Patvēruma meklētāji – no briesmām aizbēgušie un labas dzīves meklētāji
Patvērumu meklētājus sabiedrībā bieži jauc ar nelegālajiem imigrantiem. Patvēruma jautājumi līdz šim vispār bijusi maz apjausta joma, tomēr Latvijai, iestājoties Eiropas Savienībā (ES) un kļūstot arvien pārticīgākai, ar to būs jāsastopas ikdienā. Pagājušajā gadsimtā Latvija pati bija patvēruma meklētāju izcelsmes zeme, jo karadarbības un okupācijas posta dēļ cilvēki devušies uz citām valstīm lūgt pajumti. 21.gadsimtā situācija mainījusies, un mūsu valstī patvērumu lūgs arvien vairāk tuvāku un tālāku zemju iedzīvotāju. Gan tie, kuriem draud briesmas, gan vienkārši labas dzīves meklētāji.
Patvēruma meklētāju izmitināšanas centra “Mucenieki” bērnu istaba. Te viņi rotaļājas un apgūst latviešu valodas pamatus. Marta vidū centrs bija kluss un tukšs. Iespējams, tā ir tikai ilgāka pauze līdz brīdim, kad “Muceniekiem” būs pavisam cita slodze. Uz galda no papīra izgrieztos zvēriņus rotā ar kuslu bērna roku rakstītais – Rašids Nunajevs. Šis čečenu puisēns bija pēdējais no centrā mitušajiem bērniem. Pagaidām... Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Patvēruma meklētāja tiesības:
• procesuālās tiesības
(pieteikums, valoda, informācija,
personas datu aizsardzība, apelācija),
• patvēruma meklētāja personas dokuments,
• uzturēšanās Latvijā līdz galīgajam lēmumam,
• izmitināšanas centrs,
• neatliekamā medicīniskā palīdzība,
• vērsties pie ANO komisariāta bēgļu jautājumos.
Patvērums tiek garantēts tikai tiem, kuriem tas patiešām nepieciešams. Proti, katrai valstij jāiemācas atsijāt tā sauktos viltus patvēruma meklētājus, kuri plašajā pasaulē devušies meklēt pārticību, nevis drošību. Šādu cilvēku patvēruma meklētāju plūsmā ir nospiedošs vairākums. Latvijas priekšrocība ir tā, ka mūsu valsts var izvērtēt ES praksi un pārņemt labāko, veidojot savu patvēruma procedūru. Tiesa, savulaik Eiropas valstu patvēruma politika bija ļoti liberāla, un tas radīja pamatīgu slogu valstu sociālajam budžetam, līdz ar to arī veidojot iedzīvotājos stereotipiski noraidošu attieksmi pret bēgļiem. Šādas attieksmes iedīgļi jaušami arī Latvijas sabiedrībā. Daļā iedzīvotāju tā īpaši saasinājusies šobrīd, kad līdz iestājai ES atlicis pavisam nedaudz laika, jo ne viens vien uzskata, ka patvēruma meklētāju plūsma pārpludinās mūsu valsti. Taču situācijas izvērtējums, uz kura balstītas prognozes par to, kas mūs sagaida nākotnē, liecina par ko citu.
Astoņi bēgļi
Tieši pirms desmit gadiem Latvija
pirmo reizi saskārās ar patvēruma jautājumiem. Tie bija atsevišķi
gadījumi, kad ārvalstu iedzīvotāji vēlējās iegūt bēgļu statusu.
1997.gadā pieņemts likums par patvēruma meklētājiem un bēgļiem.
Gadu vēlāk izveidots Bēgļu lietu centrs un Bēgļu lietu apelācijas
padome. 1998.gadā uzsākta patvēruma procedūras īstenošana
Latvijā. Gada nogalē jaunajā patvēruma meklētāju izmitināšanas
centrā “Mucenieki” jau uzturējās pirmie iemītnieki. Oficiālā
centra atklāšana notika 1999.gada februārī, un šogad tas atzīmēja
piekto darba gadadienu. Jau trešo gadu “Mucenieki” ir Pilsonības
un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) pakļautībā. Pavērsiena
punkts Latvijas patvēruma politikā ir Patvēruma likums, kas
stājās spēkā pirms pusotra gada.
