Vai sastrēgumstunda Tieslietu ministrijā?
Tieslietu ministre Vineta Muižniece Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Par iekavētajiem darbiem likumdošanas sakārtošanā atbilstoši Eiropas Savienības prasībām, par Administratīvajām tiesām, par padarīto un vēl darāmo – speciāli “Latvijas Vēstnesim” tieslietu ministre Vineta Muižniece.
– Kādi ir jūsu pirmie
secinājumi un atziņas, sākot darbu kā tieslietu
ministrei?
– Droši vien pagaidām es pat vēl neesmu
apzinājusi pilnīgi visu risināmo problēmu loku, jo tas patiesi ir
ļoti plašs. Vēl jo vairāk tāpēc, ka pašlaik esam koncentrējušies
uz tiem nepaveiktajiem darbiem, kas palikuši mantojumā no
iepriekšējās valdības. Līdz ar to visu ministru, tajā skaitā arī
tieslietu, darba ritms ir ārkārtīgi intensīvs, jo, kā zināms,
tieši Tieslietu ministrija sniedz atzinumus par tiem
normatīvajiem dokumentiem, kas tiek izskatīti Ministru kabinetā,
bet pašlaik mēs jo īpaši esam iesaistīti ES tiesību pārņemšanas
jautājumu koordinācijā. Piedevām, tā kā Tieslietu ministrija ir
ļoti prasīga attiecībā uz šo dokumentu kvalitāti, tad nereti,
kaut arī dokumenti jāpieņem steidzīgi, speciālisti saskaņošanu
turpina arī vēl pēc politiskā lēmuma pieņemšanas.
– Vai tas nozīmē, ka, koncentrējoties problēmām, kas saistītas
ar ES, citu jautājumu risināšana pagaidām tiek atlikta vai
novirzīta otrajā plānā?
– Nē, tā gan nevar teikt. Nekādā
gadījumā! Ir pietiekami daudz arī citu svarīgu lietu, ka tās
atlikt nemaz nav iespējams. Piemēram, jautājumi, kas saistīti ar
valsts tiesību politikas attīstību principā…, bet tajā pašā laikā
ES tiesību pārņemšana, bez šaubām, ir vissvarīgākā aktualitāte,
jo laiks negaida. Pirmais maijs jau tepat pie durvīm. Tas tad arī
diktē ritmu un nosaka papildu slodzi. Lai gan galvenā prioritāte
nenoliedzami ir valdības deklarācijas izpilde. Arī Tieslietu
ministrijai. Konkrēti – tie jautājumi, kas minēti sadaļā
“Tieslietas”. Un tur, kā zināms, fiksētas ļoti daudzas un ļoti
svarīgas lietas.
– Tomēr reāli pašlaik pirmajā vietā izvirzās problēmas, kas
saistītas ar gaidāmo iestāšanos ES. Kāpēc to risināšana tā
iekavējusies?
– Acīmredzot par iemeslu tam ir
nepietiekamā tiesību pārņemšanas, plānošanas un koordinācijas
darba nesakārtotība. Kā zināms, tika likvidēts Eiropas
integrācijas birojs, kas pirms tam bija galvenais koordinators,
bet tā vietā neradīja jaunu sistēmu. Līdz ar to izveidojās
gandrīz pusgadu ilgs pārrāvums. Pašlaik koordinācija ir sadalīta
gan starp pavisam nesen darbu uzsākušo Eiropas lietu biroju, kas
atrodas Valsts kancelejā, gan starp Tieslietu ministriju, kurā ir
īpašs departaments. Bet, kamēr minētās struktūras sāka darbu,
radās pašreizējais sastrēgums. Tiesa, zināma atbildība te
jāuzņemas arī attiecīgo nozaru ministrijām, kurām darāmie darbi
bija zināmi, tomēr tie netika paveikti iecerētājā laikā.
– Kura joma vai nozare pašlaik ir visvairāk
apdraudēta?
