Sēdes vadītāja.
Cienījamie kolēģi! Sākam Saeimas
24. un 25.marta sēdi!
Pirms mēs izskatām Saeimas sēdes darba kārtību, Saeimas
Prezidijs ir saņēmis vairākus priekšlikumus par darba kārtības izmaiņām.
Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās
politikas komisija lūdz izdarīt izmaiņas šā gada 24.–25.marta
sēdes darba kārtībā un izslēgt no tās 36.punktu –
likumprojekta “Grozījumi
Būvniecības likumā” izskatīšanu otrajā lasījumā. Vai deputātiem ir
iebildumi? Deputātiem iebildumu nav.
Ir saņemts desmit deputātu – Brigmaņa, Kāposta, Kalniņa,
Skujiņa, Ulmes un citu deputātu – lūgums izdarīt
izmaiņas 24.–25.marta sēdes darba kārtībā un sadaļā “Saeimas
2004.gada 18.marta sēdē iekļautie, bet neizskatītie
likumprojekti” kā pirmos izskatīt likumprojektus sekojošā
secībā: likumprojekts
“Lauksaimniecības un lauku attīstības
likums”, nākamais
likumprojekts “Likums par
lauksaimniecības produktu krājumu deklarēšanu un maksājuma
piemērošanu liekajiem krājumiem saistībā ar Latvijas
pievienošanos Eiropas Savienībai”, pēc tam likumprojekts “Cukura nozares
likums”, tad likumprojekts “Grozījumi
Veterinārmedicīnas likumā” un likumprojekts “Grozījumi
Dzīvnieku barības aprites
likumā”.
Vai deputāte Linda Mūrniece ir pieteikusies? Nē. Tad vai
deputātiem ir iebildumi par darba kārtības izmaiņu?
Deputātiem iebildumu nav. Darba kārtība izmainīta.
Ir saņemta Saeimas deputāta Solovjova... informācija
Prezidijam par to, ka viņš atsauc savu parakstu
lēmuma projektam “Par deputāta
Igora Solovjova ievēlēšanu Saeimas Nacionālās drošības
komisijā”.
Saeimas Prezidijs ir saņēmis Aizsardzības un iekšlietu
komisijas lūgumu izskatīt pirmajā lasījumā
likumprojektu “Grozījumi
Robežsardzes likumā”. Vai
deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav.
Ir saņemts Juridiskās komisijas iesniegums ar lūgumu mainīt
24.–25.marta Saeimas sēdes darba kārtību un iekļaut
tajā likumpro
Ir saņemts Juridiskās komisijas iesniegums ar lūgumu mainīt darba kārtību un iekļaut likumprojektu “Grozījumi Komerclikumā” izskatīšanai pirmajā lasījumā. Deputātiem iebildumu nav. Darba kārtība izmainīta.
Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisija ir iesniegusi Prezidijam lūgumu izmainīt šā gada 24.–25.marta sēdes darba kārtību un iekļaut tajā likumprojektu “Grozījumi Apsardzes darbības likumā” izskatīšanai pirmajā lasījumā. (Starpsauciens: “Balsot!”) Deputāti lūdz balsojumu par darba kārtības izmaiņu, iekļaujot tajā likumprojektu “Grozījumi Apsardzes darbības likumā” izskatīšanai pirmajā lasījumā. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 71, pret – 6, neviens neatturas. Darba kārtība izmainīta.
Saeimas Prezidijs ir saņēmis Aizsardzības un iekšlietu komisijas lūgumu izdarīt grozījumus šā gada 24.–25.marta sēdes darba kārtībā un iekļaut tajā likumprojektu “Grozījumi Ieroču aprites likumā” izskatīšanai pirmajā lasījumā. Vai deputātiem ir iebildumi? (Starpsauciens: “Balsot!”) Deputāti lūdz balsojumu par darba kārtības izmaiņu. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 70, pret – 5, atturas – 1. Darba kārtība izmainīta.
Ir saņemts desmit deputātu – Pietkeviča, Ārgaļa, Lagzdiņa, Ābiķa, Rugātes un citu deputātu – lūgums izdarīt izmaiņas Saeimas 24.–25.marrta sēdes darba kārtībā, aiz sadaļas “Prezidija ziņojumi” iekļaut lēmuma projektu “Par deputātes Antas Rugātes ievēlēšanu Eiropas Padomes Parlamentārās asamblejas Latvijas delegācijas sastāvā”. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav. Darba kārtībā iekļauts.
Ir saņemts arī desmit deputātu – Goldes, Estas, Brieža, Kučinska, Paula un citu deputātu – iesniegums ar lūgumu izdarīt izmaiņas šodienas Saeimas sēdes darba kārtībā un aiz sadaļas “Prezidija ziņojumi” iekļaut lēmuma projektu “Par deputāta Aigara Kalvīša ievēlēšanu Starpparlamentu Savienības Latvijas nacionālās grupas sastāvā”. Deputātiem iebildumu nav. Darba kārtība izmainīta.
Ir saņemts desmit deputātu – Kalvīša, Pietkeviča, Ārgaļa, Paula, Šņepstes un citu deputātu – lūgums izdarīt izmaiņas 24.–25.marta Saeimas sēdes darba kārtībā un iekļaut tajā aiz sadaļas “Prezidija ziņojumi” Saeimas lēmuma projektu “Par deputātes Silvas Goldes apstiprināšanu par Eiropas Parlamenta novērotāju”. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav. Darba kārtībā iekļauts.
Ir saņemts Aizsardzības un iekšlietu komisijas lūgums izdarīt grozījumu Saeimas 24.–25.marta sēdes darba kārtībā, papildinot sēdes darba kārtības sadaļu “Prezidija ziņojumi” pēc 10.darba kārtības jautājuma ar jautājumu “Par likumprojekta “Grozījums Nacionālo bruņoto spēku likumā” nodošanu komisijām.” Vai deputātiem ir iebildumi? (Starpsauciens: “Balsot!”) Deputāti lūdz balsojumu par darba kārtības izmaiņām. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 74, pret – 4, neviens neatturas. Darba kārtība izmainīta.
Ir saņemts Saeimas deputātes Ineses Šleseres lūgums iekļaut darba kārtībā lēmuma projektu “Par bezalgas atvaļinājuma piešķiršanu deputātei. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav. Darba kārtība izmainīta.
Sākam izskatīt darba kārtību.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto likumprojektu “Par Starptautisko līgumu par augu ģenētiskajiem resursiem pārtikai un lauksaimniecībai” nodot Ārlietu komisijai, Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai un noteikt, ka Ārlietu komisija ir atbildīgā komisija. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta nodošanu komisijām, nosakot atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 80, pret un atturas – nav. Likumprojekts nodots komisijām.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto likumprojektu “Grozījumi likumā “Par Konvenciju par savstarpēju izdošanu Eiropas Savienības dalībvalstīs, kas sastādīta, pamatojoties uz K3.pantu Līgumā par Eiropas Savienību”” nodot Ārlietu komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 77, pret un atturas – nav. Likumprojekts nodots komisijai.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto likumprojektu “Par Konvenciju, ar kuru nosaka valsti, kura ir atbildīga par vienā no Eiropas Kopienu dalībvalstīm iesniegta patvēruma pieteikuma izskatīšanu” nodot Aizsardzības un iekšlietu komisijai un Ārlietu komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija.
Vai deputāte Ina Druviete ir pieteikusies runāt “par”? “Pret”? Lūdzu ieslēgt mikrofonu deputātei Inai Druvietei!
I.Druviete
(JL).
Es lūdzu nodot
šo likumprojektu arī Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisijai.
Vai deputātiem ir iebildumi, ka likumprojekts tiek nodots arī Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijai? Deputātiem iebildumu nav. Tātad lūdzu balsojam par likumprojekta nodošanu komisijām, nosakot atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 84, pret un atturas – nav. Likumprojekts nodots komisijām.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto likumprojektu “Grozījumi likumā “Par vides aizsardzību”” nodot Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 76, pret – nav, atturas – 1. Likumprojekts nodots komisijai.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto likumprojektu “Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā” nodot Aizsardzības un iekšlietu komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija.
Vai Nikolajs Kabanovs ir pieteicies runāt “pret”? Lūdzu! Deputāts Nikolajs Kabanovs.
N.Kabanovs (PCTVL).
Cienītā priekšsēdētājas kundze! Kolēģi deputāti! Melni
atlantisma spārni lido virs Latvijas zemes. Tie spārni, no
kuriem visās nesenajās NATO un ASV militārās avantūrās uz
serbu bērniem, afgāņu sirmgalvjiem un Irākas sievietēm krita
bumbas.
Apspriežamā likumprojekta galvenais mērķis ir atvērt Latvijas
gaisa telpu tā saucamajai patrulēšanai, kura tiek īstenota ar
Dānijas lidmašīnu palīdzību, kas tiek bāzētas Lietuvā.
Protams, katrai valstij jāsargā sava suverenitāte. Tomēr mēs
varam atcerēties, ka pirmskara laikā neatkarīgajai Latvijai
bija pašai sava militārā aviācija, kas bija tieši Latvijas
valdības pakļautībā.
