Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamenta Kolēģijas lēmums Nr.5.1-2-69/2000
Rīgā 2000.gada 7.jūnijā
Par Kokneses dzīvokļu un komunālās saimniecības pašvaldības uzņēmuma ūdens apgādes pakalpojumu sniegšanu patērētājiem
Valsts kontroles Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamenta kolēģijas sēdē piedalījās: kolēģijas vadītājs departamenta direktora p.i. I.Šķibelis, kolēģijas locekļi L.Ceimere, D.Grīnberga, D.Timšāne, valsts revidente: I.Polna; uzaicinātie: Kokneses dzīvokļu un komunālās saimniecības pašvaldības uzņēmuma vadītājs A.Strazds; protokolēja: valsts revidente M.Priecuma.
Izskatot revīzijas materiālus un izvērtējot kolēģijas sēdē uzaicināto paskaidrojumus par atzinumā teikto,
kolēģija konstatēja:
1. Kokneses dzīvokļu un komunālās saimniecības pašvaldības uzņēmums (Kokneses DzKSPU) izveidots, reorganizējot Kokneses dzīvokļu un komunālās saimniecības pārvaldi. Uzņēmums reģistrēts LR Uzņēmumu reģistrā 28.07.1992.
2. Kokneses DzKSPU statūtos nav ievērotas LR likuma "Par valsts un pašvaldību finansu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanu" 5.1.panta prasības, kas aizliedz pašvaldību mantu nodot citām personām bezatlīdzības lietošanā - statūtu 2.2.punktā noteikts, ka uzņēmums savas materiālās vērtības var pārdot, mainīt, iznomāt, kā arī nodot pagaidu lietošanā citām juridiskām un fiziskām personām.
3. Kokneses DzKSPU saimnieciskā darbība saistīta ar ūdens apgādes un notekūdeņu aizvadīšanas un attīrīšanas pakalpojumu sniegšanu, siltumenerģijas ražošanu un karstā ūdens piegādi, nekustamā īpašuma izīrēšanu vai iznomāšanu. Ar ūdens apgādi un notekūdeņu aizvadīšanu uzņēmums nodarbojas kopš 1996.gada aprīļa mēneša. Līdz tam ar šo pakalpojumu sniegšanu nodarbojās Aizkraukles rajona ūdensvadu un kanalizācijas saimniecības pašvaldības uzņēmums, kurš 1996.gadā tika reorganizēts.
4. Ūdensvada tīklā padotā ūdens daudzums tiek noteikts ar ūdensmērītājiem. Patērētājiem piegādātā ūdens uzskaite ar ūdensmērītājiem māju ievados netiek nodrošināta. Patērētājiem piegādātā ūdens apjoms tiek noteikts aprēķina ceļā, no iegūtā ūdens daudzuma atņemot tehnoloģiskajām vajadzībām izmantoto ūdeni, un pārējo sadalot patērētāju grupām. Līdz ar to uzņēmumā netiek pareizi uzskaitīti ūdens zudumi.
5. Koknesē aptuveni 10% iedzīvotāju dzīvokļos uzstādīti individuālie ūdens mērītāji. Pārējiem iedzīvotājiem ūdens patēriņš tiek noteikts pēc apstiprinātām patēriņa normām, kuras iegūtas aprēķinu ceļā — 175 litri/diennaktī vai 5,3 m3/mēnesī 1 cilvēkam. Šī patēriņa norma bija spēkā Aizkraukles rajona ūdensvadu un kanalizācijas saimniecības pašvaldības uzņēmumā, Kokneses DzKSPU to pārņēma un Kokneses pagasta padome to ir apstiprinājusi 02.02.2000.
6. Kokneses DzKSPU ūdens apgādes pakalpojumu tarifi pārbaudāmajā periodā mainīti divas reizes. Rezultātā iedzīvotājiem, kuru dzīvokļos nav uzstādīti individuālie ūdensmērītāji, maksa par ūdensapgādi un kanalizāciju 1999.gada beigās, salīdzinot, ar gada sākumu, palielināta par 30%. Uzņēmuma izstrādātie tarifi atbilstoši LR likuma "Par pašvaldības uzņēmumu" prasībām apstiprināti ar Kokneses pagasta padomes lēmumiem. Latvijā nav noteikta vienota metodika ūdens apgādes tarifu noteikšanai.
