Jāļauj uzņēmējiem strādāt un pelnīt
Jānis Āboltiņš Foto: AIgars Rudzītis, A.F.I. |
Par Latvijas ekonomikā notiekošo un paredzamo vaicājām Biznesa augstskolas “Turība” Uzņēmuma vadības institūta direktoram Jānim Āboltiņam, kuru pazīstam arī kā pirmo atjaunotās Latvijas Republikas ekonomikas ministru.
– Latvijas ekonomiskā situācija
bieži tiek raksturota ar frāzēm, kurām ir nepārprotami
optimistiska un pozitīva nokrāsa: “Iekšzemes kopprodukta (IKP)
apjoms pieaug, inflācijas līmenis ir zems” un tamlīdzīgi. Cik
lielā mērā šie termini un to lietojums par tautsaimniecības
līmeni ļauj spriest plašai sabiedrībai?
– Katrā sfērā ir
savas mērvienības, ekonomikā par tādu kalpo kopprodukts. IKP
nozīmē to fondu daļu, kuru var izmantot uzņēmumu attīstībā.
Kopprodukta apjoms aug – tātad ekonomika attīstās. Tā kā IKP
sastāv no darba algas, peļņas un amortizācijas, tā pieaugums ne
vienmēr nozīmē darba algas pieaugumu, un galvenais – tas
nenozīmē, ka alga pieaugs ikvienam. Attīstībā ieguldītā peļņas
masa ļauj ieviest jaunu tehniku, intensificēt pakalpojuma vai
preces ražošanu un bieži vien – samazināt ražošanā nodarbināto
skaitu. Algas kopējā masa nemainās, bet palikušo darbinieku
individuālā algas masa pieaug. Taču bezdarbniekiem IKP pieaugums
ir vājš mierinājums.
Līdzīgi ir ar inflāciju. Ja inflācija valstī ir divi, trīs vai
pieci procenti vairumam preču, tajā pašā laikā citā preču grupā
ir deflācija – cenu kritums. Taču ļoti strauja inflācija ir tieši
tā saukto izdzīvošanas preču un pakalpojumu grupā, kurā ietilpst
pārtika, īres maksa un komunālie pakalpojumi. Ekonomikas rādītāji
jāaplūko diferencēti – gan pēc atsevišķām preču grupām, gan
atsevišķām iedzīvotāju kategorijām. Es strādāju un pelnu, man šie
rādītāji nozīmē vienu, bet pensionārs, kura 60 latu pensijai
indeksācijas rezultātā pieliek klāt vienu latu un deviņdesmit
astoņus santīmus, inflāciju izjūt pavisam citādi – viņam jau tajā
pašā mēnesī par desmit latiem pieaug komunālo maksājumu
rēķins.
Necerēsim uz
ārzemniekiem
– Tautsaimniecības aktivizēšanā liela nozīme ir ārvalstu investīciju piesaistei. Latvijas ekonomikas negācijās nereti vainojam tieši nepietiekamo investīciju apjomu. Cik objektīvi ir šādi vērtējumi?
– Krietni pārspīlētas ir cerības,
ka ārvalstu investori Latvijai kritīs virsū kā mušas medus podam.
Vai šeit ir zemākas cenas? Varbūt mūsu darbaspēks ir ļoti lēts?
Vai mums ir ļoti ērta, sakārtota un efektīva infrastruktūra? Vai
mūsu monopolisti potenciālo investoru ķers aiz rokas, sakot: pērc
manu preci, ja pirksi vairumā, saņemsi lielu atlaidi? Visbeidzot,
varbūt mums ir visvienkāršākās un efektīvākās administratīvās
procedūras? Jāatzīst, ka mums nav ne viena, ne otra, ne trešā.
Tāpēc vērā ņemamas ārvalstu investīcijas Latvijā ir ienākušas
galvenokārt bankās, telekomunikācijās, degvielas tirdzniecībā –
tajās jomās, kur iepriekšminētajiem faktoriem nav tik liela
nozīme. Deviņdesmito gadu pirmajā pusē ārzemju uzņēmēji investēja
arī šūšanas jeb vieglās rūpniecības uzņēmumos, tos privatizējot.
Iemesls bija darbaspēka lētums salīdzinājumā ar Eiropas līmeni.
