Pēkšņais satraukums ap Administratīvā procesa likumu
Par jēdziena “pēkšņi” izpratni varētu būt daudz skaidrojumu. Pēkšņs negaiss, pēkšņa nelaime, pēkšņs eksāmens un pēkšņa likuma stāšanās spēkā. Par pēdējo, no 2001.gada zināto, bet Administratīvā procesa likuma (APL) “pēkšņo” spēkā stāšanos šā gada 1.februārī, īpaši uztraukušās šobrīd ir pašvaldības.
Kā norāda Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas (RAPLM) Juridiskā departamenta direktors Artis Stucka, šā likuma pieņemšana ir solis pretī demokrātiskai valstij. Lai būtiski sakārtotu valsts, fizisko un privāto juridisko personu attiecības. Bet pašvaldībās ir jūtams ievērojams apjumums, kā strādāt, pieņemt lēmumus jaunā, vēl neapgūtā Administratīvā procesa likuma kontekstā, lai tie neradītu atgriezeniskas finansiālas problēmas pašai pašvaldībai. Jo darbību ir uzsākusi valstī pašreiz vienīgā Administratīvā tiesa, kas izskata personu sūdzības, apstrīd pašvaldību lēmumus un piespriež soda naudas un radīto zaudējumu atlīdzināšanu. Kā liecina saruna ar A.Stucku, lielā apjukuma iemesli ir dažādi. Viens no pirmajiem – kvalificētu juristu trūkums jo īpaši mazajās pagastu pašvaldībās.
“Pēkšņi”
nāca trīs gadus
– Vai tiešām problēmas ar APL
“pēkšņo” spēkā stāšanos ir visās vairāk nekā 500 pašvaldībās?
– Likums spēkā stājās “pēkšņi” visās pašvaldībās.
Tomēr nevar teikt, ka ar administratīvo aktu sagatavošanu
pašvaldības nebūtu saskārušās. Tas līdz šim tika darīts statiskā
režīmā.
– Bet kāpēc “pēkšņi”?
– APL var sadalīt vairākās
daļas. Pirmā daļa ir teorētiskā. To lasot, cilvēkam, kas nav
jurists, patiešām mati sāk slieties gaisā, jo aprakstītas
specifiskas lietas juridiskā leksikā. Otrā daļa ir tā, kas tieši
skar administratīvā procesa virzību iestādē, tai skaitā
pašvaldībā. Patiesībā šī daļa ir pašvaldībām atpazīstama, vien
ietverti uzlabojumi, precizējumi. Proti, tiek prasīta lielāka
atbildība no pašvaldībām un valsts. Kaut vai dokumentu
noformēšanā. APL prasa to veikt kvalitatīvi, ar vismaz
elementārām juridiskajām priekšzināšanām. Diemžēl cilvēkresursu,
jo īpaši juristu trūkums, ir klupšanas akmens pašvaldībās.
– Konkretizējiet, lūdzu, kurās jomās ir sagatavoti
administratīvajiem aktiem līdzvērtīgi dokumenti, darījumi! Vai
tas skar arī pašvaldību administratīvo komisiju
darbību?
– Kaut tiesu praksē to vairāk saista ar
pašvaldības domes vai padomes darbu, nenoliedzami APL un
administratīvie akti tieši skar arī pašvaldības izveidotās
institūcijas – komisijas, komitejas, darba grupas.
Bez jurista
kā bez rokām
Jūs minējāt juristu
trūkumu kā vienu no problēmu saknēm un apjukuma radītāju.
Skaidrs, ka uz burvju mājienu tie pašvaldībās uzreiz neradīsies.
Ko var darīt, lai uzlabotos pašvaldības dokumentu, sēžu protokolu
kvalitatīva noformēšana, ko prasa APL?
– Pirmo reālo
palīdzību esam jau sākuši. Ir iecerēts apbraukt visus 26 rajonus
un informēt par būtiskākajām APL niansēm. Jums taisnība, juristi
tādēļ visās pašvaldībās uzreiz darbā pieņemti netiks, un arī
manis stāstītais par APL nav viegli uztverama lasāmviela.
– Otrais, ko varam līdzēt, ir sagatavot tipveida administratīvo
aktu paraugus. Divi jau ir pieejami Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijas (RAPLM) mājaslapā. Sadarbībā ar
sabiedrisko attiecību centru “Providus” top juridiski korekti
administratīvie akti, ko varēs izmantot pašvaldības iestādes,
piemēram, būvvaldes.
