Kā neliels segments drošajās bruņās
NATO integrācijas izpildsekretārs brigādes ģenerālis Raimonds Graube piedalījās NATO valstu vadītāju sanāksmē Prāgā 2002.gadā, kurā tika pieņemts lēmums sākt otru alianses paplašināšanas kārtu, uzaicinot iestāties NATO citu valstu starpā arī Latviju. Tagad ģenerālis pošas ceļā, lai mūsu valsts Ārlietu ministrijas delegācijas sastāvā būtu klāt vēsturiskajā brīdī, kad pie NATO mītnes Briselē tiks pacelts Latvijas karogs, apliecinot, ka Latvijas Republika ir to valstu saimē, kas īstenos kolektīvās aizsardzības garantu, ievērojot principu – viens par visiem, visi par vienu.
Raimonds Graube, NATO izpildsekretārs, brigādes ģenerālis, – “Latvijas Vēstnesim”
Latvijas Valsts prezidente Vaira Vīķe–Freiberga un NATO integrācijas izpilddirektors Raimonds Graube Foto: Andris Kļaviņš |
– Vai piekrītat Latvijas
Ārpolitikas institūta direktora Ata Lejiņa teiktajam, ka Baltijas
valstis iekļuva NATO kā kamielis caur adatas aci?
–
Tomēr nepiekrītu. Ja paraugāmies uz notikumiem vēsturiski un
filozofiski – aukstā kara beigas, Baltijas valstu vēsture un
vairāku rietumvalstu atbildība par procesiem, kas notika pēc Otrā
pasaules kara, – tas viss nešaubīgi veda pie pašreiz notiekošā.
Jautājums bija par laiku – kad? Deviņdesmito gadu vidū to vēl
bija grūti pateikt, ka mēs tiksim uzņemti 2004.gada aprīlī.
– Prezidenta Džeimsa Kārtera padomnieks nacionālās drošības
jautājumos Zbigņevs Bžezinskis 1997.gadā pravietiski sacīja:
“Baltijas valstu pievienošanās NATO varētu tikt pabeigta līdz
2005.gadam. Šo paredzējumu esam apsteiguši gandrīz par gadu. Vai
tas ir likumsakarīgi vai arī tā ir labvēlīga apstākļu
sakritība?
– Zbigņevu Bžezinski mēs vienmēr esam
uzskatījuši par Baltijas draugu, viņš bija pārlieku optimistisks
tiem laikiem. Ja pārlapotu tā laika politiskos paziņojumus, tad
retais varēja būt tik optimistiski pārliecinošs. Vēl pirms trim
gadiem, kad biju Nacionālo bruņoto spēku (NBS) komandieris, man
bija daudz pozitīvas informācijas, bet cerība, ka tiksim uzņemti
2004.gadā, – neliela.
– Un tomēr ASV ilgi svārstījās, vai “kaitināt Krieviju ar
Baltijas valstu uzņemšanu NATO”. Kas vairāk izšķīra – ASV nostāja
vai 1997.gadā Parīzē parakstītais “Pamatakts par savstarpējām
attiecībām, sadarbību un drošību starp NATO un Krievijas
Federāciju”? Ronalds Asmuss grāmatā “NATO paplašināšanās”
savukārt raksta, ka izšķirošs bija Leha Valensas aicinājums Bilam
Klintonam nekavēties?
– Jā, vēlāk bieži atklājas, ka
lielajā politikā, pieņemot kādus stratēģiski nozīmīgus un
vēsturiskus lēmumus, izšķiroša var būt kāda tikšanās vai
sacītais. Ideja, tāpat kā upe, sākas ar mazu strautiņu. Ir trīs
lieli faktori, kas ietekmēja mūsu virzību uz NATO. Ģeometriski
tas izskatītos kā trīsstūris, kura smailē būtu ASV, bet citos
stūros Krievija un Eiropa. Pozitīvs iznākums varēja būt tikai
tad, ja šie komponenti tiktu savienoti ar vienošanās taisnēm.