Šodien es varu secināt, ka mūsu suverenitāte būs atkarīga no
NATO ierēdņu varas un gribas. Un arī Latvijai būs jāmaksā 4
miljoni par šo it kā sabiedroto pakalpojumu.
Es varu teikt jums, kolēģi, ka šodien Eiropas lietu komisijā
mēs uzzinājām, ka visai Latvijas zinātnei ir vajadzīgi ne
vairāk kā 5 miljoni latu. Iedomājieties – 5 miljoni latu
gadā! Bet mēs gribam šo 4 miljonu latu summu iztērēt par
neko. Latvija iet uz NATO, uz Eiropas Savienību, taču valstī
kļūst arvien asāks dažādu produktu deficīts. Latvijas cilvēki
steidzami izpirka sāli no veikaliem, stāv rindās pēc etiķa,
cukura, miltiem. Visi vecie cilvēki atceras, ka šāda paniska
histērija ož pēc nepatīkamiem ārējiem draudiem.
Jūs taču visi zināt, kolēģi, ka Latvijai tagad trūkst naudas
pat vissvarīgākajai nacionālajai prioritātei – ledus
halles celtniecībai. Šo Amerikas ambīciju vietā mēs varam
iztērēt veselus 4 miljonus, lai uzbūvētu Skanstes ielā
brīnišķīgu ledus halli, kur var pieņemt draudzīgās Krievijas
un Baltkrievijas hokejistus. Sportā, kā zināms, uzvar
spēcīgākais. Un mums būtu lieliska iespēja pavairot Latvijas
prestižu.
Aicinu jūs parādīt savu attieksmi pret šo likumprojektu,
kurš, manuprāt, ir vērsts pret Latvijas tautas vajadzībām, un
nebalsot par lieku naudas tērēšanu! Paldies!
(Aplausi.)
Sēdes vadītāja.
Neviens deputāts nav pieteicies runāt “par”. Lūdzu deputātus
balsot par likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot
atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu
rezultātu! Par – 64, pret – 11, atturas – 6.
Likumprojekts komisijai nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina deputātu Jurķa, Ainara Latkovska,
Gunta Bērziņa, Baibas Brigmanes un citu deputātu
iesniegto likumprojektu
“Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”
nodot Juridiskajai komisijai un
noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija.
“Par” pieteicies runāt deputāts Ainars Latkovskis.
A.Latkovskis (JL).
Lūdzu atbalstīt nodošanu komisijām!
Sēdes vadītāja.
Neviens deputāts nav pieteicies runāt “pret”. Lūdzu deputātus
balsot par likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot
atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu
rezultātu! Par – 67, pret – nav, atturas – 7.
Likumprojekts komisijai nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina deputātu Jurķa, Latkovska,
Bērziņa, Brigmanes, Škapara, Ķikustes un citu deputātu
iesniegto likumprojektu
“Grozījumi Krimināllikumā” nodot Aizsardzības un iekšlietu komisijai un
noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija! Lūdzu deputātus balsot
par likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot atbildīgo
komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 67, pret – nav, atturas – 5.
Likumprojekts komisijai nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Grozījumi Lauku
atbalsta dienesta likumā” nodot Tautsaimniecības, agrārās, vides un
reģionālās politikas komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā
komisija. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta nodošanu
komisijai, nosakot atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 77,
pret – nav, atturas – 1. Likumprojekts komisijai
nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Stratēģiskas
nozīmes preču aprites likums” nodot Aizsardzības un iekšlietu komisijai,
Ārlietu komisijai, Tautsaimniecības, agrārās, vides un
reģionālās politikas komisijai un noteikt, ka Ārlietu
komisija ir atbildīgā komisija. Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta nodošanu komisijām, nosakot atbildīgo komisiju!
Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par –
83, pret un atturas – nav. Likumprojekts komisijai
nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu
“Par Apvienoto Nāciju Organizācijas Konvencijas pret
transnacionālo organizēto noziedzību Protokolu par cilvēku
tirdzniecības, jo sevišķi tirdzniecības ar sievietēm un
bērniem, novēršanu, apkarošanu un sodīšanu par to”
nodot Aizsardzības un iekšlietu
komisijai un Ārlietu komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā
komisija.
Lūdzu ieslēgt mikrofonu deputātei Inai Druvietei!
I.Druviete
(JL).
Lūdzu šo
likumprojektu nodot arī Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisijai.
Sēdes vadītāja.
Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav. Tātad
likumprojekts tiek nodots arī Cilvēktiesību un sabiedrisko
lietu komisijai. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta
nodošanu komisijai, nosakot atbildīgo komisiju. Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 82, pret un
atturas – nav. Likumprojekts komisijai nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Grozījums
Nacionālo bruņoto spēku likumā” nodot Aizsardzības un iekšlietu komisijai un
noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija. Lūdzu deputātus balsot
par likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot atbildīgo
komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 74, pret – 6, atturas – 5. Likumprojekts
komisijai nodots.
Nākamais darba kārtības jautājums – lēmuma projekts “Par deputātes Antas Rugātes ievēlēšanu Eiropas Padomes Parlamentārās asamblejas Latvijas delegācijas sastāvā”. Lūdzu deputātus balsot par lēmuma projektu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 75, pret – nav, atturas – 5. Lēmums pieņemts.
Nākamais darba kārtības jautājums – lēmuma projekts “Par deputātes Silvas Goldes apstiprināšanu par Eiropas Parlamenta novērotāju”. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 73, pret – nav, atturas – 5. Lēmums pieņemts.
Nākamais darba kārtības jautājums – lēmuma projekts “Par deputāta Pauļa Kļaviņa ievēlēšanu Saeimas Juridiskajā komisijā”. Lūdzu deputātus balsot par lēmuma projektu. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 72, pret – nav, atturas – 5. Lēmums pieņemts.
Nākamais darba kārtības jautājums – lēmuma projekts “Par deputāta Pauļa Kļaviņa ievēlēšanu Saeimas Eiropas lietu komisijā”. Lūdzu deputātus balsot par lēmuma projektu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 64, pret – nav, atturas – 4. Lēmums pieņemts.
Nākamais darba kārtības jautājums – lēmuma projekts “Par deputātes Lindas Mūrnieces ievēlēšanu Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas Parlamentu asamblejas Latvijas delegācijas sastāvā”. Lūdzu deputātus balsot par lēmuma projektu! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 73, pret – 1, atturas – 4. Lēmums pieņemts.
Nākamais darba kārtības jautājums – lēmuma projekts “Par deputāta Edgara Jaunupa ievēlēšanu Parlamentārajā izmeklēšanas komisijā Einara Repšes finansiālo darbību pārbaudei”. Lūdzu deputātus balsot par lēmuma projektu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 72, pret – nav, atturas – 5. Lēmums pieņemts. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums – likumprojekts “Lauksaimniecības un lauku attīstības likums”. Otrais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas vārdā – deputāte Anna Seile.
A.Seile
(TB/LNNK).
Godātie
deputāti! Izskatām likumprojektu otrajā lasījumā.
Likumprojekta reģistrācijas numurs 2238.
1.priekšlikumu iesniedz Zaļo un Zemnieku savienības frakcija,
precizē bioloģiskās lauksaimniecības terminoloģiju. Komisija
atbalsta šo priekšlikumu.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
2.priekšlikumu arī iesniedz Zaļo un Zemnieku
savienības frakcija. Komisija šo priekšlikumu neatbalsta, jo
tālākajā likumprojekta tekstā šis termins “zemes tiesiskais
valdītājs” nav apskatīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
3.priekšlikumu.... iesniedz Juridiskais birojs. Tas ir
redakcionāls, un komisija šo priekšlikumu atbalstījusi,
iestrādājot to komisijas 4.priekšlikumā, kuru lūdzam
atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Pret 3. un 4.priekšlikumu deputātiem iebildumu
nav.
A.Seile.
5.priekšlikumu iesniedz Juridiskais birojs. Komisija to ir
atbalstījusi.
Sēdes
vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
6.priekšlikumu sagatavojusi Tautsaimniecības komisija. Lūdzam atbalstu.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
Sēdes vadītāja.
Pret 7. un 8.priekšlikumu deputātiem iebildumu
nav.
A.Seile.
9.priekšlikumu ir sagatavojusi Tautsaimniecības komisija.
Lūdzam atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
10.priekšlikumu ir sagatavojis Juridiskais birojs. Precizējis
nosaukumus un lūdzam atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
11.priekšlikumu ir sagatavojusi Zaļo un Zemnieku savienības
frakcija. Šis priekšlikums ir daļēji atbalstīts. Un precīzāk
tas ir pateikts... šī 5.panta 1.daļa ir pateikta 12. –
Tautsaimniecības komisijas priekšlikumā, kur ir precīzi
nosaukti mērķi, kādi ir valsts un Eiropas Savienības atbalsta
izmantošanai. Lūdzam atbalstīt 12.priekšlikumu.
Sēdes vadītāja.
Pret minētajiem priekšlikumiem deputātiem iebildumu
nav.
A.Seile.
