Latvija transatlantisko attiecību kontekstā
Žaneta Ozoliņa, Latvijas Universitātes profesore
Latvijas aizsardzības ministrs Atis Slakteris un ASV aizsardzības sekretārs Donalds Ramsfelds dodas uz Pentagona ēku 2004.gada 30.martā Foto: EPA/SHAWN THEW |
Latvijas politisko diskusiju lokā
ienāk arvien jauni un jauni jēdzieni. Patiešām, pasaule kļūst
mazāka, un tajā notiekošais kļūst arī par Latvijas ikdienu.
Gandrīz katru mēnesi Rīgā vai kādā citā Latvijas pilsētā notiek
diskusijas par transatlantiskajām attiecībām, piedaloties dažādu
transatlantisko organizāciju biedriem. Taču, pirms
ķeramies pie Latvijas vietas izvērtējuma, jāprecizē, kā tiek
izprasts jēdziens “transatlantisks”.
Transatlantisko attiecību jēdziens
Starptautiskās politikas
terminoloģijā transatlantisko attiecību jēdzienu sāka ieviest
Otrā pasaules kara laikā un pēc tā beigām, lai apzīmētu ciešās
saiknes, kuras izveidoja ASV un Eiropas valstis cīņā pret kopīgo
ienaidnieku – fašistisko Vāciju. Pēc kara kopīgo dimensiju
piešķīra šo pašu valstu vēlme ierobežot PSRS ietekmes izplatību
kontinentā un citās pasaules daļās. Konkrētas aprises
transatlantiskās attiecības ieguva pēc Ziemeļatlantijas līguma
organizācijas (NATO) izveides 1949. gadā. Līdz ar NATO izveidi
transatlantiskās attiecības tiek pielīdzinātas visam plašajam
sadarbības spektram starp dalībvalstīm militārajā jomā. Aliansei
pakāpeniski attīstoties un tās dalībvalstu attiecībām vēršoties
plašumā politiskajā, ekonomiskajā un arī pilsoniskajā jomā,
transatlantiskās attiecības sāka izplest savu ietekmi arī uz
citām, blakus šim reģionam esošajām valstīm. Aukstā kara
apstākļos pie minētās telpas tika pieskaitītas NATO
neietilpstošās Rietumeiropas demokrātijas Šveice, Austrija,
Īrija, kuras caur savām ekonomiskās telpas partnerēm baudīja
atvērto NATO drošības lietussargu.
Pēc aukstā kara beigām viens no pirmajiem NATO soļiem bija jaunas
stratēģijas izstrāde, kuras mērķis bija transatlantiskās telpas
paplašināšana, iekļaujot tajā valstis no bijušā komunistiskā
bloka. Jau deviņdesmito gadu sākumā paplašinātajā telpā
izveidojās divas valstu grupas: tās, kas izteica vēlmi kļūt par
NATO loceklēm, un tās, kas atsaucās alianses aicinājumam veidot
sadarbības saites (tās vēlāk materializējās gan kā
“Partnerattiecības mieram”, gan kā Eiroatlantiskās partnerības
padome). Minētos procesus apzīmēja jau par politisku terminu
kļuvušais teiciens “NATO atvērto durvju politika”.
Vēsturiskais
2004. gada aprīlis
2004. gada aprīlis ir tas laiks, kad Latvija un citas postkomunistiskā bloka valstis iziet caur NATO durvīm. Tagad Latvija stāv NATO atvērto durvju iekšpusē, veroties uz pārējo transatlantisko telpu kopā ar citām alianses loceklēm. Tagad, kad galveno uzdevumu – pārkāpt ar abām kājām pār slieksni – esam paveikuši, jārod atbilde uz jautājumu, kāda izskatīsies transatlantiskā telpa nākotnē. Taču tagad Latvijas viedoklis vairs nebūs malā stāvoša vērotāja pārdomas, bet aktīva dalībnieka pārdomātu un formulētu argumentu kopums, kas ietekmēs NATO politiku gan attiecībā uz pašu organizāciju, gan tās tuvāko ģeogrāfisko telpu, gan arī starptautisko drošību kopumā. Latvijas politikas formulēšana attiecībā uz NATO nākotni ir apgrūtināta, jo pēc 2001. gada septembra traģiskajiem notikumiem ASV, kara Irākā un tās sarežģītās pēckara atjaunošanas politiķi un eksperti sadalījušies divās grupās – pesimistos un optimistos. Pirmie apgalvo, ka noticis atlantiskās alianses sabrukums (Ronalds Asmuss), ka jaunā eiroatlantiskā kārtība jābūvē no nulles (Nikole Gnesoto). Pesimistiskajam viedoklim nepiekrīt virkne citu autoru, apgalvodami, ka pretrunas ir pārvarētas, ka mēs tagad piedzīvojam vienības gara atjaunotni un ka Afganistāna ir atlantisko attiecību saliedētības paraugs. Vai tiešām alianse un tās tradicionālie partneri ir nonākuši krīzes situācijā? Ja ir, tad kā no tās izkļūt?
