Žurnālista zīmēts agresīva autovadītāja portrets
Foto:Jānis Pipars, A.F.I. |
Šonedēļ, lai pievērstu sabiedrības uzmanību agresīvas braukšanas problēmai Latvijā, sākusies akcija “Agresīviem šoferiem ir maziņš... IQ”. Tātad šos braucējus brīdinās, sodīs, visai sabiedrībai norādīs, ka viņiem diemžēl nepiemīt sevišķi izteikts intelekta koeficients jeb, vienkārši sakot, veselais saprāts.
Lai tiktu skaidrībā, par ko ir
runa, vispirms jānoskaidro, kas tad ir šī agresīvā braukšana.
Speciālisti skaidro, ka tas nozīmē vairākkārtēju joslu maiņu
apdzenot, nekaunīgu pārkārtošanos sastrēgumos, pagrieziena
rādītāju neieslēgšanu, braukšanu pa ietvēm, kā arī mobilā tālruņa
lietošanu, braucot pie stūres, rupjību izteikšanu žestos un
vārdos. Vienkārši atkal jāsaka: agresīva braukšana ir tā pati
labi zināmā citu satiksmes dalībnieku interešu un drošības rupja
neievērošana. Taču šīs peļamās parādības būtība nav definīcijā,
bet gan iemeslos, kas ne vienam vien autobraucējam uz ielas liek
uzvesties kā privātā trasē. Proti, lai kaut ko saprastu un
mainītu uz labu, dažkārt uz lietām der palūkoties no malas.
Sevišķi tas attiecināms uz cilvēkiem, kuru dēļ minētā akcija tiek
rīkota.
Kas tad ir šāds agresīvais braucējs? Ilustratīva atbilde, kuru
šie šoferi paši, visticamāk, ikreiz vēlētos uzklausīt, īsumā būtu
tāda riktīga veča raksturojums: čoms, kurš
neraustās iespiest pedāli grīdā, kuram ātrums un asas
izjūtas jau šūpulī liktas, kuram jaudīgs auto un spēja pilnībā
pārvaldīt situāciju uz ceļa. Sīkumaina pievēršanās satiksmes
noteikumu burtam viņu, protams, neinteresē, bet menti –
pie kājas. Tādas, lūk, pārcilvēka aprises iznāk. Protams,
šis braucējs ar visiem sev iespējamajiem relišeriem signalizē –
esmu arī pietiekami kruts, man netrūkst naudas un pretējā
dzimumam uzmanības ir pārpārēm. Esmu varens kā uz ceļa, tā vēl
šur tur, kur riktīgam vecim pienākas. Ja kas, tad varu
braukt arī dzērumā, naktī, lietū utt.
Tiktāl viena medaļas puse. Otru, un šajā gadījumā jo sevišķi, der
atvēlēt iepriekš raksturotā supercilvēka nīkulīgajai opozīcijai –
ļautiņiem, kas nodarbojas ar cilvēka psihisko īpatnību pētīšanu
un droši vien dzīvo, satiksmes noteikumus nepārkāpjot. Taču šis
viedoklis, lai arī cik nīkulīgs būtu vai nebūtu, drīzāk pretendē
uz objektīvās patiesības iezīmēšanu. Proti, pietiekami kompetenti
(lai neteiktu – neapstrīdami) pētījumi Eiropā liecina, ka vairums
agresīvo braucēju ir vecumā no 18 līdz 26 gadiem, vīrieši ar zemu
izglītības līmeni, kriminālu pagātni un noslieci uz alkoholismu.