Taču šīs priekšrocības zūd – ES to nepieļaus ne arodbiedrības, ne
darba likumdošana, ne arī cenu līmenis.
Tāpēc nav vērts pārāk daudz gaidīt no ārzemniekiem; aktīva
uzņēmējdarbība jāizvērš vietējiem uzņēmējiem. Un valstij tie
jāatbalsta.
– Kādas konkrētas nozares būtu vērts attīstīt un
atbalstīt?
– Es atturos nosaukt konkrētas nozares.
Tirgus nepārtraukti mainās, un valsts pienākums ir atbalstīt
tirgus izmaiņu radīto pieprasījumu. Jābūt sistēmai, kas uzņēmējam
ļautu kapitālu “pārsviest” no vienas nozares uz citu.
Par Latvijas un Baltijas lomu ES – tai jākalpo zināšanu un
resursu plūsmas nodrošināšanai no Eiropas uz Krieviju un otrādi.
Tas, protams, ir pretrunā ar dažu politiķu pausto viedokli, ka
Krievija mums nav nozīmīgs lielums. Nē, Krievija ir svarīga, un
tāda arī būs, turklāt pirmām kārtām Eiropai un tāpēc arī mums.
Mūsu darbs būs minētajai plūsmai piederīgie pakalpojumi – gan
preču kustība, gan jau tradicionālā finanšu plūsma, iespējams,
dažādu tehnoloģiju plūsma un Eiropas pilotprojektu izstrāde ar
virzību uz Krieviju.
– Šādas uzņēmējdarbības attīstīšanai būtu jāizmanto ES fondu
līdzekļi. Taču daudziem vēl aizvien nav īsti skaidras nedz šo
resursu saņemšanas iespējas, nedz naudas devēju
prasības.
– Acīmredzot uzņēmēji pārāk ilgi gaida vai
arī pārāk daudz cer saņemt no valsts pārvaldes struktūrām.
Ikvienam, kurš prot svešvalodas, ir iespējas iepazīties ar visām
regulām un direktīvām. Un direktīvas, kas attiecas uz
strukturālajiem fondiem, nav nekāds jaunums, tās jau darbojas ES
dalībvalstīs. Jaunākā spēkā esošā regula, kura attiecas uz šiem
fondiem, ir datēta ar 1999. gadu! Normām pamatā esošā filozofija
un pieeja ir zināma jau vismaz piecus gadus. Problēma ir cita –
līdzīgi kā deviņdesmito gadu sākumā, daudzi uz pārmaiņām raugās
vieglprātīgi – sak, gan jau kaut kā...
Taču arī uzņēmējiem taisnība. Valsts institūcijas darbojas, bet
cilvēkiem nestāsta, ko dara un kāpēc. Var tikai pabrīnīties,
kāpēc, piemēram, valsts televīzija kārtējo reizi demonstrē kādu
seriālu, bet nerīko diskusijas, nenodrošina sabiedrību ar
pietiekamu informācijas plūsmu, kas cilvēkiem palīdzētu
orientēties ekonomiskajā situācijā. Neticu, ka tas ir tikai
naudas jautājums, – šādai politikai acīmredzot ir daudz dziļākas
saknes.
Arī Rietumi
ir ieinteresēti
– Pat pieņemot, ka apgūsim
Eiropas līdzekļus, nākas raizēties par mūsu konkurētspēju. Mūsu
uzņēmēji pauž bažas, ka vēl vairākus gadus nedrīkstēs piedalīties
“veco” dalībvalstu konkursizsolēs. Savus darba tirgus šīs valstis
mums jau slēgušas...
– Nav nekādas dokumentētas
nevienlīdzības, ir tikai normāls uzņēmēja risks, ka mūsu
pieredzes trūkums ārvalstu tirgū neļaus uzvarēt konkursā. Šis
konkurētspējas aspekts patiesībā ir jautājums par Latvijas
ierēdniecības un valsts institūciju attieksmi pret saviem
uzņēmējiem. Nupat presē lasījām par ierēdņu iztapību – Eiropas
likumdošanas normu prasības Latvijā vēl tiek nepamatoti
paaugstinātas. Tas nav vienīgais piemērs. Mums bija valdība,
kuras attieksme pret uzņēmējiem lielā mērā bija represīva, jo
faktiski ikviens uzņēmējs a priori tika uzskatīts
par blēdi. Ceru, ka pirmajā jaunās valdības finanšu ministra
intervijā formulētais galvenais darbības virziens – visas
iespējamās naudas savākšana valsts budžetam – ir tikai
valodniecisks pārpratums. Valsts funkcija nav naudas savākšana,
tās funkcija ir ļaut saviem uzņēmējiem un citiem cilvēkiem
strādāt un pelnīt. Kad viņi būs bagāti, bagāta būs arī valsts.