– Tās ir regulācijas, kas saistītas ar
eksportu, iekšējo tirgu un Zemkopības ministrijas sagatavotajiem
dokumentiem. Tieši šajā nozarē ir vislielākās problēmas, tajā
skaitā arī dokumentu sagatavošanas kvalitātes problēmas.
– Kāpēc?
– Tāpēc, ka Zemkopības mi-nistrija vēlas
izmantot citādu metodiku, atsaucoties tieši uz direktīvām. Bet te
uzreiz rodas nākamā problēma – ikvienam dokumentam, kas ir
saistošs valsts pilsonim un viņam jāievēro, noteikti jābūt
pieejamam valsts valodā. Tātad jābūt oficiālam tulkojumam.
Diemžēl, lai visus nepieciešamos dokumentus pārtulkotu, slodze ir
ļoti liela, bet tulkošanas temps nav apmierinošs. Acīmredzot
radušos situāciju organizācijām, kas iesaistītas tulkošanā,
vajadzētu nopietni pārdomāt, vienlaikus izvirzot arī ES
struktūrām pamatotas prasības, lai visi dokumenti, kas attiecas
uz Latvijas pilsoņiem, tiktu saņemti laikus, tiktu pārtulkoti
latviešu valodā un visiem arī pieejami. Jo ikviena juridiska
norma pilnvērtīgi var darboties tikai tad, ja visi, uz kuriem tā
attiecas, var ar to iepazīties.
– Vai reāli mēneša laikā var atgūt iekavēto?
–
Valdība pašlaik dara visu iespējamo, tāpēc ir pamats cerēt, ka
viss beigsies labi. Es esmu gatava strādāt tik, cik tas
nepieciešams. Arī ministrijas darbinieki strādā tik, cik tas
nepieciešams. Un valdības sēdes tagad notiek divreiz nedēļā. Bet
par mūsu darbu visuzskatāmāk liecina to dokumentu skaits, ko
pieņem valdības sēdēs, un to projektu skaits, ko nosūtām uz
Saeimu. Jāsaka, ļoti labi, ka arī deputāti beidzot sapratuši –
jā-strādā tik, cik to pieprasa pašreizējā situācija, jo tāds
dokumentu apjoms, kāds tas ir pašlaik, nav izskatāms, strādājot
kaut kādā atslābinātā režīmā. Galu galā mēs ne tuvu neesam tā
bagātākā Eiropas valsts ar augstāko labklājības līmeni un kā tāda
arī ieiesim ES. Tāpēc ikvienam ir skaidrs – jebkuras sankcijas
pret mūsu valsti būtu tai milzīgs kaitējums. Bet, atgriežoties
vēlreiz pie zemkopības, iekšējā tirgus un eksporta, jāņem vērā,
ka šajā nozarē nav vairāku nacionālo tiesību aktu, kas pašlaik
top. Un steiga, protams, nekādi nenāk par labu kvalitātei. Tāpēc
Tieslietu ministrijas speciālistiem pašlaik ir ne tikai ļoti
daudz darba, bet arī milzīga atbildība, lai saglabātu šos
kvalitātes standartus. Te arī ir tā lielākā problēma – milzīgs
darba apjoms un nepieciešamība pēc augsti kvalitatīva darba
rezultāta. Diemžēl godīgi jāatzīst, ka to ne vienmēr izdodas
nodrošināt un atsevišķu dokumentu kvalitāte nav pietiekama. To
konstatē arī Ministru kabinets katrā savā sēdē.
– Kāds ir šo nepilnīgo dokumentu tālākais liktenis?