Daudzi šīs kategorijas braucēji nesen pārdzīvojuši emocionālu vai
profesionālu neveiksmi, kuru mēģina kompensēt ar agresīvu
braukšanas stilu. Kā norāda Ceļu satiksmes drošības direkcija,
pat nenozīmīgi pārpratumi uz ceļa spēj izraisīt agresivitāti tiem
vadītājiem, kas bieži pārdzīvo stresu darbā vai mājas dzīvē. Tiek
arī skaidrots, ka autoagresija ir lipīga. Proti, šoferīšus var
aizkaitināt cita vadītāja nekulturāla rīcība uz ceļa. Tajā skaitā
pat tādi šķietami sīkumi kā, piemēram, lēna braukšana vai mobilā
tālruņa lietošana pie stūres.
Šāda, lūk, nepievilcīga, pat nožēlojama aina. Taču tā liek
izdarīt nepārprotamus secinājumus. Un tie nav autobrašuļiem
glaimojoši. Iepriekšminētais raksturojums ikvienam ļauj spriest,
ka šāds braucējs, ļoti iespējams, ir sievas patupelēts indivīds,
kurš dzīvē un darbā nekādi nespēj izsisties uz augšu. Viņš ir
tiesāts par kādu noziedzīgu nodarījumu, kuru pastrādājis dzērumā.
Savukārt nespēja tikt galā ar alkohola atkarību šim cilvēkam ir
lāsts jau kopš vidusskolas, kuru viņš tā arī nav jaudājis beigt.
Var minēt arī citus augstas ticamības secinājumus: agresīvais
braucējs ir ļautiņš ar zemu pašnovērtējumu, pagļēvs, bez
pieaugušam cilvēkam adekvātas atbildības sajūtas, varētu teikt –
infantils. Pie braukšanas tiesībām, ja vien tās nav kaut kur
nopirktas, viņš ticis tikai tāpēc, ka izskatās pieaudzis, nevis
patiešām tāds ir. Te jāpiemin arī psihologu bieži pieminētais
Napoleona komplekss un sevis identificēšana ar auto zirgspēkiem,
nevis paša spējām. Turklāt mūsu “varonis” liek arī noprast, ka
viņam maziņš ir ne tikai IQ, bet arī tas, kas minētās akcijas
nosaukuma zemtekstā attēlots ar daudzpunkti. Lieki piebilst, ka
viss iepriekšminētais kopumā skaidri pasaka: agresīvais braucējs
drīzāk ir vienkārši parasts neveiksminieks, nevis varonis – kā
pats, visticamāk, iedomājas.
Vēl jāpiebilst, ka šāds cilvēks, lai arī cik muļķīgi tas būtu,
tiešām neapjēdz, ka ar savu braukšanas manieri normālos satiksmes
dalībniekos izraisa tikai riebumu. Un ir arī par ko. Kopš pērnā
gada marta Latvijā notikuši ap 12 000 ceļu satiksmes negadījumu,
kuru iemesls ir tieši agresīva braukšana. Tās rezultātā cietuši
un bojā gājuši ne tikai transportlīdzekļu vadītāji un pasažieri,
bet arī visneaizsargātākie satiksmes dalībnieki – gājēji un
velosipēdisti. Kā norāda Ceļu policijas pārvaldes priekšnieks
Visvaldis Puķīte, ceļu policijas prioritāte ir negadījumu un
tajos bojāgājušo skaita samazināšana, tātad – arī cīņa pret
agresīvu braukšanu. No šā gada 1.jūlija par to varēs sodīt bargāk
– līdz 200 latiem. Turpmāk, ieviešot pārkāpumu uzskaites punktu
sistēmu, šiem autovadītājiem arī būs jārēķinās, ka visi vienā
reizē izdarītie satiksmes noteikumu pārkāpumi tiks summēti.
Proti, visbiežāk agresīva braukšana izpaužas vairākos grēkos
vienlaikus, piemēram, ātruma pārsniegšanā un neatļautos
apdzīšanas manevros, par kuriem punktus rēķinās kopā. Diemžēl
prakse rāda, ka sodu bargums ne vienmēr dod vēlamos rezultātus.