13.priekšlikumu ir sagatavojusi Zaļo un Zemnieku savienības
frakcija. Un par šo pašu jautājumu ir sagatavoti vairāki
priekšlikumi. Tajā skaitā arī Tautsaimniecības komisijas
14.priekšlikums. Un Tautsaimniecības komisija iesaka
atbalstīt kā otro daļu savu 14.priekšlikumu, un
13.priekšlikumu tātad ir atbalstījusi daļēji.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
15.priekšlikumu ir sagatavojusi Tautsaimniecības komisija. Un
šajā sadaļā ir runa par to, cik liels būs valsts atbalsts
lauksaimniecības attīstībai subsīdiju veidā. Un komisija,
izvērtējot visus priekšlikumus, ir izvēlējusies, ka šis
atbalsts varētu būt 2,5% apmērā no gada pamatbudžeta kopējiem
izdevumiem.
Sēdes vadītāja.
Atklājam debates. Deputāts Valdis Dombrovskis.
V.Dombrovskis
(JL).
Priekšsēdētājas kundze! Godātie deputāti! Par
lauksaimniecības subsīdijām.
Līdz šim spēkā esošais likums paredzēja valsts atbalstu
zemniekiem lauksaimniecības subsīdiju veidā 3% no valsts
pamatbudžeta apmēra. Tagad subsīdiju apjoms tiek samazināts
līdz 2,5% no valsts pamatbudžeta.
Šis ir spilgts piemērs, kā Zaļo un Zemnieku savienības un
Tautas partijas darbi atšķiras no vārdiem. Vēl pavisam nesen
Zaļo un Zemnieku savienība un Tautas partija skaļi solīja
zemniekiem valsts un Eiropas Savienības atbalstu 6% no valsts
pamatbudžeta līmenī. Šodien valsts valdošā koalīcija,
ieskaitot arī Zaļo un Zemnieku savienību, noraidīja šo Zaļo
un Zemnieku savienības frakcijas priekšlikumu.
Likumprojektā piedāvātais subsīdiju apjoms 2,5% apmērā no
valsts pamatbudžeta, pieskaitot arī paredzēto Eiropas
Savienības atbalstu, ir ievērojami mazāks par Zaļo un
Zemnieku savienības un Tautas partijas vēl nesen solītajiem
6% no valsts pamatbudžeta.
Aicinu Zaļo un Zemnieku savienību un Tautas partiju
izskaidrot zemniekiem, kāpēc, nonākuši pie varas, viņi pēkšņi
ir aizmirsuši savus solījumus. Redzams, ka Zaļo un Zemnieku
savienības un Tautas partijas zemniekiem solītie 6% no valsts
pamatbudžeta ir izrādījušies tikai tukši solījumi, kurus
valdošā koalīcija pat nedomā pildīt. Paldies par
uzmanību!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Gundars Bērziņš.
G.Bērziņš (TP).
Starpība ir tāda, ka šobrīd speciālie budžeti, kas agrāk nebija pakļauti šim aprēķinam, no kura neaprēķināja summu, kas tiek izmaksāta lauksaimniekiem, ir iekļauti pamatbudžetā. Un, ja paskatās šīgada iesniegto budžetu, kas, Dombrovska kungs, diemžēl neatbilda arī šobrīd spēkā esošajam likumam, jo, ja būtu 3% pēc vecās metodoloģijas, kad pat speciālie budžeti netiek skaitīti, pietrūka 3 miljonu, bet pēc jaunās metodoloģijas, kad speciālie budžeti ir pamatbudžeta programmas, pietrūkst 11 miljonu. Šā gada budžetā pietrūkst 11 miljoni latu, lai izpildītu iepriekšējo likumu.
Sēdes vadītāja.
Debates slēdzu. Vai komisijas vārdā ir kas piebilstams?
Lūdzu! Vārds deputātei Annai Seilei.
A.Seile.
Protams, ka komisijai, gatavojot šo likumprojektu,
vislielākās debates bija par to, ko garantē valsts. Un mēs
jau esam pateikuši 11.priekšlikumā, kuru jūs Saeimā
vienprātīgi atbalstījāt, ka valsts garantē valsts atbalstu
Eiropas lauksaimniecības virzības un garantijas fonda
līdzfinansējumam. Un otrajā daļā mēs jau esam nobalsojuši...
otrajā daļā mēs atbalstījām 12.priekšlikumu, kas pasaka, kāds
ir mērķis šai valsts un Eiropas Savienības līdzekļu
izmantošanai. Un tagad trešā daļa ir šis 15.priekšlikums,
kurā mēs pasakām, cik liels būs šis valsts atbalsts
lauksaimniecības attīstībai.
Zaļo un Zemnieku savienības iesniegtais priekšlikums –
13., kurš prasīja 6% apmēru, jau faktiski ir daļēji
atbalstīts, un šie 6% nav atbalstīti, jo mēs to novērsām,
sagatavojot Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās
politikas komisijas 15.priekšlikumu. Rūpīgi izvērtējot
Finanšu ministrijas iebildumus pret 6% un arī Zemkopības
ministrijas sagatavotos aprēķinus, komisija nonāca pie
secinājuma, ka 2,5% no pamatbudžeta kopējiem izdevumiem ir
vairāk nekā pagājušajā gadā piešķirts subsīdijām, ievērojami
vairāk. Un tāpēc vienojāmies par šo kompromisa variantu.
Lūdzu atbalstīt 15.priekšlikumu!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par atbildīgās komisijas priekšlikumu!
Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par –
46, pret – 2, atturas – 27. Priekšlikums ir
atbalstīts.
A.Seile.
16.priekšlikumu iesniegusi Zaļo un Zemnieku savienības
frakcija, pieprasot to, ka kārtību, kādā tiek piešķirts
valsts un Eiropas Savienības atbalsts lauksaimniecībai,
nosaka zemkopības ministrs. Komisija nevarēja atbalstīt šo
priekšlikumu, uzskatot, ka šāds lēmums ir jāpieņem Ministru
kabinetam.
Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz balsojumu par 16.priekšlikumu. Lūdzu
zvanu!
A.Seile.
Komisija to neatbalsta. (Starpsauciens: “Balsot!”)
Sēdes vadītāja.
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 13,
pret – 44, atturas – 9. Priekšlikums nav
atbalstīts.
A.Seile.
17.priekšlikumu iesniedzis Juridiskais birojs. Komisija to ir
atbalstījusi daļēji, iestrādājot 18.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Pret 17. un 18.priekšlikumu deputātiem iebildumu
nav.
A.Seile.
19.priekšlikumu iesniedzis Juridiskais birojs. Komisija to
atbalstījusi nav.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
Un Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisija ir pārstrukturējusi šo daļu... pārstrukturējusi šā
panta uzbūvi un precizējusi daļu sakārtojumu. 20.priekšlikumu
lūdzu atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
21.priekšlikumu iesniedzis Juridiskais birojs. Tas ir
redakcionāls. Komisija atbalsta.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
22.priekšlikumu iesniegusi Zaļo un Zemnieku savienības frakcija. Komisija to ir atbalstījusi.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
23.priekšlikumu sagatavojis Juridiskais birojs, precizējot
to, ka ne tikai lauksaimniecībai, bet arī lauku attīstībai ir
jānosaka Eiropas Savienības un valsts atbalsts. Un lūdz
atbalstīt šo priekšlikumu.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
24.priekšlikumu komisija izstrādājusi. Lūdzu
atbalstu.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
25.priekšlikumu sagatavojusi Zaļo un Zemnieku savienības
frakcija. Komisija ir atbalstījusi.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
26.priekšlikumu ir sagatavojis deputāts Ārgalis, un tas jau
daļēji ir iestrādāts nupat nobalsotajā
15.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
27.priekšlikumu ir sagatavojusi Zaļo un Zemnieku savienības
frakcija. Komisija to atbalsta.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
28.priekšlikumu ir sagatavojis Juridiskais birojs. Komisija
atbalsta.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
29.priekšlikumu par ražotāju grupām sagatavojusi
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisija. Lūdzu atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
30.priekšlikumu sagatavojusi Zaļo un Zemnieku savienības frakcija. Un īstenībā tas nav balsojams, jo mēs jau iepriekšējos priekšlikumos esam atbalstījuši citu variantu – par ārējās tirdzniecības režīmu.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
31.priekšlikumu sagatavojis Juridiskais birojs. Komisija to
atbalsta.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
32.priekšlikumu par pantu sakārtojumu iesniegusi
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisija. Lūdzam atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
33.priekšlikumu iesniegusi Zaļo un Zemnieku savienības
frakcija. Un komisija, to izvērtējot, ir daļēji atbalstījusi,
bet precizējusi, sagatavojot savu –
34.priekšlikumu.
Sēdes vadītāja.
Pret 33. un 34.priekšlikumu deputātiem iebildumu
nav.
A.Seile.
35.priekšlikumu iesniegusi Zaļo un Zemnieku savienības
frakcija. Komisija atbalsta.
Sēdes vadītāja.
A.Seile.