Krievijas faktors bija ļoti nozīmīgs, īpaši Eiropai, bet ASV
noteikta un enerģiska rīcība deva mums pozitīvus
rezultātus.
– Vai darba smagums ceļā uz aliansi galvenokārt gūlās uz
Aizsardzības ministriju un NBS?
Jāatceras, ka NATO
iestājas valsts, nevis bruņotie spēki, tāpēc darbā bija
iesaistītas daudzas institūcijas. Visu šo procesu koordinēja NATO
Integrācijas padome K(IP), kuras vadībā atradās premjerministrs.
Aizsardzības ministrija un bruņotie spēki bija praktiskie
realizētāji, politiski – Ārlietu ministrija, tāpēc var sacīt, ka
tas bija liels kopējs darbs.
– Vai ir pareiza tāda nostāja – kad būsim NATO, tad mums nekas
vairs nedraud?
– Un varam mazliet atpūsties. Diemžēl nē,
jo mūsdienu pasaulei ir jauna rakstura draudi – terorisms,
narkotikas, organizētā noziedzība utt. Mani uztrauc sabiedrības
neizpratne, ko nozīmē būt NATO, būt kolektīvās aizsardzības
sistēmā, kurā rūpējas cits par citu. Dalībvalstis iegūst
garantijas, bet reizē uzņemas pienākumus un riskus, kādi var būt
vērsti pret aliansi. Nereti dzirdama patērētāju filosofija – mēs
iestājāmies, jūs nodrošiniet.
– Vai sakarā ar traģiskajiem notikumiem Spānijā arī mums nav
jābaidās, jo arī mūsu karavīri atrodas Irākā?
– Ja
šobrīd kāda no dalībvalstīm tiek apdraudēta, mums jābūt aktīviem
drošības procesu dalībniekiem. Arī nebūdami NATO, mēs nevarētu
dzīvot kā uz tādas miera saliņas, kurai nedraudētu teroristu
uzbrukumi. Nevar notikumus Spānijā saistīt tikai ar Irāku.
Problēma ir ar daudz dziļākām saknēm, un tas mani biedē vairāk
nekā fakts, ka mūsu karavīri atrodas Irākā, jo piekrītu
viedoklim, ka teroristi atrastu citus iemeslus, ja nebūtu
šo.
– Vai NATO var nākt palīgā ar miera uzturēšanas spēkiem, ja
Latvijā sākas iekšējie konflikti, piemēram, etniskie?
–
Iekšējā drošība ir mūsu pašu atbildība. NATO ir garants tam, ka
netiks pieļauti citu valstu mēģinājumi eskalēt iekšējas
problēmas, un tajā pašā laikā NATO kā organizācija prasa pilnīgu
demokrātijas principu un starptautisko normu (likumu) ievērošanu
dalībvalstīs.
– Kādas izmaiņas skars Nacionālos bruņotos spēkus līdz ar
iestāšanos NATO?
– Kļūstot par kolektīvās aizsardzības
sistēmas dalībnieku, nav iedomājams konvencionāls uzbrukums, kad
pāri robežai nāk neskaitāmas kājnieku divīzijas un mēs stājamies
pretī ar tik profesionāliem karavīriem, cik mums ir – apmēram
vienu brigādi. Šeit būs tik daudz NATO divīziju, cik
nepieciešams, lai aizstāvētu alianses teritoriju. NATO spēki
balstās uz specializācijas principa. Kaimiņvalstis nodrošinās
NATO un reizē mūsu gaisa telpas neaizskaramību, mēs savukārt
gatavosim vairāk sapieru, kur mums ir labas iestrādes, un arī
pašu zemītē daudz darba. Mūsu 1. bataljons, kas sagatavots kā
profesionāls kājnieku bataljons, daudz laika veltī, lai trenētu
miera uzturēšanas misijās nepieciešamās prasmes.
– Jūs pats nākat no ZS un nenoliegsit tās lielo lomu cīņā pret
reketu un bandītismu, sevišķi pagastos. Tad nāca
restrukturizācija, kas daudziem Latvijas patriotiem radīja
vilšanos. Kāda ir ZS nākotne, tās uzdevumi?