– Apsverot situāciju, kad spēkā ir likums, pašvaldībām nav
pieredzes likuma normu izpildē, trūkst zināšanu, kapacitātes, bet
jau darbojas attiecīga tiesu institūcija, sakiet, ar ko
pašvaldībām draud to vājums APL darbībā?
– Tas noteikti
nozīmē finansiālus zaudējumus. Ja pašvaldība pieņem likumam
neatbilstošus administratīvos aktus, tās iedzīvotājs šo lēmumu
var apstrīdēt tiesā. Tiesa prasību izskatīs viena līdz triju
mēnešu laikā un vainīgo sodīs.
Administratīvais
akts ir…
– Varbūt ir iespējams īsāk un
precīzāk nekā APL pateikt, kas ir un kas nav administratīvais
akts pašvaldībā?
– Apmēram 80% pašvaldībā pieņemto
dokumentu (lēmumu), kas fiksēti sēdes protokolā un saistīti ar
kādu fizisku vai juridisku personu, ir kvalificējami kā
administratīvie akti. Kā piemēri minami – pirmpirkuma tiesību
izmantošana, zemes jautājumi, sociālo pabalstu piešķiršana.
Jāpiekrīt, ka APL administratīvā akta definīcija, kas sastāv no
113 vārdiem, nav viegli uztverama. Arī mans tēvs, pašvaldības
darbinieks, to apliecināja – izlasot no sākuma līdz beigām, puse
jau aizmirsusies.
Taču kopumā jāatzīst, ka atsevišķi jāraugās uz katru pašvaldībā
pieņemto lēmumu. Tas sarežģī tipveida administratīvo aktu
veidlapu paraugu izstrādāšanu.
– Un kas ir atlikušie 20 procenti?
– Tie ir iekšējie
jeb organizatoriskie lēmumi, rīkojumi, piemēram, darbinieka
pārcelšana citā amatā. Diemžēl pašvaldības darbinieka pieņemšana
vai atbrīvošana no darba nav administratīvs akts, jo to regulē
Darba likums civiltiesiskā kārtībā.
– Vai APL stāšanās spēkā nav sava veida piespiedu mehānisms
jurista štata vietas radīšanai katrā pašvaldībā? Un vai ar vienu
juristu pietiks?
– Domāju, ka ar vienu kvalificētu
juristu nelielā pašvaldībā pietiktu. Runa ir arī par pašvaldības
lēmējvaras un izpildvaras kompetenču nodalīšanu administratīvo
aktu pieņemšanā, deleģējot nebūtiskākos administratīvos aktus
pieņemt izpildvarai, administrācijai. Deputātiem ir jāspēj par
administratīvajiem aktiem nelemt politiski un jāsaprot, ka to
pieņemšanu 90 procentos gadījumu paredz likumi.
Izdevīga ir varas un
atbildības sadalīšana
– Vai domājat, ka pašvaldības
politiķiem būs viegli atteikties no politikas klātbūtnes lēmuma
pieņemšanas brīdī?
– Cilvēks pēc būtības ir varaskāra
būtne – vairāk lemt, prasīt. Taču, sākoties problēmām ar
administratīvajām tiesām, domas mainīsies. Turklāt ir vēl kāda
nianse – Valsts pārvaldes iekārtas likuma 70.pantā teikts, ka
balsojumi par administratīvajiem aktiem ir fiksējami vārdiski. Ja
man kā fiziskai personai pēc deputātu lēmuma radies kāds
zaudējums, piemēram, nepamatoti atteikta būvatļaujas izsniegšana,
es dodos uz tiesu un sniedzu prasību. Pašvaldības zaudētās tiesu
prāvas naudas izteiksmē uzkrāsies un liks vērtēt ne vien
pašvaldības, bet arī balsojušo deputātu atbildību.
Taču šis pieņemtais secīgais uzskaitījums liek atzīt vienu –
pašvaldības lēmējvarai ir izdevīgi vienai neuzņemties atbildību,
bet pašvaldības nolikumā noteikt, ka uzdod administrācijai
pieņemt daļu administratīvo aktu.
– Vai neveidosies spēle vienos vārtos – vienā telpā radām,
otrā apstrīdam, bet pārstāvam vienu un to pašu
organizāciju?
– Teorētiski jā, taču būtībā darbojas
princips – ja uz kļūdām norāda, tās cenšas izlabot.