Arī 36.priekšlikumu iesniegusi Zaļo un Zemnieku savienības
frakcija. Komisija atbalstījusi.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
37. – Zaļo un Zemnieku savienības frakcijas
priekšlikums. Komisija atbalsta daļēji un ir to iestrādājusi
... Faktiski tas jau ir iestrādāts Juridiskā biroja
38.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Pret 37. un 38.priekšlikumu deputātiem iebildumu
nav.
A.Seile.
39.priekšlikumu, tas ir precizējošs priekšlikums, ir
iesniedzis Juridiskais birojs. Komisija to nav
atbalstījusi.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
40.priekšlikumu arī iesniedzis Juridiskais birojs par to pašu tematiku. Komisija nav atbalstījusi.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
41.priekšlikumu sagatavojusi Tautsaimniecības komisija. Tas
jau ir par pārejas noteikumiem. Lūdzu atbalstīt!
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
42.priekšlikumu iesniedz Zaļo un Zemnieku savienības
frakcija. Komisija to ir atbalstījusi.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
43.priekšlikumu ir sagatavojusi Zaļo un Zemnieku savienības
frakcija. Komisija to nav atbalstījusi, bet ir izstrādājusi
jaunu priekšlikumu ar numuru 44. Lūdzam to
atbalstīt.
Sēdes vadītāja.
Pret 43. un 44.priekšlikumu deputātiem iebildumu
nav.
A.Seile.
45.priekšlikumu ir sagatavojusi Zaļo un Zemnieku savienības
frakcija. Te ir runa par noteikumu izstrādāšanas termiņiem,
un komisija to ir atbalstījusi tikai daļēji, sagatavojot
46.priekšlikumu.
Sēdes vadītāja.
Pret minētajiem priekšlikumiem deputātiem iebildumu
nav.
A.Seile.
47.priekšlikumu iesniegusi Tautsaimniecības komisija. Lūdzam
atbalstīt!
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
A.Seile.
48.priekšlikumu ir sagatavojusi Zaļo un Zemnieku savienības
frakcija. Komisija atbalstījusi daļēji, iestrādājot to savā
49.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Pret minētajiem priekšlikumiem deputātiem iebildumu
nav.
A.Seile.
50.priekšlikumu iesniedz Zaļo un Zemnieku savienības
frakcija. Komisija atbalsta.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
Tāpat atbalsta arī 51. un 52. – Zaļo un Zemnieku savienības frakcijas iesniegtos priekšlikumus.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
53.priekšlikumu izstrādājusi Zaļo un Zemnieku savienības frakcija. Komisija to atbalsta daļēji un precizējusi šo priekšlikumu savā 54.priekšlikumā.
Sēdes vadītāja.
Pret minētajiem priekšlikumiem deputātiem iebildumu
nav.
A.Seile.
Līdz ar to visi priekšlikumi ir
izskatīti.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu otrajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 77, pret un atturas – nav. Likumprojekts
otrajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu trešajam
lasījumam.
A.Seile.
30.marts.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš
trešajam lasījumam – 30.marts. Paldies!
Cienījamie kolēģi, pirms mēs tālāk izskatām darba kārtību,
Saeimas Prezidijs ir saņēmis Aizsardzības un iekšlietu
komisijas lūgumu – izmainīt sēdes darba kārtību un pēc
plenārsēdes 20.darba kārtības jautājuma iekļaut izskatīšanai
pirmajā lasījumā likumprojektu “Grozījumi Latvijas
Republikas Valsts robežas likumā”. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem ir
iebildumi. (Starpsauciens: “Ir!”) Lūdzu balsojam par darba kārtības izmaiņu!
Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par –
70, pret – 9, atturas – 5. Darba kārtība
izmainīta.
Aizsardzības un iekšlietu komisija arī lūdz izdarīt
grozījumus šodienas sēdes darba kārtībā un pēc plenārsēdes
20.darba kārtības jautājuma iekļaut izskatīšanai pirmajā
lasījumā likumprojektu
“Grozījums Nacionālo bruņoto spēku likumā”. Vai deputātiem ir iebildumi?
(Starpsauciens:
“Ir!”) Deputātiem ir
iebildumi. Lūdzu balsot par darba kārtības izmaiņu. Lūdzu
zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 69,
pret – 12, atturas – 4. Darba kārtība
izmainīta.
Saeimas Prezidijs ir saņēmis arī Tautsaimniecības, agrārās,
vides un reģionālās politikas komisijas lūgumu izmainīt šā gada 24.–25.marta sēdes darba
kārtību un iekļaut tajā likumprojekta “Grozījumi likumā “Par vides
aizsardzību”” izskatīšanu
pirmajā lasījumā aiz darba kārtības 33.punkta. Vai deputātiem
ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav.
Un Saeimas Prezidijs ir saņēmis Tautsaimniecības, agrārās,
vides un reģionālās politikas komisijas lūgumu izmainīt
šodienas sēdes
Nākamais darba kārtības jautājums – likumprojekts “Likums par lauksaimniecības produktu krājumu deklarēšanu un maksājuma piemērošanu liekajiem krājumiem saistībā ar Latvijas pievienošanos Eiropas Savienībai”. Pirmais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas vārdā – deputāts Dzintars Zaķis.
Dz.Zaķis
(JL).
Cienījamā
Prezidija priekšsēdētāja! Godātie kolēģi! Strādājam ar
dokumentu nr.2123.
Tas ir likumprojekts “Likums par lauksaimniecības produktu
krājumu deklarēšanu un maksājuma piemērošanu liekajiem
krājumiem saistībā ar Latvijas pievienošanos Eiropas
Savienībai”.
Šis ir visnotaļ svarīgs likums, jo likums, pirmkārt, nosaka
to, kuri no produktiem jeb no produktu grupām būs
deklarējamie. Un pēc tās Eiropas Savienības direktīvas, uz
kuru ir atsauce šajā likumā, var spriest, ka tie būs
atsevišķi gaļas, piena, miltu, eļļas un taukvielu produkti,
kā arī cukurs un atsevišķi kakao produkti.
Tālāk tiek noteikts normālais krājums un liekais krājums. Un
liekais krājums ir tas, uz kuru attiecas likuma būtība,
respektīvi, likums ir domāts tāpēc, lai izvairītos no tirgus
kropļošanas riska, nosakot nu... ar šo likumu nosakot
kārtību, kādā tas tiek novērsts.
Komisijas pirmajā lasījumā šo likumu izskatīja un atzina, ka
šis likums būtu jāskata steidzamības kārtībā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par
steidzamu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 67, pret – nav, atturas – 3.
Likumprojekts par steidzamu atzīts.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 71, pret – 3, atturas – 3. Likumprojekts
pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu un
izskatīšanas laiku otrajā lasījumā.
Dz.Zaķis.
Tātad es gribu piebilst vēl to, ka šis likums būs ļoti
svarīgs mazajiem uzņēmējiem un daudzām zemnieku saimniecībām,
jo tieši no šo lieko krājumu deklarēšanas un pēc tam
aplikšanas ar attiecīgajiem nodokļiem lielā mērā būs atkarīga
viņu labklājība iestāšanās brīdī. Tāpēc mums būs ļoti
uzmanīgi jāseko tam, lai Zemkopības ministrija, izstrādājot
noteikumus, būtu pietiekoši mērena.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš varētu būt 29. marts, un 7.
aprīļa sēdē mēs varētu skatīt šo likumprojektu otrajā,
galējā, lasījumā.
Citu priekšlikumu nav. Tātad priekšlikumu iesniegšanas termiņš ir 29.marts, izskatīšana – 7.aprīļa plenārsēdē. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums – likumprojekts “Cukura nozares likums”. Pirmais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas vārdā – deputāte Anna Seile.
A.Seile
(TB/LNNK).
Godātie
deputāti! Šā gada 1.maijā spēkā esošais likums par cukuru
zaudēs spēku. Un, lai saskaņotu cukura nozarē daudzas normas
ar Eiropas Savienības valstu direktīvām, ir nepieciešams
izstrādāt jaunu likumu.
Ministru kabinets ir iesniedzis šo likumu. Un likumprojekts
paredz gan tirgus intervences pasākumu administrēšanu, gan
cukura ražošanas kvotu cukurbiešu piegādes termiņu
pamatapjomu noteikšanu, kā arī cukurbiešu audzētāju reģistra
administrēšanu un daudzas citas nepieciešamas normas.
Komisija, iepazinusies ar šo likumprojektu, atbalsta to un
lūdz izskatīt steidzamības kārtībā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta atzīšanu par steidzamu. Lūdzu zvanu! Balsošanas
režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 71, pret – nav,
atturas – 1. Likumprojekts par steidzamu
atzīts.
A.Seile.
Komisija ir izvērtējusi šo likumprojektu un lūdz atbalstīt to
arī pirmajā lasījumā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 72, pret – 5, neviens neatturas.
Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteiksim priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā !
A.Seile.
Komisija iesaka priekšlikumus iesniegt līdz 29.martam un
izskatīt 7.aprīļa plenārsēdē.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš
otrajam lasījumam – 29.marts, izskatīšana –
7.aprīļa sēdē. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums – likumprojekts “Grozījumi
Veterinārmedicīnas likumā”.
