Politikā nav svēto. To nevar veidot ar baltiem cimdiem
Latvijas Universitātes profesore Skaidrīte Lasmane ir viena no Saeimas deputātu Ētikas kodeksa autorēm. Dokuments ir uzrakstīts, taču joprojām nav apstiprināts. Kā norāda Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētājs Jānis Strazdiņš, trūkst gan deputātu gribas Ētikas kodeksu apstiprināt, gan visiem pieņemamas kārtības, kas regulētu tā darbību.
Skaidrīte Lasmane Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
Neērtā dokumenta
sindroms
– Vai Ētikas kodeksa tapšana
apliecina Latvijas politikas gatavību pieņemt ētiku kā
pašsaprotamu normu?
– Ir skaidrs, ka ne visi cilvēki sabiedrībā ir saucami par
godīgiem un labiem. Arī politiķi. Pēdējiem savus mērķus nākas
realizēt krasi pretēju interešu vidē. Savulaik itāļu politiķis
Nikolo Makjavelli ir teicis: jo labāk prot melot, jo vairāk tam
tic. Taču, ja prasme melot nav apgūta, tad teiktais šķiet
muļķīgs, ticība sacītajam ir sagrauta un melus sabiedrība
atšifrē.
Man jāatzīst, ka ticība šai valdībai, tās darba rezultāti un arī
valdības ilgstoša pastāvēšana man šķiet apšaubāma. Runa nav par
ko citu kā domāšanas veidu. Tas šobrīd ne tuvu nav valstisks.
Līdz ar to tas nav morāls.
– Kas, jūsuprāt, to apstiprina vistiešāk?
– Piemēri nav tālu jāmeklē. Viens no tiem – strauja un sasteigta
dažādu padomju sastāva, komisiju sastāva nomaiņa, ieceļot amatos
savējos.
– Vai kā attaisnojums būtu jāuztver atsauce uz priekšgājējiem,
sakot, ka rīkojas atbilstoši iepriekšējās valdības darbībai,
ieceļot amatos savu partiju pārstāvjus?
– Redziet, te ir runa par partiju savtīgumu. Ko gan radikālu
padomes darbā var mainīt vienas partijas pārstāvis, kas tiek
mētāts no vienas padomes uz citu? Ko viņa darbs spēj dot
sabiedrībai?
– Jūs iezīmējat drūmā laika ainu. Vai filozofiski tai ir kāda
misija?
– Laiks ir drūms. Taču tam tā ir jābūt. Ir jārēķinās, ka kustība
politikā un citādu pārmaiņu ieviešana uzreiz netiks atzīta. No
morāles viedokļa šobrīd es saredzu ļoti lielu atkāpšanos
atpakaļ.
– Varbūt šobrīd būtu īstais laiks atgriezties pie Saeimas
deputātu Ētikas kodeksa pieņemšanas?
– Neraugoties uz līdzdalību kodeksa tapšanā, neuzskatu sevi par
tā aizstāvi. Nedomāju, ka kodekss būs radikālu pārmaiņu
ieviesējs. Lai to iedzīvinātu, nepieciešami daudzi
papildnoteikumi. Bet galvenais – ir jābūt personīgai vajadzībai
šo morāles dokumentu pieņemt, lietot. Pretējā gadījumā tiek
īstenota formalitāte.
– Varbūt to uztver kā neērtu dokumentu?
– Cilvēkiem ir tieksme izstumt no apkārtnes sev nepatīkamas
lietas. Iespējams, ka Ētikas kodeksa saturs ir kādam nepatīkams.
Tas atgādina, kāds neesi, bet kādam vajadzētu būt. Kamdēļ sev
sagādāt liekas ciešanas? Nepatīkamais neapzināti tiek atbīdīts,
atlikts, izstumts.
Latvijas Saeimas deputātiem vai valsts amatpersonām nav lielas
pieredzes politiskajā ētikā un nav arī stipru politisko
tradīciju. Salīdzinājumā, piemēram, ar Amerikas Savienoto Valstu
divsimt gadu pieredzi Latvija ar saviem desmit gadiem acīmredzami
atpaliek. Vienkārši bez ētikas politikā var iztikt.
