Tiesības un pienākumi. Ētika, akcenti un spekulācijas
Filozofe Maija Kūle: “Cilvēktiesības ir Eiropas un ASV ideoloģiskā pamatnostādne pēc Otrā pasaules kara.” Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Publiskajā telpā arvien redzamāk figurē jēdziens “cilvēktiesības”. Gan saistībā ar izglītības reformu, gan nacionālajām un citām minoritātēm, gan vardarbību. Tajā pašā laikā eksistē arī tāds jēdziens kā “pienākums”, kura attiecības ar tiesībām nereti paliek aiz publisko diskusiju loka. Tiesību un pienākumu attiecības vēsturiskajās un citās sakarībās skaidro filozofe Maija Kūle.
– Kā jūs skaidrotu
jēdziena “cilvēktiesības” aktualizēšanos?
–
Cilvēktiesības ir Eiropas un ASV ideoloģiskā pamatnostādne pēc
Otrā pasaules kara. Jēdziena saknes gan ir ļoti senas, tās ir
Eiropas liberālisma filosofijā no 17.,18. gadsimta. Kā politikas
sastāvdaļa tas sāka funkcionēt pēc Otrā pasaules kara, kad
Eleonora Rūzvelte – man patiešām prieks, ka tā bija sieviete, –
sapulcināja politiķus, juristus, zinātniekus un teica: ir
jāuzraksta kaut kas tāds, lai karš neatkārtotos, kaut kas humāns
un vērtīgs. Tā radās pamatkarkass Vispārējai cilvēktiesību
deklarācijai – svētai lietai, kas atbilst Eiropas kultūras
dziļākajām nostādnēm – aizstāvēt atsevišķo, individuālo cilvēku.
Sākumā tās nebija tautas, grupas vai minoritāšu tiesības, bet tā
sauktā mazā, reālā, ikdienišķā cilvēka tiesības dzīvot sakarīgu,
labu dzīvi. Un tas, ko pārāk maz min mūsu presē, – tiesības šim
ikdienišķajam cilvēkam tikt aizsargātam no valsts, no tās
politiskās apspiešanas mehānisma. Svarīgākais mūsu dzīvē ir – būt
dzīviem un būt laimīgiem, un, ja paveicas, tad lai šī dzīve ir
labklājīga. Ir vēl arī tiesības uz darbu, uz normālu atalgojumu,
uz iespēju baudīt kultūru, uz nodrošinājumu vecumdienās… Kopš
piecdesmitajiem gadiem visdažādākās tiesības, tajā skaitā visai
amizantas, gājušas tikai vairumā.
– Un kā sabiedrība sadzīvo ar šīm pašas radītajām
tiesībām?
– Cilvēktiesības tiek izmantotas arī
politizētu mērķu sasniegšanai. Daudz kas, man šķiet, arī
pašreizējās Krievijas pretenzijas pret Baltijas valstīm, nav cīņa
par mazā cilvēka tiesībām dzīvot labklājīgu dzīvi, bet ir
līdzeklis politisku mērķu īstenošanai. Tas pats notiek ar
morāles, ētikas normām, kad partijas piekar sev morāles kodeksu
vai iet svētīties baznīcā – šīm pozitīvajām humānajām vērtībām
tiek uzkārts kāds papildu mērķis. Trakākais ir tas, ka
cilvēktiesības tiek pieprasītas un aizstāvētas nevis viņu pašu
dēļ, bet gan izmantojot šo cēlo nostādni reizēm pat antihumāniem,
barbariskiem mērķiem. Par to runā pārāk maz, pietiekami
neakcentē. Latvijā ir amizantas grupas, Tatjanas Ždanokas grupa
un citas politizētas organizācijas, kas šīs tiesības piesauc ne
jau individuālā brīvā cilvēka labā, bet tādēļ, ka tas skan
efektīgi. Ir saprasts, ka pašlaik jāizkar laikmetīgi lozungi.
Ierodoties Eiropas organizācijās, šo grupu pārstāvju paustais
balstās uz Latvijas vēstures faktu dziļāku nezināšanu vai
nevērību pret tiem, tādā veidā tiek spekulēts uz pozitīvu imidžu:
es nāku, es runāju pozitīvu vērtību vārdā. Viņos arī ieklausās,
jo atpazīst filozofisko diskursu.
– Kā vērtējat tiesību un pienākumu līdzsvarotību mūsu
sabiedrībā? Vai nav tā, ka bieži vien tiesības dominē pār
pienākumiem?