Pirmais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijas vārdā – deputāts Pēteris Kalniņš.
Cienījamie kolēģi! Strādāsim ar dokumentu nr.2199. Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija saņēma likumprojektu “Grozījumi Veterinārmedicīnas likumā” un lūdz šīsdienas sēdē atzīt šo likumprojektu kā steidzamu, kā arī pieņemt pirmajā lasījumā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par
steidzamu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 74, pret un atturas – nav. Likumprojekts par
steidzamu atzīts.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 71, pret – 1, neviens neatturas.
Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā!
P.Kalniņš.
29.marts pulksten 10.00. Un skatīt
1.aprīlī.
Sēdes vadītāja.
Tātad citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas
termiņš otrajam lasījumam – 29.marts pulksten 10.00 no
rīta, izskatīšanas laiks – 1.aprīļa sēdē. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums – likumprojekts “Grozījumi Dzīvnieku barības
aprites likumā”. Pirmais
lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijas vārdā – deputāts Pēteris Kalniņš.
P.Kalniņš (ZZS).
Arī šo likumprojektu Tautsaimniecības, agrārās, vides un
reģionālās politikas komisija saņēma un izskatīja savā sēdē.
Komisija lūdz arī šo likumprojektu atzīt kā steidzamu un
šodien pieņemt pirmajā lasījumā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par
steidzamu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 76, pret – 2, neviens neatturas Likumprojekts
par steidzamu atzīts.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 72, pret un atturas – nav. Likumprojekts
pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā!
P.Kalniņš.
Iesniegšanas termiņš –
29.marts, un skatīt otrajā lasījumā
7.aprīlī.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš – 29.marts. Izskatīšanas laiks – 7.aprīļa sēde. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums – likumprojekts “Grozījumi likumā “Par vides aizsardzību””. Pirmais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas vārdā – deputāts Andris Tolmačovs.
A.Tolmačovs
(PCTVL).
Strādāsim ar likumprojektu nr.726. Likumprojekts izskatīts
atbildīgajā komisijā. Atbildīgā komisija lūdz ierosināt
steidzamo kārtību. Likumprojekts vajadzīgs, lai saskaņotu
vides aizsardzības likumdošanu ar Eiropas Savienības
normatīvajiem aktiem. Un tādēļ ir vajadzīga steidzamība,
lai paspētu līdz 1.maijam.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par
steidzamu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 78, pret un atturas – nav. Likumprojekts
par steidzamu atzīts.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 69, pret un atturas – nav.
Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas laiku un
izskatīšanu otrajā lasījumā.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš – 29.marts. Sēdes datums – 7.aprīlis.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas
termiņš – 29.marts un izskatīšana 7.aprīļa sēdē.
Nākamais darba kārtības jautājums – likumprojekts
“Grozījumi likumā “Par vides aizsardzību””. Es
atvainojos! Likumprojekts “Grozījumi Lauku atbalsta
dienesta likumā”.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijas vārdā – deputāts Pēteris Kalniņš.
P.Kalniņš (ZZS).
Cienījamie kolēģi! Strādāsim ar dokumentu nr. 2331.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisija saņēma Ministru kabineta izstrādātos grozījumus
Lauku atbalsta dienesta likumā un izskatīja savā sēdē,
lūdzot atzīt šo likumprojektu arī kā steidzamu un pieņemt
šodien pirmajā lasījumā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par
steidzamu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 81, pret un atturas – nav. Likumprojekts
par steidzamu atzīts. Lūdzu deputātus balsot par
likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 79, pret un
atturas – nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā
pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā!
P.Kalniņš.
Iesniegšanas termiņš –
29.marts un skatīt otrajā lasījumā 7.aprīlī.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas
laiks – 29.marts un izskatīšana otrajā lasījumā –
7.aprīļa sēdē. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums –
likumprojekts “Grozījumi
Ūdens apsaimniekošanas likumā”. Pirmais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijas vārdā – deputāts Andris
Tolmačovs.
A.Tolmačovs
(PCTVL).
Labdien! Strādāsim ar likumprojektu nr.672 –
likumprojekts “Grozījumi Ūdens apsaimniekošanas likumā”.
Likumprojekts ir vajadzīgs, lai saskaņotu ar ES direktīvām
ūdens apsaimniekošanas jomā. Atbildīgā komisija izskatīja
un atbalsta pirmajā lasījumā un prasa steidzamības
kārtību.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par
steidzamu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 82, pret un atturas – nav. Likumprojekts
par steidzamu atzīts.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 80, pret un atturas – nav. Likumprojekts
pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā.
A.Tolmačovs.
Priekšlikumu iesniegšanas
termiņš – 16.aprīlis. Sēdes datums –
29.aprīlis.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam lasījumam – 16.aprīlis. Izskatīšanas laiks – 29.aprīļa sēdē. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums – likumprojekts “Likums par koku un apaļo kokmateriālu uzskaiti darījumos”. Pirmais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas vārdā – deputāte Anna Seile.
A.Seile
(TB/LNNK).
Godātie deputāti! Šis ir ļoti svarīgs likumprojekts. Šā
likumprojekta mērķis ir izveidot koku un apaļo kokmateriālu
vienotu uzskaites kārtību. Un šai uzskaites kārtībai būtu
jābūt visos koku un apaļo kokmateriālu aprites posmos. Šis
likumprojekts nodrošina arī godīgu nodokļu iekasēšanas
kārtību un nosaka, ka Ministru kabinets būs tiesīgs
piemērot, noteikt, kā tiek piemērots Latvijā nacionālais
standarts koku uzmērīšanā, kā arī noteikt akreditācijas
prasības dažādām organizācijām, kas darbojas apaļo
kokmateriālu uzmērīšanas jomā. Šo likumprojektu komisija
nelūdz uzskatīt kā steidzamu. Tā sagatavošanā ir
piedalījušies ļoti daudzi mežu nozares speciālisti.
Komisija izvērtējusi šo likumprojektu, kurš atnācis no
Ministru kabineta, un lūdz to atbalstīt pirmajā
lasījumā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 76, pret un atturas – nav. Likumprojekts
pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam.
A.Seile.
Komisija iesaka priekšlikumus iesniegt līdz
1.aprīlim.
Sēdes
vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš
otrajam lasījumam – 1.aprīlis. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums –
likumprojekts “Grozījumi
Patērētāju tiesību aizsardzības likumā”. Otrais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas
komisijas vārdā – deputāts Krišjānis
Peters.
K.Peters (LPP).
Godātais Prezidij! Cienījamie kolēģi! Tātad strādājam ar
dokumentu, kura reģistrācijas nr.577 – likumprojekts
“Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā”.
Tautsaimniecības komisija ir sagatavojusi šo likumu otrajam
lasījumam. Saņemti trīs priekšlikumi.
Tātad 1.priekšlikums – deputāta Maksimova
priekšlikums. Komisija daļēji atbalstījusi.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
K.Peters.
2.priekšlikums – atbildīgās
komisijas priekšlikums. Atbalstīts.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
Un 3. un pēdējais priekšlikums – deputāta Maksimova priekšlikums. Komisija atbalsta.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
K.Peters.
Tātad visi priekšlikumi ir
izskatīti, un komisijas vārdā lūdzu pieņemt otrajā
lasījumā.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu otrajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 80, pret un atturas – nav. Likumprojekts
otrajā lasījumā pieņemts.
K.Peters.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš
trešajam lasījumam – 29.marts.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš
trešajam lasījumam – 29.marts. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums –
likumprojekts “Grozījums
Mobilizācijas likumā”.
Otrais lasījums.
Aizsardzības un iekšlietu komisijas vārdā – deputāts
Juris Dalbiņš.
J.Dalbiņš (TP).
Cienījamā Saeimas priekšsēdētājas kundze! Kolēģi deputāti!
Strādājam ar likumprojektu “Grozījums Mobilizācijas
likumā”. Reģistra nr.616. Otrais lasījums. Likumprojekta
otrajam lasījumam saņemti seši priekšlikumi, kas izskatīti
Aizsardzības un iekšlietu komisijas 10.marta sēdē.
1.priekšlikums – iesniedz aizsardzības ministrs Ģirts
Valdis Kristovskis. Komisija priekšlikumu
atbalsta.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
J.Dalbiņš.
2. priekšlikums – iesniedz
aizsardzības ministrs Ģirts Valdis Kristovskis. Komisija
priekšlikumu atbalsta.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
J.Dalbiņš.
3.priekšlikums – iesniedz
aizsardzības ministrs Ģirts Valdis Kristovskis.
Priekšlikums tiek atbalstīts komisijā.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
J.Dalbiņš.
4.priekšlikums – aizsardzības
ministra priekšlikums. Komisija priekšlikumu ir
atbalstījusi.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
J.Dalbiņš.
5.priekšlikums – aizsardzības
ministra priekšlikums. Komisija priekšlikumu
atbalsta.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu
nav.
J.Dalbiņš.
6.priekšlikums – aizsardzības
ministra priekšlikums. Komisija priekšlikumu ir
atbalstījusi.
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.
