Latvija un drošības politikas jaunie izaicinājumi
Pēteris Elferts, īpašo uzdevumu vēstnieks, pēc Kanādā notikušās konferences “Drošības politikas jaunie izaicinājumi” materiāliem
Pēteris Elferts Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Aukstā kara beigas un pēc tam
sekojošie notikumi ir radikāli mainījuši tradicionālos
priekšstatus par drošību. Berlīnes mūra krišana, padomju režīma
sabrukums Viduseiropā un Austrumeiropā un Eiropas
atkalapvienošana radījusi jaunu un demokrātisku Eiropu. Šodienas
paplašinātā Eiropa ar kopīgo pamatvērtību sistēmu nekad agrāk nav
bijusi tik droša un stabila, kaut gan pasaule nav kļuvusi par
drošāku dzīvesvietu.
Aukstā kara laikā briesmas un draudi drošībai bija acīmredzami un
pretinieki bija labi zināmi. Šodien nav iespējams paredzēt, kad
un kur varētu rasties draudi un kas tos varētu izraisīt. Draudu
izcelsme bieži ir ārpus eiroatlantiskās telpas.
Globālā savstarpējā saistība, Rietumu sabiedrību brīvība un
atvērtība kopā ar lielāku atklātību izvirza tālākas prasības
demokrātiskām sabiedrībām un starptautiskām organizācijām
uzņemties jaunus pienākumus un attīstīt jaunas, vēl neizmantotas
iespējas, lai saglabātu stabilitāti un drošību.
Jaunā drošības vide prasa no Rietumu valstīm un starptautiskām
organizācijām jaunus risinājumus un pārveidotas drošības
doktrīnas. Meklējot vēl neizmantotas un būtiskas iespējas, NATO
un ES ir piemērojušas jaunas politiskas un militāras stratēģijas,
un tajās notiek pārveidošanās procesi ar mērķi atrisināt šos
grūtos uzdevumus.
NATO tika nodibināta tās dalībvalstu kolektīvai aizsardzībai.
Viens no NATO līguma galvenajiem pīlāriem ir stabilitātes un
drošības nostiprināšana, aizsargājot brīvību. Cīņa pret terorismu
un masu iznīcināšanas ieroču izplatīšanos prasa izmantot
netradicionālus līdzekļus un dažādas, vēl neizmantotas iespējas.
Jāuzsver, ka kopīgai draudu analīzei un jaunas NATO misijas
kopīgai izpratnei ir ļoti svarīga nozīme. Ciešākas
transatlantiskās saites varētu nodrošināt lielāku progresu jaunu
iespēju radīšanai Eiropā.
Jaunu NATO un ES
iespēju meklēšana
Latvija uzskata, ka NATO alianses
pārveidošanai ir īpaši svarīga nozīme. Prāgas sammitā 2002.gada
novembrī NATO alianse pieredzēja vislielāko paplašināšanos, kāda
jebkad bijusi. Latvija bija viena no septiņām uzaicinātajām
valstīm. Šis lēmums deva mūsu valstij pirmo reizi tās vēsturē
stingras un stipras drošības garantijas.
Latvijas un arī Eiropas interesēs ir, lai būtu vienota, efektīva,
apņēmīga un darbotiesspējīga alianse. Šī iemesla dēļ esam
apņēmušies nostiprināt transatlantiskās saites pāri Atlantijai.
Ir iespējams stāties pretim jauniem izaicinājumiem drošībai, ja
ir cieša sadarbība starp Eiropu un Ziemeļameriku.
Potenciālo spēju palielināšana ir ietverta Prāgā pieņemtajās
saistībās, NATO reaģēšanas spēku izveidošanā un izmaiņās NATO
komandējošajā struktūrā. Savstarpēja operativitāte un kopīga
darbība ir galvenais NATO izaicinājums.
Eiropas Savienība koordinē savu darbību, lai palielinātu
potenciālās spējas ar kopīgas ārpolitikas un drošības politikas,
kā arī Eiropas drošības un aizsardzības politikas palīdzību.
Galvenais mērķis, kas ietver kapacitāti izvietot un uzturēt 50
000 – 60 000 cilvēku personālu, un Eiropas drošības stratēģija
padarīja Eiropas drošības un aizsardzības politiku daudz
saturīgāku.
Latvija atbalsta Eiropas drošības un aizsardzības politikas
tālāku attīstību. ES ir jāpaaugstina tās potenciālās spējas
izdevīgā sadarbībā ar NATO, atturoties no alianses darbības
kopēšanas un sacensības ar to. Galvenā mērķa īstenošana būtu
ievērojams ieguldījums transatlantiskajā drošībā. ES militāro
iespēju ievērojama palielināšana ir ilgstošs process.