– Valstī
deviņdesmito gadu sākumā bija nepieciešama šāda palīdzība, jo
policijai nepietika spēka tikt galā ar zādzībām un izspiešanu,
sevišķi laukos. Tas nav normāli, ka demokrātiskā valstī militāras
struktūras tiek iesaistītas policejisko uzdevumu veikšanā.
Iestājoties NATO, mēs no teritoriālās pašaizsardzības sistēmas
pārejam uz profesionālo militāro sistēmu. Jaunajā NBS koncepcijā
ZS ir vienīgā pašaizsardzības struktūra valstī un tās loma
teritoriālajā aizsardzībā nemazināsies. ZS tiks precizēti
uzdevumi saistībā ar savietojamību NATO spēkos. Līdz šim ZS bija
tikai kājnieku vienības, bet turpmāk tiks veidotas struktūras,
kas nodrošinās alianses terminoloģijā “uzņēmējvalsts uzdevumus”,
ja konflikta gadījumā reģionā ierodas NATO spēki. Tie ir apgādes,
transporta, stratēģiski svarīgu objektu apsardzes (ostu, tiltu,
sakaru centru u.c.) u.tml. uzdevumi. Tie ir ļoti atbildīgi
uzdevumi un, manuprāt, pirmo reizi tie tiks formulēti ļoti
precīzi.
– Pakāpeniski pārejam uz profesionāliem bruņotajiem spēkiem.
Vai būs likumu izmaiņas un tuvākajā laikā par piedalīšanos
misijās lems komandieri un neprasīs karavīriem –“vai brīvprātīgie
ir?”
– Jā, likums tiks mainīts, un priekšlikumi jau ir
iesniegti Ministru kabinetā (MK). Bet brīvprātības princips
saglabāsies, jo, parakstot līgumu par stāšanos profesionālajā
militārajā dienestā, karavīrs vienlaikus apliecinās savu gatavību
doties uzdevumos arī ārpus valsts robežām. Ja NATO 5.pants
pieprasa savstarpēju palīdzību, jāizslēdz iespēja, ka mēs savus
spēkus nevaram nosūtīt, jo trūkst brīvprātīgo. Turklāt, mēs
saņemsim jaunas militāras tehnoloģijas. Ja obligātā dienesta
laiks ir viens gads, tad nav iespējams apgūt karavīra apmācības
pamatkursu un prasmes ar modernajiem ieročiem un sarežģītām
sistēmām. Profesionālais karavīrs nepieciešams arī tādās
specialitātēs kā sapieri, ūdenslīdēji, kuru apmācība ir
ilglaicīga.
– Kā praktiski tiks aizsargāta Latvijas gaisa
telpa?
– Tas ir viens no kolektīvās aizsardzības
piemēriem. Iedomājieties, ja mums pašiem būtu jāpērk jaunas
lidmašīnas, jāapmāca piloti, jābūvē jauna infrastruktūra – cik
miljonus tas maksātu? Pašlaik Baltijas valstis ir apvienojušās
vienotā gaisa telpas novērošanas sistēmā. Pēc iestāšanās NATO šī
sistēma tiks pievienota jau eksistējošai alianses sistēmai. Tie
būs daudzkārt pieminētie radari Rēzeknē, Ventspilī un Lielvārdē.
Mēs pagaidām vairāk par pārkāpumu fiksēšanu nespējam.
To nesen konstatēja Igaunijas puse, kad Krievijas lidmašīnas bija
ielidojušas tās gaisa telpā. Krievija to noliedza. Bet nav
iedomājama situācija, ka tiktu pārkāpta NATO gaisa telpa. Tāpēc
ir nepieciešama gaisa patrulēšana. Tā ir nepieciešama arī, lai
nenotiktu lidojumi ar kontrabandas kravu vai narkotiku
transports. Pašlaik turpinās diskusijas, kādas partnervalsts
lidmašīnas patrulēs Baltijas gaisa telpā.