Līdz ar to visi iesniegtie priekšlikumi ir izskatīti. Komisijas vārdā aicinu pieņemt likumprojektu otrajā lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu otrajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 69, pret un atturas – nav. Likumprojekts
otrajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu trešajam
lasījumam!
J.Dalbiņš.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš
trešajam lasījumam – 29.marts.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš
trešajam lasījumam – 29.marts. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums –
likumprojekts “Grozījumi
Latvijas Republikas valsts robežas likumā”.
Aizsardzības un iekšlietu komisijas vārdā – deputāts
Juris Dalbiņš.
J.Dalbiņš (TP).
Cienījamā Saeimas priekšsēdētāja! Likumprojekts “Grozījumi
Latvijas Republikas valsts robežas likumā”.
Likumprojekts skatāms pirmajā lasījumā. Likumprojekts
paredz NATO vadlīniju gaisa telpas apsardzības jomā
iedzīvināšanu Latvijas Republikas normatīvajā sistēmā, lai
Latvijas Republiku varētu iesaistīt NATO gaisa telpas
aizsardzības politikā.
Likumprojekts paredz Ziemeļatlantijas līgumorganizācijas
tiesības veikt Latvijas gaisa telpas kontroli un
apsardzību, lai nodrošinātu Latvijas gaisa telpas
suverenitāti un neaizskaramību.
Aizsardzības un iekšlietu komisija 24.marta sēdē apsprieda
likumprojektu pirmajam lasījumam un nolēma to konceptuāli
atbalstīt, kā arī lūgt Saeimu šo likumu atzīt par
steidzamu.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par
steidzamu. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 69, pret– 16, neviens neatturas. Likumprojekts
par steidzamu atzīts.
Atklājam debates. Ministru kabineta vārdā –
aizsardzības ministrs Atis Slakteris.
A.Slakteris (aizsardzības
ministrs).
Priekšsēdētājas kundze! Kolēģi! Pirmajā dienā
ierodoties Aizsardzības ministrijā, viens no pašiem
pirmajiem jautājumiem ministrijas vadībai bija ļoti
vienkāršs – vai gadījumā nav kaut kas iekavēts un vai
nav kādas problēmas saistībā ar likumdošanu, saistībā ar
NATO.
Vadība man ziņoja, ka viss kārtībā, ministra kungs, viss
iet pēc plāna. Likumi ir jāgroza. Laika vēl ir gana. Bet
reālā situācija ir izveidojusies tāda, ka arī NATO
integrācijas virzienā iepriekšējā valdība ir atstājusi
nepadarītus darbus. (Starpsauciens: “Nevar
būt!”)
Dalībvalstij Latvijai pieklātos nodrošināt savas gaisa telpas aizsardzību pašai saviem spēkiem, ieskaitot iznīcinātāju lidmašīnas. Latvijas gaisa spēku rīcībā šādas tehnikas nav un iznīcinātājus nav plānots arī iegādāties, jo tas nebūtu nedz militāri, nedz ekonomiski lietderīgi. Arī NATO neredz šādu iepirkumu lietderību. Tāpēc Latvijas un abu pārējo Baltijas valstu politika aizsardzības jomā arī turpmāk būs balstīta uz ciešu trīspusēju sadarbību, gan arī uz sadarbību ar citām NATO dalībvalstīm.
Šā gada 16.martā NATO Ziemeļvalstu padome nolēma sniegt mums lielāku palīdzību, tas ir, atsevišķas NATO valstis nodos Eiropas spēku virspavēlnieka rīcībā savas militārās lidmašīnas, lai nodrošinātu mūsu, Baltijas valstu, gaisa telpas aizsardzību atbilstoši NATO standartiem. Pirmo reizi vēsturē mēs būsim spējīgi veikt augstvērtīgu Latvijas zemes un gaisa aizsardzību.
Lai NATO varētu uzsākt Latvijas gaisa telpas patrulēšanu, ir jānodrošina nepieciešamā juridiskā bāze. Pirmkārt, mums ir jāparedz, ka NATO ir tiesības veikt Latvijas gaisa telpas kontroli un apsardzi. To nodrošinās grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā. Otrkārt, jāparedz maksimāli vienkāršs lēmumu pieņemšanas mehānisms, lai nepieciešamības gadījumā būtu iespējams vadību par atsevišķām Latvijas armijas vienībām nodot NATO kompetencei. To nodrošinās grozījumi Nacionālo bruņoto spēku likumā.
Par finansiālajiem aspektiem. Pašlaik vēl notiek aktīvas konsultācijas ar NATO par to, kāda būs finansēšanas kārtība. Plašsaziņas līdzekļos pieminētie 4 miljoni latu ir tikai aptuvenas aplēses, kas var mainīties. Latvijas gaisa spēkiem kopumā šogad paredzētais finansējums ir vairāk nekā 6,2 miljoni latu. Daļu no vajadzīgajiem izdevumiem varētu segt no NATO kopējiem līdzekļiem, daļu – no Baltijas valstu līdzekļiem, bet vēl trešo daļu, iespējams, segs pašas valstis, kuru spēki veiks patrulēšanu.
Par attiecībām ar kaimiņvalstīm. Šī gaisa telpas patrulēšana nav vērsta ne pret vienu Latvijas kaimiņvalsti. Tā ir daļa no klasiskās NATO kopējās pretgaisa aizsardzības politikas. Visā NATO telpā ir vienoti standarti, un tie tiks ievēroti arī šajā paplašināšanās kārtā, jo NATO nav dažādu līmeņu dalībvalstis. Standarti visiem ir vienādi. Tas nozīmē, ka lidmašīnas būs gatavas veikt patrulēšanu 24 stundas diennaktī, 7 dienas nedēļā tāpat kā citās NATO valstīs.
Dāmas un kungi! Latvijā ir palikuši iekavētie darbi ne tikai pirms iestāšanās Eiropas Savienībā, bet arī pirms iestāšanās NATO. Likuma grozījumi, ko šodien izskatām, ir viens no šiem nepadarītajiem darbiem. Es nemeklēšu vainīgos, bet lūgšu jūsu atbalstu šiem priekšlikumiem.
Aicinu ikvienu Saeimas deputātu balsot par grozījumiem Latvijas Republikas valsts robežas likumā un Nacionālo bruņoto spēku likumā, lai padarītu mūsu valsti gatavu pilntiesīgai dalībai NATO.
Es īpaši vēršos pie “Jaunā laika” frakcijas un “tēvzemiešiem”. Aicinu jūs šajā balsojumā rīkoties valstiski! Ja jūs neatbalstāt šo valdību, tad jums vismaz vajadzētu atbalstīt šīs valdības stratēģisko politiku.
Dalība NATO ir Tautas partijas un arī šīs valdības politika. Dalība NATO nozīmē, ka Latvijas debesis un zeme būs drošībā. Tā ir mūsu politika.
Sēdes vadītāja.
Deputāts Ģirts Valdis
Kristovskis.
Ģ.V.Kristovskis
(TB/LNNK).
Cienījamie kolēģi! Vai šeit ir arī gaisma? Cienījamie
kolēģi! Bija prieks dzirdēt Ata Slaktera kunga izteicienus
par padarītiem vai par nepadarītiem darbiem. Bet teikšu, kā
ir: tas, ka notiks gaisa patrulēšana mūsu telpā, lielā mērā
ir tā cilvēka nopelns, kas stāv jūsu priekšā.
(Starpsaucieni,
aplausi.) Jo 2003.gada
decembrī pēdējā NATO ministru sanāksmē divas reizes neviens
cits ministrs no Eiropas valstīm kā vien tieši Kristovskis
toreiz aicināja NATO ģenerālsekretāru pieņemt šos lēmumus.
Un NATO ģenerālsekretārs, beidzot savu uzrunu, atsaucās
tieši uz šo manu konkrēto ieteikumu risināt šos jautājumus
un nodeva šo jautājumu tālāk Sheferam.
Uz manu priekšlikumu pamata 2003.gada decembrī sanāksmē
Tallinā trīs Baltijas valstu aizsardzības ministri vienojās
par kopēju Baltijas gaisa telpu patrulēšanai. 2004.gada
10.februārī Minhenē NATO ministru sanāksmē es vēl vienu
reizi aicināju izskatīt šo jautājumu, un jaunais NATO
ģenerālsekretārs Shefers uz to atsaucās un ļoti aktīvi
iesaistījās šā jautājuma risināšanā. Viņš toreiz pirmo
reizi pateica, ka NATO tiešām šis jautājums ir jārisina.
Līdz ar to runāt šeit par šā procesa tempu, manuprāt,
tomēr, jaunais ministra kungs, šinī brīdī ir nevietā, un
tas, manuprāt, skan nedaudz nekorekti.
Tomēr šis jautājums pēc būtības ir ļoti svarīgs un
vajadzīgs, un arī sarežģīts. Ja mēs paskatīsimies vēsturē,
tad redzēsim, ka Čehijai, kurai ir sava gaisa spēku
pieredze 50 gadu garumā, gatavojot NATO sammitu, ar saviem
gaisa spēkiem nespēja atrisināt šo jautājumu deviņus
mēnešus. NATO, Amerikas Savienotās Valstis un Čehija
risināja šo jautājumu tieši juridiskos aspektus, un tādai
valstij, kurai ir šī pieredze, lai saskaņotu šos
jautājumus, bija vajadzīgi deviņi mēneši.