Kopš 1998.gada līdz šā gada marta vidum tikai 134 cilvēki lūguši
patvērumu Latvijā. No tiem astoņiem (patvēruma meklētāji no
Afganistānas, Ēģiptes, Irākas, Kongo, Sudānas un trīs no
Pakistānas) piešķirts bēgļa statuss, bet deviņiem (trīs no
Baltkrievijas un seši no Krievijas) – alternatīvais
statuss.
Galvenā atšķirība starp bēgli un tiem, kam piešķirts
alternatīvais statuss, – bēglim Latvijā ir lielākas tiesības.
Tātad starpība starp patvēruma meklētāju kopskaitu un tiem, kuri
drīkst palikt mūsu valstī, ir milzīga. Pārējiem Latvija jāpamet
brīvprātīgi vai arī viņus izraida. Zīmīgs ir fakts, ka līdz šim
pavisam niecīgs skaits lūguši patvērumu nekavējoties pēc
ierašanās mūsu valstī vai uz robežas. Vairumā gadījumu patvērums
pieprasīts tikai pēc tam, kad šie cilvēki jau aizturēti par
nelegālu uzturēšanos Latvijā. Un tā ir tendence ne tikai mūsu
valstī vien.
Mājoklis uz laiku
Iepriekšminētā tendence izskaidro
faktu, kāpēc pa šiem gadiem “Muceniekos” uzturējies tikai 61
cilvēks – mazāk nekā puse no visiem patvēruma meklētājiem
Latvijā. Daļa no tiem, kas pieķerti par nelegālo uzturēšanos un
uzdevušies par potenciālajiem bēgļiem, līdz centram nemaz
nenonāk.
“Muceniekos” mitinājušies bēgļi un patvēruma meklētāji no
Afganistānas, Kongo, Marokas, Armēnijas, Baltkrievijas,
Slovākijas, Kazahstānas, Ukrainas, Pakistānas, Angolas, Irākas,
Nigērijas un citām valstīm. Lielākais patvērumu meklētāju skaits,
kas vienlaikus uzturējušies centrā, ir 27. Starp tiem bijuši
cilvēki, kuriem bēgļa statuss ticis atteikts, bet viņu izcelsmes
valsts politiskās situācijas un nemieru dēļ tiem piešķirta
pagaidu aizsardzība Latvijā.
Centrā, kura galvenais uzdevums ir nodrošināt patvēruma
meklētājus ar mājokli laikā, kamēr to lietas tiek izskatītas,
veicināt adaptāciju, kā arī radīt nepieciešamos priekšnoteikumus
viņu iespējamai integrācijai Latvijas sabiedrībā, vienlaikus gan
var izmitināt līdz 250 iemītniekiem. Telpas ir omulīgas. Ērtas
istabiņas, koplietošanas telpas, bibliotēka, rotaļistaba bērniem.
Bijusī padomju armijas militārās bāzes ēka pārvērtusies līdz
nepazīšanai, pateicoties ASV valdības, ANO Komisariāta bēgļu
jautājumos un Zviedrijas valdības atbalstam. Tagad centru finansē
no valsts budžeta. Katrs patvēruma meklētājs dienā saņem pusotru
latu pārtikas iegādei. Protams, izņemot gadījumus, kad cilvēks ir
pietiekami labi situēts. Dienā, kad “Muceniekos” pabija “Latvijas
Vēstnesis”, centrā nebija neviena iemītnieka. Šogad līdz marta
vidum vispār neviens nebija pieprasījis patvērumu mūsu valstī.
Tātad šajā jomā apsteigta problēma – esam gatavi izmitināt
patvērumu meklētājus, pirms vēl tā īsti neesam piedzīvojuši
izteiktu patvērumu meklētāju plūsmu.