– Jā, tā ir. Taču arī Cilvēktiesību deklarācijas pamatā ir
tiesību aspekts. Savulaik piedalījos Parīzes Politikas un morāles
zinātņu akadēmijas sēdē, kurā stundām ilgi runāja par to, ka
jāliek akcents uz pienākumiem. Runāja arī, ka austrumu tautas
reizēm kaut ko nesaprot, ja tām pasniedz cilvēktiesību idejas,
bet labi saprot pienākumu un atbildības jautājumus. Tās ir
kultūru orientācijas problēmas. Pēdējā laikā tomēr publikāciju
virsraksti manas nozares zinātniskos žurnālos runā par cilvēka
cieņu, tiesībām un arī par pienākumiem. Taču ir teorētiska
problēma: nevar tos konstruēt kā cilvēka pienākumus pret valsti
un ideoloģiju. Cilvēka tiesībām un pienākumiem jābūt
sabalansētiem individuālā cilvēka dzīves rakursā, un te
pienākumos ietilpst tolerance, spēja veidot dialogu, spēja
piedot; te var pieskaitīt kristīgās morāles normas. Ja lemtu, ka
valstij un valdošajai partijai jāklausa bez vārda runas, tas būtu
vissliktākais. Cilvēktiesību jēdziena tapšanas sākumā, 1947. un
1948.gadā, PSRS piederēja uzvarētājām valstīm, un krievu juristi
brauca uz ASV, lai piedalītos komisijas darbā. Viņi prasījuši
akcentēt cilvēka pienākumus pret valsti. Par laimi, Rūzvelta
kundze tādā sievišķīgā vienkāršībā teikusi: ejiet projām, tas nav
tas, ko vajag. Protams, arī valsts civilizētā sabiedrībā ir
svarīga. Parīzes hartā, ja nemaldos, 70. gados, bija diskusijas
arī par grupu tiesībām. Man šķiet, ka šādi pārlikt akcentus ir
riskanti, ka humānākais ir tas sākuma variants, kur akcentētas
vienkāršā cilvēka tiesības eksistēt un labi dzīvot.
– Ir divi zināmi teicieni: atļauts ir viss, kas nav aizliegts.
Un otrs: cilvēks savas tiesības drīkst izmantot tiktāl, ciktāl
tās neierobežo cita cilvēka tiesības. Kur ir robeža starp šīm
tiesībām un starp pienākumu?
– Tā ir audzināšanā,
izglītībā, kultūrā, gaumē, stilā. Ir kultūras, kas cilvēkus
izveido par tolerantiem, solidāriem, tādiem, kas respektē citu
cilvēku brīvību, kas interešu dēļ negrasās otru nogalināt. Citu
robežu es neredzu.
Sākot ar valstisku vai ideoloģisku
spēku vilkt šādu robežu, cilvēki tiks ierobežoti, ideoloģizēti.
Filozofi mīl atgādināt par kultūrām, kuras prata būt harmoniskas
un labklājīgas, piemēram, sengrieķu polisa*. Kā viņi to spēja?
Arī Eiropas vēlākā vēsturē ir šādas normāla dzīves stila
sistēmas. Bija renesanses un kristiešu humānisti, veselas
filozofu un teologu paaudzes, kas iestājās par šo vispārējo
cilvēcības noti. Varbūt reizēm pārāk romantiski, bet kas tur
slikts? Angļiem ir teiciens, ka jāieklausās veselajā saprātā. Vai
tad mēs neatšķiram labo no ļaunā, toleranto stilu no iznīcinoši
uzbrūkošā? Katrs izglītots un jūtošs cilvēks to
saprot.
– Bieži, sevišķi indivīda līmenī, vērojama
arī nostāja: visām tiesībām un pienākumiem jābūt oficiāli
noteiktiem, bet, ja konkrētā gadījumā tā nav, tas vairs
neattiecas uz mani. Vai pieļaujat, ka ne tik tālā nākotnē visa
cilvēka dzīve no dzimšanas līdz miršanai būs reglamentēta uz
papīra? Tā teikt – lai nebūtu pārpratumu.
– Skaidrs, ka
nebūs. Ja kaut ko fiksē, vienmēr jau paliek, kā juristi saka,
interpretācijas iespējas. Pat likumus var interpretēt tā un šitā,
nosaucot to par hermeneitikas mākslu. Nevar kaut miljonā punktu
ietvert cilvēka dzīvi, uzvedību, situācijas. Ja to mēģinātu,
iznāktu Orvela “1984”. Tas nav nepieciešams, bet vajag apturēt
varaskārus un ļaunprātīgus cilvēkus. Domāju, ka ļaunprātības gēna
nav, tomēr ir cilvēki, kurus dzen vai nu bezapziņas kompleksi,
vai sadomazohistiskas tieksmes, vai briesmīgs egoisms. Reizēm
viņi ir psihiski slimi. Karlam Gustavam Jungam ir grāmata
“Cilvēka destruktivitātes anatomija”, tajā viņš raksta par
Hitleru, par dažiem psihopātiem, kas nebija pat īpaši gudri, taču
prata uzurdīt masās rezonansi ar iracionālām izjūtām. Un masas
viņiem sekoja. Tajā pašā laikā intelektuāļi ir pārāk liberāli,
nepamana ļauno vai arī pamana, bet neuzstājas pret to.
