Kā nodokli maksā un atmaksā
Akcīze naftas produktiem un Eiropas Savienības nostādnes
Akcīzes nodoklis dod lielus un viegli iekasējamus ienākumus, kas ir būtiski valsts budžetam. Šā nodokļa slogu jūt iedzīvotāji ar vidējiem un maziem ienākumiem, jo tā lielāko daļu veido ieņēmumi no degvielas un alkohola.
Galvenais
ieņēmumu avots
Tranzīta jomā Latvija konkurē ar
Lietuvu un Igauniju. Tranzīta pakalpojumi dod gan ievērojamus
ienākumus Latvijas biznesam, gan valūtas ienākumus no pakalpojumu
eksporta, gan nodokļus valsts budžetā.
Līdz 2003. gada 14. novembrim Latvijā bija spēkā pieci likumi par
akcīzes nodokli.
1999. gada 12. septembrī zaudēja spēku 1990. gada 12. decembrī
pieņemtais likums “Par akcīzes nodokli” un spēkā stājās 12.
septembrī pieņemts jauns likums “Par akcīzes nodokli”. Šis likums
nosaka kārtību, kādā akcīzes preces tiek apliktas ar nodokli.
Likums attiecas uz akcīzes precēm, kuras ieved, izved, ražo,
pārbūvē, pārveido, pārstrādā, glabā, realizē, saņem vai nosūta
Latvijas Republikas muitas teritorijā.
Naftas produkti tiek aplikti ar akcīzes nodokli saskaņā ar likumu
“Par akcīzes nodokli naftas produktiem” (spēkā no 1998. gada 1.
janvāra).
Ar 2004. gada 1. maiju stājas spēkā viens visu ar akcīzes nodokli
apliekamo objektu aptverošs MK likums “Par akcīzes nodokli”, kas
reglamentēs šā nodokļa saistošos ieņēmumus un izdevumus.
Nodokļi ir galvenais valsts kopbudžeta ieņēmumu avots, un tas
veido 85% no visiem ieņēmumiem. Lielākie nodokļu ieņēmumi laikā
no 1999. gada līdz 2002. gadam ir ienākuši valsts kopbudžetā no
netiešajiem nodokļiem (pievienotās vērtības nodoklis (PVN),
akcīzes un muitas nodoklis), attiecīgi netiešie nodokļi pieauguši
no 487,4 miljoniem latu 1999. gadā līdz 575,6 milj. latu 2002.
gadā, t.i., par 18,1%, un vislielāko īpatsvaru netiešajos
nodokļos šajā laika periodā veido tieši PVN – ap 66,6%, tālāk
seko akcīzes nodoklis, kas pēdējos gados ir ap 30,8%, bet muitas
nodoklis pat samazinās, tas netiešo nodokļu ieņēmumos
samazinājies no 3,3% 1999. gadā līdz 2,6% 2002. gadā.
2002. gadā kopējos akcīzes nodokļa ieņēmumos vislielākais
īpatsvars bija ieņēmumiem no akcīzes nodokļa naftas produktiem.
Ieņēmumi no akcīzes nodokļa naftas produktiem 2002. gadā bija
101,3 milj. latu, kas ir par 15,6 milj. latu jeb 18,2% vairāk
nekā 2001. gadā.
Ieņēmumus no akcīzes nodokļa naftas produktiem salīdzinājumā ar
2001. gadu pamatā noteica akcīzes nodokļa ieņēmumu palielinājums
benzīnam par 9,1 milj. latu jeb 17,2%. To lielā mērā ietekmēja
patēriņa pieaugums, ko sekmēja automašīnu un nobraukto kilometru
skaita pieaugums Latvijā.
Otrs būtiskākais pieaugums salīdzinājumā ar 2001. gadu ir
ieņēmumi no akcīzes nodokļa dīzeļdegvielai. Šie ieņēmumi ir
palielinājušies par 5,9 milj. latu jeb 19,4%, ko sekmēja
dīzeļdegvielu patērējošo transportlīdzekļu īpatsvara pieaugums
par 17% kopējā transportlīdzekļu skaitā.