Vienīgi šobrīd vēl ir grūti spriest par administratīvo aktu
apstrīdēšanu Latvijā. Līdz šim jau ir pētīta tikai ārvalstu
pieredze. Arī ieviestā administratīvo tiesu sistēma nav bez
trūkumiem – vienīgā tiesa darbojas Rīgā, Antonijas ielā 6.
Daudziem pietrūks vēlmes braukt no attālas vietas pārsūdzēt
administratīvo aktu. Iespējams, ka ar laiku veidosies apgabalu
administratīvās tiesas.
– Varbūt ir kāds ieteikums, kurus administratīvos aktus būtu
jāatstāj domes ziņā, kurus uzdot pieņemt
administrācijai?
– To izlemj dome, taču būtiskākie
administratīvie akti, piemēram, pirmpirkuma tiesību realizēšana,
būvatļauju izsniegšana u.tml., būtu atstājami domes kompetencē.
Taču, piemēram, pašvaldības pabalstu piešķiršanu saskaņā ar
izstrādātu nolikumu būtu jāuztic komisijai, komitejai vai citai
izpildinstitūcijai. Dome tiek atstāta kā pirmā administratīvā
akta pārsūdzēšanas institūcija.
Sarežģītie
juridiskie
izteikumi
– Apskatot RAPLM mājaslapā
sagatavotos administratīvo aktu paraugus, nerodas priekšstats, ka
iedzīvotājam un šāda lēmuma saņēmējam būs liela skaidrība, kāpēc
atteikts. Apliecinājums tam ir sarežģītais un juridiskiem
terminiem pārsātinātais teksts. Vai vienkāršāk uzrakstīt nav
iespējams?
– Visvieglāk bez īpašām juridiskām zināšanām
iespējams uzrakstīt administratīvo aktu par zemes jautājumiem.
Tiesiskais pamatojums lielākoties šādiem dokumentiem ir viens, un
atsauce uz noteiktu likumu noteiktiem pantiem ir
nepieciešama.
Kā jau minēju, ir grūti sagatavot tipveida paraugu jebkuram
administratīvajam aktam, kas tiek pieņemts pašvaldībā.
– Ja tā, varbūt mēs cenšamies ar šo visu pārlieku sarežģīt
dzīvi?
– Dzīve kļūst sarežģīta pašvaldībai vai valsts
institūcijai kā likuma izpildītājām. Iedzīvotājam ir daudz
vērtīgāk saņemt pašvaldības lēmumu ar konkrētu atteikuma
pamatojumu, nevis sēdes izrakstu ar vienu vārdu “nē” un
bezpersonisku deputātu skaitlisko balsojumu.
Uzskatu, ka pēc laika būs nepārprotama vajadzība precizēt
Administratīvā procesa likumu, tai skaitā sarežģīto definīciju.
Lietotājiem būtu nepieciešami arī APL komentāri, kas diemžēl vēl
nav uzrakstīti.
– Šķiet, no šā “apburtā loka” pašvaldībām vieglāk nekļūst. Ko
vēl iesakāt darīt, lai reālie zaudējumi nekļūtu par kādas
pašvaldības finanšu katastrofu un situāciju mainītu labvēlīgā
rezultātā?
– Pirmkārt, braucot uz pašvaldībām, APL un
administratīvo aktu izpratnei iesaku lasīt Jautrītes Briedes
grāmatu “Administratīvais akts”. Tā ir sastādīta daudz
saprotamākā un pieņemamākā valodā.
Otrkārt, ir jāmēģina paplašināt administrācijas vai atsevišķu
speciālistu kvalifikāciju. Uzaicināt pasniedzēju un samaksāt par
apmācību ir lētāk nekā maksāt tiesas zaudējumus. Vienīgi problēma
ir ar dažādu pasniedzēju viedokli vienā jautājumā.
Diemžēl ministrijas kapacitāte katra pašvaldības administratīvā
akta skaidrošanā arī nav pietiekama, jo pašvaldību ir daudz un
lēmumus, iedzīvotāju iesniegumus tās saņem katru dienu.
Par īpašo APL noteikto konsultāciju sniegšanu iedzīvotājiem, kam
būs nepieciešama juridiskās kapacitātes paaugstināšana, šoreiz
nerunāsim. Jo, salīdzinot ar administratīvo aktu sastādīšanu, tā
ir neliela problēma. Likumā ir noteikts, ka iedzīvotājs var
griezties pašvaldībā ar lūgumu, sagatavot nepieciešamo dokumentu
sarakstu, ja, piemēram, vēlas celt māju. Dzirdot to, pašvaldību
vadītāji visi kā viens saķer galvas.