Shefers tajā dienā, kad Slaktera kungs stājās ministra
amatā, bija Rīgā, un Rīgā viņam tika uzdoti konkrēti
jautājumi par to, kas tad patrulēs šajā gaisa telpā. Tad
atcerēsimies, ka NATO ģenerālsekretārs vēl pirms nedēļas
nevarēja atbildēt uz jautājumu, kādas konkrēti valsts
bruņotie spēki patrulēs šajā Latvijas vai Baltijas, vai
NATO kopējā gaisa telpā.
Tā ka redzams, ka jautājumi pēdējā laikā risinās ļoti
strauji, un šeit nav vietas nekādiem pārmetumiem. Šeit nav
vietas arī apelēšanai pie sirdsapziņas, jo mēs, apvienība
“Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK un partija “Jaunais laiks”,
visus aizvadītos gadus, un, es atļaušos teikt, arī man esot
ministra amatā piecus gadus un trīs mēnešus, esam aktīvi
strādājuši pie tā, lai beidzot Latvijas valsts varētu
nodrošināt suverenitāti gaisa telpā ar mūsu
sabiedroto – šinī gadījumā – ar NATO vai ar kādas
konkrētas valsts, teiksim, Dānijas, Vācijas, Norvēģijas vai
kādas citas tuvējas valsts, palīdzību.
Paldies par uzmanību! Strādāsim kopā un atbalstīsim šo
likumprojektu, šo priekšlikumu. Tas ir ļoti vajadzīgs mūsu
valstij. Un es ceru, ka tā valdība, kas tagad ir uzsākusi
darbu, arī godam turpinās to, ko ir paveikuši
iepriekšējie.
Paldies par uzmanību! (Aplausi.)
Sēdes vadītāja.
Deputāts Nikolajs Kabanovs.
N.Kabanovs
(PCTVL).
Cienījamie kolēģi! Tagad jūs zināt, kas ir atbildīgs par
to, ka Latvija kļūs suverēna valsts, Kristovska kungs. Jā,
bet situācija ir tāda, ka tieši šis ministrs ir atbildīgs
par to, ka Latvijai nav pašai savas militārās aviācijas.
Diemžēl! Tā ir pat Moldovai, Gruzijai, Ukrainai,
Baltkrievijai un pārējām valstīm, kuras ir ekonomiski mazāk
attīstītas par Latviju. Kāpēc? Tāpēc, ka Latvija savulaik
atteicās no PSRS tehnikas sadalījuma, tā saucamā Taškentas
līguma 1991.gada beigās. Un man šķiet, ka tā bija ļoti
liela kļūda valstiskā mērogā. Un tāpēc mēs tagad jums...
mums jāklanās Amerikas priekšā, un prasa viņiem, lai viņi
patrulē mūsu gaisa telpā. Es domāju, ka mums vajag tīri,
teiksim, tā psiholoģiski padomāt, vai Latvija ir neatkarīga
valsts, un tomēr nebalsot par šo likumprojektu!
Paldies!
Sēdes vadītāja.
Deputāts Aleksandrs Golubovs.
A.Golubovs (LSP).
Cienījamie kolēģi! Pēc tam, kad uzstājās Kristovska kungs,
tagad mēs zinām, kas ir vainīgs pie tā, ka Latvijai jāmaksā
4 miljoni par to, ka šeit būs ārvalstu lidmašīnas, un būs
jāmaksā arī par to, ka tās lidos virs Latvijas. Tagad mēs
zinām, ka pie visa tā vainīgs Kristovskis.
Un es lūdzu nebalsot par šiem priekšlikumiem, jo šajā
gadījumā mēs tiešām zaudējam savu suverenitāti!
Sēdes vadītāja.
Debates slēdzu. Vai komisijas vārdā ir kas piebilstams? Ja
komisijas vārdā nekas nav piebilstams, lūdzu balsot par
likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 66,
pret – 10, atturas – 7. Likumprojekts pirmajā
lasījumā pieņemts. Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas
termiņu otrajam lasījumam un izskatīšanas laiku otrajā
lasījumā!
J.Dalbiņš.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš
otrajam lasījumam – 25.marts, pulksten 8.40
rīts.
Sēdes vadītāja.
Vakarā jeb rītā?
No rīta. Es teicu. Līdz šim laikam.
Sēdes vadītāja.
Un izskatīšanas laiks?
J.Dalbiņš.
Sēdes vadītāja.
25.marts. Vai deputātam Vladimiram Buzajevam ir citi
priekšlikumi?
Lūdzu ieslēgt mikrofonu deputātam Vladimiram
Buzajevam!
V.Buzajevs
(PCTVL).
Šā gada 1.maijs.
Sēdes vadītāja.
Un izskatīšanas laiks?
V.Buzajevs.
Izskatīšanas laiks – nākamā
pēc šā datuma Saeimas plenārsēde.
Sēdes vadītāja.
Tātad ir divi priekšlikumi – deputāta Buzajeva
priekšlikums – iesniegt priekšlikumus līdz šā gada
1.maijam un izskatīt 6.maija sēdē. Kas ir par šādu
priekšlikumu? Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu
rezultātu! Par – 17, pret – 68, atturas – 1.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš ir 25.marts pulksten 8.40
no rīta un izskatīšanas laiks 25.marta sēdē.
Pirms mēs izskatām tālāk sēdes darba kārtību, ir saņemts
desmit Saeimas deputātu – Šmita, Simsona,
Jaundžeikara, Karpuškina, Stalidzānes un citu
deputātu – priekšlikums – iekļaut 24.–25.marta
sēdes darba kārtībā lēmuma projektu “Par deputāta Jāņa Šmita
ievēlēšanu Parlamentārajā izmeklēšanas komisijā Einara
Repšes finansiālo darbību pārbaudei” pirms likumprojekta “Grozījums Nacionālo
bruņoto spēku likumā”. Vai deputātiem ir iebildumi?
Deputātiem iebildumu nav. Darba kārtība izmainīta.
Nākamais darba kārtības jautājums –
lēmuma projekts “Par
deputāta Jāņa Šmita ievēlēšanu Parlamentārajā izmeklēšanas
komisijā Einara Repšes finansiālo darbību
pārbaudei”. Lūdzu deputātus
balsot par lēmuma projektu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu!
Lūdzu rezultātu! Par – 69, pret – 3,
atturas – 5. Lēmums pieņemts. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums –
likumprojekts “Grozījums
Nacionālo bruņoto spēku likumā”. Pirmais lasījums.
Aizsardzības un iekšlietu komisijas vārdā – deputāts
Juris Dalbiņš.
J.Dalbiņš (TP).
Priekšsēdētājas kundze! Cienījamie kolēģi! Izskatāmā
dokumenta numurs 2359. Pirmais lasījums. Šā gada 2.aprīlī
ir paredzēta Latvijas pievienošanās NATO. Līdz ar
pievienošanos Ziemeļatlantijas līgumam, pilntiesīgu dalību
aliansē Latvija iegūs drošības garantijas. Viens no
alianses efektīvas mūsdienu drošības un aizsardzības
pamatiem ir gaisa telpas kontrole un aizsardzība.
Pievienojoties NATO, Latvijas gaisa telpa kļūs par daļu no
kopējās NATO gaisa telpas, kur ir jānodrošina gaisa telpas
patrulēšana. Šajā sakarībā mums ir nepieciešami grozījumi
arī Nacionālo bruņoto spēku likumā.
Jāpiezīmē attiecībā uz šiem grozījumiem. Jāsaka, ka Valsts
prezidents lemt par Nacionālo bruņoto spēku vienību
vadīšanas deleģēšanu NATO militārajai vadībai varēs tikai
tajos gadījumos, kad šādu jautājumu izlemšana neietilpst
Saeimas kompetencē.
Otrkārt. Valsts prezidenta lēmumam par Nacionālo bruņoto
spēku vienību vadīšanas deleģēšanu jābūt noformētam
atbilstoši Latvijas Republikas Satversmes 53.pantam, tas
ir, kā rīkojumam, ko līdzparaksta Ministru prezidents vai
aizsardzības ministrs, kuri tad arī uzņemas politisko
atbildību par šo rīkojumu.
Aizsardzības un iekšlietu komisija 24.marta sēdē apsprieda
likumprojektu pirmajam lasījumam un nolēma to konceptuāli
atbalstīt, kā arī lūgt Saeimu šo likumprojektu atzīt par
steidzamu.
Sēdes vadītāja.
Vai deputāts Kristovskis runās par steidzamību? Par
steidzamību? Nē. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta
atzīšanu par steidzamu. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu!
Lūdzu rezultātu! Par – 68, pret – 9,
atturas – 6. Likumprojekts par steidzamu
atzīts.
J.Dalbiņš.
Komisijas vārdā aicinu Saeimu
pieņemt likumprojektu pirmajā lasījumā!
Sēdes vadītāja.