6.1. Līdz 01.06.1999. uzņēmumā bija spēkā Aizkraukles rajona padomē apstiprinātie ūdensapgādes pakalpojumu tarifi, kas bija aprēķināti, visas uzņēmuma izmaksas sadalot ūdensapgādes un kanalizācijas pakalpojumu izmaksās un tieši attiecinot uz ūdensvada tīklā padotā ūdens daudzumu. Šie tarifi nebija mainīti kopš 1996.gada.
6.2. 1999.gadā uzņēmums izstrādājis divpakāpju ūdens un kanalizācijas apgādes pakalpojuma tarifu aprēķina metodiku. Tarifa sastāvā noteikta pastāvīgā daļa (kas nav atkarīga no sniegtā pakalpojuma apjoma, bet ir nepieciešama, lai uzturētu darba kārtībā ūdensvada un kanalizācijas sistēmu) un mainīgā daļa, kas tieši atkarīga no patērētā ūdens apjoma. Pastāvīgā daļa iedzīvotājiem noteikta uz katru iedzīvotāju, bet ne uz klientu (dzīvokli vai privātmāju). Apstiprinātajos tarifos un patērētājiem izrakstītajos rēķinos nav uzrādītas atsevišķi šīs tarifa daļas. Tās ir apvienotas, līdz ar to radot maldīgu priekšstatu, ka cena par 1m3 ūdens ir atšķirīga atkarībā no patērētā ūdens daudzuma un patērētāju skaita.
7. Uzņēmuma saimnieciskās darbības izmaksu uzskaitē un sadalē pa pakalpojumu virzieniem pieļautas atsevišķas neprecizitātes.
7.1. Kopējās ražošanas izmaksās par 1999.gadu nav iekļauts no Kokneses pagasta pašvaldības saņemtā pamatlīdzekļa nolietojums Ls 5,4 tūkst. - nav ievērotas LR likuma "Par uzņēmumu gada pārskatiem" 22.panta prasības par to, ka peļņas un zaudējumu aprēķina postenī "Pārdotās produkcijas ražošanas izmaksas" ir jāparāda visas neto apgrozījuma gūšanai izlietotās izmaksas.
7.2. Uzņēmuma saimnieciskās darbības izmaksas, kas attiecināmas uz ūdensapgādes pakalpojumu sniegšanu, 1999.gadā nepamatoti paaugstinātas - to sastāvā iekļautas ēku uzturēšanas izmaksas Ls 7,5 tūkst.
Kolēģija nolēma:
1. Uzdot Kokneses DzKSPU:
1.1. Kopīgi ar Kokneses pagasta padomi sakārtot statūtus atbilstoši likumu prasībām.
1.2. Pārskatīt ūdens apgādes un kanalizācijas pakalpojumu tarifus, norādot to pastāvīgo un mainīgo daļu.
1.3. Risināt jautājumu par patērētājiem piegādātā ūdens un notekūdeņu uzskaites nodrošināšanu.
1.4. Novērst revīzijā konstatētos grāmatvedības uzskaites trūkumus.
1.5. Par paveikto informēt Valsts kontroli līdz 01.09.2000.
2. Kolēģijas lēmumu nosūtīt Kokneses pagasta padomei un Kokneses DzKSPU.
3. Slēgt revīzijas lietu Nr.5.1-2-69/2000.
Kolēģijas lēmumu var pārsūdzēt LR Valsts kontroles padomē mēneša laikā no lēmuma paziņošanas dienas, iesniedzot sūdzību Valsts saimnieciskās darbības revīzijas departamentā saskaņā ar likumu "Par Valsts kontroli".
Kolēģijas vadītājs I.Šķibelis
Kolēģijas locekļi: L.Ceimere, D.Grīnberga, D.Timšāne