Gunāra Priedes dzimumdienā atkal smaržo sēnes
Jau ceturtais pavasaris pienācis bez Gunāra Priedes, bet viņa vārds un gars dzīvo tautā. Īpaši Lielvārdē, kur tika aizvadīti mūža pēdējie gadu desmiti. Andreja Pumpura muzejā rakstnieka 60 gadu jubilejā 1988.gadā pirmizrādi piedzīvoja pirms 21 gada sarakstītā luga “Smaržo sēnes”, ko padomiskā cenzūra bija uz stingrāko aizliegusi un pavēlējusi iznīcināt. Atceres dienā 17.martā muzejā atkal “smaržoja sēnes” – Lielvārdes teātra aktieri ļāva iejusties lugas atmosfērā, Jelgavas teātra režisore Inta Alekse vadīja sarunu par šī savam laikam ķecerīgā darba likteņgaitām.
Andreja Pumpura muzeja zālē Gunāra Priedes dzimšanas dienā 17.martā. Pirmā no labās – Dzidra Bļodone, daudzu dramaturga lugu iestudējumu režisore. Lielvārdē uzvestas gandrīz visas Gunāra Priedes lugas, un izrādes notikušas gan Kultūras namā, gan rakstnieka mājā pašā Daugavas krastā, gan šai pašā zālē. Foto: Andris Kļaviņš |
Tieši tagad
un tieši par to
Lielvārdes teātra režisore Dzidra
Bļodone bija viens no tiem nedaudzajiem cilvēkiem, kam Gunārs
parādīja katru jauno darbu. Izlasījusi šo lugu, viņa savai mātei
teikusi: “Šausmas! Gunārs uzrakstījis tādu lugu, par kuru var
izsūtīt uz Sibīriju!”
Ko tad tik briesmīgu viņš rakstīja? Lugā tēlotas kāda vadoša
funkcionāra jubilejas svinības, kurās atklājas viņa augsti
situētajā namā
valdošā divkosība un cietsirdība.
Ir revolucionāri nopelni, ordeņi un drošības sargi, bet pietrūkst
ģimenes siltuma, elementāras cieņas pret līdzcilvēkiem. It kā
tieši tas, par ko tika aicināta vēstīt padomju literatūra: rādīt
aktīvu, paškritisku attieksmi pret dzīvi, vērsties pret
karjerismu, iekārtošanās kāri.
Tiklīdz vadošās aprindas atģidās – “luga ir par mums!”, sākās
uzbrukumi. Tika pieprasīts šo lugu iznīcināt, un turpmākos piecus
gadus teātru repertuāros netika uzņemta arī neviena cita Gunāra
Priedes luga.
Literatūras zinātniece Ieva Zole, kas pašlaik sastāda Gunāra
Priedes Kopotus rakstus, atgādināja, ka “Smaržo sēnes” tapa
vistumšākajos laikos, ko iezīmēja kultūras revolūcija Ķīnā,
notikumi Čehoslovākijā un visur valdošās “dubultdomas, meliem
vienmēr ejot soli pa priekšu patiesībai”. Skopie ieraksti
dienasgrāmatā liecina, ka autors kopš pirmās rindas skaidri
apzinājies, ka ar šo lugu viņš sev sagādās lielas nepatikšanas.
Taču viņš ir pārliecināts, ka jāraksta “tieši tagad un tieši par
to”. 1967.gada ieraksts: “Es atkal jūtos kā cilvēks. Nerakstīt es
vairs nevaru!” Kaut gan raksta viņš ar skumju atziņu: “Vienmēr
starp mani un skatītāju tiek nolikta stikla siena.”
Katram jādara savs
Par to, kādu trādirīdi luga sacēla
padomju varas gaiteņos, varētu sacerēt īstu likteņdrāmu absurda
teātrim. Autors labi apzinās bīstamo situāciju un 1967.gada
nogalē dienasgrāmatā parādās ieraksti: “Par to, ka tāda luga ir,
zina tikai brālis un Harijs Gulbis”, “Nu jau visi draugi
lasījuši”, “Rast tādu atbalstu draugos ir liela laime”.
Apzinoties, ka lielajos teātros lugu nevarēs rādīt, dramaturgs
manuskriptu nodeva Jelgavas teātra režisorēm Lūcijai Ņefedovai un
Intai Aleksei. Ziņotāji tomēr nebija snauduši, un drīz vien
sekoja lugas apspriešana Rakstnieku savienības dramaturģijas
sekcijā un “galvas mazgāšana” dažādās instancēs, arī vienīgās
partijas centrālkomitejā, Ministru padomē un čekā. Lūciju
Ņefedovu padzina no teātra un pasniedzējas darba Konservatorijā.
Viņa īpaši dzīvi atcerējās sēdi Kultūras ministrijas kolēģijā:
“Lidijai Freimanei mirdz lielās acis, un viņa no visas sirds saka
– Priede nevar būt ienaidnieks, tas nevar būt! Vera Baļuna strupi
teic – neesmu lasījusi! Kaupužs nikns, kliedz, ka mani vajag
padzīt no Jelgavas un nelaist vairs iekšā Konservatorijā. Beigās
jau it kā nekas slikts ar mani un ar mums visiem nenotika, bet
tādas dīvainas bailes tas viss uzdzina. “
Par godu rakstnieka 60 gadu jubilejai 1988.gadā iznāca viņa darbu
izlase “Sēnes un siens”, kurā ietverta arī ilgi vajātā luga.
Saulcerītei Viesei grāmata uzdāvināta ar ierakstu: “Pasaulē nav
nemaz tik pārāk daudz cilvēku, ja tā padomā, kas saprot valodu,
kurā mēs sarunājamies.” Intai Aleksei dāvinātajā savukārt
ierakstīts: “... jādara savs. Kas šodien atcerētos Arhimēdu, ja
viņš, Sirakūzās klaigādams, būtu risinājis Jāņu problēmu?”
Arī Gunārs Priede darīja savu. Tāpēc arī sakām viņam paldies par
godīgu darbu apstākļos, kad nebija viegli godīgi darīt savu
darbu.
Jaunieši, kas šai vakarā risināja lugas darbības pavedienu, vēl
nebija dzimuši tai laikā, kad tā lauza ceļu pie skatītājiem. Bija
daudz atklājumu, daudz vielas pārdomām.
Aina Rozeniece, “LV”