• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
2004. gada 24. marta stenogramma. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 1.04.2004., Nr. 51 https://www.vestnesis.lv/ta/id/86369

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

2004. gada 25. marta stenogramma

Vēl šajā numurā

01.04.2004., Nr. 51

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

 
2004. gada 24. marta stenogramma
Sēdi vada Latvijas Republikas 8.Saeimas priekšsēdētāja Ingrīda Ūdre.


Sēdes vadītāja.

Cienījamie kolēģi! Sākam Saeimas 24. un 25.marta sēdi!
Pirms mēs izskatām Saeimas sēdes darba kārtību, Saeimas Prezidijs ir saņēmis vairākus
priekšlikumus par darba kārtības izmaiņām.
Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija lūdz izdarīt izmaiņas šā gada 24.–25.marta sēdes darba kārtībā un izslēgt no tās 36.punktu –
likumprojekta “Grozījumi Būvniecības likumā” izskatīšanu otrajā lasījumā. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav.
Ir saņemts desmit deputātu – Brigmaņa, Kāposta, Kalniņa, Skujiņa, Ulmes un citu deputātu – lūgums izdarīt izmaiņas 24.–25.marta sēdes darba kārtībā un sadaļā “Saeimas 2004.gada 18.marta sēdē iekļautie, bet neizskatītie likumprojekti” kā pirmos izskatīt likumprojektus sekojošā secībā:
likumprojekts “Lauksaimniecības un lauku attīstības likums”, nākamais likumprojekts “Likums par lauksaimniecības produktu krājumu deklarēšanu un maksājuma piemērošanu liekajiem krājumiem saistībā ar Latvijas pievienošanos Eiropas Savienībai”, pēc tam likumprojekts “Cukura nozares likums”, tad likumprojekts “Grozījumi Veterinārmedicīnas likumā” un likumprojekts “Grozījumi Dzīvnieku barības aprites likumā”.
Vai deputāte Linda Mūrniece ir pieteikusies? Nē. Tad vai deputātiem ir iebildumi par darba kārtības izmaiņu? Deputātiem iebildumu nav. Darba kārtība izmainīta.
Ir saņemta Saeimas deputāta Solovjova... informācija Prezidijam par to, ka viņš atsauc savu parakstu
lēmuma projektam “Par deputāta Igora Solovjova ievēlēšanu Saeimas Nacionālās drošības komisijā”.
Saeimas Prezidijs ir saņēmis Aizsardzības un iekšlietu komisijas lūgumu izskatīt pirmajā lasījumā
likumprojektu “Grozījumi Robežsardzes likumā”. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav.
Ir saņemts Juridiskās komisijas iesniegums ar lūgumu mainīt 24.–25.marta Saeimas sēdes darba kārtību un iekļaut tajā
likumpro

jektu “Grozījumi Autortiesību likumā” izskatīšanai pirmajā lasījumā. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav.
Ir saņemts Juridiskās komisijas iesniegums ar lūgumu mainīt darba kārtību un iekļaut
likumprojektu “Grozījumi Komerclikumā” izskatīšanai pirmajā lasījumā. Deputātiem iebildumu nav. Darba kārtība izmainīta.
Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisija ir iesniegusi Prezidijam lūgumu izmainīt šā gada 24.–25.marta sēdes darba kārtību un iekļaut tajā
likumprojektu “Grozījumi Apsardzes darbības likumā” izskatīšanai pirmajā lasījumā. (Starpsauciens: “Balsot!”) Deputāti lūdz balsojumu par darba kārtības izmaiņu, iekļaujot tajā likumprojektu “Grozījumi Apsardzes darbības likumā” izskatīšanai pirmajā lasījumā. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 71, pret – 6, neviens neatturas. Darba kārtība izmainīta.
Saeimas Prezidijs ir saņēmis Aizsardzības un iekšlietu komisijas lūgumu izdarīt grozījumus šā gada 24.–25.marta sēdes darba kārtībā un iekļaut tajā
likumprojektu “Grozījumi Ieroču aprites likumā” izskatīšanai pirmajā lasījumā. Vai deputātiem ir iebildumi? (Starpsauciens: “Balsot!”) Deputāti lūdz balsojumu par darba kārtības izmaiņu. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 70, pret – 5, atturas – 1. Darba kārtība izmainīta.
Ir saņemts desmit deputātu – Pietkeviča, Ārgaļa, Lagzdiņa, Ābiķa, Rugātes un citu deputātu – lūgums izdarīt izmaiņas Saeimas 24.–25.marrta sēdes darba kārtībā, aiz sadaļas “Prezidija ziņojumi” iekļaut
lēmuma projektu “Par deputātes Antas Rugātes ievēlēšanu Eiropas Padomes Parlamentārās asamblejas Latvijas delegācijas sastāvā”. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav. Darba kārtībā iekļauts.
Ir saņemts arī desmit deputātu – Goldes, Estas, Brieža, Kučinska, Paula un citu deputātu – iesniegums ar lūgumu izdarīt izmaiņas šodienas Saeimas sēdes darba kārtībā un aiz sadaļas “Prezidija ziņojumi” iekļaut
lēmuma projektu “Par deputāta Aigara Kalvīša ievēlēšanu Starpparlamentu Savienības Latvijas nacionālās grupas sastāvā”. Deputātiem iebildumu nav. Darba kārtība izmainīta.
Ir saņemts desmit deputātu – Kalvīša, Pietkeviča, Ārgaļa, Paula, Šņepstes un citu deputātu – lūgums izdarīt izmaiņas 24.–25.marta Saeimas sēdes darba kārtībā un iekļaut tajā aiz sadaļas “Prezidija ziņojumi” Saeimas
lēmuma projektu “Par deputātes Silvas Goldes apstiprināšanu par Eiropas Parlamenta novērotāju”. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav. Darba kārtībā iekļauts.
Ir saņemts Aizsardzības un iekšlietu komisijas lūgums izdarīt grozījumu Saeimas 24.–25.marta sēdes darba kārtībā, papildinot sēdes darba kārtības sadaļu “Prezidija ziņojumi” pēc 10.darba kārtības jautājuma ar jautājumu
“Par likumprojekta “Grozījums Nacionālo bruņoto spēku likumā” nodošanu komisijām.” Vai deputātiem ir iebildumi? (Starpsauciens: “Balsot!”) Deputāti lūdz balsojumu par darba kārtības izmaiņām. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 74, pret – 4, neviens neatturas. Darba kārtība izmainīta.
Ir saņemts Saeimas deputātes Ineses Šleseres lūgums iekļaut darba kārtībā
lēmuma projektu “Par bezalgas atvaļinājuma piešķiršanu deputātei. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav. Darba kārtība izmainīta.
Sākam izskatīt darba kārtību.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Par Starptautisko līgumu par augu ģenētiskajiem resursiem pārtikai un lauksaimniecībai” nodot Ārlietu komisijai, Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai un noteikt, ka Ārlietu komisija ir atbildīgā komisija. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta nodošanu komisijām, nosakot atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 80, pret un atturas – nav. Likumprojekts nodots komisijām.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Grozījumi likumā “Par Konvenciju par savstarpēju izdošanu Eiropas Savienības dalībvalstīs, kas sastādīta, pamatojoties uz K3.pantu Līgumā par Eiropas Savienību”” nodot Ārlietu komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 77, pret un atturas – nav. Likumprojekts nodots komisijai.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Par Konvenciju, ar kuru nosaka valsti, kura ir atbildīga par vienā no Eiropas Kopienu dalībvalstīm iesniegta patvēruma pieteikuma izskatīšanu” nodot Aizsardzības un iekšlietu komisijai un Ārlietu komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija.
Vai deputāte Ina Druviete ir pieteikusies runāt “par”? “Pret”? Lūdzu ieslēgt mikrofonu deputātei Inai Druvietei!
 

I.Druviete (JL).
Es lūdzu nodot šo likumprojektu arī Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijai.

Sēdes vadītāja.
Vai deputātiem ir iebildumi, ka likumprojekts tiek nodots arī Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijai? Deputātiem iebildumu nav. Tātad lūdzu balsojam par likumprojekta nodošanu komisijām, nosakot atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 84, pret un atturas – nav. Likumprojekts nodots komisijām.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Grozījumi likumā “Par vides aizsardzību”” nodot Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 76, pret – nav, atturas – 1. Likumprojekts nodots komisijai.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā” nodot Aizsardzības un iekšlietu komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija.
Vai Nikolajs Kabanovs ir pieteicies runāt “pret”? Lūdzu! Deputāts Nikolajs Kabanovs.