Ieņēmumus no akcīzes nodokļa naftas produktiem ietekmē arī
akcīzes nodokļa maksājumu parādi un to piedziņa. Akcīzes nodokļa
parādi 2003. gada 1. janvārī par 0,3 milj. latu jeb 0,8%
pārsniedza parādu apjomu 2002. gada sākumā.
Naftas produktu akcīzes nodokļa likmes pieaugumam ir jūtama
tautsaimniecības ietekme, jo tas var mazināt naftas produktu
izmantotāju reālās iespējas, sadārdzināt autotransporta
pārvadājumus, palielinot pārvadājumu preču cenas. Akcīzes nodokļa
likmju pieaugums ir būtisks lielums, kas veicina izmaksu
inflāciju.
Nodokļa maksātāji ir fiziskas un juridiskas personas, kas naftas
produktus ieved Latvijas Republikas muitas teritorijā pārdošanai
brīvam apgrozījumam, kā arī akcīzes preču noliktavas
turētājs.
Atbrīvojumi
un atvieglojumi
Ir vesela virkne naftas produktu
akcīzes nodokļa aplikšanas atbrīvojumu un atvieglojumu: piemēram,
lauksaimniecības produkcijas ražotājiem, tāpat arī juridiskām
personām, kuras izmanto naftas produktus elektroenerģijas
ražošanai vai kombinētās iekārtas, kas ražo elektroenerģiju un
siltumenerģiju, ķīmiskās apstrādes procesā, pievienojot koksam,
ko izmanto par kurināmo u.c. saskaņā ar iepriekš minētā likuma
18. un 28. pantu. Viņu samaksātais akcīzes nodoklis tiek
atmaksāts atbilstoši noteiktiem normatīviem.
Lauksaimniecības produkcijas ražotājam atmaksā nodokli par
dīzeļdegvielu (gāzeļļu) lauksaimniecībā izmantotās zemes
apstrādei, ievērojot šādus nosacījumus, ja:
1) lauksaimniecības produkcijas ražotājs veic:
• saimniecisko darbību – lauksaimnieciskās produkcijas ražošanu,
par ko samaksā nodokļus konkrēto nodokļu likumos noteiktā
kārtībā;
• ved grāmatvedības uzskaiti par lauksaimniecības produkcijas
ražošanu likumos noteiktā kārtībā;
2) ievērojot valdības noteikto atmaksājamo dīzeļdegvielas
daudzumu litros uz īpašumā, pastāvīgā lietošanā vai nomā esošu
lauksaimniecības izmantojamās zemes hektāru, kas attiecīgi 2002.
gadā bija noteikts 100 litru uz hektāru;
3) dīzeļdegviela (gāzeļļa) iegādāta, izmantojot 18. pantā kādu no
uzrādītajiem norēķina veidiem, un dīzeļdegviela (gāzeļļa)
iegādāta konkrētā kalendārā gadā.
Par dīzeļdegvielas izlietojumu atmaksu lauksaimniecības
produkcijas ražotājiem Ministru kabineta (MK) noteiktās atmaksas
normas pa atsevišķiem gadiem ir mainīgas (1.tabula). Šie
grozījumi galvenokārt tiek pamatoti ar grūtībām attiecīgā gada
budžeta ieņēmumu izpildē un pat arī ar attiecīgas daļas
lauksaimniecības produkcijas ražotāju negodīgu rīcību.
Atmaksājamā dīzeļdegvielas summa analizējamā periodā no 1997.
līdz 2002. gadam ir svārstījusies no Ls 5429,8 tūkst. 1997. gadā
līdz Ls 11400 tūkst. 1999. gadā. Augstākā atmaksas summa bijusi
1999.
Attēls. Lauksaimniecības produkcijas ražotājiem atmaksātais akcīzes nodoklis no 1997. līdz 2002. gadam, tūkst. Ls |
gadā (1. tabula), kas attiecīgi
apskatītajos gados no 2000. līdz 2003. gadam ir ievērojami
samazinājies, un 2002. gadā tā ir 5354 tūkst. latu.
Arī lauksaimniecības produkcijas ražotājiem dīzeļdegvielas
atmaksas rādītāji triju pēdējo gadu skatījumā reģionu griezumā ir
samērā mainīgi.