Jāatzīst arī vēl kāds fakts. Latvijas juristi nepievērš īpašu
nozīmi ētikas normām. Par ērtāku, praktiskāku un iedarbīgāku
darba formu tiek uzskatīti likumi.
Ikdienai pāri
stāvoši mērķi
– Jūs norādījāt uz ASV un
Latvijas pieredzes atšķirībām, tomēr tas neizskauž iespēju
Latvijā sākt pielietot politisko ētiku.
– Ētikas kodekss zināmā mērā ir normatīvs akts, taču galvenokārt
vērtību dokuments. Tas prasa atbilstošu (morāli ētisku) domāšanas
veidu. Izvirza ikdienai pāri stāvošus mērķus un uzdevumus. No
dokumenta līdz domāšanas veidam, domāšanas paradumiem ir tāls
ceļš. Piekrītu, ar kaut ko ir jāsāk. Man ir sāpīgi atzīt, ka
Latvijā vēl ir dziļas saknes neētiskai domāšanai. Ja domāšana nav
ētiska, es neredzu, ka vien Ētikas kodeksā rakstīts vārds spēs to
panākt. Tādēļ man ir grūti piespiest sevi ticēt valdības
solījumiem deklarāciju vai rīcības plānu veidā. Jo vairāk tam, ka
tie tiks pildīti.
Pašreizējo situāciju uzskatu par pārejošu, jo šodien, manipulējot
ar ticību, nav vairs iespējams visu sabiedrību pakļaut. Ir jūtama
sabiedrības pretestība.
Kas kuram ir
politiskā drosme
– Vai par sabiedrības
pretestību ir uzskatāmi, piemēram, fiksēti telefona zvani uz
radio un televīzijas raidījumiem, kad tiek spriests par kādu asu
jautājumu?
– Ja atceramies pēdējo nedēļu notikumus, tīri cilvēcīgi man ir
žēl skatīties, kā par līdzekli politiskās manipulācijās pārvērš
KNAB vadītāja vietas izpildītāju Jutu Strīķi. Jāatzīst režisora
Alda Hermaņa teiktais, ka Juta Strīķe ir trausls, bet gudrs un
drosmīgs cilvēks. Arī, sastādot Saeimas deputātu Ētikas kodeksu,
mēs tajā iekļāvām ētikas vērtību – drosmi. Tā ir nosacījums citām
vērtībām – taisnīgumam, patiesumam.
Ja runājam par Makjavelli tipa cilvēkiem Latvijas politikā
(N.Makjavelli izvirzīja politisku principu “Mērķis attaisno
līdzekļus”), jāatzīst, ka savtīgu mērķu īstenošanai tie nebīsies
izmantot jauno valdības koalīciju. Un ja nav drosmes
atteikt?
– Iespējams, ka atslēga ir dažādā jēdziena “drosme”
izpratne?
– Tas nav sarežģīts algebras uzdevums.
Drosme parasti ir saistīta ar vājuma pārvarēšanu, stāšanos pretī
netaisnībai, sevi saredzot kā daļu no valsts. Drosme izceļas ar
atklātību, nevis izvairīšanos, slēpšanos, nenoteiktību, savas
identitātes uzsvēršanu, meliem. Nosauktās ir drosmei pretējas
izpausmes – gļēvums.
Saskatu, ka šobrīd Latvijas politikā ir liels drosmes trūkums.
Visspilgtāk to apliecina politiķu uzstāšanās. Maz ir tādu, kas
spēj atklāti paust savu viedokli. Varbūt pat reizēm to vajadzētu
darīt diplomātiskāk un ne tik tieši. Atzīstu, ka man būtu bail
tik atklāti aizstāvēt savus principus, jo vara ir nežēlīga. Varas
postenī esot, ir vienkāršāk realizēt savas pozīcijas.