N.Kabanovs (PCTVL).
Cienītā priekšsēdētājas kundze! Kolēģi deputāti! Melni atlantisma spārni lido virs Latvijas zemes. Tie spārni, no kuriem visās nesenajās NATO un ASV militārās avantūrās uz serbu bērniem, afgāņu sirmgalvjiem un Irākas sievietēm krita bumbas.
Apspriežamā likumprojekta galvenais mērķis ir atvērt Latvijas gaisa telpu tā saucamajai patrulēšanai, kura tiek īstenota ar Dānijas lidmašīnu palīdzību, kas tiek bāzētas Lietuvā. Protams, katrai valstij jāsargā sava suverenitāte. Tomēr mēs varam atcerēties, ka pirmskara laikā neatkarīgajai Latvijai bija pašai sava militārā aviācija, kas bija tieši Latvijas valdības pakļautībā.
Šodien es varu secināt, ka mūsu suverenitāte būs atkarīga no NATO ierēdņu varas un gribas. Un arī Latvijai būs jāmaksā 4 miljoni par šo it kā sabiedroto pakalpojumu.
Es varu teikt jums, kolēģi, ka šodien Eiropas lietu komisijā mēs uzzinājām, ka visai Latvijas zinātnei ir vajadzīgi ne vairāk kā 5 miljoni latu. Iedomājieties – 5 miljoni latu gadā! Bet mēs gribam šo 4 miljonu latu summu iztērēt par neko. Latvija iet uz NATO, uz Eiropas Savienību, taču valstī kļūst arvien asāks dažādu produktu deficīts. Latvijas cilvēki steidzami izpirka sāli no veikaliem, stāv rindās pēc etiķa, cukura, miltiem. Visi vecie cilvēki atceras, ka šāda paniska histērija ož pēc nepatīkamiem ārējiem draudiem.
Jūs taču visi zināt, kolēģi, ka Latvijai tagad trūkst naudas pat vissvarīgākajai nacionālajai prioritātei – ledus halles celtniecībai. Šo Amerikas ambīciju vietā mēs varam iztērēt veselus 4 miljonus, lai uzbūvētu Skanstes ielā brīnišķīgu ledus halli, kur var pieņemt draudzīgās Krievijas un Baltkrievijas hokejistus. Sportā, kā zināms, uzvar spēcīgākais. Un mums būtu lieliska iespēja pavairot Latvijas prestižu.
Aicinu jūs parādīt savu attieksmi pret šo likumprojektu, kurš, manuprāt, ir vērsts pret Latvijas tautas vajadzībām, un nebalsot par lieku naudas tērēšanu! Paldies! (
Aplausi.)


Sēdes vadītāja.
Neviens deputāts nav pieteicies runāt “par”. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 64, pret – 11, atturas – 6. Likumprojekts komisijai nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina deputātu Jurķa, Ainara Latkovska, Gunta Bērziņa, Baibas Brigmanes un citu deputātu iesniegto
likumprojektu “Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā” nodot Juridiskajai komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija.
“Par” pieteicies runāt deputāts Ainars Latkovskis.


A.Latkovskis (JL).

Kolēģi! Pēdējo gadu laikā Latvijā ir darīts ļoti daudz, lai ierobežotu legālā alkohola tirdzniecību. Tieši legālā. Konkrēti tie ir aizliegumi tirgot alkoholu nakts stundās. Tajā pašā laikā nav darīts pietiekami, lai ierobežotu un apkarotu nelegālā alkohola ražošanu un tirdzniecību. Mūsu piedāvātie grozījumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā un Krimināllikumā paredz stingrāku atbildību nelegālā alkohola ražotājiem, pārdevējiem un arī pircējiem.
Lūdzu atbalstīt nodošanu komisijām!


Sēdes vadītāja.
Neviens deputāts nav pieteicies runāt “pret”. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 67, pret – nav, atturas – 7. Likumprojekts komisijai nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina deputātu Jurķa, Latkovska, Bērziņa, Brigmanes, Škapara, Ķikustes un citu deputātu iesniegto
likumprojektu “Grozījumi Krimināllikumā” nodot Aizsardzības un iekšlietu komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija! Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 67, pret – nav, atturas – 5. Likumprojekts komisijai nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Grozījumi Lauku atbalsta dienesta likumā” nodot Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 77, pret – nav, atturas – 1. Likumprojekts komisijai nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Stratēģiskas nozīmes preču aprites likums” nodot Aizsardzības un iekšlietu komisijai, Ārlietu komisijai, Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai un noteikt, ka Ārlietu komisija ir atbildīgā komisija. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta nodošanu komisijām, nosakot atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 83, pret un atturas – nav. Likumprojekts komisijai nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu
“Par Apvienoto Nāciju Organizācijas Konvencijas pret transnacionālo organizēto noziedzību Protokolu par cilvēku tirdzniecības, jo sevišķi tirdzniecības ar sievietēm un bērniem, novēršanu, apkarošanu un sodīšanu par to”
nodot Aizsardzības un iekšlietu komisijai un Ārlietu komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija.
Lūdzu ieslēgt mikrofonu deputātei Inai Druvietei!


I.Druviete (JL).
Lūdzu šo likumprojektu nodot arī Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijai.


Sēdes vadītāja.
Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav. Tātad likumprojekts tiek nodots arī Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijai. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot atbildīgo komisiju. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 82, pret un atturas – nav. Likumprojekts komisijai nodots.
Saeimas Prezidijs ierosina Ministru kabineta iesniegto
likumprojektu “Grozījums Nacionālo bruņoto spēku likumā” nodot Aizsardzības un iekšlietu komisijai un noteikt, ka tā ir atbildīgā komisija. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta nodošanu komisijai, nosakot atbildīgo komisiju! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 74, pret – 6, atturas – 5. Likumprojekts komisijai nodots.

Nākamais darba kārtības jautājums – lēmuma projekts “Par bezalgas atvaļinājuma piešķiršanu šā gada 24.martā deputātei Inesei Šleserei”. Lūdzu deputātus balsot par lēmuma projektu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 80, pret un atturas – nav. Lēmums pieņemts. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums –
lēmuma projekts “Par deputātes Antas Rugātes ievēlēšanu Eiropas Padomes Parlamentārās asamblejas Latvijas delegācijas sastāvā”. Lūdzu deputātus balsot par lēmuma projektu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 75, pret – nav, atturas – 5. Lēmums pieņemts.
Nākamais darba kārtības jautājums – lēmuma projekts “Par deputāta Aigara Kalvīša ievēlēšanu Starpparlamentu Savienības Latvijas nacionālās grupas sastāvā”. Lūdzu deputātus balsot par lēmuma projektu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 75, pret – nav, atturas – 5. Lēmums pieņemts.
Nākamais darba kārtības jautājums –
lēmuma projekts “Par deputātes Silvas Goldes apstiprināšanu par Eiropas Parlamenta novērotāju”. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 73, pret – nav, atturas – 5. Lēmums pieņemts.
Nākamais darba kārtības jautājums –
lēmuma projekts “Par deputāta Pauļa Kļaviņa ievēlēšanu Saeimas Juridiskajā komisijā”. Lūdzu deputātus balsot par lēmuma projektu. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 72, pret – nav, atturas – 5. Lēmums pieņemts.
Nākamais darba kārtības jautājums –
lēmuma projekts “Par deputāta Pauļa Kļaviņa ievēlēšanu Saeimas Eiropas lietu komisijā”. Lūdzu deputātus balsot par lēmuma projektu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 64, pret – nav, atturas – 4. Lēmums pieņemts.
Nākamais darba kārtības jautājums –
lēmuma projekts “Par deputātes Lindas Mūrnieces ievēlēšanu Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas Parlamentu asamblejas Latvijas delegācijas sastāvā”. Lūdzu deputātus balsot par lēmuma projektu! Lūdzu zvanu!
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 73, pret – 1, atturas – 4. Lēmums pieņemts.
Nākamais darba kārtības jautājums –
lēmuma projekts “Par deputāta Edgara Jaunupa ievēlēšanu Parlamentārajā izmeklēšanas komisijā Einara Repšes finansiālo darbību pārbaudei”. Lūdzu deputātus balsot par lēmuma projektu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 72, pret – nav, atturas – 5. Lēmums pieņemts. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums –
likumprojekts “Lauksaimniecības un lauku attīstības likums”. Otrais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas vārdā – deputāte Anna Seile.


A.Seile (TB/LNNK).
Godātie deputāti! Izskatām likumprojektu otrajā lasījumā. Likumprojekta reģistrācijas numurs 2238.
1.priekšlikumu iesniedz Zaļo un Zemnieku savienības frakcija, precizē bioloģiskās lauksaimniecības terminoloģiju. Komisija atbalsta šo priekšlikumu.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
2.priekšlikumu arī iesniedz Zaļo un Zemnieku savienības frakcija. Komisija šo priekšlikumu neatbalsta, jo tālākajā likumprojekta tekstā šis termins “zemes tiesiskais valdītājs” nav apskatīts.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
3.priekšlikumu.... iesniedz Juridiskais birojs. Tas ir redakcionāls, un komisija šo priekšlikumu atbalstījusi, iestrādājot to komisijas 4.priekšlikumā, kuru lūdzam atbalstīt.


Sēdes vadītāja.
Pret 3. un 4.priekšlikumu deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
5.priekšlikumu iesniedz Juridiskais birojs. Komisija to ir atbalstījusi.

 
Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.

A.Seile.
6.priekšlikumu sagatavojusi Tautsaimniecības komisija. Lūdzam atbalstu.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.

7.priekšlikumu ir sagatavojis Juridiskais birojs. Un tas ir precizēts un iestrādāts Tautsaimniecības komisijas 8.priekšlikumā. Šeit ir vienkārši definīcija. “Importa un eksporta režīms” ir aizvietots ar “ārējas tirdzniecības režīms”. Lūdzam atbalstīt 8.priekšlikumu.