Tomēr centrs pilnīgi tukšs nestāv. Tas sadarbojas ar
organizācijām, kuras īsteno sociālos projektus. Centrā mītnes
vietu uz laiku var rast cilvēki ar sociāla rakstura problēmām,
piemēram, ugunsgrēkā pajumti zaudējušie pagasta iedzīvotāji,
sievietes, kurām laulības šķiršanas dēļ nav kur palikt vai kuras
ģimenē cieš no vardarbības.
Vienota
patvērumu politika
Līdz ar labklājības līmeņa celšanos Latvija kļūs pievilcīgāka tā saukto viltus patvērumu meklētāju acīs. Taču pret šo parādību atrastas zāles. Eiropā tiek izstrādāta vienota patvēruma politika. Kā norāda PMLP priekšnieks Vilnis Jēkabsons, likumdošana šajā jomā Eiropas Savienībā ir līdzīga. Tātad, ja cilvēks nav ieguvis patvērumu, piemēram, kādā Skandināvijas valstī un izdomā, ka viņam gana laba varētu būt Latvija, no tā nekas neiznāks. Iemesls – arī šeit viņam patvērumu nepiešķirs, jo izvērtēšana notiek pēc līdzīgiem kritērijiem un standartiem. Turklāt no 1.maija Latvijā sāks izmantot datu bāzi, kurā apkopos patvēruma meklētāju pirkstu nospiedumus. Tā palīdzēs noskaidrot, vai cilvēks jau kādā valstī nav pieprasījis patvērumu, ticis noraidīts un tagad mēģina iekļūt citā.
Kas sagaida Latviju
Latvijā situācija šajā jomā ir
normāla un kontrolēta. Taču nākotnē, protams, izmaiņas būs, tas
ir neizbēgami. Patvēruma meklētāju plūsmu Eiropā raksturo dati
par pērno gadu. Piemēram, 2003.gadā Vācijā bija 50 450 patvēruma
meklētāju, Francijā – 51 400, Lielbritānijā – 61 000, Austrijā –
32 340, Norvēģijā – 15 960, Zviedrijā – 31 360, Spānijā – 5770.
Skaitļi ļoti iespaidīgi. Tikmēr Latvijā pērn patvērumu lūgušas
piecas personas...
Patvēruma meklētāju plūsmu Eiropā, piemēram, faktorus, kas
ietekmē mērķa valsts izvēli, un to, kā kopējās tendences Eiropā
ietekmēs situāciju Latvijā, komentē ANO Starptautiskās migrācijas
organizācijas Latvijā biroja vadītājs Ilmārs Mežs:
“Attīstītākajās valstīs patvērumu meklētāju skaits ir milzīgs.
Taču tas nenozīmē, ka visiem šiem cilvēkiem patvērums tiek
piešķirts. Piemēram, Somijā, Zviedrijā, Nīderlandē, Norvēģijā to
piešķir tikai katram simtajam, tātad vienam procentam. Pārējie
centās izmantot patvēruma pieprasījuma sistēmu, lai emigrētu un
legalizētu savu uzturēšanos citā valstī, un viņu patiesais nodoms
atklāts. Pret šo cilvēku kategoriju nevienai valstij nav
pienākumu. Protams, ir izņēmums – ja valsts vēlas daļai piešķirt
uzturēšanās atļauju, cenšoties aizpildīt robus darbaspēka tirgū.
Varbūt humānu apsvērumu dēļ kādam ļauj palikt.
To, ka patvēruma pieprasīšanu bieži izmanto pavisam citu mērķu
sasniegšanai, apliecina vēl viens piemērs. Īrijā 2002.gadā
patvērumu pieprasīja 284 Lietuvas pilsoņi, izvirzot Lietuvu
otrajā vietā pēc patvēruma meklētāju skaita šajā valstī. Par
Latvijas pilsoņiem precīzu ziņu nav, bet zināms, ka arī daudzi
pieprasa patvērumu Lielbritānijā. Vai tiešām simtiem Latvijas vai
Lietuvas iedzīvotāju mūsdienās tiek vajāti, lai tie meklētu
patvērumu Rietumeiropā? Nē. Šie cilvēki iekļaujas kopējā
patvēruma meklētāju straumē, no kuras apmēriem maldīgi baidāmies.