Ģ.V.Kristovskis
(TB/LNNK).
Cienījamie kolēģi! Visvisādā ziņā atbalstot nepieciešamību
pieņemt lēmumu par gaisa telpas pieejamību NATO spēkiem,
jāsaka, ka man ir dažas piezīmes, neskatoties uz to, ka mēs
varējām tiešām iepazīties šodien ar šo dokumentu.
Jautājums ir pēc būtības, vai ir nepieciešams Nacionālo
bruņoto spēku likumā tieši Nacionālo bruņoto spēku vadības
pantā ielikt iekšā tieši šādu normu, kāda šeit tiek
piedāvāta.
Manuprāt, ja mēs gribam uzticēt Valsts prezidentam šo...
nu, es gribētu teikt, īpašo gadījumu par līguma vai kāda
normatīva dokumenta slēgšanu ar Ziemeļatlantijas līguma
organizācijām par patrulēšanu Latvijas gaisa telpā, tad,
iespējams, ka vislabākais būtu kāds atsevišķs normatīvs
akts. Taču, ja mēs pievēršamies šai pašai normai, es tomēr
lūgtu tiem deputātiem, kuri pievērsīs uzmanību normai un
gatavos priekšlikumus rītdienai, padomāt par to, ka Valsts
prezidentes attieksme šinī gadījumā nav pausta un, godīgi
sakot, arī vēl nav Ministru kabineta nostāja redzama. Šeit
ir tikai ministrijas juristu... nu, gribētu teikt, diemžēl
diezgan vāji sagatavoti priekšlikumi.
Ja mēs runājam par Valsts prezidenta vietu šajā procesā,
tad jāsaka, ka šeit, šajā normā, šajā projektā, jau ir
paredzēti vairāki tādi diezgan būtiski izkropļojumi. Ir
paredzēts, ka Valsts prezidents var deleģēt NATO
militārajai vadībai atsevišķu Nacionālo bruņoto spēku
vienību vadīšanu. Es domāju, ka tas ir nepamatoti, jo ir
jau vesela virkne normatīvo dokumentu, kas nosaka to, kas
un kādā kārtībā deleģē Latvijas Nacionālo bruņoto spēku
vienību dalību dažādās operācijās. Līdz šim nekad Valsts
prezidents ar šādiem jautājumiem nav nodarbojies. Un ir
grūti saprast, ka šī nu būtu tā situācija, kad Valsts
prezidentam būtu ar to jānodarbojas.
Ieskatīsimies Satversmē! Satversmē ir skaidri un gaiši
noteiktas Valsts prezidenta tiesības. Un Valsts prezidents
reprezentē valsti starptautiski un atsevišķos gadījumos...
ļoti precīzi divos pantos ir noteikts, kādā veidā izpaužas
Valsts prezidenta vadonības principi.
Tātad mēģināt ar šādu pantu Valsts prezidentam piedēvēt vai
ierosināt funkcijas, kuras nav bijušas raksturīgas ne
Latvijai, ne arī parlamentārai demokrātiskai valstij kā
tādai, – tas, manuprāt, būtu nevietā. Šeit būtu
jāvadās no varas dalīšanas principu izpratnes un tālākas
realizācijas un tradīciju konsekventas ievērošanas.
Gribu pateikt vēl vienu piemēru. Pavisam nesen, tad, kad es
vēl nebiju Saeimas deputāts, Aizsardzības un iekšlietu
komisija ir otrajam lasījumam izskatījusi likumprojektu
“Grozījumi Nacionālās drošības likumā”, un tur, kā mēs
redzam, ir bijis deputāta Turlā priekšlikums – svītrot
no Valsts prezidenta kompetences tādu normu, kas noteic, ka
Valsts prezidents izveido militāro padomi.
Kāpēc Valsts prezidentam ir jābūt šādai militārajai
padomei? Tikai tad, ja mēs pieļaujam, ka kaut kādā
situācijā Valsts prezidentam būs nepieciešamība tiešām dot
kādus rīkojumus, kuriem ir militāras sekas.
Un, ja Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisija ir
atbalstījusi priekšlikumu izsvītrot ārā normu par Valsts
prezidenta militāro padomi, tad rodas jautājums: kāpēc
pašreiz šajā piedāvātajā gadījumā būtu šajā normā jāliek
iekšā kaut kādas funkcijas Valsts prezidentam, kuras tiešām
ir saistītas ar izpildvarai raksturīgām funkcijām?
Un gribu teikt vēl arī to, ka šī norma, kura pēc būtības
tiek veidota sakarā ar gaisa telpas patrulēšanu, ir
saistīta ne tikai ar gaisa telpas patrulēšanu. Gaisa telpas
patrulēšana ir viena no valsts aizsardzības funkcijām.
Sarežģītāks ir otrais process – tad, ja notiek
ielaušanās gaisa telpā un ir jāpieņem lēmums par gaisakuģa
vai lidaparāta notriekšanu.
Un vai tad mēs šādā situācijā uzdosim šos jautājumus
risināt Valsts prezidentam – personai, kurai ir sava
noteikta loma valsts pārvaldē?
Cik atceros, toreiz, kad Repše vēl bija premjers
iepriekšējā valdībā, viņš ļoti skaidri un gaiši redzēja
tieši premjerministra lomu šāda lēmuma pieņemšanā.
Tāpēc es izteicu savas piezīmes, savu vērtējumu. Aicinu vēl
šajā vakarā padomāt par šo jautājumu, lai mēs atrastu
vislabāko lēmumu un lai tiešām nebūtu Valsts prezidents
jāiesaista netipisku funkciju veikšanā. Paldies par
uzmanību!
Sēdes vadītāja.
A.Slakteris (aizsardzības
ministrs).
Cienījamie kolēģi! Dažādās NATO dalībvalstīs
ir dažāda pieredze. Šo lēmumu pieņem Nacionālo bruņoto
spēku komandieris, aizsardzības ministrs, Ministru
prezidents, Ministru kabinets, parlaments. Šī prakse ir
dažāda.
Bet jau ir skaidri pierādījies, ka šiem lēmumiem ir jābūt
ātriem, tātad – vienvadības princips. Var debatēt un
pārdomāt pa nakti, kā rīkoties. Vienkārši jāsaprot, ka
pasaules pieredze ir ļoti plaša, vienkārši mums jāizvēlas
mums pieņemamākais ceļš. Paldies!
Sēdes vadītāja.
Debates slēdzu.
Vai komisijas vārdā kas piebilstams?
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā
lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu!
Par – 68, pret – 11, atturas – 6.
Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam
lasījumam un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā!
J.Dalbiņš.
Priekšlikumu iesniegšanas
termiņš – 25.marts pulksten 8.40 no rīta. Un izskatīt
otrajā lasījumā 25.martā.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Tātad priekšlikumu iesniegšanas
termiņš otrajam lasījumam – 25.marts pulksten 8.40 no
rīta. Izskatīšanas laiks – 25.marta sēdē.
Paldies!
Cienījamie kolēģi! Kā bija paredzēts, pulksten 17.00
atbilžu sesija. Bet Saeimas Prezidijs ir saņēmis
ziņu no Latvijas Republikas
Satiksmes ministrijas ar
sekojošu tekstu. “Daru zināmu, ka satiksmes ministram
Aināram Šleseram nav iespēju atbildēt uz deputātu
sagatavoto jautājumu nr.29 šā gada 24.marta sanāksmē, jo
viņš atrodas komandējumā ārpus Latvijas.” Tātad šī atbilžu
sesija notiks nākošajā trešdienā pulksten 17.00.
Kā arī Saeimas Prezidijs ir saņēmis 5 deputātu –
Repšes, Šadurska, Druvietes, Mūrnieces un
Jaunupa – jautājumu reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministram “Par “Jaunā laika” deputāta ētikas neievērošanu,
cieņas un goda zaudēšanu”. Šo jautājumu mēs nodosim
ministram. Paldies!
Cienījamie kolēģi! Lūdzu reģistrēties ar reģistrācijas
kartēm! Lūdzu zvanu! Reģistrācijas režīmu!
Vārds paziņojumam deputātam Aigaram Pētersonam.
A.Pētersons (JL).
Cienījamie deputāti! Ļoti īsa Publisko izdevumu un
revīzijas komisijas sēde Viesu zālē pēc dažām
minūtēm.
Sēdes vadītāja.
Lūdzu nolasīt reģistrācijas rezultātus Saeimas sekretāra
biedram Aleksandram Bartaševičam!
A.Bartaševičs (Saeimas sekretāra
biedrs).
Godājamie
deputāti! Nav reģistrējušies: Boriss Cilevičs, Ingrīda
Circene, Edgars Jaunups, Aleksandrs Kiršteins, Paulis
Kļaviņš, Vilis Krištopans, Liene Liepiņa, Uldis Briedis,
Jānis Reirs, Anna Seile, Artis Pabriks, Juris Sokolovskis,
Jānis Strazdiņš, Inese Šlesere un Dainis Turlais.
Paldies!
Sēdes vadītāja.
Līdz ar to 24.marta sēde slēgta.
Paldies!
Pārtraukums