Uz Latvijas kulturālās sakopšanas sliekšņa
Nobeigums.
Sākums – “LV” Nr.30 un Nr.41
Valsts nozīmes arhitektūras pieminekļa – Kaucmindes pils – centrālais korpuss restaurācijas darbu gaidās 2003.gada vasarā. Priekšplānā restaurēšanas darbiem savestie materiāli Saulveža Cimermaņa foto |
Latvijas brīvvalsts pirmo gadu
(1919–1923) dokumenti pārliecinoši pauž vadošo iestāžu, kultūras
un saimniecisko darbinieku rūpes par kultūrainavas un visa
daudzpusīgā kultūras mantojuma saglabāšanu un uzturēšanu. Šīs
problēmas aktualizējās sakarā ar Pirmā pasaules kara postījumu
novēršanu un agrārreformas īstenošanu, muižu pārņemšanu valsts
rīcībā un to turpmākās izmantošanas noteikšanu.
Latvijas oficiālais laikraksts “Valdības Vēstnesis” 1920.gada
23.decembrī paudis Zemkopības ministrijas viedokli par valsts
zemes fondā ieskaitīto muižu nākotni. Te lasām, ka Zemkopības
ministrijā jau plaši apspriests jautājums, kādiem
lauksaimniecības kulturāliem mērķiem muižas vai to centri
vajadzīgi un cik muižas vai centri šiem mērķiem rezervējami,
nesadalot mazsaimniecībās. Ticis pieņemts konkrēts projekts, kurā
teikts:
“1. Četrklasu lauksaimniecības skolu, zemkopības un zootehnikas
izmēģinājumu staciju un vaislas materiālu audzētavu ierīkošanai
no valsts puses katrā apriņķī atstājama nesadalīta viena muiža,
kas pēc vietas stāvokļa (tuvu pie satiksmes ceļiem), ēku
labierīcības un lauksaimnieciski lietojamās zemes stāvokļa šim
nolūkam noderīga. Tādu nemaz nedalītu muižu šim nolūkam paredzēts
17.
2. Zemākām lauksaimniecības
skolām, koku skolām, dārzkopības izmēģinājumiem, sakņu augu,
sēklu audzētavu, ārstniecības stādu plantāciju utt. ierīkošanai
no valsts, kā arī no biedrību puses atstājams caurmērā katrā
draudzē viens muižas centrs ar 150 pūrvietām aramzemes. Pa visu
Latviju tādu centru minētam nolūkam vajadzētu atstāt 150.
3. Lai veicinātu un izmantotu privāto personu iniciativi,
zināšanas un darbu, ko grib strādāt lauksaimniecības kultūras
pacelšanas labā, atstājamas nesadalītas katrā apriņķī dažas
muižas, pa visu Latviju ap 50. Šīs muižas izdodamas uz nomas
noteikumiem pirmā kārtā biedrībām un kooperatīviem, bet ja tādu
nerastos, arī privātpersonām ar noteikumu, ka muižās jāierīko
plašākas sēklu un dažādu vaislas materiālu audzētavas, cukurbiešu
plantācijas, fabrikas, priekšzīmīgas purvu un pļavu
saimniecības.”
Zemkopības ministrija uzdeva valsts zemju inspektoriem
noskaidrot, kādas muižas un to centrus būtu lietderīgi atstāt
nedalītas. Darba gaita atspoguļojas dokumentos, kas glabājas LVVA
fondos. 1920.gada 16.decembrī notika valsts zemju inspektoru un
mērnieku apspriede. Tajā atzīmēja muižas, “kuras pirmā kārtā vai
nu pavisam atstājamas nesadalītas, vai kuru centri vismaz
atstājami” (VV. – 1920. – 23.dec.). 17 apriņķos ierosināja
nesadalīt 140 muižas vai to centrus. Vairākiem muižu desmitiem
ieteica iespējamo izmantojumu, piemēram, Alsviķos, Trikātā, Vārmē
– lopkopība, Apriķos, Popē – slimnīca, Blīdenē, Gaviezē, Košķelē,
Lielbērzē, Ligutē, Skrundā – zivkopība, Ēdolē, Košķelē, Līvbērzē,
Skaistkalnē, Vecsalacā – zirgaudzētava, Cesvainē, Cīravā,
Dundagā, Kazdangā, Lielplatonē, Mežotnē, Nīcā, Priekulē – dažādu
līmeņu mācību iestādes, Carnikavā, Zlēkās – sēklu audzētavas,
Lestenē, Pūrē – dārzkopība,
Svētupes dziļais un mierīgais plūdums ar smilšakmens labo stāvkrastu pie Kuiķules, netālu no Lībiešu upuralas 2002.gada vasarā Saulveža Cimermaņa foto |
Svētciemā – sanatorija, Stendē –
izmēģinājumu lauki u.tml. (turpat).
