Sociālā sistēma mums ir stabilāka
Inguna Dobrāja, Pasaules
bankas sociālās aizsardzības vecākā speciāliste
Eiropas un Centrālāzijas reģionā
Inguna Dobrāja Foto: Māris Kaparkalējs, “LV |
– Jau kopš Latvijas valstiskās
neatkarības atgūšanas Pasaules banka ar dažādiem projektiem ir
iesaistījusies labklājības un sociālās drošības sistēmas izveidē.
Šobrīd tā jau gandrīz atbilst Eiropas Savienības (ES) prasībām,
daudzviet pat tās apsteidzot. Kā jūs vērtējat šajos gados
paveikto sociālajā politikā?
– Latvija šajā jomā paveikusi milzīgu darbu, apsteidzot
kaimiņvalstis. Kā būtiskāko sasniegumu vērtēju sekmīgo pensiju
reformu, izveidojot progresīvu un ilgtspējīgu pensiju sistēmu.
Tas, ka pēdējos divos gados sociālās apdrošināšanas budžetā
izveidojies pārpalikums, liecina, ka sistēma ir pareiza un jau
veiksmīgi darbojas. Daudz kas paveikts sociālās palīdzības un
sociālo pakalpojumu jomas izveidē, lai gan tur vēl daudz darāmā.
Pozitīvi, ka ieviests garantētais minimālais ienākums (GMI),
vienkāršota pabalstu sistēma, sākts veidot aprūpes sistēmu. Jā,
daudz kas varētu notikt ātrāk, taču ļoti traucē nepabeigtā
teritoriālā reforma, jo sociālā palīdzība un sociālie pakalpojumi
ir pašvaldību kompetencē. Pagaidām vēl nesakārtota ir
nodarbinātības joma, lai gan likumdošana pilnībā atbilst ES
prasībām.
– Vai ir bijušas kādas konceptuālas kļūdas, izņemot to, ka
trūkst naudas?
– Tādas, manuprāt, nav bijušas. Kā jau teicu, sociālās
apdrošināšanas budžetā ir pārpalikums, tātad naudas netrūkst.
Cita lieta, vai tās ir pietiekami katram indivīdam. Nesakārtota
ir nodokļu administrēšana, nav īpašu panākumu ēnu ekonomikas
apkarošanā, kas vistiešākā veidā ietekmē sociālo sistēmu.
Pensiju sistēma
nomainās pēc 30 gadiem
– Pašreizējā pensionāru paaudze
ir ļoti neapmierināta ar savām pensijām. Kad reforma sāks nest
augļus, kura paaudze izjutīs tās priekšrocības?
– Katrā reformā ir zaudētāji. Diemžēl pašreizējie pensionāri ir
tie, kas zaudē visvairāk. Bet tā lielā mērā ir arī mūsu, nodokļu
maksātāju, atbildība un godaprāts, jo ar savām (ne)iemaksām mēs
šīs pensijas nodrošinām.
– Kā jūs vērtējat pensiju pārrēķināšanu 1996. gadā, par kuru
daudz tiek lauzti šķēpi?
– Es domāju, tā nebija kļūda, bet daudz kas nebija līdz galam
izanalizēts gan. Šobrīd šīs lielās pensijas ir tikai kādiem 600
pensionāriem, viņu nav tik daudz, kā dažiem liekas.
– Cik pamtots ir uztraukums, ka šīs lielās pensijas ļoti
iztukšo apdrošināšanas budžetu?
– Tas nu gan neatbilst patiesībai. Aprēķini rāda, ka, šīs lielās
pensijas atkal pārrēķinot, katram pensionāram klāt nāktu 6
santīmi. Taču es nepiekrītu, ka šīs pensijas būtu jāpārskata, jo
tās ir iegūtas pilnīgi likumīgā ceļā.
– Tomēr – kad pensiju reforma sāks atmaksāties?
– Lai pilnībā nomainītos pensiju sistēma, ir vajadzīgi 25 līdz 30
gadi. Ja par atskaites punktu ņemam 1996. gadu, tad rēķiniet...
Bez tam būs arī atdeve no pensiju otrā līmeņa.
Sociālās
apdrošināšanas
budžetu nedrīkst noēst
– Valsts kanceleja ir
izstrādājusi mazo pensiju indeksācijas kārtību, paredzot arī
piemaksas par darba stāžu līdz 1996. gadam. Kā to finansēšanas
avots ir norādīts sociālās apdrošināšanas budžets. Vai tas,
jūsuprāt, ir pareizi?
– Ja gribam sagaidīt reformas atdevi, tad ir svarīgi neizjaukt šo
apdrošināšanas sistēmu. Visam, kas nav saistīts ar sociālajām
iemaksām – tātad arī piemaksām par darba stāžu, arī mākslinieku
izdienas pensijām – jāmeklē cits finansēšanas avots. Sociālās
apdrošināšanas budžetu, kurā ir pieejami finanšu līdzekļi,
vienmēr būs kārdinājums izmantot kādiem politiskiem mērķiem.
Tādēļ jādomā, kā šo budžetu pasargāt. Tas jau ir neaizsargāts
pret demogrāfiskajām svārstībām, īpaši ņemot vērā Latvijas
iedzīvotāju straujo novecošanos. Protams, redzot šo pārpalikumu,
ir milzīga vēlme to kaut kādā veidā sadalīt. Bet 2012. gadā ir
prognozējama demogrāfiskā bedre, kad šīs rezerves būs
nepieciešamas, lai vispār varētu notikt pensiju izmaksa. Citādi
atkal nāksies aizņemties no valsts pamatbudžeta, kas vairos
deficītu.