Diemžēl mūsu valstī praksē uzņēmējdarbība netiek
atbalstīta.
Kas attiecas uz ārvalstu tenderiem – uzņēmējiem ir jālasa Eiropas
Kopienas žurnāli, normatīvā literatūra. Ja nevar citādi,
jānolīgst cilvēki, kuri šo jomu pārzina un palīdz šīm izsolēm
sagatavoties.
Protams, viens no potenciālajiem traucēkļiem ir “vecās Eiropas”
nodarbinātības politika. Ko raksta prese? Tiek slēgts darba
tirgus – bet šāda interpretācija patiesībā nav korekta. Nekur nav
rakstīts, ka jūs personiski nedrīkstat doties, piemēram, uz
Vāciju, lai atrastu darbu. Ieraksts pievienošanās dokumentos
nozīmē atsauci uz konkrētas nozares kodu – slēgtas būs atsevišķas
nozares. Tātad apdraudēta ir nevis fiziskas personas
pārvietošanās un darbavietas izvēles brīvība, bet gan uzņēmuma
pārvietošanās brīvība. Šeit tiešām ir saskatāms zināms uzbrukums
valstu vienlīdzībai. Taču problēma ir vienkārši risināma, to ļauj
darīt arī Eiropas Kopienas dokumenti: uz jebkuru citu valstu
veiktu pasākumu varam atbildēt ar līdzvērtīgu pretpasākumu.
– Vai tad mēs gan kā uzņēmēji, gan kā individuāli darba
veicēji neesam krietni vairāk ieinteresēti Rietumu tirgū nekā
viņi mūsējā?
– Ikviens cilvēks un uzņēmējs ir
ieinteresēts atrast darbu, arī rietumnieki. Spilgts piemērs ir
biznesa konsultāciju tirgus. Mums ir cilvēki, kuri studējuši
ārzemēs, strādājuši starptautiskās firmās ārzemēs, kuriem ir
perfekta pieredze un izpratne par šeit notiekošajiem procesiem.
Taču ja kāda mūsu ministrija pasūta konsultācijas, tad gandrīz
deviņdesmit procentos gadījumu šis pasūtījums tiek ārzemniekiem.
Man nav saprotams, kādēļ man jāmaksā nodokļi, lai pēc tam šī
budžetā nokļuvusī nauda izplūstu no valsts. Citur tas nav
iespējams. Jūs nekad nesaņemsiet no ES naudu, lai varētu
iegādāties Amerikā vai Krievijā ražotas iekārtas, kaut arī tās
būtu lētākas un efektīvākas, – nē, jūs piespiedīs pirkt dārgākās,
Eiropā ražotās. Ir daudz šādu spēles noteikumu un paņēmienu, kuri
jāizmanto. Piemēram, nav muitas nodevu, bet ir importa kvotas,
par kurām notiek sīva cīņa. Kāds “kautiņš” norisinās Pasaules
brīvās tirdzniecības organizācijā starp ASV, Japānu un Eiropu par
automobiļu importu un eksportu!
Preču dārdzība
un eksports
– Latvijas eksporta un importa
attiecība aizvien vēl ir negatīva... Varbūt mums nemaz īsti nav
ko eksportēt?
– Importa un eksporta statistiku es
nepārzinu visās niansēs, taču ir pamatotas aizdomas, ka eksportā
netiek ieskaitīti visi pakalpojumi, kas veido kopproduktu, bet
patiesībā nozīmē eksportu. Piemēram, es neticu, ka Latvijas banku
pakalpojumi, kredīti uzņēmumiem tiek ieskaitīti eksporta
sadaļā.