Sēdes vadītāja.
Pret 7. un 8.priekšlikumu deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
9.priekšlikumu ir sagatavojusi Tautsaimniecības komisija. Lūdzam atbalstīt.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
10.priekšlikumu ir sagatavojis Juridiskais birojs. Precizējis nosaukumus un lūdzam atbalstīt.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
11.priekšlikumu ir sagatavojusi Zaļo un Zemnieku savienības frakcija. Šis priekšlikums ir daļēji atbalstīts. Un precīzāk tas ir pateikts... šī 5.panta 1.daļa ir pateikta 12. – Tautsaimniecības komisijas priekšlikumā, kur ir precīzi nosaukti mērķi, kādi ir valsts un Eiropas Savienības atbalsta izmantošanai. Lūdzam atbalstīt 12.priekšlikumu.


Sēdes vadītāja.
Pret minētajiem priekšlikumiem deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
13.priekšlikumu ir sagatavojusi Zaļo un Zemnieku savienības frakcija. Un par šo pašu jautājumu ir sagatavoti vairāki priekšlikumi. Tajā skaitā arī Tautsaimniecības komisijas 14.priekšlikums. Un Tautsaimniecības komisija iesaka atbalstīt kā otro daļu savu 14.priekšlikumu, un 13.priekšlikumu tātad ir atbalstījusi daļēji.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
15.priekšlikumu ir sagatavojusi Tautsaimniecības komisija. Un šajā sadaļā ir runa par to, cik liels būs valsts atbalsts lauksaimniecības attīstībai subsīdiju veidā. Un komisija, izvērtējot visus priekšlikumus, ir izvēlējusies, ka šis atbalsts varētu būt 2,5% apmērā no gada pamatbudžeta kopējiem izdevumiem.


Sēdes vadītāja.
Atklājam debates. Deputāts Valdis Dombrovskis.


V.Dombrovskis (JL).
Priekšsēdētājas kundze! Godātie deputāti! Par lauksaimniecības subsīdijām.
Līdz šim spēkā esošais likums paredzēja valsts atbalstu zemniekiem lauksaimniecības subsīdiju veidā 3% no valsts pamatbudžeta apmēra. Tagad subsīdiju apjoms tiek samazināts līdz 2,5% no valsts pamatbudžeta.
Šis ir spilgts piemērs, kā Zaļo un Zemnieku savienības un Tautas partijas darbi atšķiras no vārdiem. Vēl pavisam nesen Zaļo un Zemnieku savienība un Tautas partija skaļi solīja zemniekiem valsts un Eiropas Savienības atbalstu 6% no valsts pamatbudžeta līmenī. Šodien valsts valdošā koalīcija, ieskaitot arī Zaļo un Zemnieku savienību, noraidīja šo Zaļo un Zemnieku savienības frakcijas priekšlikumu.
Likumprojektā piedāvātais subsīdiju apjoms 2,5% apmērā no valsts pamatbudžeta, pieskaitot arī paredzēto Eiropas Savienības atbalstu, ir ievērojami mazāks par Zaļo un Zemnieku savienības un Tautas partijas vēl nesen solītajiem 6% no valsts pamatbudžeta.
Aicinu Zaļo un Zemnieku savienību un Tautas partiju izskaidrot zemniekiem, kāpēc, nonākuši pie varas, viņi pēkšņi ir aizmirsuši savus solījumus. Redzams, ka Zaļo un Zemnieku savienības un Tautas partijas zemniekiem solītie 6% no valsts pamatbudžeta ir izrādījušies tikai tukši solījumi, kurus valdošā koalīcija pat nedomā pildīt. Paldies par uzmanību!


Sēdes vadītāja.
Deputāts Gundars Bērziņš.


G.Bērziņš (TP).

Kādā ļoti svarīgā grāmatā stāv rakstīts: “Klausies uz maniem vārdiem, neskaties uz maniem darbiem,” Dombrovska kungs! Tad, kad tika iesniegts likums, likumā valdība neuzskatīja par nepieciešamu vispār paredzēt jebkādas garantētas summas lauksaimniekiem. Bija paredzēta apaļa nulle! Šobrīd situācija ir tāda, ka komisija radusi kompromisu, un tiešām iet runa par 25% no budžeta dotācijām. Bet kāda šobrīd ir starpība?
Starpība ir tāda, ka šobrīd speciālie budžeti, kas agrāk nebija pakļauti šim aprēķinam, no kura neaprēķināja summu, kas tiek izmaksāta lauksaimniekiem, ir iekļauti pamatbudžetā. Un, ja paskatās šīgada iesniegto budžetu, kas, Dombrovska kungs, diemžēl neatbilda arī šobrīd spēkā esošajam likumam, jo, ja būtu 3% pēc vecās metodoloģijas, kad pat speciālie budžeti netiek skaitīti, pietrūka 3 miljonu, bet pēc jaunās metodoloģijas, kad speciālie budžeti ir pamatbudžeta programmas, pietrūkst 11 miljonu. Šā gada budžetā pietrūkst 11 miljoni latu, lai izpildītu iepriekšējo likumu.
Tāpēc, izvērtējot situāciju, tiek garantēts ne mazāk... ne mazāk, tas neliegs piešķirt arī vairāk, kā atsevišķos gados ir bijis, ir pārsniegti šie te procenti, un šī summa būs lielāka, nekā bija iepriekšējā likumā. Skaidri, precīzi definēti 2,5% no pamatbudžeta dotācijas, kas ir lielāki nekā bija iepriekš. Un šogad, es gribu pateikt, ka, ievērojot pašreiz spēkā esošo likumu, valdība zemniekiem ir nokrāpusi, Dombrovska kungs, 11 miljonus latu. Man būtu kauns jūsu vietā nākt tribīnē un runāt.


Sēdes vadītāja.
Debates slēdzu. Vai komisijas vārdā ir kas piebilstams? Lūdzu! Vārds deputātei Annai Seilei.


A.Seile.
Protams, ka komisijai, gatavojot šo likumprojektu, vislielākās debates bija par to, ko garantē valsts. Un mēs jau esam pateikuši 11.priekšlikumā, kuru jūs Saeimā vienprātīgi atbalstījāt, ka valsts garantē valsts atbalstu Eiropas lauksaimniecības virzības un garantijas fonda līdzfinansējumam. Un otrajā daļā mēs jau esam nobalsojuši... otrajā daļā mēs atbalstījām 12.priekšlikumu, kas pasaka, kāds ir mērķis šai valsts un Eiropas Savienības līdzekļu izmantošanai. Un tagad trešā daļa ir šis 15.priekšlikums, kurā mēs pasakām, cik liels būs šis valsts atbalsts lauksaimniecības attīstībai.
Zaļo un Zemnieku savienības iesniegtais priekšlikums – 13., kurš prasīja 6% apmēru, jau faktiski ir daļēji atbalstīts, un šie 6% nav atbalstīti, jo mēs to novērsām, sagatavojot Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas 15.priekšlikumu. Rūpīgi izvērtējot Finanšu ministrijas iebildumus pret 6% un arī Zemkopības ministrijas sagatavotos aprēķinus, komisija nonāca pie secinājuma, ka 2,5% no pamatbudžeta kopējiem izdevumiem ir vairāk nekā pagājušajā gadā piešķirts subsīdijām, ievērojami vairāk. Un tāpēc vienojāmies par šo kompromisa variantu. Lūdzu atbalstīt 15.priekšlikumu!


Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par atbildīgās komisijas priekšlikumu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 46, pret – 2, atturas – 27. Priekšlikums ir atbalstīts.


A.Seile.
16.priekšlikumu iesniegusi Zaļo un Zemnieku savienības frakcija, pieprasot to, ka kārtību, kādā tiek piešķirts valsts un Eiropas Savienības atbalsts lauksaimniecībai, nosaka zemkopības ministrs. Komisija nevarēja atbalstīt šo priekšlikumu, uzskatot, ka šāds lēmums ir jāpieņem Ministru kabinetam.


Sēdes vadītāja.
Deputāti lūdz balsojumu par 16.priekšlikumu. Lūdzu zvanu!


A.Seile.
Komisija to neatbalsta. (
Starpsauciens: “Balsot!”)


Sēdes vadītāja.
Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 13, pret – 44, atturas – 9. Priekšlikums nav atbalstīts.


A.Seile.
17.priekšlikumu iesniedzis Juridiskais birojs. Komisija to ir atbalstījusi daļēji, iestrādājot 18.priekšlikumā.


Sēdes vadītāja.
Pret 17. un 18.priekšlikumu deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
19.priekšlikumu iesniedzis Juridiskais birojs. Komisija to atbalstījusi nav.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
Un Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija ir pārstrukturējusi šo daļu... pārstrukturējusi šā panta uzbūvi un precizējusi daļu sakārtojumu. 20.priekšlikumu lūdzu atbalstīt.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
21.priekšlikumu iesniedzis Juridiskais birojs. Tas ir redakcionāls. Komisija atbalsta.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.

A.Seile.
22.priekšlikumu iesniegusi Zaļo un Zemnieku savienības frakcija. Komisija to ir atbalstījusi.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
23.priekšlikumu sagatavojis Juridiskais birojs, precizējot to, ka ne tikai lauksaimniecībai, bet arī lauku attīstībai ir jānosaka Eiropas Savienības un valsts atbalsts. Un lūdz atbalstīt šo priekšlikumu.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
24.priekšlikumu komisija izstrādājusi. Lūdzu atbalstu.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
25.priekšlikumu sagatavojusi Zaļo un Zemnieku savienības frakcija. Komisija ir atbalstījusi.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
26.priekšlikumu ir sagatavojis deputāts Ārgalis, un tas jau daļēji ir iestrādāts nupat nobalsotajā 15.priekšlikumā.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
27.priekšlikumu ir sagatavojusi Zaļo un Zemnieku savienības frakcija. Komisija to atbalsta.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
28.priekšlikumu ir sagatavojis Juridiskais birojs. Komisija atbalsta.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
29.priekšlikumu par ražotāju grupām sagatavojusi Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija. Lūdzu atbalstīt.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.

