Kā nodokli maksā un atmaksā
Akcīze naftas produktiem un Eiropas Savienības nostādnes
2. daļa
Nobeigums.
Sākums “LV” Nr.48, 26.03.2004
Apgrūtinoša kārtība
Būtisku iespaidu uz akcīzes
nodokļa atmaksu zemnieku saimniecībām atstāj tas, ka zemniekiem
par vajadzīgo degvielu nauda iepriekš jāiemaksā pārskaitījuma
veidā degvielas uzpildes stacijai, par kuru pretī izsniedz
stingrās preču – pavadzīmes rēķinu. Šo rēķinu izmanto kā uzņēmuma
(zemnieku saimniecības) izmaksu uzskaites attaisnojošo dokumentu,
tā arī atmaksājamās akcīzes nodokļa dokumentu noformēšanai, kas
jāiesniedz Valsts ieņēmumu dienestā (VID). Šai sistēmā ļoti
apgrūtinošs faktors ir tas, ka nauda jāsamaksā iepriekš noteiktai
degvielas uzpildes stacijai, bet, gadījumā ja šādas brīvas naudas
nav, zemnieks pērk degvielu mazos daudzumos un viņam nav tiesības
pieprasīt atmaksu par akcīzes nodokli, ja tā pirkta par skaidru
naudu bez bankas starpniecības.
Analizējot pēc Valsts zemes dienesta pilsētu un pagastu lauku
teritoriju lauksaimniecībā izmantojamās zemes (LIZ) pārraudzības
datus par 2002.gadu un attiecinot tos uz LIZ kopplatību valstī
(2471 tūkst. ha), konstatēts, ka 2002. gadā:
– lauksaimnieciskajā ražošanā valstī netika izmantoti apmēram
524,0 tūkst. ha meliorētās zemes, kas ir 1/3 no kopējās valstī
meliorēto zemju platības,
– pārmērīga nezāļu savairošanās apstrādātās platībās, kurās
nezāļainība aizņem vairāk nekā 50,0%, konstatēta apmēram 187,8
tūkst. ha jeb 7,6% zemju.
Jāsecina, ka dīzeļdegvielas nodokļa atmaksas lielumu zemniekiem
lielā mērā ir ietekmējis arī LIZ neizmantojamās platības.
Nodokļu politikai lauksaimniecībā jābūt ilgtspējīgai un stabilai,
lai lauksaimniecības produkcijas ražotājiem dotu iespēju pieņemt
pamatotus saimnieciskās darbības lēmumus. Lai atveseļotu un
saglabātu stabilu lauksaimniecības ražošanas ekonomisko vidi,
jāsaglabā līdz šim spēkā esošie nodokļu atvieglojumi
lauksaimniecībā.
Eiropas Savienībā –
dažādība
Saskaņā ar ES noteikumiem par
lauksaimniecības uzņēmumu uzskata to uzņēmumu, kura platība ir 1
ha un lielāka. Akcīzes nodokļa atmaksa dīzeļdegvielai, kas
saistīta ar zemes apstrādāšanu un izmantošanu, ir jāsaglabā. Šī
akcīzes nodokļa atmaksa veicina zemes izmantošanu, vides
aizsardzību un vides apdzīvotību ar savas tautības
cilvēkiem.
Akcīzes nodokļa atmaksa veicina arī darba vietu saglabāšanu
laukos. Akcīzes nodokļa atmaksa būtu piemērojama arī tiem
lauksaimniecības uzņēmumiem, kas veic netradicionālo
lauksaimniecības darbību.
Akcīzes nodokļa ieņēmumus no dīzeļdegvielas un arī pārējām ar
akcīzes nodokli apliekamajām precēm pozitīvi ietekmē šādi būtiski
makroekonomiskie faktori:
– iekšzemes produkcijas pieprasījuma pieaugums,
– nodokļu administrēšanas uzlabošana.
Nodokļu politika Eiropas Savienībā (ES) joprojām ir ES
dalībvalstu nacionālās suverenitātes simbols. Atbildība par
nodokļu politikas realizāciju gulstas galvenokārt uz dalībvalstīm
nacionālajā un reģionālajā līmenī. ES šai ziņā ir tikai pakārtota
loma, proti, tā nodrošina, ka dalībvalstu nacionālās nodokļu
sistēmas ir savietojamas ar ES mērķiem, un raugās, lai tās
netraucē preču, kapitāla un pakalpojumu brīvu pārvietošanos ES
iekšējā tirgū. ES dalībvalstu nodokļu sistēmas ir diezgan dažādas
un arī nodokļu likmes dažādām dalībvalstīm ir atšķirīgas. Kā
viens no nodokļu sistēmas raksturīgākiem lielumiem tiek izmantots
nodokļu īpatsvars iekšzemes kopproduktā.