– Mēs esam viena no nabadzīgākajām valstīm Eiropā. Kāpēc NATO
prasība bija strikta – militārajiem izdevumiem jābūt 2% no IKP,
ja bagātās valstis tērē mazāk: Kanāda – 1,1%, Spānija – 1,2%,
Beļģija – 1,3%, Dānija un Vācija – 1,5%, Nīderlande –
1,6%?
– Šie 2% ir tāds vidējais NATO prasītais skaitlis,
jo ir valstis, kas tērē vairāk, bet ir arī, kas tērē mazāk.
Valstīm, kurām jau ir modernas armijas, šie līdzekļi tiek lietoti
to uzturēšanai un modernizēšanai. Baltijas valstīm bruņotie spēki
jāveido no pašiem pamatiem. Liela daļa no aizsardzības budžeta
tiek ieguldīti investīcijās. Piemēram, mēs lielus līdzekļus
ieguldījām radaru uzstādīšanā. Drīz būsim šo summu nomaksājuši un
turpmākos piecpadsmit gadus tērēsim tikai šīs sistēmas
uzturēšanai. Tā tas ir arī ar mācību centru izveidošanu,
piemēram, Nacionālā aizsardzības akadēmija, Instruktoru skola
Cēsīs, vairākas speciālistu skolas, kā Ūdenslīdēju skola Liepājā
ar vismodernāko tehnoloģiju, tā tas ir ar modernā bruņojuma
iegādi u.tml. Tās visas ir vienreizējas investīcijas, kas prasa
lielākus sākuma izdevumus.
– Vai Rīcības plāns dalībai NATO ir noslēgts? Kāda ir turpmākā
ilgtermiņa attīstības perspektīva?
– Rīcības plāns līdz
ar iestāšanos NATO savu uzdevumu ir izpildījis. Pašlaik strādājam
pie diviem fundamentāliem dokumentiem. Viens ir par jauno NBS
struktūru saistībā ar aliansi, otrs dokuments top dialogā ar NATO
par militārajām spējām līdz pat konkrētiem uzdevumiem, ievērojot
abpusējās iespējas un nepieciešamību, ar konkrētiem termiņiem.
Ievērojams daudzums mūsu virsnieku ieņems dažādus amatus NATO
štābos. NATO sastāv no nacionāliem spēkiem, un mūsu virsnieki
piedalīsies NATO lēmumu pieņemšanā.
Andris Kļaviņš
NATO
1949.gada 4.aprīlī Vašingtonā
paraksta Ziemeļatlantijas līgumu (North Atlantic Treaty),
piedaloties Beļģijas, Kanādas, Dānijas, Francijas, Islandes,
Itālijas, Luksemburgas, Nīderlandes, Norvēģijas, Portugāles,
Lielbritānijas un ASV ārlietu ministriem.
1951.– 1952. gads. Pirmā paplašināšanās – tiek uzņemta Turcija un
Grieķija.
1955.gads. Tiek uzņemta VFR.
1991.gads. Roma. NATO Padomes sesijā pieņem “NATO stratēģisko
koncepciju”.
Tiek izveidota Ziemeļatlantijas sadarbības padome.
1994.gads. Brisele. Pieņem programmu “Partnerattiecības
mieram”.
1997.gads. Parīze. Paraksta “Pamataktu par savstarpējām
attiecībām, sadarbību un drošību starp NATO un Krievijas
Federāciju”.
1997.gads. Madride. Paziņo par pirmo paplašināšanos austrumu
virzienā, uzaicinot Čehiju, Poliju un Ungāriju.
1998.gads. Vašingtona. Parakstīta “Partnerības harta starp ASV,
Igauniju, Latviju un Lietuvu”.
1999.gads. Vašingtona. NATO pieņem jaunu stratēģisko
koncepciju.
Tiek nosauktas NATO kandidātvalstis – Albānija, Bulgārija,
Maķedonija, Igaunija, Latvija, Lietuva, Rumānija, Slovākija,
Slovēnija.
2002.gads. Prāga. Latvija, Igaunija, Lietuva, Bulgārija,
Rumānija, Slovēnija, Slovākija tiek uzaicinātas dalībai NATO.