Tautas saskaņas partijas Saeimas frakcijas vēstule
Latvijas Republikas Valsts prezidentei
Vairai Vīķei–Freibergas kundzei
Ļ. cien. V. Vīķe–Freibergas kundze!
LR 8. Saeima 18. marta plenārsēdē
pieņēma likumu “Grozījumi likumā “Par to bijušās PSRS pilsoņu
statusu, kuriem nav Latvijas vai citas valsts pilsonības””.
Mēs lūdzam Jūs izmantot Satversmes 71. pantā piešķirtās tiesības
un neizsludināt šo likumu, nododot to Saeimai otrreizējai
caurlūkošanai, jo pieņemtais likums ar atpakaļejošu spēku būtiski
pasliktina Latvijas nepilsoņiem pašlaik noteikto tiesisko
stāvokli, neatbilst citiem Latvijas likumiem un Latvijas
starptautiskajām saistībām.
Likums “Par to bijušās PSRS pilsoņu statusu, kuriem nav Latvijas
vai citas valsts pilsonības” (turpmāk– Likums) tika pieņemts
1995. gada aprīlī noteiktā vēsturiskā situācijā:
bija pieņemts Pilsonības likums, kas noteica daļas Latvijas
pastāvīgo iedzīvotāju – pilsoņu – tiesisko statusu, bet otrai
lielai daļai – Latvijas iedzīvotājiem – nākamajiem Latvijas
nepilsoņiem – nebija neviena to tiesisko statusu definējoša
likuma, jo starptautiski atzītās bezvalstnieku tiesības uz šīm
personām netika attiecinātas;
potenciālajiem Latvijas nepilsoņiem vēl pastāvēja iespējas iegūt
Krievijas un citu bijušās PSRS republiku pilsonību – šim mērķim
vajadzēja saņemt vienīgi pastāvīgu pierakstu to teritorijā;
sakarā ar bijušās PSRS militārpersonu un viņu ģimeņu pārcelšanos
uz Krieviju un vēl stiprajām ģimeņu saitēm starp Latvijā
dzīvojošajām personām un viņu radiniekiem bijušās PSRS republikās
vēl notika plaša iedzīvotāju migrācija no Latvijas.
Šādā vēsturiskā situācijā tika pieņemts likums “Par to bijušās
PSRS pilsoņu statusu, kuriem nav Latvijas vai citas valsts
pilsonības”, kura uzdevums bija nošķirt Latvijas nepilsoņus no
ārvalstniekiem (pirmkārt, bijušo PSRS republiku pilsoņiem),
noteikt šo personu īpašo statusu Latvijā un izsniegt viņiem
Latvijas personu apliecinošus dokumentus (nepilsoņu pases).
Pēc pieņemšanas likums vairākkārt tika grozīts, bet šie grozījumi
nemainīja to nepilsoņu statusu, kuri ilgstoši uzturējās
ārvalstīs, neiegūstot šo valstu pilsonību, izņemot NVS valstis.
Tādējādi Latvijas nepilsoņi visu šo laika periodu no 1992. gada,
saglabājot nepilsoņa pasi, varēja bez Latvijas noteiktiem
ierobežojumiem dzīvot, piemēram, Vācijā vai Izraēlā, ja bija
saņēmuši uzturēšanās atļauju šajās vai citās valstīs, kuras nav
NVS valstis.
Likuma gandrīz 10 gadu darbības laikā ir notikušas būtiskas
izmaiņas:
pastāvīga reģistrācija (pieraksts) Krievijā un citās NVS valstīs
vairs nedod personai automātiskas tiesības uz šo valstu pilsonību
vai kādu citu noteiktu statusu;
Latvijā ir nostiprinājies uzskats, ka nepilsoņi ir Latvijas
valstspiederīgie, kuriem ir vienādas sociālās un ekonomiskās
tiesības ar pilsoņiem, atšķirībām pastāvot tikai politiskajās
tiesībās.
Jāatzīmē, ka šādas pieejas pamatotību savos sešdesmit trešās
sesijas 2003. gada 04.–22. augusta Apsvērumos par Latviju
akcentējusi arī ANO Rasu diskriminācijas izskaušanas komiteja,
uzsverot, ka nevienam no pasākumiem, kas veikti attiecībā uz
nepilsoņiem, nedrīkst būt “nelabvēlīgas ietekmes uz viņu
pašreizējo statusu” (13. punkts), un izteikusi bažas par joprojām
pastāvošajiem atsevišķiem nepilsoņu tiesību ierobežojumiem (15.
punkts).
Ieteikumi par nepilsoņu tiesību paplašināšanu ir iekļauti arī
pēdējā Eiropas Parlamenta ziņojuma sadaļā par Latviju.
Tādēļ būtu saprotami, ja Saeima, ņemot vērā arī Latvijai aktuālo
nepilsoņu problēmu Latvijas dalības Eiropas Savienībā kontekstā,
veiktu likuma “Par to bijušās PSRS pilsoņu statusu, kuriem nav
Latvijas vai citas valsts pilsonības” grozījumus, nostiprinot
nepilsoņu statusu (novecojušās atsauces uz “pieraksta” sistēmu
izslēgšanu, nepilsoņa statusa atņemšanas iespējamību vienīgi ar
tiesas lēmumu, nepilsoņu izraidīšanas pamatojuma saskaņošanu ar
starptautiskajām konvencijām u.c.).