Daudzām nesadalāmajam muižām vai to centriem jau tolaik bija
izcila ainaviska un kultūrvēsturiska vērtība, jo tās bija
ierīkotas skaistās vietās, kuru tuvumā atradās arhitektūras,
dabas, mākslas un vēstures pieminekļi. Te varam minēt Apriķus,
Burtniekus, Cesvaini, Cīravu, Dundagu, Ēdoli, Gaujienu, Kazdangu,
Koknesi, Krāslavu, Lesteni, Mežotni, Popi, Raunu, Rundāli,
Siguldu, Smilteni, Straupi, Stukmaņus, Trikātu, Turaidu,
Valtenbergu, Vecsalacu, Zvirgzdeni. Šo un citu nedalāmo muižu
centri nākotnē varēja kļūt par vēl labāk iekārtotiem un ainaviski
izteiksmīgiem pagastu centriem vai biezi apdzīvotām vietām.
Daži piemēri. Sanatorijas izveidei ieteiktā Svētciema muiža
atradās pie līkumotās, straujās un krāšņām ainavām bagātās
Svētupes lejteces, tikai kādu kilometru no Rīgas līča krastā
esošā tīrgaisa priežu meža, zemās kāpas un Ķeguļu seduma, kas
pastāvēja vismaz kopš 17.gadsimta. Izteiksmīgo un nepiesārņoto
baltsmilšu jūrmalu ar muižu savienoja sen veidojies piekrastes
ceļš. Tā ziemeļu zars pa priedēm apaugušas kāpas virsu aizveda
pie Salacas grīvas, dienvidu zars – pie otra tikpat izteiksmīgā
Vadloma seduma. Šā apvidus ainaviskās un kultūrvēsturiskās
vērtības uzrādītas jau 17.gadsimta kartēs (LVVA 7404. f.),
Pēterburgas mākslinieka A.Pecolda 1846.gada zīmējumos un citos
avotos.
Lauksaimniecības skolai ieteiktā kultūrvēsturiski nozīmīgā
Mežotnes muiža atradās gleznainajā Lielupes labajā krastā. Tur
stāvēja pēc arhitekta Dž.Kvarengi projekta 1797.–1813.gadā celtā
klasicisma stila trīsstāvu pils. Ap to pletās plašs ainavu parks.
Kompleksā ietilpa muižas saimniecības būves un labi kopti
stādījumi ap tām. Pie Lielupes plūduma līča kreisā krasta
iepretim pilij un parkam pacēlās 9.–14. gadsimtā apdzīvotais
zemgaļu pilskalns. Tā piekājes līdzenumā pletās senpilsētas
vieta. Abi kopā – senās Zemgales Upmales novada centrs, zemgaļu
un vācu krustnešu 13.gadsimta cīņu lauki. Kurzemes hercogs Jēkabs
Mežotnē 17.gadsimtā nodibināja austuves, brokāta, gobelēnu,
tapešu darbnīcas, Ķieģeļcepli, metāla kaltuves un citādas
manufaktūras. Atrodoties šajā kulturāli bagātajā vidē, skola ar
savu sakoptību un novada vēstures faktiem varēja jauniešos
ieaudzināt ainavisko vērtību izpratni, estētisko gaumi un
dzimtenes mīlestību.
Arī slimnīcas iekārtošanai iecerētajai Popes muižai bija
izteiktas ainaviskas un kultūrvēsturiskas vērtības. Tā atradās
vienā no Ziemeļkurzemes auglīgākajiem un labāk koptajiem
apvidiem. Kā apdzīvota vieta Pope minēta jau 1231.gadā. Tās
apdzīvotība pagaidām nav droši nosakāma – varbūt kurši vai
lībieši, varbūt paralēli abi etnosi. Līdz mūsdienām ir
saglabājies senais pilskalns, kura plakumā vēl 1920.gados auga
liela svētliepa. Netālu no tā atrodas Popes muižas klasicisma
stilā celtu ēku komplekss un liels parks. 17.gadsimtā celtās un
vēlāk pārbūvētās pils priekšā plašs pagalms, ap kuru grupējas
vairākas 18.–19. gadsimtā būvētas kalpotāju dzīvojamās mājas un
saimniecības ēkas. Pils kompleksa telpas, lielais pagalms,
skaistās alejas un parks bija piemērota vide slimnieku
izvietošanai, ārstēšanai un atpūtai.
Saulvedis Cimermanis,
LZA akadēmiķis