– Līdzīgi kā oficiālā Eiropa izturas pret Krieviju
Čečenijas jautājumā?
– Tā, šķiet, ir lielā politika vai
varbūt – lielā nafta. Grūti pateikt. Taču diemžēl dzīve rāda, ka
inteliģenti sliktas lietas skaļi nenosauc vārdā, un tam ir smagas
sekas, ko varēja paredzēt. Toleranci vajag ar mēru. Eiropā un ASV
ir tehnoloģiskas iespējas manipulēt ar cilvēku prātiem. Liels
spēks ir masu medijiem. Eiropā un ASV ir tehnoloģiskas iespējas
manipulēt ar cilvēku prātiem. Psiholoģija par masu regulēšanu ir
zinātne. Veseli institūti strādā uz hipnozēm, kodēšanu, politisko
vadoņu psiholoģiskā tēla analīzi, līdz pat zemapziņas līmenim –
lai varētu cilvēkus ietekmēt. Tā ir labi attīstīta zinātniska
sistēma. Un cilvēks pat neapjēdz, cik vienkārši ar viņu var
izrīkoties, ka viņi vairs nav paši. Domāju, ka arī tie krievu
skolēnu streiki ir saistīti ar šādu virtuozu mākslu, kas kaut kur
ar datoriem atstrādāta, soli pa solim virzīta. Šajā gadījumā
atkal jāatgriežas pie cilvēktiesībām, un tās ir tiesības būt
pašam, prasīt skaidrojumu, uzmanīties no manipulēšanas. Jau Kants
teica: domā taču pats, domā vienu soli tālāk, neskrien līdzi
baram.
– Tātad cilvēktiesības tiek izmantotas pret
cilvēktiesībām.
– Reizēm. Tāda tendence ir, un slikti,
ka par to maz runā, nepasaka īstos vārdus.
– Vai uzskatāt, ka cilvēkam ir pienākumi arī pret sevi, pret
Dievu, pret sevi Dieva priekšā?
– Kas tic, tam noteikti ir. No visiem mēs to nevaram pieprasīt,
jo cilvēki jau diezgan sen dalās ticīgos un neticīgos. Bet ir
pienākums, kā Heidegers teiktu, pret šī mirkļa esamību, pret
esamību pasaulē. Tu esi līdzās citām dzīvām būtnēm. Salīdzinot ar
lielo kosmosu, tu esi tikai puteklis, un kas ir tev piešķirtie
septiņdesmit vai astoņdesmit gadi? Vai šai īsajā sprīdī būtu
neprātīgi jādzenas pēc varas un naudas? Šos nedaudzos gadus
vajadzētu vismaz jēdzīgi nodzīvot. Dominante, ko apzīmēja ar
Dieva vārdu vai ar bailēm no elles, ir daudz kur zudusi vai
pagurusi. Šos motīvus vairs atgādina mūzika, literatūra,
filozofija, kādreiz – jautājums: kas tu esi? Modernā Eiropas
kultūra ir tendēta uz ekonomiku, politiku, finansēm, varu.
Bet īstenībā ar šiem krievu bērniem, ar okupantiem, ar “smagajiem
Austrumiem” un visiem citiem mūs vieno tas, ka esam šai milzīgajā
kosmosā kopā uz nieka septiņdesmit gadiem, un tas ir unikāli.
Esam dzīvas būtnes, kurām jāsadzīvo, nevis jāplēšas un
jānogalina.
– Vai ir atbildība pret savas eksistences faktu?
–
Filozofi teiks: jā, tas ir pamats. Kā Sartrs: tu esi brīvs, un tu
esi maksimāli atbildīgs. Vai kā Rainis: tu, pasauls’ daļa,
atbildīgs par visu. Bet cilvēki negrib domāt globāli. Tad nu esi
vismaz atbildīgs par saviem vecākiem – neatstāj viņus – un par
saviem bērniem, ne tikai par pavisam mazajiem, bet ilgi. Tā ir
dzīvības pārmantotība, divas saiknes – mūsu senči un bērni, tā
tiešām ir ļoti nepieciešama atbildība, un arī tās mums Latvijā
pietrūkst. Atejā iemestie bērni… To nevar iedomāties pat
dzīvnieku pasaulē. Ir filozofi, kas saka, ka cilvēks ir dabas
kļūda, pilnīgs strupceļš. Taču varbūt nav tik traki, – mums ir
visas iespējas prātu kopt.
* Polisa – pilsētvalsts senajā Grieķijā, kas balstījās uz demokrātijas, harmonijas principiem, uz katra pilsoņa nozīmīgumu kopējā sabiedrībā.
Guntars Laganovskis, “LV”
guntars.laganovskis@vestnesis.lv