A.Seile.
30.priekšlikumu sagatavojusi Zaļo un Zemnieku savienības frakcija. Un īstenībā tas nav balsojams, jo mēs jau iepriekšējos priekšlikumos esam atbalstījuši citu variantu – par ārējās tirdzniecības režīmu.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
31.priekšlikumu sagatavojis Juridiskais birojs. Komisija to atbalsta.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
32.priekšlikumu par pantu sakārtojumu iesniegusi Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija. Lūdzam atbalstīt.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
33.priekšlikumu iesniegusi Zaļo un Zemnieku savienības frakcija. Un komisija, to izvērtējot, ir daļēji atbalstījusi, bet precizējusi, sagatavojot savu – 34.priekšlikumu.


Sēdes vadītāja.
Pret 33. un 34.priekšlikumu deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
35.priekšlikumu iesniegusi Zaļo un Zemnieku savienības frakcija. Komisija atbalsta.


Sēdes vadītāja.

Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
Arī 36.priekšlikumu iesniegusi Zaļo un Zemnieku savienības frakcija. Komisija atbalstījusi.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
37. – Zaļo un Zemnieku savienības frakcijas priekšlikums. Komisija atbalsta daļēji un ir to iestrādājusi ... Faktiski tas jau ir iestrādāts Juridiskā biroja 38.priekšlikumā.


Sēdes vadītāja.
Pret 37. un 38.priekšlikumu deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
39.priekšlikumu, tas ir precizējošs priekšlikums, ir iesniedzis Juridiskais birojs. Komisija to nav atbalstījusi.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.

A.Seile.
40.priekšlikumu arī iesniedzis Juridiskais birojs par to pašu tematiku. Komisija nav atbalstījusi.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
41.priekšlikumu sagatavojusi Tautsaimniecības komisija. Tas jau ir par pārejas noteikumiem. Lūdzu atbalstīt!


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
42.priekšlikumu iesniedz Zaļo un Zemnieku savienības frakcija. Komisija to ir atbalstījusi.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
43.priekšlikumu ir sagatavojusi Zaļo un Zemnieku savienības frakcija. Komisija to nav atbalstījusi, bet ir izstrādājusi jaunu priekšlikumu ar numuru 44. Lūdzam to atbalstīt.


Sēdes vadītāja.
Pret 43. un 44.priekšlikumu deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
45.priekšlikumu ir sagatavojusi Zaļo un Zemnieku savienības frakcija. Te ir runa par noteikumu izstrādāšanas termiņiem, un komisija to ir atbalstījusi tikai daļēji, sagatavojot 46.priekšlikumu.


Sēdes vadītāja.
Pret minētajiem priekšlikumiem deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
47.priekšlikumu iesniegusi Tautsaimniecības komisija. Lūdzam atbalstīt!


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
48.priekšlikumu ir sagatavojusi Zaļo un Zemnieku savienības frakcija. Komisija atbalstījusi daļēji, iestrādājot to savā 49.priekšlikumā.


Sēdes vadītāja.
Pret minētajiem priekšlikumiem deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
50.priekšlikumu iesniedz Zaļo un Zemnieku savienības frakcija. Komisija atbalsta.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.

A.Seile.
Tāpat atbalsta arī 51. un 52. – Zaļo un Zemnieku savienības frakcijas iesniegtos priekšlikumus.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.

A.Seile.
53.priekšlikumu izstrādājusi Zaļo un Zemnieku savienības frakcija. Komisija to atbalsta daļēji un precizējusi šo priekšlikumu savā 54.priekšlikumā.


Sēdes vadītāja.
Pret minētajiem priekšlikumiem deputātiem iebildumu nav.


A.Seile.
Līdz ar to visi priekšlikumi ir izskatīti.


Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu otrajā lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 77, pret un atturas – nav. Likumprojekts otrajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu trešajam lasījumam.


A.Seile.
30.marts.


Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš trešajam lasījumam – 30.marts. Paldies!
Cienījamie kolēģi, pirms mēs tālāk izskatām darba kārtību, Saeimas Prezidijs ir saņēmis Aizsardzības un iekšlietu komisijas
lūgumu – izmainīt sēdes darba kārtību un pēc plenārsēdes 20.darba kārtības jautājuma iekļaut izskatīšanai pirmajā lasījumā likumprojektu “Grozījumi Latvijas Republikas Valsts robežas likumā”. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem ir iebildumi. (Starpsauciens: “Ir!”) Lūdzu balsojam par darba kārtības izmaiņu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 70, pret – 9, atturas – 5. Darba kārtība izmainīta.
Aizsardzības un iekšlietu komisija arī lūdz izdarīt grozījumus šodienas sēdes darba kārtībā un pēc plenārsēdes 20.darba kārtības jautājuma iekļaut izskatīšanai pirmajā lasījumā
likumprojektu “Grozījums Nacionālo bruņoto spēku likumā”. Vai deputātiem ir iebildumi? (Starpsauciens: “Ir!”) Deputātiem ir iebildumi. Lūdzu balsot par darba kārtības izmaiņu. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 69, pret – 12, atturas – 4. Darba kārtība izmainīta.
Saeimas Prezidijs ir saņēmis arī Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas
lūgumu izmainīt šā gada 24.–25.marta sēdes darba kārtību un iekļaut tajā likumprojekta “Grozījumi likumā “Par vides aizsardzību”” izskatīšanu pirmajā lasījumā aiz darba kārtības 33.punkta. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav.
Un Saeimas Prezidijs ir saņēmis Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas lūgumu izmainīt šodienas sēdes

darba kārtību, iekļaujot tajā likumprojektu “Grozījumi Lauku atbalsta dienesta likumā” izskatīšanai pirmajā lasījumā aiz darba kārtības 33.punkta. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav. Darba kārtība izmainīta.
Nākamais darba kārtības jautājums –
likumprojekts “Likums par lauksaimniecības produktu krājumu deklarēšanu un maksājuma piemērošanu liekajiem krājumiem saistībā ar Latvijas pievienošanos Eiropas Savienībai”. Pirmais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas vārdā – deputāts Dzintars Zaķis.


Dz.Zaķis (JL).
Cienījamā Prezidija priekšsēdētāja! Godātie kolēģi! Strādājam ar dokumentu nr.2123.
Tas ir likumprojekts “Likums par lauksaimniecības produktu krājumu deklarēšanu un maksājuma piemērošanu liekajiem krājumiem saistībā ar Latvijas pievienošanos Eiropas Savienībai”.
Šis ir visnotaļ svarīgs likums, jo likums, pirmkārt, nosaka to, kuri no produktiem jeb no produktu grupām būs deklarējamie. Un pēc tās Eiropas Savienības direktīvas, uz kuru ir atsauce šajā likumā, var spriest, ka tie būs atsevišķi gaļas, piena, miltu, eļļas un taukvielu produkti, kā arī cukurs un atsevišķi kakao produkti.
Tālāk tiek noteikts normālais krājums un liekais krājums. Un liekais krājums ir tas, uz kuru attiecas likuma būtība, respektīvi, likums ir domāts tāpēc, lai izvairītos no tirgus kropļošanas riska, nosakot nu... ar šo likumu nosakot kārtību, kādā tas tiek novērsts.
Komisijas pirmajā lasījumā šo likumu izskatīja un atzina, ka šis likums būtu jāskata steidzamības kārtībā.


Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par steidzamu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 67, pret – nav, atturas – 3. Likumprojekts par steidzamu atzīts.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 71, pret – 3, atturas – 3. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā.


Dz.Zaķis.
Tātad es gribu piebilst vēl to, ka šis likums būs ļoti svarīgs mazajiem uzņēmējiem un daudzām zemnieku saimniecībām, jo tieši no šo lieko krājumu deklarēšanas un pēc tam aplikšanas ar attiecīgajiem nodokļiem lielā mērā būs atkarīga viņu labklājība iestāšanās brīdī. Tāpēc mums būs ļoti uzmanīgi jāseko tam, lai Zemkopības ministrija, izstrādājot noteikumus, būtu pietiekoši mērena.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš varētu būt 29. marts, un 7. aprīļa sēdē mēs varētu skatīt šo likumprojektu otrajā, galējā, lasījumā.

Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Tātad priekšlikumu iesniegšanas termiņš ir 29.marts, izskatīšana – 7.aprīļa plenārsēdē. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums –
likumprojekts “Cukura nozares likums”. Pirmais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas vārdā – deputāte Anna Seile.


A.Seile (TB/LNNK).
Godātie deputāti! Šā gada 1.maijā spēkā esošais likums par cukuru zaudēs spēku. Un, lai saskaņotu cukura nozarē daudzas normas ar Eiropas Savienības valstu direktīvām, ir nepieciešams izstrādāt jaunu likumu.
Ministru kabinets ir iesniedzis šo likumu. Un likumprojekts paredz gan tirgus intervences pasākumu administrēšanu, gan cukura ražošanas kvotu cukurbiešu piegādes termiņu pamatapjomu noteikšanu, kā arī cukurbiešu audzētāju reģistra administrēšanu un daudzas citas nepieciešamas normas.
Komisija, iepazinusies ar šo likumprojektu, atbalsta to un lūdz izskatīt steidzamības kārtībā.


Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par steidzamu. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 71, pret – nav, atturas – 1. Likumprojekts par steidzamu atzīts.


A.Seile.
Komisija ir izvērtējusi šo likumprojektu un lūdz atbalstīt to arī pirmajā lasījumā.


Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 72, pret – 5, neviens neatturas. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteiksim priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā !


A.Seile.
Komisija iesaka priekšlikumus iesniegt līdz 29.martam un izskatīt 7.aprīļa plenārsēdē.


Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam lasījumam – 29.marts, izskatīšana – 7.aprīļa sēdē. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums –
likumprojekts “Grozījumi Veterinārmedicīnas likumā”. Pirmais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas vārdā – deputāts
Pēteris Kalniņš.

P.Kalniņš (ZZS).
Cienījamie kolēģi! Strādāsim ar dokumentu nr.2199. Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija saņēma likumprojektu “Grozījumi Veterinārmedicīnas likumā” un lūdz šīsdienas sēdē atzīt šo likumprojektu kā steidzamu, kā arī pieņemt pirmajā lasījumā.


Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par steidzamu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 74, pret un atturas – nav. Likumprojekts par steidzamu atzīts.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 71, pret – 1, neviens neatturas. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā!


P.Kalniņš.
29.marts pulksten 10.00. Un skatīt 1.aprīlī.


Sēdes vadītāja.
Tātad citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam lasījumam – 29.marts pulksten 10.00 no rīta, izskatīšanas laiks – 1.aprīļa sēdē. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums –
likumprojekts “Grozījumi Dzīvnieku barības aprites likumā”. Pirmais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas vārdā – deputāts Pēteris Kalniņš.


P.Kalniņš (ZZS).
Arī šo likumprojektu Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija saņēma un izskatīja savā sēdē. Komisija lūdz arī šo likumprojektu atzīt kā steidzamu un šodien pieņemt pirmajā lasījumā.


Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par steidzamu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 76, pret – 2, neviens neatturas Likumprojekts par steidzamu atzīts.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 72, pret un atturas – nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā!


P.Kalniņš.
Iesniegšanas termiņš – 29.marts, un skatīt otrajā lasījumā 7.aprīlī.

Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš – 29.marts. Izskatīšanas laiks – 7.aprīļa sēde. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums –
likumprojekts “Grozījumi likumā “Par vides aizsardzību””. Pirmais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas vārdā – deputāts Andris Tolmačovs.


A.Tolmačovs (PCTVL).
Strādāsim ar likumprojektu nr.726. Likumprojekts izskatīts atbildīgajā komisijā. Atbildīgā komisija lūdz ierosināt steidzamo kārtību. Likumprojekts vajadzīgs, lai saskaņotu vides aizsardzības likumdošanu ar Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem. Un tādēļ ir vajadzīga steidzamība, lai paspētu līdz 1.maijam.


Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par steidzamu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 78, pret un atturas – nav. Likumprojekts par steidzamu atzīts.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 69, pret un atturas – nav.
Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas laiku un izskatīšanu otrajā lasījumā.

A.Tolmačovs.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš – 29.marts. Sēdes datums – 7.aprīlis.


Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš – 29.marts un izskatīšana 7.aprīļa sēdē.
Nākamais darba kārtības jautājums – likumprojekts “Grozījumi likumā “Par vides aizsardzību””. Es atvainojos!
Likumprojekts “Grozījumi Lauku atbalsta dienesta likumā”.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas vārdā – deputāts Pēteris Kalniņš.


P.Kalniņš (ZZS).
Cienījamie kolēģi! Strādāsim ar dokumentu nr. 2331. Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija saņēma Ministru kabineta izstrādātos grozījumus Lauku atbalsta dienesta likumā un izskatīja savā sēdē, lūdzot atzīt šo likumprojektu arī kā steidzamu un pieņemt šodien pirmajā lasījumā.


Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par steidzamu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 81, pret un atturas – nav. Likumprojekts par steidzamu atzīts. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 79, pret un atturas – nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā!


P.Kalniņš.
Iesniegšanas termiņš – 29.marts un skatīt otrajā lasījumā 7.aprīlī.


Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas laiks – 29.marts un izskatīšana otrajā lasījumā – 7.aprīļa sēdē. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums –
likumprojekts “Grozījumi Ūdens apsaimniekošanas likumā”. Pirmais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas vārdā – deputāts Andris Tolmačovs.


A.Tolmačovs (PCTVL).
Labdien! Strādāsim ar likumprojektu nr.672 – likumprojekts “Grozījumi Ūdens apsaimniekošanas likumā”. Likumprojekts ir vajadzīgs, lai saskaņotu ar ES direktīvām ūdens apsaimniekošanas jomā. Atbildīgā komisija izskatīja un atbalsta pirmajā lasījumā un prasa steidzamības kārtību.


Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par steidzamu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 82, pret un atturas – nav. Likumprojekts par steidzamu atzīts.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 80, pret un atturas – nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā.


A.Tolmačovs.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš – 16.aprīlis. Sēdes datums – 29.aprīlis.

Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam lasījumam – 16.aprīlis. Izskatīšanas laiks – 29.aprīļa sēdē. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums –
likumprojekts “Likums par koku un apaļo kokmateriālu uzskaiti darījumos”. Pirmais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas vārdā – deputāte Anna Seile.


A.Seile (TB/LNNK).
Godātie deputāti! Šis ir ļoti svarīgs likumprojekts. Šā likumprojekta mērķis ir izveidot koku un apaļo kokmateriālu vienotu uzskaites kārtību. Un šai uzskaites kārtībai būtu jābūt visos koku un apaļo kokmateriālu aprites posmos. Šis likumprojekts nodrošina arī godīgu nodokļu iekasēšanas kārtību un nosaka, ka Ministru kabinets būs tiesīgs piemērot, noteikt, kā tiek piemērots Latvijā nacionālais standarts koku uzmērīšanā, kā arī noteikt akreditācijas prasības dažādām organizācijām, kas darbojas apaļo kokmateriālu uzmērīšanas jomā. Šo likumprojektu komisija nelūdz uzskatīt kā steidzamu. Tā sagatavošanā ir piedalījušies ļoti daudzi mežu nozares speciālisti. Komisija izvērtējusi šo likumprojektu, kurš atnācis no Ministru kabineta, un lūdz to atbalstīt pirmajā lasījumā.


Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 76, pret un atturas – nav. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam.


A.Seile.
Komisija iesaka priekšlikumus iesniegt līdz 1.aprīlim.
Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam lasījumam – 1.aprīlis. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums –
likumprojekts “Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā”. Otrais lasījums.
Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas vārdā – deputāts Krišjānis Peters.


K.Peters (LPP).
Godātais Prezidij! Cienījamie kolēģi! Tātad strādājam ar dokumentu, kura reģistrācijas nr.577 – likumprojekts “Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā”. Tautsaimniecības komisija ir sagatavojusi šo likumu otrajam lasījumam. Saņemti trīs priekšlikumi.
Tātad 1.priekšlikums – deputāta Maksimova priekšlikums. Komisija daļēji atbalstījusi.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


K.Peters.
2.priekšlikums – atbildīgās komisijas priekšlikums. Atbalstīts.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.

K.Peters.
Un 3. un pēdējais priekšlikums – deputāta Maksimova priekšlikums. Komisija atbalsta.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


K.Peters.
Tātad visi priekšlikumi ir izskatīti, un komisijas vārdā lūdzu pieņemt otrajā lasījumā.


Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu otrajā lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 80, pret un atturas – nav. Likumprojekts otrajā lasījumā pieņemts.

Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu trešajam lasījumam!


K.Peters.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš trešajam lasījumam – 29.marts.


Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš trešajam lasījumam – 29.marts. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums –
likumprojekts “Grozījums Mobilizācijas likumā”. Otrais lasījums.
Aizsardzības un iekšlietu komisijas vārdā – deputāts Juris Dalbiņš.


J.Dalbiņš (TP).
Cienījamā Saeimas priekšsēdētājas kundze! Kolēģi deputāti! Strādājam ar likumprojektu “Grozījums Mobilizācijas likumā”. Reģistra nr.616. Otrais lasījums. Likumprojekta otrajam lasījumam saņemti seši priekšlikumi, kas izskatīti Aizsardzības un iekšlietu komisijas 10.marta sēdē.
1.priekšlikums – iesniedz aizsardzības ministrs Ģirts Valdis Kristovskis. Komisija priekšlikumu atbalsta.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


J.Dalbiņš.
2. priekšlikums – iesniedz aizsardzības ministrs Ģirts Valdis Kristovskis. Komisija priekšlikumu atbalsta.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


J.Dalbiņš.
3.priekšlikums – iesniedz aizsardzības ministrs Ģirts Valdis Kristovskis. Priekšlikums tiek atbalstīts komisijā.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


J.Dalbiņš.
4.priekšlikums – aizsardzības ministra priekšlikums. Komisija priekšlikumu ir atbalstījusi.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


J.Dalbiņš.
5.priekšlikums – aizsardzības ministra priekšlikums. Komisija priekšlikumu atbalsta.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.