Tādējādi, vēršoties pret agresīvo braukšanu, uzsvars jāliek uz
sabiedriskās domas veidošanu, kurai šajā gadījumā nekas cits
neatliek kā nostiprināt uzskatu, ka brutāla pārvietošanās pa
ceļiem nav nekas cits kā vienīgi stulbums. Pozitīvs piemērs jau
ir. Pēc tā sauktajiem asiņainajiem Jāņiem, kas sabiedrību
satrieca pirms vairākiem gadiem, nu jau ikgadējās akcijas “Izglāb
draugu, neļauj braukt dzērumā” darījušas savu – autokatastrofu
upuru šajos svētkos kļuvis būtiski mazāk.
Guntars Laganovskis, “LV”
guntars.laganovskis@vestnesis.lv
Apstākļi, kas var izraisīt autovadītāju agresiju
Citu autovadītāju
• vairākkārtēja braukšanas joslu
maiņa apsteidzot;
• nekaunīga pārkārtošanās sastrēgumos, lai, apdzenot citus, tiktu
uz priekšu ātrāk;
• pagrieziena neieslēgšana, veicot pagriezienu, pārkārtošanos vai
apstāšanos;
• konstanta braukšana pa kreiso malējo joslu – tā traucējot veikt
apdzīšanas manevru citiem transportlīdzekļiem;
• braukšana lēnāk, nekā paredzēts noteikumos;
• vilcināšanās uz ceļa, piemēram, baidoties iebraukt neregulārā
krustojumā – tā kavējot pārējos braucējus, veidojot aiz sevis
sastrēgumu;
• mobilā telefona lietošana, braucot pie stūres.
Gājējiem
• nekoordinēta, ceļu satiksmi
ignorējoša ceļa šķērsošana tam neparedzētās vietās;
• pārvietošanās pa ceļa braucamo daļu diennakts tumšajā laikā bez
atstarojošiem materiāliem;
• apzināta vilcināšanās uz gājēju pārejām.
Līdzbraucējiem
• iejaukšanās autovadītāja
braukšanas stilā, ja tas neapraud pašus un citus ceļu satiksmes
dalībniekus;
• autovadītāju provocēšana uz strīdiem.
Ieteikumi autovadītājiem un līdzbraucējiem
CSDD aicina ielūkoties šajos ieteikumos, jo tieši uzskaitīto darbību neievērošanas un ignorēšanas dēļ rodas lielāka varbūtība ne tikai agresīvas braukšanas veicināšanai, bet arī CSN izraisīšanai, kā rezultātā cieš autobraucēji, līdzbraucēji un gājēji.
• Izvērtējiet savu personisko
braukšanas stilu un uzlabojiet to.
• Neatbildiet uz izaicinājumiem.
• Izrādiet cieņu pret citiem autovadītājiem.
• Nesēdieties pie stūres gadījumā, ja valda pārlieku lielas
emocijas.
• Vienmēr rādiet pagriezienus, ievērojiet distanci.
• Novietojiet auto tā, lai netraucētu citiem autovadītājiem
apstāties vai izbraukt no stāvvietas.
• Trešo joslu izmantojiet tikai apdzīšanai.
• Neveidojiet acu kontaktu ar citiem autovadītājiem,
tas var izraisīt liekus pārpratumus un agresiju.
• Atturieties no pārprotamu uzlīmju ievietošanas auto
stiklā.
• Nerunājiet pa mobilo tālruni. Tas novērš uzmanību un
kaitina citus autovadītājus.
• Atcerieties: dedzīgu žestikulēšanu var pārprast citi un
atbildēt
ar neadekvātu pretreakciju.
• Neuzsāciet risināt strīdus izbrauciena laikā.
• Nesignalizējiet pārāk uzmācīgi.
• Izbrauciet uz galamērķi laikus.
Agresīva braukšana ir reakcijas ķēde, ko uzsāk viens autobraucējs, otrs reaģē, citi aizraujas, kā rezultātā izjūk vienmērīga satiksmes plūsma.