– Taču eksportu apgrūtina Latvijas preces dārdzība, kuras
cēloņi meklējami tās augstajā pašizmaksā. Kāpēc mūsu valstī
ražotais ir tik dārgs?
– Pirmkārt, uzņēmumi vēl nav
pietiekami specializējušies, tiem ir ļoti plaša izstrādājumu
nomenklatūra. Tas prasa lielus resursus – telpas, iekārtas, kuras
tiek nepilnīgi noslogotas vai bieži jāpārregulē. Otrkārt, dažādas
valsts uzliktas tiešas vai netiešas izmaksas. Tās sākas ar
uzņēmuma reģistrēšanu, un turpinās ar citām nodevām, licencēm,
atļaujām, ilgo pievienotās vērtības nodokļa (PVN) neatmaksāšanas
laiku un tā tālāk. Arī tā klusi un nemanāmi veidojas augsta
produkta izmaksa. Un trešais faktors ir joprojām zemais darba
ražīgums. Ja ražošanas procesi nav automatizēti un augsti
mehanizēti, tad tie ir dārgi. Turklāt daudzi uzņēmumi atrodas
tajās pašās vecajās padomju laika ēkās, kurām ir lieli siltuma
zudumi, kurām nepieciešama liela pārbūve, kuru remontos jāiegulda
milzu investīcijas. Arī darbinieki vēlas vairāk pelnīt, viņu
algas jāpaaugstina. Visi šie faktori summējas.
– Taču, uzlabojoties ražošanas efektivitātei un darba
produktivitātei...
– ... celsies bezdarba līmenis. Tāda
ir ekonomikas loģika. Taču cilvēku piesardzība tiek iemidzināta –
viņiem tikai stāsta, ka ekonomika attīstās, kopprodukts pieaug un
tā tālāk. Jā, pieaug, taču tā rezultātā puse darbinieku saņems
augstākas algas, bet otra puse darbu zaudēs. Bet darbinieku ar
augstu kvalifikāciju un speciālām iemaņām savukārt trūks.
Jāmaina filozofija
– Vai uzņēmumu darbību nekavē
nodokļu sistēma?
– Nodokļu likmes ir noteiktas diezgan
saprātīgas, bet problēmas rada to administrēšana un dažu nodokļu
samaksas kārtība. Jau minēju ilgo laiku, kas mēdz paiet, līdz
iespējams saņemt atpakaļ pārmaksāto PVN. Taču uzņēmējam nav
jākreditē valsts. Jābūt iespējai izvēlēties dažādus, ērtākus
nodokļa samaksas variantus.
Galvenais – nodokļu administrācijai un valsts institūcijām
jāmaina filozofija, dažkārt tā jau parādās, taču tai jākļūst
vispārējai. Uzņēmējs nav noziedznieks, bet gan valsts bagātības
radītājs!
– Kā vērtējama valsts politika lielo uzņēmumu privatizācijā
vai – gluži otrādi – tās nepieļaušanā? Vai tiek ņemta vērā
citu valstu pieredze?
– Nav dzirdētas nopietnas
diskusijas par šo tēmu, diskusijas, kurās piedalītos profesionāļi
un kurās tiktu analizētas citu valstu veiksmes un neveiksmes šajā
jomā. Parasti šie “svēto govju” uzturēšanas principi balstīti
vēlētāju neinformētībā par pasaules ekonomisko pieredzi. Cilvēki
naivi domā: ja “Latvenergo” būs valsts īpašumā, elektroenerģiju
tas varēs ražot no nekā. Tā nenotiek!
Uzņēmumā, kurš jau ir privātās rokās, es redzu izmaiņas. Valsts
uzņēmumā es redzu tikai vienu: cilvēki būtu laimīgi, ja es pie
viņiem nenāktu un netraucētu.
Tarifu jautājums ir piederīgs citai sfērai, tas risināms īpašām
metodēm un ir atrisināms, pat ja uzņēmums ir privāts. Valsts
uzņēmumos, jo īpaši “Latvenergo”, radītie apstākļi, kas nosaka to
darbības neefektivitāti, ir lēta politiska populisma rezultāts.
Uzņēmuma pārvaldniekiem tiek liegta iespēja efektīvi pārvaldīt
īpašumu.
Juris Bārtulis, “LV”