J.Dalbiņš.
6.priekšlikums – aizsardzības ministra priekšlikums. Komisija priekšlikumu ir atbalstījusi.


Sēdes vadītāja.
Deputātiem iebildumu nav.

J.Dalbiņš.
Līdz ar to visi iesniegtie priekšlikumi ir izskatīti. Komisijas vārdā aicinu pieņemt likumprojektu otrajā lasījumā!


Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu otrajā lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 69, pret un atturas – nav. Likumprojekts otrajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu trešajam lasījumam!


J.Dalbiņš.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš trešajam lasījumam – 29.marts.


Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš trešajam lasījumam – 29.marts. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums –
likumprojekts “Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā”.
Aizsardzības un iekšlietu komisijas vārdā – deputāts Juris Dalbiņš.


J.Dalbiņš (TP).
Cienījamā Saeimas priekšsēdētāja! Likumprojekts “Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā”.
Likumprojekts skatāms pirmajā lasījumā. Likumprojekts paredz NATO vadlīniju gaisa telpas apsardzības jomā iedzīvināšanu Latvijas Republikas normatīvajā sistēmā, lai Latvijas Republiku varētu iesaistīt NATO gaisa telpas aizsardzības politikā.
Likumprojekts paredz Ziemeļatlantijas līgumorganizācijas tiesības veikt Latvijas gaisa telpas kontroli un apsardzību, lai nodrošinātu Latvijas gaisa telpas suverenitāti un neaizskaramību.
Aizsardzības un iekšlietu komisija 24.marta sēdē apsprieda likumprojektu pirmajam lasījumam un nolēma to konceptuāli atbalstīt, kā arī lūgt Saeimu šo likumu atzīt par steidzamu.


Sēdes vadītāja.
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par steidzamu. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 69, pret– 16, neviens neatturas. Likumprojekts par steidzamu atzīts.
Atklājam debates. Ministru kabineta vārdā – aizsardzības ministrs Atis Slakteris.


A.Slakteris (aizsardzības ministrs).
Priekšsēdētājas kundze! Kolēģi! Pirmajā dienā ierodoties Aizsardzības ministrijā, viens no pašiem pirmajiem jautājumiem ministrijas vadībai bija ļoti vienkāršs – vai gadījumā nav kaut kas iekavēts un vai nav kādas problēmas saistībā ar likumdošanu, saistībā ar NATO.
Vadība man ziņoja, ka viss kārtībā, ministra kungs, viss iet pēc plāna. Likumi ir jāgroza. Laika vēl ir gana. Bet reālā situācija ir izveidojusies tāda, ka arī NATO integrācijas virzienā iepriekšējā valdība ir atstājusi nepadarītus darbus. (
Starpsauciens: “Nevar būt!”)

Un tāpēc šodien mums steidzamības kārtībā ir jāskata likumi, un tieši dīvaini, ka nespēj iedomāties, ka Latvija būs NATO dalībvalsts jau tūlīt un nevis kaut kad pēc mēnešiem vai nedēļām, bet pirmdien Latvija kļūs par NATO dalībvalsti. Un Latvijas gaisa telpa kļūs par daļu no kopējās NATO gaisa telpas.
Dalībvalstij Latvijai pieklātos nodrošināt savas gaisa telpas aizsardzību pašai saviem spēkiem, ieskaitot iznīcinātāju lidmašīnas. Latvijas gaisa spēku rīcībā šādas tehnikas nav un iznīcinātājus nav plānots arī iegādāties, jo tas nebūtu nedz militāri, nedz ekonomiski lietderīgi. Arī NATO neredz šādu iepirkumu lietderību. Tāpēc Latvijas un abu pārējo Baltijas valstu politika aizsardzības jomā arī turpmāk būs balstīta uz ciešu trīspusēju sadarbību, gan arī uz sadarbību ar citām NATO dalībvalstīm.
Šā gada 16.martā NATO Ziemeļvalstu padome nolēma sniegt mums lielāku palīdzību, tas ir, atsevišķas NATO valstis nodos Eiropas spēku virspavēlnieka rīcībā savas militārās lidmašīnas, lai nodrošinātu mūsu, Baltijas valstu, gaisa telpas aizsardzību atbilstoši NATO standartiem. Pirmo reizi vēsturē mēs būsim spējīgi veikt augstvērtīgu Latvijas zemes un gaisa aizsardzību.
Lai NATO varētu uzsākt Latvijas gaisa telpas patrulēšanu, ir jānodrošina nepieciešamā juridiskā bāze. Pirmkārt, mums ir jāparedz, ka NATO ir tiesības veikt Latvijas gaisa telpas kontroli un apsardzi. To nodrošinās grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā. Otrkārt, jāparedz maksimāli vienkāršs lēmumu pieņemšanas mehānisms, lai nepieciešamības gadījumā būtu iespējams vadību par atsevišķām Latvijas armijas vienībām nodot NATO kompetencei. To nodrošinās grozījumi Nacionālo bruņoto spēku likumā.
Par finansiālajiem aspektiem. Pašlaik vēl notiek aktīvas konsultācijas ar NATO par to, kāda būs finansēšanas kārtība. Plašsaziņas līdzekļos pieminētie 4 miljoni latu ir tikai aptuvenas aplēses, kas var mainīties. Latvijas gaisa spēkiem kopumā šogad paredzētais finansējums ir vairāk nekā 6,2 miljoni latu. Daļu no vajadzīgajiem izdevumiem varētu segt no NATO kopējiem līdzekļiem, daļu – no Baltijas valstu līdzekļiem, bet vēl trešo daļu, iespējams, segs pašas valstis, kuru spēki veiks patrulēšanu.
Par attiecībām ar kaimiņvalstīm. Šī gaisa telpas patrulēšana nav vērsta ne pret vienu Latvijas kaimiņvalsti. Tā ir daļa no klasiskās NATO kopējās pretgaisa aizsardzības politikas. Visā NATO telpā ir vienoti standarti, un tie tiks ievēroti arī šajā paplašināšanās kārtā, jo NATO nav dažādu līmeņu dalībvalstis. Standarti visiem ir vienādi. Tas nozīmē, ka lidmašīnas būs gatavas veikt patrulēšanu 24 stundas diennaktī, 7 dienas nedēļā tāpat kā citās NATO valstīs.
Dāmas un kungi! Latvijā ir palikuši iekavētie darbi ne tikai pirms iestāšanās Eiropas Savienībā, bet arī pirms iestāšanās NATO. Likuma grozījumi, ko šodien izskatām, ir viens no šiem nepadarītajiem darbiem. Es nemeklēšu vainīgos, bet lūgšu jūsu atbalstu šiem priekšlikumiem.
Aicinu ikvienu Saeimas deputātu balsot par grozījumiem Latvijas Republikas valsts robežas likumā un Nacionālo bruņoto spēku likumā, lai padarītu mūsu valsti gatavu pilntiesīgai dalībai NATO.
Es īpaši vēršos pie “Jaunā laika” frakcijas un “tēvzemiešiem”. Aicinu jūs šajā balsojumā rīkoties valstiski! Ja jūs neatbalstāt šo valdību, tad jums vismaz vajadzētu atbalstīt šīs valdības stratēģisko politiku.
Dalība NATO ir Tautas partijas un arī šīs valdības politika. Dalība NATO nozīmē, ka Latvijas debesis un zeme būs drošībā. Tā ir mūsu politika.


Sēdes vadītāja.
Deputāts Ģirts Valdis Kristovskis.