– Norādot kā uz demokrātijas ierobežojumiem, nereti kritika
tiek vērsta uz Saeimā pieņemtiem reglamentējošiem aktiem. Kādam
būtu jābūt demokrātijas un ierobežojumu samēram?
– Demokrātija balstās uz cilvēka godprātību un taisnīgumu. Tā
paļaujas uz indivīda brīvību un atbildību. Latvijā daudzkārt ar
jēdzienu “demokrātija” spekulē, sakot, ka aizliegumi
neapklusinās. Ja cilvēks ir godprātīgs, taisnīgs un domājošs, tas
prot tikt ar sevi galā un tam ierobežojumi nav vajadzīgi. Ja
dominē nekaunība un bezatbildība, tam jebkuras valsts demokrātijā
būs paredzēti ierobežojumi. Atbrīvošanās no jelkādiem
ierobežojumiem ir atzīstama par verga brīvību. Par demokrātijas
definīcijas un brīvības formulas autoru var uzskatīt Džonu
Stjuartu Millu. Viņš teica: manas brīvības robeža ir otra
brīvība.
Es uzskatu par negodprātīgiem tos cilvēkus, kas cenšas lietas
saukt neīstos, sev izdevīgos vārdos. Demokrātija nebalstās uz
visatļautību. Eiropas cilvēki ir demokrātijas izpausmēm audzināti
jau daudzus simtus gadu, diemžēl Latvijai tam nav dots tikpat
laika.
Negarantēts četru
gadu
uzticības kredīts
– Kādēļ politiķi ir tik droši
par tiem iedotu tautas uzticības mandātu uz četriem
gadiem?
– Nav jau tā, ka četri gadi būtu politiķa uzticības mēraukla.
Atcerēsimies, cik viegli ir personīgajās attiecībās ar vienu
darbu sagraut visu pamatu. Uzticību zaudē ar rīcību. Un tad
nelīdzēs ne vārdiski, ne uz daudzām lapām parakstīti solījumi.
Nav pamata kritiku attiecināt uz visiem Latvijas politikā
esošajiem cilvēkiem. Ir daudz godīgu cilvēku. Mainoties varai,
mēs saredzam, ka vienreiz godprātīgo, vīrišķīgo, drosmīgo, par
koplabumu domājošo ir vairāk, citreiz mazāk. Jāatgādina, ka
morāle par politikas virsuzdevumu nosaka sabiedrības
koplabumu.
– Vara un ētika būtībā ir pretrunīgi jēdzieni. Kā tos Latvijā
samērot?
– Politiku nevar taisīt ar baltiem cimdiem. Nevienam tas īsti nav
izdevies, jo politika un vara ir reāla, nežēlīga cīņa ar daudziem
interešu krustojumiem. Tajos var apjukt, apmaldīties, kļūdīties,
pārprast un tikt pārprasti. Ja cīņa par varu ir būvēta uz
alkatības pamatiem, tad ir skaidrs, ka savas intereses atklāti
netiks paustas.
Ir atšķirība, ja “netīrie cimdi” ir darbam, lai stiprinātu
sabiedrību un saskaņu tajā. Lai saprātīgi prastu novērtēt Eiropas
Savienības ienākšanu mūsu dzīvē, nekļūtu tikai atkarīgi no ES,
bet arī panāktu kaut ko savas valsts interesēs. Tas nozīmē, ka
cimdi ir darba rīks koplabuma virzienā. To tauta saprot un
“netīrību” piedod.
Nebūvēsim izpratni par politiku kā par sterili tīru morāli un
godprātību. Bez manipulācijām, viltības un gudrības politikā
rezultātu nav. Politikā nav svēto. Lai gan reizēm cilvēki it kā
to no politiķa gaida un nepiedod pat sīkas kļūdas. Morāle vai nu
nosoda, vai attaisno pēc principa – vai tu domā par savu labumu,
vai visu labā.
Zaida
Kalniņa,”LV”
zaida.kalnina@vestnesis.lv