pašlaik tiek gatavots dokuments
“Informatīvi analītisks plānošanas reģiona telpas struktūras un
teritorijas pašreizējās izmantošanas situācijas
raksturojums”.
• Vidzemes reģionā 2002.gada nogalē tika sākts projekts
“Telpiskās plānošana Vidzemes reģionā”, kura gaitā tiks
izstrādāts Vidzemes reģiona teritorijas plānojums (telpiskais
struktūrplāns), kuru 2004.gada sākumā paredzēts nodot
sabiedriskajai apspriešanai.
• Zemgales plānošanas reģiona attīstības padome lēmumu par
reģiona teritorijas plānojuma izstrādi ir pieņēmusi 2003.gada
6.jūnijā. Pašreiz reģionā ir izstrādāta attīstības stratēģija,
kas būs par pamatu teritorijas plānojuma informatīvajai daļai,
notiek datu bāzes veidošana un citi teritorijas plānojuma
izstrādes sagatavošanās darbi.
• Latgalē 2002.gada augustā tika sākts projekts “Latgales reģiona
institucionālās kapacitātes stiprināšana teritorijas un
attīstības plānošanā”, kuru finansē Flandrijas valdība. Projekta
ietvaros tiek izstrādāta Latgales telpiskā struktūrplāna
koncepcija, kas būs dokuments, balstoties uz kuru tiks turpināts
darbs pie Latgales reģiona teritorijas plānojuma izstrādes.
Pašlaik notiek koncepcijas gala redakcijas sagatavošana, lai
dokumentu varētu iesniegt apstiprināšanai Latgales plānošanas
reģiona attīstības padomē.
Plānošanas reģionu teritorijas plānojumu izstrāde tiek finansēta
no plānošanas reģionu attīstības aģentūru budžetiem.
Plānošanas reģiona teritorijas plānojuma noteikumiem ir jāaizstāj
Ministru kabineta noteikumu nr.423 “Noteikumi par teritorijas
plānojumiem” normas, kas attiecas uz teritorijas plānošanu
plānošanas reģionu līmenī. Šobrīd plānošanas reģionu teritorijas
plānošana notiek, ievērojot Ministru kabineta noteikumus, kuri
saskaņā ar grozījumiem Teritorijas plānošanas likuma Pārejas
noteikumu bija spēkā līdz 2003.gada 26.decembrim.
Reģiona plānojuma izstrādāšanas uzdevums ir veicināt pretrunu
novēršanu starp nozaru attīstības plānos, programmās un
normatīvajos aktos ietvertajiem attīstības mērķiem, dot
plānošanas reģiona interešu teritoriālo un telpisko izvērsumu un
tādējādi sekmēt valsts un pašvaldību interešu līdzsvarošanu.
Reģiona plānojums sekmēs plānošanas reģiona interešu ievērošanu
arī pārrobežu un starpvalstu plānošanas dokumentos. Reģiona
plānošanas noteikumos ir noteiktas reģiona plānojuma sastāvdaļas,
šī plānojuma sagatavošanas, sabiedriskās apspriešanas, likumības
izvērtēšanas, spēkā stāšanās, apturēšanas, grozīšanas un
ievērošanas pārraudzības kārtība. Noteikumos tiek parādīta
plānošanas reģiona teritorijas plānojuma izstrādes gaita no darba
plāna un darba uzdevumu sagatavošanas līdz reģiona plānojuma
apstiprināšanai.
Noteikumos tiek uzsvērts, ka sabiedriskā apspriešana ir reģiona
plānojuma izstrādes procesa neatņemama sastāvdaļa, paredzot
sabiedrības informēšanu, viedokļu uzklausīšanu pirms plānojuma
izstrādes sākšanas un visā tā izstrādes gaitā, jautājumu
apspriešanu ar dažādām mērķauditorijām un plānojuma dokumentu
sabiedrisko apspriešanu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Kultūras, Labklājības, Satiksmes, Veselības, Vides,
Zemkopības ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes
lietās sekretariātā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kancelejā,
Nacionālā reģionālās attīstības padomē.