Ģ.V.Kristovskis (TB/LNNK).
Cienījamie kolēģi! Vai šeit ir arī gaisma? Cienījamie kolēģi! Bija prieks dzirdēt Ata Slaktera kunga izteicienus par padarītiem vai par nepadarītiem darbiem. Bet teikšu, kā ir: tas, ka notiks gaisa patrulēšana mūsu telpā, lielā mērā ir tā cilvēka nopelns, kas stāv jūsu priekšā. (
Starpsaucieni, aplausi.) Jo 2003.gada decembrī pēdējā NATO ministru sanāksmē divas reizes neviens cits ministrs no Eiropas valstīm kā vien tieši Kristovskis toreiz aicināja NATO ģenerālsekretāru pieņemt šos lēmumus. Un NATO ģenerālsekretārs, beidzot savu uzrunu, atsaucās tieši uz šo manu konkrēto ieteikumu risināt šos jautājumus un nodeva šo jautājumu tālāk Sheferam.
Uz manu priekšlikumu pamata 2003.gada decembrī sanāksmē Tallinā trīs Baltijas valstu aizsardzības ministri vienojās par kopēju Baltijas gaisa telpu patrulēšanai. 2004.gada 10.februārī Minhenē NATO ministru sanāksmē es vēl vienu reizi aicināju izskatīt šo jautājumu, un jaunais NATO ģenerālsekretārs Shefers uz to atsaucās un ļoti aktīvi iesaistījās šā jautājuma risināšanā. Viņš toreiz pirmo reizi pateica, ka NATO tiešām šis jautājums ir jārisina. Līdz ar to runāt šeit par šā procesa tempu, manuprāt, tomēr, jaunais ministra kungs, šinī brīdī ir nevietā, un tas, manuprāt, skan nedaudz nekorekti.
Tomēr šis jautājums pēc būtības ir ļoti svarīgs un vajadzīgs, un arī sarežģīts. Ja mēs paskatīsimies vēsturē, tad redzēsim, ka Čehijai, kurai ir sava gaisa spēku pieredze 50 gadu garumā, gatavojot NATO sammitu, ar saviem gaisa spēkiem nespēja atrisināt šo jautājumu deviņus mēnešus. NATO, Amerikas Savienotās Valstis un Čehija risināja šo jautājumu tieši juridiskos aspektus, un tādai valstij, kurai ir šī pieredze, lai saskaņotu šos jautājumus, bija vajadzīgi deviņi mēneši.
Shefers tajā dienā, kad Slaktera kungs stājās ministra amatā, bija Rīgā, un Rīgā viņam tika uzdoti konkrēti jautājumi par to, kas tad patrulēs šajā gaisa telpā. Tad atcerēsimies, ka NATO ģenerālsekretārs vēl pirms nedēļas nevarēja atbildēt uz jautājumu, kādas konkrēti valsts bruņotie spēki patrulēs šajā Latvijas vai Baltijas, vai NATO kopējā gaisa telpā.
Tā ka redzams, ka jautājumi pēdējā laikā risinās ļoti strauji, un šeit nav vietas nekādiem pārmetumiem. Šeit nav vietas arī apelēšanai pie sirdsapziņas, jo mēs, apvienība “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK un partija “Jaunais laiks”, visus aizvadītos gadus, un, es atļaušos teikt, arī man esot ministra amatā piecus gadus un trīs mēnešus, esam aktīvi strādājuši pie tā, lai beidzot Latvijas valsts varētu nodrošināt suverenitāti gaisa telpā ar mūsu sabiedroto – šinī gadījumā – ar NATO vai ar kādas konkrētas valsts, teiksim, Dānijas, Vācijas, Norvēģijas vai kādas citas tuvējas valsts, palīdzību.
Paldies par uzmanību! Strādāsim kopā un atbalstīsim šo likumprojektu, šo priekšlikumu. Tas ir ļoti vajadzīgs mūsu valstij. Un es ceru, ka tā valdība, kas tagad ir uzsākusi darbu, arī godam turpinās to, ko ir paveikuši iepriekšējie.
Paldies par uzmanību! (
Aplausi.)


Sēdes vadītāja.
Deputāts Nikolajs Kabanovs.


N.Kabanovs (PCTVL).
Cienījamie kolēģi! Tagad jūs zināt, kas ir atbildīgs par to, ka Latvija kļūs suverēna valsts, Kristovska kungs. Jā, bet situācija ir tāda, ka tieši šis ministrs ir atbildīgs par to, ka Latvijai nav pašai savas militārās aviācijas. Diemžēl! Tā ir pat Moldovai, Gruzijai, Ukrainai, Baltkrievijai un pārējām valstīm, kuras ir ekonomiski mazāk attīstītas par Latviju. Kāpēc? Tāpēc, ka Latvija savulaik atteicās no PSRS tehnikas sadalījuma, tā saucamā Taškentas līguma 1991.gada beigās. Un man šķiet, ka tā bija ļoti liela kļūda valstiskā mērogā. Un tāpēc mēs tagad jums... mums jāklanās Amerikas priekšā, un prasa viņiem, lai viņi patrulē mūsu gaisa telpā. Es domāju, ka mums vajag tīri, teiksim, tā psiholoģiski padomāt, vai Latvija ir neatkarīga valsts, un tomēr nebalsot par šo likumprojektu! Paldies!


Sēdes vadītāja.
Deputāts Aleksandrs Golubovs.


A.Golubovs (LSP).
Cienījamie kolēģi! Pēc tam, kad uzstājās Kristovska kungs, tagad mēs zinām, kas ir vainīgs pie tā, ka Latvijai jāmaksā 4 miljoni par to, ka šeit būs ārvalstu lidmašīnas, un būs jāmaksā arī par to, ka tās lidos virs Latvijas. Tagad mēs zinām, ka pie visa tā vainīgs Kristovskis.
Un es lūdzu nebalsot par šiem priekšlikumiem, jo šajā gadījumā mēs tiešām zaudējam savu suverenitāti!


Sēdes vadītāja.
Debates slēdzu. Vai komisijas vārdā ir kas piebilstams? Ja komisijas vārdā nekas nav piebilstams, lūdzu balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 66, pret – 10, atturas – 7. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts. Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā!


J.Dalbiņš.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam lasījumam – 25.marts, pulksten 8.40 rīts.


Sēdes vadītāja.
Vakarā jeb rītā?

J.Dalbiņš.
No rīta. Es teicu. Līdz šim laikam.


Sēdes vadītāja.
Un izskatīšanas laiks?


J.Dalbiņš.

Izskatīšanas laiks – 25.marts.


Sēdes vadītāja.
25.marts. Vai deputātam Vladimiram Buzajevam ir citi priekšlikumi?
Lūdzu ieslēgt mikrofonu deputātam Vladimiram Buzajevam!


V.Buzajevs (PCTVL).
Šā gada 1.maijs.


Sēdes vadītāja.
Un izskatīšanas laiks?


V.Buzajevs.
Izskatīšanas laiks – nākamā pēc šā datuma Saeimas plenārsēde.


Sēdes vadītāja.
Tātad ir divi priekšlikumi – deputāta Buzajeva priekšlikums – iesniegt priekšlikumus līdz šā gada 1.maijam un izskatīt 6.maija sēdē. Kas ir par šādu priekšlikumu? Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 17, pret – 68, atturas – 1. Priekšlikumu iesniegšanas termiņš ir 25.marts pulksten 8.40 no rīta un izskatīšanas laiks 25.marta sēdē.
Pirms mēs izskatām tālāk sēdes darba kārtību, ir saņemts desmit Saeimas deputātu – Šmita, Simsona, Jaundžeikara, Karpuškina, Stalidzānes un citu deputātu – priekšlikums – iekļaut 24.–25.marta sēdes darba kārtībā
lēmuma projektu “Par deputāta Jāņa Šmita ievēlēšanu Parlamentārajā izmeklēšanas komisijā Einara Repšes finansiālo darbību pārbaudei” pirms likumprojekta “Grozījums Nacionālo bruņoto spēku likumā”. Vai deputātiem ir iebildumi? Deputātiem iebildumu nav. Darba kārtība izmainīta.
Nākamais darba kārtības jautājums –
lēmuma projekts “Par deputāta Jāņa Šmita ievēlēšanu Parlamentārajā izmeklēšanas komisijā Einara Repšes finansiālo darbību pārbaudei”. Lūdzu deputātus balsot par lēmuma projektu! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 69, pret – 3, atturas – 5. Lēmums pieņemts. Paldies!
Nākamais darba kārtības jautājums –
likumprojekts “Grozījums Nacionālo bruņoto spēku likumā”. Pirmais lasījums.
Aizsardzības un iekšlietu komisijas vārdā – deputāts Juris Dalbiņš.


J.Dalbiņš (TP).
Priekšsēdētājas kundze! Cienījamie kolēģi! Izskatāmā dokumenta numurs 2359. Pirmais lasījums. Šā gada 2.aprīlī ir paredzēta Latvijas pievienošanās NATO. Līdz ar pievienošanos Ziemeļatlantijas līgumam, pilntiesīgu dalību aliansē Latvija iegūs drošības garantijas. Viens no alianses efektīvas mūsdienu drošības un aizsardzības pamatiem ir gaisa telpas kontrole un aizsardzība.
Pievienojoties NATO, Latvijas gaisa telpa kļūs par daļu no kopējās NATO gaisa telpas, kur ir jānodrošina gaisa telpas patrulēšana. Šajā sakarībā mums ir nepieciešami grozījumi arī Nacionālo bruņoto spēku likumā.
Jāpiezīmē attiecībā uz šiem grozījumiem. Jāsaka, ka Valsts prezidents lemt par Nacionālo bruņoto spēku vienību vadīšanas deleģēšanu NATO militārajai vadībai varēs tikai tajos gadījumos, kad šādu jautājumu izlemšana neietilpst Saeimas kompetencē.
Otrkārt. Valsts prezidenta lēmumam par Nacionālo bruņoto spēku vienību vadīšanas deleģēšanu jābūt noformētam atbilstoši Latvijas Republikas Satversmes 53.pantam, tas ir, kā rīkojumam, ko līdzparaksta Ministru prezidents vai aizsardzības ministrs, kuri tad arī uzņemas politisko atbildību par šo rīkojumu.
Aizsardzības un iekšlietu komisija 24.marta sēdē apsprieda likumprojektu pirmajam lasījumam un nolēma to konceptuāli atbalstīt, kā arī lūgt Saeimu šo likumprojektu atzīt par steidzamu.


Sēdes vadītāja.
Vai deputāts Kristovskis runās par steidzamību? Par steidzamību? Nē. Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta atzīšanu par steidzamu. Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 68, pret – 9, atturas – 6. Likumprojekts par steidzamu atzīts.


J.Dalbiņš.
Komisijas vārdā aicinu Saeimu pieņemt likumprojektu pirmajā lasījumā!


Sēdes vadītāja.

Atklājam debates. Deputāts Ģirts Valdis Kristovskis.


