FM prioritātes
1.maijs, kad Latvija kļūs par
pilntiesīgu Eiropas Savienības (ES) dalībvalsti, būs robežlīnija,
kad tiks vētīts paveiktais, tādēļ darbs valsts institūcijās,
tostarp Finanšu ministrijā (FM), šobrīd ir visai saspringts.
Atklājušās arī vairākas problēmas, kurām savā pirmajā preses
konferencē piektdien, 26.martā, īpašu uzmanību pievērsa jaunais
finanšu ministrs Oskars Spurdziņš.
FM, kā parasti, martā sākusi izstrādāt 2005.gada valsts budžetu.
Kopumā ministrija prognozē, ka tautsaimniecības izaugsme
saglabāsies tikpat stabila, kā līdz šim. Tomēr ministrs pauda
bažas par atsevišķiem ieņēmumu veidiem, īpaši akcīzes nodokļa
ieņēmumiem no naftas produktiem un degvielas. Šā gada pirmajos
divos mēnešos salīdzinājumā ar attiecīgo laika posmu pagājušajā
gadā akcīzes nodokļa ieņēmumi naftas produktiem ir samazinājušies
– janvārī par 0,7 miljoniem, bet februārī – par 0,2 miljoniem
latu.
Runājot par budžeta veidošanu, O.Spurdziņš kritiski izteicās par
iepriekšējās valdības pēdējo mēnešu laikā pieņemtajiem
normatīvajiem aktiem, kuru izpildei nepieciešams vairāk nekā
pusmiljarda latu. Tā kā budžeta deficītu, kas pārsniedz 600
miljonus latu, mūsu valsts nevar atļauties, jau tagad ir skaidrs,
ka visus šos aktus izpildīt nevarēs, uzsvēra ministrs, norādot,
ka valdībai būs kritiski jāizvērtē prioritātes, kam atvēlēt
naudu. Izstrādājot nākamā gada budžetu, FM balstīsies uz valsts
prioritātēm, kas saistītas ar Latvijas iestāšanos ES un NATO,
solīja ministrs. Viņš pieļāva, ka nākamā gada budžets varētu
pieaugt par 200 līdz 300 miljoniem latu.
Jau pirmajās darba dienās jauno finanšu ministru nepatīkami
pārsteigusi situācija, kas saistīta ar veterinārās robežkontroles
punkta būvi Rīgas brīvostā. Pagaidām šā punkta vietā plešas
smilšu laukums, un, lai gan darbi tur notiek divās maiņās, līdz
1.maijam to diezin vai pagūs uzcelt. Tādējādi caur Rīgas ostu
vairs nedrīkstēs transportēt kravas, kas pakļautas veterinārajai
kontrolei, un pēc 1.maija Latvijas valstij draud paiet garām
kravas desmitiem miljonu latu vērtībā. Tas ne tikai dos lielu
triecienu kravu pārvadātāju biznesam, bet arī zaudējumus
budžetam.
Lai gan robežkontroles punktu apsolīts pabeigt augustā, celtnes
fiziska nodošana neparedz kravu plūsmas sākšanos, uzskata
O.Spurdziņš, jo robežkontroles punkts ir jāpieņem ES ekspertiem,
un tas varētu ievilkties līdz oktobrim vai pat novembrim.
Eksperti pat atzīst, ka būtu labi, ja kravu plūsma tiktu
nodrošināta ar nākamā gada 1.janvāri. Jāpieliek visas pūles, lai
kravas nenovirzītos uz Helsinkiem vai Klaipēdu, jo atgriezt tās
atpakaļ būtu gandrīz vai neiespējami, uzsvēra ministrs.
Vērtējot VID gatavību ar 1.maiju strādāt atbilstoši ES prasībām,
O.Spurdziņš norādīja, ka nepieciešams kardināli uzlabot VID
mājaslapu internetā, lai uzņēmēji tajā viegli varētu atrast
vajadzīgo informāciju. Kā pozitīvu piemēru viņš minēja Maltas
pieredzi. Katrs šīs valsts uzņēmējs pa pastu ir saņēmis dokumentu
paketi ar izmaiņu aprakstu un jauno veidlapu paraugiem. Ministrs
kaut ko līdzīgu jau aprīļa vidū vai beigās cer noorganizēt arī
Latvijā.
Par svarīgu uzdevumu O.Spurdziņš uzskata arī nepieciešamību radīt
mehānismu, kas ļautu daļēji kompensēt iespējamo cenu kāpumu
nākotnē, kā arī ar nodokļiem neapliekamā minimuma palielināšanu.
FM speciālisti pašlaik izskata piecus neapliekamā minimuma
paaugstināšanas variantus un to ietekmi uz valsts budžetu.
Gita Kronberga, “LV”