Tomēr Saeima, pieņemot grozījumus minētajā Likumā, diemžēl ir
izvēlējusies pretēju ceļu – jau esošo nepilsoņu tiesību
ierobežošanu.
Papildus Likumā nosakot (1. panta trešās daļas 5. punkts), ka tas
neattiecas uz personām, kuras pēc 1992. gada 1. jūlija saņēmušas
pastāvīgās uzturēšanās atļauju kādā no ārvalstīm, likumdevējs ar
atpakaļejošu spēku atņem nepilsoņu statusu tiem nepilsoņiem, kuri
ilgstoši uzturas kādā no ārvalstīm, saglabājot nepilsoņa pasi kā
vienīgo personu apliecinošu un ceļošanas dokumentu. Jāatzīmē, ka
izbraucot uz ārzemēm, nepilsoņi par šādu iespējamu nelabvēlīgu
situāciju savulaik netika brīdināti, un ar šo grozījumu Saeima
pārkāpj vairākus Administratīvā procesa likumā definētus
principus, to skaitā personas tiesību ievērošanas principu,
tiesiskās paļāvības principu un samērīguma principu.
Jāatzīmē, ka Saeima noraidīja jebkādu pārejas noteikumu
piemērošanu minētajam Likuma grozījumam un pamatotu Saeimas
Juridiskā biroja iebildumu neatņemt nepilsoņu statusu šādām
personām.
Saeimas pieņemtie grozījumi ne tikai neievēro vairāku
starptautisko organizāciju ieteikumus nepasliktināt nepilsoņu
tiesisko statusu, salīdzinot ar sasniegto, bet ir arī pretrunā ar
vairākām Latvijai saistošām starptautiskajām konvencijām.
Minētais grozījums skar saistības, ko Latvija ir uzņēmusies,
pievienojoties Apvienoto Nāciju un Eiropas Padomes ietvaros
pieņemtajiem starptautiskajiem līgumiem cilvēktiesību jomā.
Proti, minētais Likums attiecas uz Starptautiskā pakta par
pilsoniskajām un politiskajām tiesībām 12. pantu (pārvietošanās
brīvība) un 17. pantu (aizliegums iejaukties personas privātajā
un ģimenes dzīvē un mājoklī) un Eiropas Cilvēktiesību konvencijas
8. pantu (tiesības uz privāto un ģimenes dzīvi un mājokli) un tās
4. protokola 2. pantu (pārvietošanās brīvība).
Grūti būs izskaidrot starptautiskajām organizācijām, kādas
svarīgas valsts vai sabiedrības intereses prasa noteikt būtiskus
ierobežojumus nepilsoņu pārvietošanās brīvībai, piešķirt valstij
papildu tiesības iejaukties nepilsoņu privātajā un ģimenes dzīvē
un noteikt ierobežojumus viņu mājokļa (uzturēšanās valsts)
izvēlei.
Diezin vai par nozīmīgu sabiedrības labumu no šiem ierobežojumiem
var uzskatīt valsts vēlmi administratīvā piespiedu kārtā
sa
mazināt nepilsoņu skaitu.
Jāatzīmē, ka Latvijas valsts nodoms padarīt ārvalstīs dzīvojošos
nepilsoņus par bezvalstniekiem var negatīvi ietekmēt šo ārvalstu
attieksmi pret šiem Latvijas valstspiederīgajiem, jo šīm valstīm
radīsies pienākums izsniegt šiem cilvēkiem bezvalstnieka
ceļošanas dokumentus atņemto nepilsoņa pasu vietā.
Šo nepilsoņu statusa atņemšanas procedūru ir paredzēts īstenot ne
tiesas ceļā, bet ar Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes
priekšnieka pilnvarotas amatpersonas administratīvu lēmumu (skat.
grozījumus likuma 7. pantā) un, iespējams, bez šo nepilsoņu
klātbūtnes (ja viņi pastāvīgi uzturas ārvalstī), kas var radīt
plašas iespējas administratīvai patvaļai un tam sekojošus
starptautiskus tiesas procesus.
Turklāt 1990. gada 4. maijā Latvijas Republika pievienojās 1961.
gada 30. augusta Konvencijai par apatrīdu skaita samazināšanu.
Saskaņā ar šīs Konvencijas 8. panta 1. punktu Latvija apņemas
neatņemt personai pilsonību, ja tas padara šo pilsoni par
apatrīdu (bezvalstnieku). Kaut arī Konvencija aizliedz atņemt
pilsonību, šo prasību Latvijas situācijā var attiecināt arī uz
nepilsoņiem, jo Latvijas nepilsoņa statuss ir unikāls
starptautiskajā kontekstā. Grozījumi likumā “Par to bijušās PSRS
pilsoņu statusu, kuriem nav Latvijas vai citas valsts pilsonības”
ir pretrunā ar Konvencijas garu un starptautisko piemērošanas
procedūru. (Konvencijas preambulā ir minēta “apatrīdu skaita
samazināšanas vēlamība starptautiskas vienošanās ceļā”.)
Mēs lūdzam Jūs, Valsts prezidentes kundze, ņemt vērā šos
argumentus un atdot pieņemto likumu atpakaļ Saeimai.
Ar cieņu, Saeimas deputāti: J.Urbanovičs, V.Agešins,
2004.gada 19.martā V.Orlovs, A.Klementjevs, A.Bartaševičs