Ģ.V.Kristovskis (TB/LNNK).
Cienījamie kolēģi! Visvisādā ziņā atbalstot nepieciešamību pieņemt lēmumu par gaisa telpas pieejamību NATO spēkiem, jāsaka, ka man ir dažas piezīmes, neskatoties uz to, ka mēs varējām tiešām iepazīties šodien ar šo dokumentu.
Jautājums ir pēc būtības, vai ir nepieciešams Nacionālo bruņoto spēku likumā tieši Nacionālo bruņoto spēku vadības pantā ielikt iekšā tieši šādu normu, kāda šeit tiek piedāvāta.
Manuprāt, ja mēs gribam uzticēt Valsts prezidentam šo... nu, es gribētu teikt, īpašo gadījumu par līguma vai kāda normatīva dokumenta slēgšanu ar Ziemeļatlantijas līguma organizācijām par patrulēšanu Latvijas gaisa telpā, tad, iespējams, ka vislabākais būtu kāds atsevišķs normatīvs akts. Taču, ja mēs pievēršamies šai pašai normai, es tomēr lūgtu tiem deputātiem, kuri pievērsīs uzmanību normai un gatavos priekšlikumus rītdienai, padomāt par to, ka Valsts prezidentes attieksme šinī gadījumā nav pausta un, godīgi sakot, arī vēl nav Ministru kabineta nostāja redzama. Šeit ir tikai ministrijas juristu... nu, gribētu teikt, diemžēl diezgan vāji sagatavoti priekšlikumi.
Ja mēs runājam par Valsts prezidenta vietu šajā procesā, tad jāsaka, ka šeit, šajā normā, šajā projektā, jau ir paredzēti vairāki tādi diezgan būtiski izkropļojumi. Ir paredzēts, ka Valsts prezidents var deleģēt NATO militārajai vadībai atsevišķu Nacionālo bruņoto spēku vienību vadīšanu. Es domāju, ka tas ir nepamatoti, jo ir jau vesela virkne normatīvo dokumentu, kas nosaka to, kas un kādā kārtībā deleģē Latvijas Nacionālo bruņoto spēku vienību dalību dažādās operācijās. Līdz šim nekad Valsts prezidents ar šādiem jautājumiem nav nodarbojies. Un ir grūti saprast, ka šī nu būtu tā situācija, kad Valsts prezidentam būtu ar to jānodarbojas.
Ieskatīsimies Satversmē! Satversmē ir skaidri un gaiši noteiktas Valsts prezidenta tiesības. Un Valsts prezidents reprezentē valsti starptautiski un atsevišķos gadījumos... ļoti precīzi divos pantos ir noteikts, kādā veidā izpaužas Valsts prezidenta vadonības principi.
Tātad mēģināt ar šādu pantu Valsts prezidentam piedēvēt vai ierosināt funkcijas, kuras nav bijušas raksturīgas ne Latvijai, ne arī parlamentārai demokrātiskai valstij kā tādai, – tas, manuprāt, būtu nevietā. Šeit būtu jāvadās no varas dalīšanas principu izpratnes un tālākas realizācijas un tradīciju konsekventas ievērošanas.
Gribu pateikt vēl vienu piemēru. Pavisam nesen, tad, kad es vēl nebiju Saeimas deputāts, Aizsardzības un iekšlietu komisija ir otrajam lasījumam izskatījusi likumprojektu “Grozījumi Nacionālās drošības likumā”, un tur, kā mēs redzam, ir bijis deputāta Turlā priekšlikums – svītrot no Valsts prezidenta kompetences tādu normu, kas noteic, ka Valsts prezidents izveido militāro padomi.
Kāpēc Valsts prezidentam ir jābūt šādai militārajai padomei? Tikai tad, ja mēs pieļaujam, ka kaut kādā situācijā Valsts prezidentam būs nepieciešamība tiešām dot kādus rīkojumus, kuriem ir militāras sekas.
Un, ja Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisija ir atbalstījusi priekšlikumu izsvītrot ārā normu par Valsts prezidenta militāro padomi, tad rodas jautājums: kāpēc pašreiz šajā piedāvātajā gadījumā būtu šajā normā jāliek iekšā kaut kādas funkcijas Valsts prezidentam, kuras tiešām ir saistītas ar izpildvarai raksturīgām funkcijām?
Un gribu teikt vēl arī to, ka šī norma, kura pēc būtības tiek veidota sakarā ar gaisa telpas patrulēšanu, ir saistīta ne tikai ar gaisa telpas patrulēšanu. Gaisa telpas patrulēšana ir viena no valsts aizsardzības funkcijām. Sarežģītāks ir otrais process – tad, ja notiek ielaušanās gaisa telpā un ir jāpieņem lēmums par gaisakuģa vai lidaparāta notriekšanu.
Un vai tad mēs šādā situācijā uzdosim šos jautājumus risināt Valsts prezidentam – personai, kurai ir sava noteikta loma valsts pārvaldē?
Cik atceros, toreiz, kad Repše vēl bija premjers iepriekšējā valdībā, viņš ļoti skaidri un gaiši redzēja tieši premjerministra lomu šāda lēmuma pieņemšanā.
Tāpēc es izteicu savas piezīmes, savu vērtējumu. Aicinu vēl šajā vakarā padomāt par šo jautājumu, lai mēs atrastu vislabāko lēmumu un lai tiešām nebūtu Valsts prezidents jāiesaista netipisku funkciju veikšanā. Paldies par uzmanību!


Sēdes vadītāja.

Ministru kabineta vārdā – aizsardzības ministrs Atis Slakteris.


A.Slakteris (aizsardzības ministrs).
Cienījamie kolēģi! Dažādās NATO dalībvalstīs ir dažāda pieredze. Šo lēmumu pieņem Nacionālo bruņoto spēku komandieris, aizsardzības ministrs, Ministru prezidents, Ministru kabinets, parlaments. Šī prakse ir dažāda.
Bet jau ir skaidri pierādījies, ka šiem lēmumiem ir jābūt ātriem, tātad – vienvadības princips. Var debatēt un pārdomāt pa nakti, kā rīkoties. Vienkārši jāsaprot, ka pasaules pieredze ir ļoti plaša, vienkārši mums jāizvēlas mums pieņemamākais ceļš. Paldies!


Sēdes vadītāja.
Debates slēdzu.
Vai komisijas vārdā kas piebilstams?
Lūdzu deputātus balsot par likumprojekta pieņemšanu pirmajā lasījumā! Lūdzu zvanu! Balsošanas režīmu! Lūdzu rezultātu! Par – 68, pret – 11, atturas – 6. Likumprojekts pirmajā lasījumā pieņemts.
Lūdzu noteikt priekšlikumu iesniegšanas termiņu otrajam lasījumam un izskatīšanas laiku otrajā lasījumā!


J.Dalbiņš.
Priekšlikumu iesniegšanas termiņš – 25.marts pulksten 8.40 no rīta. Un izskatīt otrajā lasījumā 25.martā.


Sēdes vadītāja.
Citu priekšlikumu nav. Tātad priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam lasījumam – 25.marts pulksten 8.40 no rīta. Izskatīšanas laiks – 25.marta sēdē. Paldies!
Cienījamie kolēģi! Kā bija paredzēts, pulksten 17.00 atbilžu sesija. Bet Saeimas Prezidijs ir saņēmis
ziņu no Latvijas Republikas Satiksmes ministrijas ar sekojošu tekstu. “Daru zināmu, ka satiksmes ministram Aināram Šleseram nav iespēju atbildēt uz deputātu sagatavoto jautājumu nr.29 šā gada 24.marta sanāksmē, jo viņš atrodas komandējumā ārpus Latvijas.” Tātad šī atbilžu sesija notiks nākošajā trešdienā pulksten 17.00.
Kā arī Saeimas Prezidijs ir saņēmis 5 deputātu – Repšes, Šadurska, Druvietes, Mūrnieces un Jaunupa –
jautājumu reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministram “Par “Jaunā laika” deputāta ētikas neievērošanu, cieņas un goda zaudēšanu”. Šo jautājumu mēs nodosim ministram. Paldies!
Cienījamie kolēģi! Lūdzu reģistrēties ar reģistrācijas kartēm! Lūdzu zvanu! Reģistrācijas režīmu!

Kamēr tiek sagatavoti reģistrācijas rezultāti, atļaujiet man Saeimas vārdā pusapaļajā jubilejā sveikt mūsu kolēģi deputātu Jāni Urbanoviču! (Aplausi.)
Vārds
paziņojumam deputātam Aigaram Pētersonam.


A.Pētersons (JL).
Cienījamie deputāti! Ļoti īsa Publisko izdevumu un revīzijas komisijas sēde Viesu zālē pēc dažām minūtēm.


Sēdes vadītāja.
Lūdzu nolasīt reģistrācijas rezultātus Saeimas sekretāra biedram Aleksandram Bartaševičam!


A.Bartaševičs (Saeimas sekretāra biedrs).
Godājamie deputāti! Nav reģistrējušies: Boriss Cilevičs, Ingrīda Circene, Edgars Jaunups, Aleksandrs Kiršteins, Paulis Kļaviņš, Vilis Krištopans, Liene Liepiņa, Uldis Briedis, Jānis Reirs, Anna Seile, Artis Pabriks, Juris Sokolovskis, Jānis Strazdiņš, Inese Šlesere un Dainis Turlais. Paldies!


Sēdes vadītāja.
Līdz ar to 24.marta sēde slēgta. Paldies!

Pārtraukums

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!