Jo patvēruma piešķiršanas procedūra taču atsijā tos, kuriem
patiesi nepieciešama palīdzība, no tiem, kas sistēmu cenšas
izmantot savtīgiem mērķiem. Mums diez vai šķitīs cilvēktiesību
pārkāpums, ja Īrija liks minētajiem viltus patvēruma
pieprasītājiem doties atpakaļ uz Latviju vai Lietuvu. Tāpat tikai
godīgi būs, ja tie patvēruma meklētāji, kuriem Latvijā tagad vai
nākotnē netiks piešķirts bēgļa statuss, tiks no Latvijas agri vai
vēlu izraidīti. Tiesa, ļoti rūpīgi jāizvērtē katrs gadījums, lai
neaizsūtītu briesmās īstos bēgļus. Lai nekļūdītos, kā to
1945.gadā izdarīja Zviedrijas valdība, kas, piekāpjoties PSRS
spiedienam, piekrita izdot baltiešu karavīrus. Latvija nedrīkst
pieļaut līdzīgas kļūdas.
Eiropā nonāk lielākā daļa no visiem patvēruma meklētājiem
pasaulē. Vēl lielākā skaitā bēgļus uzņem tikai ASV, Kanāda un
Austrālija. Tīri simboliski skaitļu ziņā bēgļus uzņem arī Japāna
un Jaunzēlande. Pēdējos trijos gados patvēruma meklētāju plūsma
gan ievērojami samazinājusies – no teju pusmiljona 2001.gadā līdz
374 tūkstošiem pērn.
No kurām valstīm nāk patvērumu meklētāji? Daudzi ir no Irākas,
Somālijas, Afganistānas vai citām gadiem ieilgušu konfliktu
postītām zemēm. Taču pērn negaidīti pirmajā vietā izvirzījās
Krievija, kura līdz tam bija sestajā vietā. Proti, aizvadītajā
gadā pasaulē bija 31 000 patvērumu meklētāju no Krievijas.
Pieņemsim, ka tas varētu būt saistīts ar konfliktu
Dienvidkaukāzā. Bet no kādiem konfliktiem bēg 30 000 ukraiņu, 20
000 moldāvu, 15 000 slovāku, kas pēdējos divos gados pieprasījuši
patvērumu bagātākajās Eiropas valstīs? Kāpēc vairums no viņiem
nepieprasa patvērumu savās tuvējās kaimiņvalstīs, uz kurām tīri
fiziski būtu vieglāk nokļūt, bet cenšas to darīt daudz grūtāk
sasniedzamās un, kā brīnums, turīgākās valstīs? Par to ir vērts
padomāt.
Kāda būs patvēruma meklētāju plūsma nākotnē, un kā tā attieksies
uz Latviju? Tas atkarīgs no konfliktiem nākotnē un veco konfliktu
mierīgas noregulēšanas. Taču grūti iedomāties, ka pēc gadiem
Latvijā būs tikai divdesmit vai trīsdesmit patvēruma meklētāju
gadā. Piemēram, pērn Polijā patvērumu lūdza 5600 Krievijas
iedzīvotāju, Čehijā – 4900. Pat Lietuvā viena gada laikā bija
nepilns simts. Grūti noticēt, ka šī tendence neskars Latviju.
Skars. Patvērumu meklētāju skaits pieaugs, un vēl straujāks
pieaugums gaidāms līdz ar mūsu labklājības līmeņa celšanos. Taču
no tā nevajag baidīties un baidīt ar šīm prognozēm citus, jo īsto
bēgļu skaits diez vai pārsniegs dažus desmitus, maksimāli pāris
simtus gadā. Un esmu pārliecināts, ka Latvijas valsts godam tiks
galā ar savu pienākumu izpildi.”
Ilze Apine, “LV”