Lauksaimniecības produkcijas ražotājiem atmaksātais akcīzes
nodokļa īpatsvars reģionu analīzes griezumā parāda, ka šis
nodokļa atmaksas īpatsvars laika periodā no 2000. līdz 2002.
gadam (2. tabula) pieaudzis Zemgales reģionā no 33,9% 2000. gadā
līdz 36,9% 2002. gadā. Pieaugumu uzrādījis arī Kurzemes reģions,
attiecīgi šai periodā par 3%. Nelielu pieaugumu uzrādījis Rīgas
reģions. Savukārt samazinājumu akcīzes atmaksā uzrādījis Valsts
ieņēmumu dienesta Vidzemes reģions – no 26,1% 2000. gadā līdz
24,3% 2002. gadā, t.i., gadā tuvu 2%. Pavisam lielu akcīzes
atmaksas īpatsvara samazinājumu uzrādījis Latgales reģions –
analizējamā periodā tas krities no 15% līdz 10%.
Zemnieku ieņēmumi Latgales
reģionos ir mazi, viņi nav spējīgi iegādāties dīzeļdegvielu
lielos daudzumos ar bankas starpniecību, kas dotu iespēju saņemt
dīzeļdegvielas akcīzes nodokļa atmaksu. Akcīzes nodokļa
iekasēšanas apjomu būtiski varēja ietekmēt mazumtirdzniecības
cena degvielai kaimiņvalstīs, tā radot iespēju iepirkt lētāku
kontrabandas degvielu, apejot akcīzes nodokļa samaksu.
Neatbildēts paliek jautājums, vai šajos reģionos lauksaimniecības
zemes apsaimniekotāji nenokārto un neiesniedz vajadzīgos
dokumentus dīzeļdegvielas nodokļa atmaksai vai arī tiek izmantota
iegādātā kontrabandas vai arī attiecīgo vietējo šoferu
ieekonomētā degviela par lētāku cenu. Ietekmi uz dīzeļdegvielas
akcīzes atmaksas lielumu atstāj pa gadiem MK noteiktā akcīzes
nodokļa vienības atmaksa par 1 ha, kas pa gadiem ir bijis mainīgs
lielums (1. tabula).
Turpmāk vēl
Dr. oec. asoc.prof. Īrija Vītola
Mag. oec. Dzintra Bergmane
1. tabula
Lauksaimniecības produkcijas ražotājiem atmaksātais akcīzes nodoklis par zemes apstrādē izmantoto dīzeļdegvielu Latvijā
Gads |
Summa, |
% pret |
Atmaksājamais dīzeļdegvielas
daudzums, |
Akcīzes nodoklis par 1000 litriem dīzeļdegvielas, Ls |
1997 |
5429,8 |
100 |
80 |
80 |
1998 |
10183,7 |
188 |
120 |
100 |
1999 |
11400,0 |
210 |
120 |
130 (līdz 28.06.) 100 |
2000 |
8200,0 |
150 |
80 |
100 |
2001 |
6456,0 |
119 |
100 |
100 |
2002 |
5354,2 |
99 |
100 |
100 |
2.tabula
Lauksaimniecības produkcijas ražotājiem atmaksātais dīzeļdegvielas akcīzes nodoklis pa reģioniem laikā no 2000. līdz 2003. gadam
Reģiona |
2000. gads |
2001. gads |
2002. gads |
2003. gads |
||||
Summa, Ls |
Īpatsv., % |
Summa, Ls |
Īpatsv., % |
Summa, Ls |
Īpatsv., % |
Summa, Ls |
Īpatsv., % |
|
Kurzeme |
1641900 |
20,0 |
1400919 |
21,7 |
1233728 |
23,0 |
947868 |
23,3 |
Zemgale |
2774946 |
33,9 |
2267562 |
35,1 |
1976653 |
36,9 |
1478757 |
36,3 |
Rīga |
412835 |
5,0 |
344063 |
5,3 |
310161 |
5,8 |
232690 |
5,7 |
Vidzeme |
2143571 |
26,1 |
1652529 |
25,6 |
1298408 |
24,3 |
984491 |
24,2 |
Latgale |
1226723 |
15,0 |
790933 |
12,3 |
535398 |
10,0 |
425219 |
10,5 |
Pavisam gadā |
8199975 |
100,0 |
6456006 |
100,0 |
5354348 |
100,0 |
4069025 |
100,0 |