Pašreizējais aizsardzības budžeta apjoms lielākajā daļā ES
dalībvalstu un tas, ka to iekšpolitika neatbalsta investīciju
palielināšanu Eiropas aizsardzības spēju palielināšanai, sarežģī
centienus sasniegt lielāku progresu. Tas prasīs gan esošo, gan
nākamo ES dalībvalstu politisko gribu un resursus.
Tuvākajos gados ES daudz sekmīgāk izmantos nemilitārus līdzekļus
krīžu novēršanai un pārvarēšanai. Kamēr NATO vadībā krīzes
atrisināšana ar militāriem līdzekļiem notiks tikai atsevišķos
konkrētos gadījumos, ES būs pastāvīga loma stabilitātes
nodrošināšanā ar ekonomiskas un militāras politikas palīdzību. Šī
iemesla dēļ eiropiešiem nepieciešama labāka politika un
mehānismi, lai apvienotu un koordinētu nacionālās potenciālās
iespējas. Kopīgo centienu vērtība palielinātos, ja valstis
sadalītu uzdevumus un attiecīgi paaugstinātu savas potenciālās
spējas, gūstot kopīgu labumu. ES ir liela pieredze un resursi
sadarbības attīstībai, un NATO arvien vairāk un vairāk iesaistās
valstu potenciālo spēju palielināšanā. Šie notikumi mūs
uzmundrina.
Ieguldījums mazo
valstu
attīstībā
Saprotot, cik vitāli nepieciešami
ir darbotiesspējīgi spēki, kas varētu cīnīties pret jauniem
draudiem, Latvija arvien vairāk attīsta aizsardzības spējas, kas
nepieciešamas starptautiskām operācijām visās četrās galvenajās
operatīvajās jomās, ko noteikusi NATO, – aizsardzība pret
ķīmiskajiem, bioloģiskajiem, radioloģiskajiem un
kodoluzbrukumiem, droša pavēlniecība, sakaru un informācijas
pārākums; izvietoto spēku savstarpējās operativitātes uzlabošana
un ātra kaujas spēku izvietošana un darbība. Mūsu uzmanības
centrā ir kara mediķi, artilērijas spridzekļu likvidēšanas
vienības; militārā policija, mīnu traleri, kā arī aizsardzība
pret kodolieročiem, bioloģiskajiem un ķīmiskajiem ieročiem. Šāds
ieguldījums bijis ļoti pieprasīts notiekošajās krīzes novēršanas
operācijās.
Mazās valstis var arī sadarboties cita ar citu, dodot pievienotu
vērtību vispārējo spēju palielināšanā. Baltijas valstis ir
parādījušas labu paraugu, ka sadarbība drošības lietās var dot
efektīvus rezultātus ar kopīgu militāru projektu palīdzību –
“Baltbat”, “Baltron”, “Baltsea”, “Baltnet”, “Baltdefcol”.
Latvija stingri atbalsta starptautiskos centienus miera un
stabilitātes saglabāšanā. Mēs aktīvi piedalāmies miera
uzturēšanas misijās un krīzes novēršanas operācijās. Latvija
galveno uzmanību pievērš jomām, kur mūsu ieguldījums var dot
pievienotu vērtību alianses vispārējo spēju palielināšanā.
Pēdējos gados Latvija ir kļuvusi no drošības garantiju saņēmējas
par drošības sniedzēju. Latvija pašreiz piedalās piecās
starptautiskās miera uzturēšanas operācijās: Kosovā (KFOR)-111,
Bosnijā un Hercegovinā (SFOR), Gruzijā, Afganistānā (ISAF)-11 un
Irākā (OIF)-120.
Mazajām valstīm var būt svarīga loma demokrātijas, stabilitātes
un reformu sekmēšanā. Piemēram, Latvija dalās savā pieredzē un
zināšanās, kā no dzīvošanas totalitārā režīmā pāriet uz
demokrātiju, tādējādi palīdzot valstīm, kur notiek tāds pats
reformu process. Mums ir liela pieredze un praksē iegūtas
zināšanas, kā tikai vienā desmitgadē radīt demokrātisku
sabiedrību, iedibināt tiesiskumu, ieviest pilsonisko brīvību un
tiesības, kā arī izveidot pilnībā funkcionējošu tirgus ekonomiku.
Mēs pilnībā saprotam reformu procesu sarežģītību, grūtības un
izaicinājumus valstīs, kas atrodas pārejas procesā. Tādējādi mēs
varam efektīvi palīdzēt dažām Dienvidkaukāza un Rietumbalkānu
valstīm, Baltkrievijai, Ukrainai un Moldovai, un mēs uzskatām, ka
tā nav tikai iespēja vien, bet ka mums ir pienākums dalīties savā
reformu procesa pieredzē.
“Latvijas Vēstneša”
(Gunta Štrauhmane) neoficiāls tulkojums no angļu valodas