Māksla garīguma vertikālē
Rīgas Svētā Pētera baznīcā iekārtota gleznotājas Skaidrītes Elksnītes piemiņas izstāde. Ir vajadzīga spēka pilna māksla, lai to nenomāktu lielās baznīcas velves, lai tā saskanētu ar dievnama garīgo strāvojumu. Skaidrītes Elksnītes gleznas te iederas tik ļoti, ka šķiet tieši Pēterbaznīcai radītas. Kā izstādes ievadījumā raksta mākslas zinātniece Ingrīda Burāne: “Viņa bija un mākslā joprojām ir vertikalitātes personība. Gan savu gleznu sižetos, to risinājumā, gan iekšējā uzstādījumā, principos. Garīgumā. Vertikalitāte ir Ticības zīme, Ticības apliecinājums.”
Durbes muzikanti. 1974. Audekls, eļļa Foto: Andris Kļaviņš |
Māksliniece dzimusi 1929. gada 5.
martā Ventspilī, un tagad viņai būtu 75. Strādājusi par zīmēšanas
un gleznošanas pedagoģi Liepājas lietišķās mākslas vidusskolā un
Pedagoģijas akadēmijā. Gleznojusi vai visās Kurzemes mazpilsētās.
Mūžībā aizgājusi 2002. gadā.
Par Kurzemes baznīcām māksliniece savā laikā teikusi: “Tās ir
fantastiski skaistas. Jo iemieso skaistu, svētu ideju. Man patīk
gotika. Katedrāles, kur viss kopā, – mūzika, krāsa, vitrāžas. Un
vidū esi tu – cilvēks, mazs, bet tiec it kā augšup, pret debesīm
celts.”
Tēlnieks, arī no Kurzemes nākušais Imants Lukažs, izstādes
atklāšanā sacīja: “Te viss ceļ augšup. Te acis nav pat jāpaceļ,
tās pašas ceļas augšup lielā pateicībā Radītājam. Viņš stāvējis
klāt māksliniecei, kas bija fiziski vāja, bet garā apbrīnojami
stipra.”
Arī mācītājs Guntis Dišlers runāja par Skaidrītes Elksnītes
gleznotajām baznīcām: “Šie dievnami nav apgaismoti no ārpuses,
bet tajos saules daudzums un siltums ir ieņemts iekšā, un tad tas
iekšējais mirdzums sāk starot uz āru. Šajās gleznās ir kustība,
gaisma un uguns.”
Liepājas mākslinieks un pilsētas domes pārstāvis Aldis Kļaviņš
teica, ka Skaidrītes Elksnītes personību un veikumu vislabāk
raksturo Annas Brigaderes vārdi: “Dievs, Daba, Darbs”. Ticība
viņai bija pirmajā vietā, daba elpo visās gleznās, un neatlaidīgs
darbs ildzis visu mūžu.
Gleznotājs Juris Ģērmanis raksturoja Skaidrīti Elksnīti kā
patiesu, patriotisku un latvisku mākslinieci, kas lēni un godīgi
pildījusi savu sūtību. Mākslā viņa orientējās uz pasaules
vērtībām. Viens no tuvākajiem viņai bija Pols Sezāns, kam
glezniecībā krāsa bija svarīgāka par visu jebkurā situācijā.
Viņai nepiemita latviešiem bieži raksturīgā pazemība, viņa
apzinājās, ka ir tikpat nozīmīga kā visi pārējie.
Daudzās Skaidrītes Elksnītes gleznās dominē spēcīgās sarkanās un
brūnās, Kurzemes atveidei īsti piemērotās krāsas dažādās
gradācijās. Ir arī gaišāki, mierīgāki toņi, īpaši gleznās, kuras
rosinājusi liriskāka mūzika. Māksliniece pati spēlēja klavieres
un bieži apmeklēja koncertus. Un arī visas viņas gleznas it kā
skan.
Padomju laikā Skaidrītes Elksnītes darbus bieži vien nepieņēma
izstādēm gan tematikas, gan vizuālās deformācijas dēļ, kaut arī
tā mākslinieciski bija pilnīgi pamatota. Žūrijās viņu īpaši
aizstāvēja Edgars Iltners bieži vien pēc apspriešanas un
noraidīšanas aicinādams tos vēlreiz apskatīt un novērtēt. Valsts
pasūtījumu viņa saņēma tikai vienreiz. 1905. gada revolūcijas
notikumiem veltītā glezna ir arī šajā ekspozīcijā, un tā atstāj
ļoti spēcīgu iespaidu. Liesmo Liepājas ostas Sarkanie spīķeri,
saules atspulgi un karogs virs demonstrantu galvām. Zirgu
nemierīgās pozas vieš traģiska notikuma priekšnojautu.
Zirgus māksliniece gleznoja labprāt un ar iedvesmu. Un cilvēkus,
protams. Izstādē ir Liepājas mākslinieku, dzejnieku, komponistu
un citu kultūras cilvēku portreti, ir pašportreti. Un piecās
izstādes gleznās ir iejūtīgi tēloti Kurzemei tik raksturīgie
čigāni jeb romi. Tur drāžas pajūgs pa meža celiņu, tur viņi
pavada vasaru Krotē, tur viņi, veci un jauni, un mazi, gleznā “Es
un mani modeļi” sapulcināti ap mākslinieci. Imantam Lukažam ir
iecere sarīkot vienas dienas akciju ar Skaidrītes Elksnītes
gleznu izstādi un tikšanos ar čigāniem Sabilē. Varbūt arī
Dzintars Čīča tur varētu uzdziedāt.
Gleznotājas mūža laikā viņas māksla nav atbilstoši novērtēta.
Vienīgais apbalvojums ir Kultūrkapitāla fonda 1999. gadā
piešķirtā mūža stipendija, kas mākslinieci ļoti iepriecinājusi.
Izstādes sarīkošanā lieli nopelni ir mākslinieces māsīcai un
mantiniecei Ainai Audzei. Liepājas darbnīca ar visām atstātajām
gleznām ir viņas rūpīgajā pārziņā. Aldis Kļaviņš viņas darbību
salīdzināja pat ar Vinsenta van Goga brāļa Teo veikumu.
Izstādes kopnoskaņu labi izteica Skaidrītes Elksnītes draugs
dzejnieks Olafs Gūtmanis: “Cik patiesas ir krāsas, kas liecina,
ka mēs vēl visi esam kopā, gan tu, kas mūžībā, gan mēs, kas šinī
saulē vēl. Kāds krāsu spēks un pārliecība dveš no audekliem, kur
arī mēs kā laikabiedri esam klāt, kur piesaukts viss, kas tev gan
viena triepiena, gan visa mūža vērts. Cik patiesas ir krāsas, cik
piepildītas sveicieniem no tevis!”
Jānis
Akmentiņš