–
Jautājumu izskatīšana tiek atlikta, bet ikvienam skaidrs, ka
atlikšana nevar būt uz ilgu laiku. Tiek panākts protokola
ieraksts par nepieciešamajiem precizējumiem. Tomēr es vēlreiz
gribu uzsvērt, ka šis darbs ir komplicēts un grūts. Bez šaubām,
tagad apgalvot, ka nebūs nevienas nepilnības, ka vēlāk iztiksim
bez labojumiem… Tas izklausītos vienkārši nenopietni. Bet fakts
ir tāds, ka strādāts tiek ar milzīgu atbildību, un es varu vien
uzslavēt tos ministrijas speciālistus, kas dara šo darbu.
– Cik dokumentu vidēji tiek nosūtīts uz valdības sēdēm, un cik
normatīvo aktu vēl jāpieņem līdz 1. maijam?
– Piemēram,
šodien vien esmu parakstījusi čet-rus projektus. (Intervija
notika 26. martā.) Savukārt atzinumu katrā sēdē vien ir
vairāki desmiti. Līdz ar to diezgan dinamiski, burtiski ar katru
nedēļu, pēc katras sēdes mainās to dokumentu skaits, kas jau
pieņemti un kas vēl jāpieņem. Pašlaik vēl jāpieņem apmēram 190
Ministru kabineta noteikumi. Ap četrdesmit likumprojektu jau
atrodas Saeimā, bet Ministru kabinetā vēl iesniedzami un
izskatāmi gandrīz trīsdesmit. Lai gan, visticamāk, brīdī, kad
jūsu laikraksts nonāks pie lasītājiem, šie skaitļi jau būs
mainījušies.
– Normatīvo aktu sagatavošana ir tikai viens no aspektiem.
Nākotnē ar šiem dokumentiem vajadzēs strādāt, tos vajadzēs apgūt,
un tas jau ir jautājums par juristu, valsts pārvaldes darbinieku
kvalifikāciju. Kā jūs to vērtējat?
– Jā, tas ir ļoti
nopietns jautājums. Jautājums par ES tiesību apguvi. Te jāsaka –
no vienas puses, tiesnešu izglītošana ir uzsākta laikus, un tas
darbs notiek. No otras, simtprocentīgi visi vēl nav apmācīti, nav
pietiekami sagatavoti, un arī pats mācību kurss ir diezgan īss,
tāpēc daudz kas atkarīgs no katras amatpersonas prasmes un spējām
strādāt patstāvīgi. Runājot par ierēdņiem, kas nodarbojas un
nākotnē nodarbosies ar Eiropas tiesībām, var teikt, ka viņu
izglītošanai veltīta liela uzmanība. Šie speciālisti tikuši īpaši
gatavoti. Un ne tikai viņi. Arī daļa Saeimas deputātu diezgan
cītīgi gatavojušies jaunajai situācijai. Tātad skaidrs, ka
izglītības, kvalifikācijas jautājumi tiek risināti visās jomās,
bet tieši tāpat arī skaidrs, ka tas ir tikai sākums, tāpēc darāmā
vēl ļoti daudz. Jo katra jauna diena arī pēc 1. maija uzliks
arvien jaunus un jaunus mūsu kompetences pārbaudījumus. Tāpēc
atslābināties diezin vai būs iespējams un savas kvalifikācijas
pilnveidošana būs nopietns ikviena speciālista uzdevums.
– Viens no tādiem diezgan bēdīgiem mūsu juristu un daļēji arī
valsts pārvaldes ierēdņu kvalifikācijas indikatoriem ir Latvijas
bezcerīgie zaudējumi starptautiskajās tiesu prāvās? Kas tiek
darīts, lai šo skumjo praksi pārtrauktu?
– Vispirms gan
jāuzsver, ka cēloņi tam meklējami krietni senā pagātnē. Šo lietu
pirmsākumi meklējami pirms sešiem, desmit un pat vairāk gadiem.
Tātad jautājums ir, cik apzināti, neapzināti vai vienkārši
pieredzes trūkuma dēļ tikušas pieļautas kļūdas. Diemžēl maksa par
šīm kļūdām valstij ir ārkārtīgi dārga, un maksājam mēs visi
šodien. Kā izvairīties no tamlīdzīgām kļūdām nākotnē? Pirmkārt,
jānodrošina kvalitatīvs un precīzs darbs līgumu slēgšanas laikā.