Latvijā akcīzes nodokļa jomā reformas tika aizsāktas 1997. gadā
un pašlaik nacionālajos tiesību aktos jau gandrīz pilnībā ir
iestrādātas ES direktīvās noteiktās prasības akcīzes nodokļa
piemērošanā un maksāšanas kārtībā. Naftas produktiem minimālās
akcīzes likmes jau pārsvarā ir ieviestas (izņemot dīzeļdegvielu),
pilnīgu atbilstību ES standartiem paredzēts sasniegt iestāšanās
brīdī. Akcīzes nodoklis svinu saturošajam benzīnam (par 1000
litriem) Latvijā ir Ls 210, svinu nesaturošam – Ls 160,
dīzeļdegvielai, tās aizstājējproduktiem – Ls 130 (3.tabula).
Tādējādi līdz ar iestāšanos ES, kas paredzēta 2004. gada 1.
maijā, būtiskas izmaiņas šā nodokļa piemērošanā nav
gaidāmas.
ES regulē tikai netiešos nodokļus – akcīzes nodoklis ir viens no
tiem.
ES dalībvalstīs benzīna akcīzes minimumu nosaka ES direktīvas.
Svinu saturoša benzīna minimālais akcīzes nodokļa slieksnis ir
337 eiro par 1000 litriem, bet svina nesaturoša – 287 eiro. Tomēr
katrā dalībvalstī to piemēro individuāli. Piemēram, Lielbritānijā
svinu nesaturoša benzīna akcīzes nodoklis ir 886 eiro par 1000
litriem, svinu saturoša – 742 eiro, bet Spānijā attiecīgi 429
eiro un 396 eiro. Bez akcīzes nodokļa minimālās likmes
noteikšanas ES regulē arī vienādus šā nodokļa piemērošanas
nosacījumus.
Visās ES dalībvalstīs ir vienāda akcīzes nodokļa minimālā likme.
Akcīzes nodokļa minimālā likme dīzeļdegvielai ES ir 245 eiro par
1000 litriem. Taču reālā dīzeļdegvielas akcīzes nodokļa likme ES
dalībvalstīs ir atšķirīga – piemēram, Lielbritānijā tā ir 830
eiro, Vācijā – 445 eiro, bet Grieķijā – 245 eiro par 1000
litriem.
Noteikti arī akcīzes nodokļa atbrīvojumi: no nodokļa atbrīvos
akcīzes preces, kuras piegādās starptautiskajām organizācijām,
NATO spēkiem un diplomātiskajām pārstāvniecībām. Paredzēts arī
nodokļa atbrīvojums naftas produktiem, kurus neizmanto kā
degvielu vai kurināmo, kā arī nodoklis nebūs jāmaksā par
veterinārmedicīnā izmantojamo spirtu. Vienkāršota būs arī
automobiļu un motociklu akcīzes nomaksa.
Pēc pievienošanās ES mainīsies benzīna un dīzeļdegvielas akcīzes
nodokļa piemērošanas kārtība. ES starp dalībvalstīm muitas
kontroles punkti vairs nepastāvēs un ievestās preces netiks
pakļautas muitas procedūrām. Tā vietā bez jebkādiem šķēršļiem
benzīns un dīzeļdegviela tiks nogādāts akcīzes preču noliktavā,
kur tam tiks piemērots akcīzes nodoklis.
Patlaban ES plāno palielināt nodokļus enerģijas produktiem,
tostarp arī naftas produktiem. Pagaidām gan tas ir tikai ES
projekts, taču, gadījumā ja šis projekts tiks realizēts, Latvija
sāks sarunas par pārejas perioda piešķiršanu.
Secinājumi un
priekšlikumi
1. Akcīzes nodokļa likmju maiņas
rada nevienmērību nodokļa iekasēšanā.
2. Akcīzes nodokļa slogu Latvijā jūt tieši iedzīvotāji ar
vidējiem un maziem ienākumiem, jo akcīzes nodokļa ieņēmumu
lielāko daļu veido ieņēmumi no degvielas un alkohola.
3. Akcīzes nodokļa atmaksāšana par katru īpašumā pastāvīgā
lietošanā vai nomā esošu LIZ platības ha notiek ar nobīdi,
vispirms veicot pilnu degvielas iemaksu, bet ievērojumi vēlāk
saņemot MK noteikto atmaksājamo akcīzes nodokļa daļu. Ne katrs
zemnieks ir spējīgs veikt iepriekšēju iemaksu dīzeļdegvielas
iegādei, un tas nozīmē, ka tiek veikta valsts bezprocenta
kreditēšana, kas sadārdzina lauksaimniecības produkcijas ražošanu
un vienlaikus mazina šīs produkcijas konkurētspēju.