– Kā būtu iespējams šo budžetu aizsargāt?
– Manuprāt, pēc iespējas ātrāk vajadzētu palielināt iemaksas
otrajā līmenī, tādējādi arī tajā sāktu veidoties rezerves. Šobrīd
tās ir tikai pirmajā līmenī.
– Vai pret to neprotestēs pašreizējie pensionāri?
– Viņi neprotestēs tikai tad, ja uz galviņām izdalīs visas
uzkrātās rezerves. Taču iegūstamā summa būs ļoti niecīga, bet
uzkrājumi iztērēti. Nākamajā gadā to vairs nebūs, un ko tad
darīsim? Tāpēc būtu nepieciešams vai nu likums, vai noteikumi,
kuros būtu jānosaka, kas notiek ar uzkrājumu, kādos gadījumos tas
ir tērējams. Manuprāt, pārpalikums ir izmantojams tikai
demogrāfisko svārstību gadījumos. 1998. gadā, kad bija rezerves,
pensijas tika indeksētas dubultapjomā, un nākamajā gadā budžetā
bija deficīts. Tā ka ir ļoti bīstami ar šīm lietām spēlēties. Ja
mēs ko pieliekam šogad, jādomā, vai to varēsim nodrošināt arī
nākamgad un pēc pieciem gadiem. Jo pēc tam kaut ko atņemt ir ļoti
sarežģīti.
Ir jāpieaug
personiskajai
sociālajai atbildībai
– Vai piekrītat pārmetumam, ka
pēc neatkarības atgūšanas visa sociālā sistēma balstās uz to, lai
bagātie kļūtu vēl bagātāki, par nabagajiem nedomājot?
– Es tam nevaru visā pilnībā piekrist. Zināma taisnība varētu būt
tā, ka sociālās palīdzības sistēma līdz šim nav sasniegusi
visneaizsargātāko slāni. GMI ieviesa tikai pagājušajā gadā. Līdz
tam pašvaldību pabalstu sistēma bija visai necaurspīdīga. GMI nu
reiz vajadzētu būt pašvaldības galvenajai prioritātei.
– Šobrīd vislielākā sociālās atstumtības riska grupa ir
ģimenes ar bērniem. Kā šo situāciju vērst par labu?
– Tā ir kompleksi risināma problēma, kuru nevar atrisināt tikai
ar pabalstiem vien. Ir jāattīsta sociālā aprūpe, kas Latvijā vēl
nav izdarīts. Šobrīd nav dienas centru, kur māmiņa varētu atstāt
bērnu, piemēram, uz četrām stundām, un pati aiziet strādāt. Ir
jādomā par nodarbinātību, jo darba tirgū bieži ir gadījumi, kad
darbā negrib ņemt sievieti ar maziem bērniem. Un, ja ģimenē ir
tikai viens pelnītājs, tad, protams, tā ir potenciāla riska
grupa. Šobrīd sistēma ir sakārtota lielās līnijās, bet ir tukšas
spraugas, kuras jāidentificē. Konkrētajā gadījumā tās ir riska
grupas, uz kurām vispārējie spēles noteikumi nedarbojas, tām ir
vajadzīga īpaša palīdzība.
– Kādi ir izplatītākie stereotipi par sociālo
sistēmu?
– Visizplatītākais stereotips, kas jāmaina, – valstij par mani
jārūpējas no šūpuļa līdz kapam. Protams, šo attieksmi grūti
mainīt. Ir jāpieaug personiskajai sociālajai atbildībai – tava
pensija būs atkarīga no tavām iemaksām, tava alga – no tavas
izglītības un kvalifikācijas. Valstij jādod iespējas ikvienam,
bet tas, vai konkrētais indivīds tās izmanto, ir viņa lieta. Taču
valsts nedrīkst liegt pieeju izglītībai nevienai grupai,
piemēram, invalīdiem. Valsts loma ir pakalpojumu pieejamības
nodrošināšanā. Būtu ļoti labi, ja cilvēki vairāk uzklausītu
ekspertu vērtējumu par lietām un mazāk klausītos politiķu
spriedelējumos.
Vai Eiropai
vajadzīgs
kvalificēta darbaspēka pieplūdums
– Kas šobrīd notiek ar Eiropas
valstu sociālajām sistēmām? Vai to nestabilitāte nav viens no
iemesliem darba tirgus slēgšanai jaunajām dalībvalstīm?
– Jā, tas varētu būt viens no iemesliem. Jo jau pēc pāris gadiem
šīs sociālās sistēmas nespēs nodrošināt to, ko tās cilvēkiem
solījušas. Eiropas sociālajās sistēmās jau iepriekš noteikts,
kādas būs pensijas. Ņemot vērā demogrāfiskos procesus, aizvien
mazāk cilvēku veiks iemaksas, bet aizvien vairāk kļūs to, kas
ņems ārā no šīs sistēmas. Ja jau sākotnēji ir definētas izmaksas,
tad ir tikai divas izejas – vai nu tās samazināt, ko būtu ļoti
grūti izdarīt, vai palielināt nodokļus, kas arī nav populāri.
Eiropā pensijas ir saistītas ar darba stāžu, nevis kā Latvijā ar
sociālajām iemaksām visa darba mūža garumā. Un tā ir mūsu
priekšrocība. Piemēram, Zviedrija jau ir reformējusi šo
sistēmu.
Rūta Kesnere, “LV”