Jāpanāk, lai tiktu izslēgta jebkura iespēja attiecīgos dokumentus
dažādi interpretēt. Otrkārt, pašlaik tiek izstrādāta jauna
koncepcija par Latvijas interešu aizstāvību, kad lietas nonāk
starptautiskajās tiesās, un domāju, ka risinājums tiks atrasts
pavisam drīz. Valsts kancelejā izveidota darba grupa, pamazām
arvien skaidrāk iezīmējas arī pati koncepcija.
– Kādas prioritātes jūs izvirzāt sev kā ministrei, un kuri ir
tie pamatdarbi, ko gribētos izdarīt, atrodoties šajā
amatā?
– Vispirms man noteikti gribētos panākt Administratīvā procesa
pilnvērtīgu ieviešanu. Manuprāt, tas pat vēl tā īsti nav
novērtēts vai arī nav attiecīgi izskanējis, ka tiesas uzņēmušās
kontroli pār valsts pārvaldes darbu. Vienlaikus tam ir arī ļoti
liela nozīme korupcijas novēršanā. Tagad iespējams ikvienu
administratīvo lēmumu ne tikai pārsūdzēt konkrētā iestādē, kā tas
bija agrāk, bet arī pārsūdzēt tiesā. Pašas tiesas gan darbu sāka
pirmajā februārī, bet jauno Tiesu namu varējām atklāt tikai marta
vidū. Turklāt viss liecina, ka darba tur netrūks, tāpēc
Administratīvo tiesu tiesnešiem nāksies strādāt ļoti intensīvi.
To apstiprina kaut vai tāds viens vienīgs fakts… Ja toreiz, kad
Administratīvais process vēl nebija stājies spēkā, par ierēdņu
darbu tika saņemts apmēram divarpus tūkstoši sūdzību gadā, tad
šobrīd nepilnos divos mēnešos jau ir vairāk par sešiem simtiem
sūdzību.
Nākamā lieta, ko man gribētos paveikt, ir sagatavot nepārprotamu
tiesu sistēmas attīstību, kas būtu saistīta ar jauno Tiesu
iekārtas likumu. Kā zināms, valdība jau savā pirmajā darba nedēļā
atsauca iepriekšējās valdības pēdējā brīdī lielā steigā pieņemto
Tiesu iekārtas likumu. Tas bija pilnīgi nepieciešams kaut vai
tāpēc, ka šis likums, kas paredz būtiskas izmaiņas tiesu iekārtā,
prasa iepriekš arī adekvāti tam sagatavot gan sabiedrību, gan
politiķus, kuriem par likumu būs jābalso, gan pašu tiesu varu,
lai tā varētu uztvert pārmaiņas. Vienlaikus jānodrošina likuma
realizācijai nepieciešamais finansējums, jo nav jēgas
deklaratīviem paziņojumiem, ja nezinām, kā tos realizēsim. Pret
atsevišķām atsauktā likuma normām iebilda arī Tiesnešu biedrība.
Tātad, apzinoties, ka tiesu iekārtai jāattīstās, mums vienlaikus
arī jāapzinās, ka šīm izmaiņām jābūt sabiedrībai saprotamām.
Tāpēc šeit neder nekāda steiga vai pārsteidzība, toties jābūt
iezīmētai pilnīgi skaidrai sistēmai, kā mēs attīstīsimies
turpmāko piecu, desmit gadu laikā, nonākot līdz vienotai un
eiropeiskai tiesu iekārtai, nevis daļēji kompilētai no atšķirīgām
sistēmām, kāda tā, savulaik ar reformu uzsākta, ir pašlaik.
Aivars Kļavis,
“LV”
aivars.klavis@vestnesis.lv