Veltījums Lielvārdes teātrim
Latvijas laukos viens no labākajiem cilvēku pašizteikšanās veidiem ir teātris. Aizsākums tam visam bijis senajos laikos, ejot ķekatās, apdziedot kāzās, spēlējot dažādas spēles vakarēšanās. Lielvārdes teātris nesen atzīmēja pirmās izrādes 130. gadadienu. Ja nebūtu meklēts rakstos, par teātra sākumu neko nezinātu.
Pētot Ausekļa rokrakstus, Andreja
Pumpura muzeja padomes loceklis Imants Pijols (šogad viņam
apritētu 60) 1973. gadā uz lapiņas „Teātra prologs” ieraudzīja –
„lasīts Lielvārdes „Vecutelēs” 1874. gada 16. februārī”.
Sapratām, ka prologs lasīts pirms Tomsona lugas „Mika” izrādes,
un to pieņēmām par teātra dzimšanas dienu. Bet vēlāk Imants
atrada avīzē Miķeļa Krogzemja (Ausekļa) iesniegtu informāciju, ka
Lielvārdē 1873. gada trešajos Ziemassvētkos izrādīta
V.Fridriha „Istaba ar divām gultām” un F.Bekmaņa „Midzenis tiesas
priekšā”. Atklājās, ka dzejnieks un skolotājs Auseklis ir
Lielvārdes pirmais režisors. (Visvecākā paaudze to jau zināja,
bet mēs, jaunie, viņiem neprasījām.) Apjautām, ka tuvojas
Lielvārdes teātra simtgade. Sarosījās režisori un aktieri.
Atradām Vecuteles, aptaujājām pirmo aktieru pēctečus,
uzzinājām daudzas vēlākās izrādes un to režisorus, vācām bildes.
Skolotāja un režisore Elza Cīrule sastādīja plašu teātra vēsturi
ar daudzām fotogrāfijām „Lielvārdes teātrim – 100”. Diemžēl tā
palika mašīnrakstā piecos eksemplāros, jo uz Glavlita
atļauju toreiz jau nebija ko cerēt. Toties aizsākās jauna
tradīcija – katru vasaru „Vecutelēs” jau trīsdesmit gadu uz
nebēdu tiek spēlētas mūsu pašu iestudētās izrādes.
Visas Lielvārdes teātra kopas sirsnīgi raksta savas teātra
hronikas ar interesantākajiem notikumiem, tomēr laika gaitā daudz
kas mainās un atkal pazūd. Kā saglabāt? Lielvārdē ir tāda
skolotāja, režisore, aktrise un muzejniece Dzidra Bļodone. Viņa
daudziem aktieriem ir teikusi atvadvārdus, rakstījusi nekrologus,
tāpēc saprot, cik ātri aizmirstas, kad aktieris atnācis uz
Lielvārdi, kādas lomas spēlējis, kad tas bijis. Režisore nolēma
rakstīt kaut ko līdzīgu enciklopēdijai. Viņa vairākus gadus vāca
fotogrāfijas, pierakstīja atmiņas un taujāja. Izmantoja arī Elzas
Cīrules krājumu. Tā radās enciklopēdija „Mēs no spēlmaņu cilts”.
Tajā atspoguļots 412 aktieru, režisoru un scenogrāfu veikums
Lielvārdes novada teātrī. Vēl pieminēti 363, par kuriem trūkst
sīkāku ziņu. Autore prata saskatīt katrā personībā būtiskāko,
tāpēc raksturojums interesants un precīzs. Jāpiebilst, ka daļa
aktieru un režisoru ir Dzidras Bļodones audzēkņi vai
kolēģi.
2003. gads bija Lielvārdes teātra jubilejas gads. Andreja
Pumpura muzeja padome nolēma darīt visu, lai grāmata iznāktu.
Kultūrkapitāla fonds palīdzības lūgumu divreiz noraidīja.
Atbalstu sniedza Lielvārdes pilsētas dome un aktieru tuvinieki,
kuriem tas bija iespējams. Lielu darbu paveica grāmatas redaktore
Rūta Koluža, maketētāja Ieva Zarāne un dizainers Vilnis Laizāns.
Lielvārdes teātra jubilejas svinībās aktieri saņēma grāmatu kā
dāvanu par ieguldīto darbu.
Tā mēs pamazām apjaušam, cik liels ir mūsu novada devums latviešu
lauku kultūrā. Vairāki no mūsējiem ir mācījušies tālāk, kļuvuši
par režisoriem, aktieriem, diktoriem vai sabiedriskiem
darbiniekiem.
Pašdarbības teātris audzina cilvēkus, dara tautu gudrāku un
labāku. Tas jāpēta, par to jāraksta. Domāju, ka joprojām ir
aktuāli Ausekļa pirms135 gadiem rakstītie vārdi: „Mīļie tautas
brāļi, kas tautas garu vēl neesat atmetuši, neatsakaities no
slavena darba. Daudz ir zudis, bet mantas… ir vēl diezgan, kas
bez kavēšanās jāsavāc.”
Anastasija Neretniece,
Andreja Pumpura muzeja galvenā speciāliste