Satiksmes ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Ceļa satiksmes noteikumi”.
Esošie 1999.gada 19.janvāra
Ministru kabineta noteikumi Nr.15 “Ceļu satiksmes noteikumi”
izdoti saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 1.panta 8.punktu, kas
nosaka, ka Ceļu satiksmes noteikumi ir Ministru kabineta
normatīvais akts, kas nosaka ceļu satiksmes kārtību un ir
saistošs visām fiziskajām un juridiskajām personām.
Noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz to, ka Ceļu
satiksmes likumā tika izdarīti grozījumi un likumā iestrādāts
pilnvarojums Ministru kabinetam apstiprināt Ceļu satiksmes
noteikumus, nosakot tajos ceļu satiksmes kārtību Latvijā.
Noteikumu projekts pēc būtības tiek formāli pārapstiprināts, jo
mainījies noteikumu projekta izdošanas pamatojums, kā arī tiek
grozītas normas, kas jāsaskaņo ar Ceļu satiksmes likumā noteikto.
Atsevišķas normas tiek grozītas, jo jau projekta izstrādes laikā
tika saņemti konkrēti priekšlikumi par nepieciešamajiem
uzlabojumiem satiksmes drošības uzlabošanai.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Aizsardzības,
Ārlietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Veselības, Vides, Zemkopības
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās
sekretariātā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātā, Ģenerālprokuratūrā, Valsts kancelejā.
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 19.augusta noteikumos
Nr.464 “Kārtība, kādā organizē un veic pasažieru starptautiskos
pārvadājumus ar autobusiem, atklāj, groza un slēdz maršrutus un
izsniedz starptautiskajos līgumos paredzētās
atļaujas””.
Noteikumu projekts izstrādāts, lai noteiktu
kārtību, kādā organizējami pasažieru starptautiskie pārvadājumi,
grozāmi un slēdzami maršruti un izsniedzamas starptautiskajos
līgumos paredzētās atļaujas no Latvijas uz valstīm, kas nav
Eiropas Savienības dalībvalstis, jo no 2004.gada 1.maija
pasažieru pārvadājumu organizācijā uz Eiropas Savienības valstīm
tiks piemēroti Eiropas Savienības normatīvie akti.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, saskaņojumi jāsniedz
līdz 29.martam.
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Grozījumi Ministru kabineta 1996.gada 20.jūnija noteikumos
Nr.222 “Noteikumi par kontroles kārtību autopārvadājumu
jomā””.
Noteikumu projekts izstrādāts, lai nepieļautu
situāciju, kad, sākot ar 2004.gada 1.maiju, saskaņā ar Padomes
1989.gada 21.decembra regulu (EEK 4060/89) “Par kontroles
pasākumu atcelšanu, ko veic uz dalībvalstu robežām autoceļu un
iekšējo ūdensceļu transporta jomā”, muitas iestādēm beidzot
darbību uz Eiropas Savienības iekšējām robežām, robežkontroles
punktos tiktu pārtraukta autopārvadājumu kontrole atbilstoši
noteikumiem par kontroles kārtību autopārvadājumu jomā, līdz ar
to radot iespēju valstu, kuras nav Eiropas Savienības
dalībvalstis, pārvadātājiem iebraukt Latvijas teritorijā,
neievērojot starptautisko atļauju režīmu vai nedzēšot minētās
atļaujas.
Noteikumu projekts paredz, ka līdz ar Latvijas iestāšanos Eiropas
Savienībā 2004.gada 1.maijā, funkcijas, ko muitas iestādes ir
veikušas visos robežkontroles punktos saskaņā ar iepriekš
minētajiem noteikumiem, turpmāk veiks tikai Latvijas
robežkontroles punktos, kas atrodas uz Eiropas Savienības ārējās
robežas, bet iekšējās ES robežkontroles punktos starptautisko
autopārvadājumu atļauju dzēšanu pārņems Valsts robežsardze.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Iekšlietu, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu,
Vides, Zemkopības ministrijā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības
padomē, saskaņojumi jāsniedz līdz 29.martam.
Valsts kancelejas
Komunikācijas departaments