Uz deputātu jautājumiem rakstiski iesniegtās atbildes
Ministrs A.Slakteris
Uz jaut.Nr.26 – dok.Nr.2329
Par Latvijas gaisa telpas patrulēšanas izdevumu finansējumu
Godājamie deputātu kungi!
Atbildot uz Jūsu uzdoto jautājumu
par Latvijas gaisa telpas patrulēšanas izdevumu finansējumu,
vēlos Jūs informēt, ka plašsaziņas līdzekļos izskanējusī
informācija par četriem miljoniem latu, kas būtu nepieciešami
Dānijas militāro spēku iznīcinātāju patrulēšanai Latvijas gaisa
telpā, ir nepilnīga. Tāpēc vēlētos sniegt Jums detalizētāku
ieskatu gaisa telpas patrulēšanas jautājumā, vienlaikus
pievēršoties arī tā finansiālajam aspektam.
Līdz ar pievienošanos NATO Latvijas gaisa telpa kļūst par daļu no
NATO kopējās gaisa telpas. Saskaņā ar NATO kopējo politiku
dalībvalstij būtu jānodrošina savas gaisa telpas aizsardzība
pašai saviem spēkiem. Piemēram, pēc vienotiem NATO standartiem,
valstij vajadzētu būt spējīgai novērst neatļautu savas gaisa
telpas izmantošanu no kādas ne NATO valsts militārās lidmašīnas
puses. Lai šo uzdevumu īstenotu, dalībvalstij jābūt
nepieciešamajām militārajām patruļlidmašīnām, kuras tiktu turētas
pastāvīgā gatavībā veikt gaisa telpas patrulēšanu īsā laika
posmā.
Saskaņā ar NATO praksi, ja dalībvalstīm nav šādu patruļlidmašīnu,
tām jāslēdz līgumi ar kādu citu NATO valsti, kas šos uzdevumus
veiktu to vietā. Tā tas ir Islandes un Luksemburgas gadījumā. Šo
valstu uzdevumā gaisa telpas patrulēšanu veic kāda cita NATO
valsts. Pēc ilgstošām sarunām ar NATO valstīm Baltijas valstis un
Slovēnija, kurām nav šādu patruļlidmašīnu, panāca izdevīgākus
nosacījumus. Ir panākts, ka NATO sniegs mums lielāku palīdzību.
Tas nozīmē, ka atsevišķas NATO valstis nodos NATO Eiropas spēku
virspavēlnieka rīcībā savas patruļlidmašīnas, kuras tiks
izmantotas, lai nodrošinātu Baltijas valstu gaisa telpas
aizsardzību atbilstoši NATO standartiem. Paralēli NATO mums
sniegs atbalstu arī nepieciešamās infrastruktūras sakārtošanā,
lai sāktu gaisa telpas patrulēšanu. Šobrīd vēl nav zināms, kuras
valstis sniegs Latvijai atbalstu, jo notiek sarunas.
Ņemot vērā iepriekš minēto, vēlos uzsvērt, ka līdz ar iekļaušanos
NATO Latvija pirmo reizi kopš savas neatkarības atjaunošanas spēs
nodrošināt pilnvērtīgu valstiskās suverenitātes un teritoriālās
neaizskaramības aizsardzību. Nodrošinot patrulēšanu gaisa telpā,
Latvija un pārējās Baltijas valstis iegūs spējas aizsargāt ne
tikai sauszemes un jūras robežas, bet arī gaisa telpu.
NATO arī paredzējusi, ka vismaz sākotnējā posmā, lai atbalstītu
Baltijas valstis, ar gaisa telpas patrulēšanu saistītie izdevumi
tiks segti saskaņā ar līdzfinansēšanas principu. Tas nozīmē, ka
daļu no izdevumiem varētu segt no NATO kopējiem līdzekļiem, daļu
no pašu Baltijas valstu līdzekļiem, bet vēl trešo daļu,
iespējams, segtu arī donorvalstis. Pašlaik vēl notiek aktīvas
konsultācijas ar NATO institūcijām un tās dalībvalstīm par to, kā
tiks veikta patrulēšana Baltijas valstu gaisa telpā un kāda
varētu būt tās finansēšanas kārtība. Tāpēc es vēlētos atzīmēt, ka
plašsaziņas līdzekļos minētie četri miljoni latu ir aptuvenas
aplēses, kas var mainīties.
Atbildot uz Jūsu jautājumu par finansējuma avotiem, vēlos
informēt, ka Latvijas līdzfinansējums gaisa patrulēšanas
veikšanai tiks nodrošināts valsts budžeta programmas “Valsts
aizsardzība, drošība un integrācija NATO” ietvaros. Aizsardzības
ministrijas 2004.gada budžeta programmā “Nacionālie bruņotie
spēki” Gaisa spēkiem plānotais finansējums ir vairāk nekā 6,2
miljoni latu. Šis finansējums ir sadalīts vairākās
apakšprogrammās. Tas paredzēts uzdevumiem, kas ir tieši saistīti
ar Latvijas integrāciju NATO un iekļaušanos NATO Integrētajā
paplašinātajā gaisa telpas aizsardzības sistēmā NATINEADS.
Piemēram, ar Baltijas valstu gaisa telpas novērošanas sistēmas
BALTNET integrāciju NATINEADS, pretgaisa aizsardzības spēju
attīstību, infrastruktūras izveidi, lai spētu uzņemt NATO valstu
lidmašīnas Latvijā u.tml.
Ja Latvijas un NATO sarunu rezultātā 2004.gadā radīsies
nepieciešamība pēc papildu finansējuma, tas tiks nodrošināts,
pārskatot esošās budžeta programmas. Attiecībā uz 2005. gadu un
tālākajiem gadiem Aizsardzības ministrija, plānojot Nacionālo
bruņoto spēku attīstību, ir ņēmusi vērā arī iespējamās izmaksas,
kuras varētu rasties gaisa telpas patrulēšanas
nodrošināšanai.
Vienlaikus vēlos atzīmēt, ka ne Latvija, ne pārējās Baltijas
valstis pārskatāmā nākotnē neplāno iegādāties
iznīcinātājlidmašīnas. Ir skaidrs, ka autonomu, nacionālu gaisa
telpas patrulēšanas spēju attīstība prasītu daudz ievērojamākus
finanšu līdzekļus. Tāpēc Latvijas un pārējo Baltijas valstu
politika aizsardzības jomā arī turpmāk būs balstīta uz ciešu
sadarbību gan trīspusējā formātā, gan arī ar citām NATO
valstīm.
Ar cieņu – Rīgā 2004.gada 18.martā aizsardzības ministrs A.Slakteris