4. Lauksaimniecības produkcijas ražotājiem atmaksātais akcīzes
nodokļa īpatsvars reģionu griezumā parāda, ka šis nodokļa
atmaksas īpatsvars laika periodā no 2000. līdz 2002. gadam
pieaudzis Zemgales reģionā no 33,9% 2000. gadā uz 36,9% – 2002.
gadā. Pieaugumu uzrādījis arī Kurzemes reģions, attiecīgi šai
periodā par 3%. Nelielu pieaugumu uzrādījis Rīgas reģions.
Savukārt samazinājumu akcīzes atmaksā uzrādījis Valsts ieņēmumu
dienesta Vidzemes reģions no 26,1% – 2000. gadā uz 24,3% – 2002.
gadā, t.i., gadā tuvu 2%. Pavisam lielu akcīzes atmaksas
īpatsvara samazinājumu uzrādījis Latgales reģions – analizējamā
periodā tas krities no 15% uz 10%.
5. Saskaņā ar ES noteikumiem par lauksaimniecības uzņēmumu
uzskata to uzņēmumu, kura platība ir 1 ha un lielāka. Akcīzes
nodokļa atmaksa dīzeļdegvielai, kas saistīta ar zemes
apstrādāšanu un izmantošanu, ir jāsaglabā. Šā akcīzes nodokļa
atmaksa veicina zemes izmantošanu, vides aizsardzību un vides
apdzīvotību ar savas tautības cilvēkiem. Akcīzes nodokļa atmaksa
veicina arī darba vietu saglabāšanu laukos. Akcīzes nodokļa
atmaksa būtu piemērojama arī tiem lauksaimniecības uzņēmumiem,
kas veic netradicionālo lauksaimniecības darbību.
6. Akcīzes nodokļa likmes piemērošana ES līmenim palielinās
degvielas cenas. To pieaugumu ietekmēs arī paaugstinātās
degvielas kvalitātes prasības, kā arī stratēģisko degvielas
rezervju veidošana. Jāpiebilst, ka rezervju veidošana uzņēmējiem
bija jāsāk jau 2003.gada jūlijā, kā rezultātā degvielas cenas
kāpa vidēji par diviem santīmiem litrā.
7. Eiro kursa svārstības tieši ietekmē būtību, kā un kādā pakāpē
akcīzes nodokļa likmes Latvijā atbilst ES noteiktajām minimālajām
likmēm. Ja eiro kurss ir zems, likme atbilst ES noteiktajai, ja
eiro vērtība aug – likme kļūst neatbilstoša. Latvijai akcīzes
nodokļa likmes būs saistoši jāprecizē līdz brīdim, kad valsts
pilnībā pievienosies eirozonai. Tas paredzēts, sākot ar 2007.
gadu.
8. Akcīzes nodokļa iekasēšanas apjomu būtiski var ietekmēt un
ietekmē mazumtirdzniecības cenas degvielai un pārējām akcīzes
precēm kaimiņvalstīs.
9. Degvielas patēriņa struktūras izmaiņas pēdējos gados nosliecas
par labu dīzeļdegvielai, kas ietekmē akcīzes nodokļa iekasējamās
summas apjomu.
10. Pilnveidojams akcīzes nodokļa kontroles mehānisms, kas
pašreiz nedarbojas pietiekamā līmenī.
11. Bez akcīzes nodokļa minimālās likmes noteikšanas ES regulē
arī vienādus šā nodokļa piemērošanas nosacījumus.
Dr. oec., asoc.prof. Īrija Vītola
Mag. oec. Dzintra Bergmane
3.tabula
Akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem Latvijā pa gadiem
Degvielas nosaukums |
Daudzums, litros |
Likme latos pa gadiem |
||||||
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
||
Svinu nesaturošam benzīnam, tā aizstājējproduktiem un komponentiem |
1000 |
200 |
220 |
200 |
160 |
160 |
160 |
160 |
Svinu saturošam benzīnam, tā aizstājējproduktiem un komponentiem |
1000 |
260 |
240 |
210 |
210 |
210 |
210 |
210 |
Dīzeļdegvielai (gāzeļļai), tās aizstājējproduktiem un komponentiem |
1000 |
170 |
170 |
170 |
100 |
130 |
130 |
130 |