Šodienas realitāte
un
nākotnes perspektīva
Nenoliedzami, NATO pašlaik
piedzīvo vienu no kārtējām krīzēm tās pastāvēšanas vēsturē. Šī
nav ne pirmā, ne pēdējā krīze, kurā atklājas dalībvalstu
atšķirīgais skatījums uz starptautiskās drošības garantēšanas
līdzekļiem. Eiropieši tradicionāli devuši priekšroku
diplomātijas, tiesību un morāles principiem, bet amerikāņi,
paguruši no miermīlīgo līdzekļu neefektivitātes, – spēka (tas
nenozīmē tikai militārus līdzekļus) lietošanai. Ne velti
amerikāņu politologs Roberts Kagans savā populārajā grāmatā “Par
paradīzi un varu” raksta, ka amerikāņi ir no Marsa, bet eiropieši
– no Venēras. Krīze pati par sevi nav problēma. Daudz svarīgāks
ir fakts, ka NATO vēsture ir ne tikai tās krīžu, bet arī to
pārvarēšanas vēsture. Tādēļ Latvijai kā alianses dalībniecei
svarīgi atrast mezgla punktus, kuru atraisīšana izlīdzinātu
spriedzi transatlantiskajās attiecībās.
NATO un transatlantisko attiecību nākotne atkarīga no vairākiem
būtiskiem faktoriem. Pirmkārt, tie ir alianses iekšienē
notiekošie procesi un valstu spēja reaģēt uz problēmu situācijām.
Piemēram, alianses efektivitāte, organizatoriskā spēja, lēmumu
pieņemšanas process, spēja definēt stratēģiju un uz tās pamata
izstrādāt rīcības plānu.
Otrkārt, tie ir ārējie faktori, kas ietekmē norises pasaulē un
liek NATO tām piemēroties. Roberts Kagans atzīmē, ka “pašreizējo
transatlantisko attiecību nepatīkamā stāvokļa briesmas meklējamas
ne Amerikas gribā, ne arī tās spējā, bet mūsdienu starptautiskās
situācijas morālajā spriedzē”. Šo spriedzi rada straujās
pārmaiņas pēdējos desmit gados, kā arī valstu un starptautisko
organizāciju lēnā piemērošanās un nespēja prognozēt notikumu
gaitu.
No Latvijas
pozīcijām
raugoties
Tuvākajā laikā mums pašiem sev būs
jāatbild uz vairākiem būtiskiem stratēģiskiem jautājumiem, kas
parādīs, vai Latvija ir spējīga formulēt sev pozīciju kā aktīva
un līdztiesīga NATO dalībniece vai arī pasīvi sekot pārējo valstu
nostājai.
Reģionālās un starptautiskās drošības kontekstā būtiska ir ES un
NATO savstarpējo attiecību tālāka attīstības gaita. Latvijai kā
jaunai abu organizāciju dalībniecei nebūs viegli piedalīties
topošās sadarbības struktūras veidošanā. Visspilgtāko piemēru šai
problēmai varējām vērot Irākas krīzes laikā, kad dažas ES
dalībvalstis norādīja uz Latvijas un citu ES kandidātvalstu
pievienošanos ASV, nerēķinoties ar savienības pozīciju. Taisnības
labad gan jāteic, ka Eiropas Savienības viedoklis bija novēlots
un ES dalībvalstīm attieksme pret karu Irākā bija atšķirīga:
Lielbritānija, Spānija un Itālija bija vienās rindās ar
Ameriku.
ES patlaban sadarbībā ar NATO strādā pie savu ātrās reaģēšanas
vienību veidošanas. Tas nozīmē, ka, no vienas puses, būs vērojama
šo valstu apvienību tuvināšanās, bet, no otras puses, pastāvēs
konkurence un arī sacensība, ko pavadīs jaunu un neparedzētu
pretrunu parādīšanās. Tās būs jārisina uz formulētas Latvijas
politikas pamata, nevis paļaujoties uz citu valstu iepriekš
pieņemtajām pozīcijām. Starptautiskajās finesēs maz pieredzējušai
valstij, kā Latvija, būs jārod optimālākais veids, kā dzīvot NATO
un ES krustcelēs. Jo pati ES nav atbildējusi uz dažiem būtiskiem
sadarbību ietekmējošiem jautājumiem. Piemēram, kādi ir galvenie
draudi ES dalībvalstīm? Cik lielā mērā dalībvalstis būs gatavas
integrēties aizsardzības un drošības jomā? Vai nebūs ES un NATO
aizsardzības politikas dublēšanās? Vai Eiropas iedzīvotāji būs
gatavi pieņemt ES aizsardzības dimensijas attīstīšanu, un vai ES
ieguldīs līdzekļus aizsardzības un starptautiskās drošības
stiprināšanā?
Eiropas Savienība
un NATO
Topošās sadarbības aprises starp
ES un NATO ir saistītas ar ASV lomu Eiropā un pasaulē.
Transatlantiskajā telpā vadošo vietu ieņem ASV, tāpēc ES
dalībvalstis atrodas duālā stāvoklī. Lielākā daļa Eiropas valstu
ir abu šo organizāciju dalībvalstis. Tomēr to skatījums uz
drošības jautājumiem ir atšķirīgs. Ir politika, kurā valstis
gatavas spēlēt vienu un to pašu lomu kā alianses un savienības
dalībnieces, un ir politika, kurā tās vēlas darboties atšķirīgi.
Šo divdomīgo situāciju uzskatāmi atspoguļo Vācijas Māršala fonda
veiktais pētījums 2002. gadā par eiropiešu un amerikāņu vērtībām.
Respondenti, iztaujāti par galvenajiem draudiem valsts vitālajām
interesēm, atbildēja šādi: ASV 91 procenti, bet Eiropā 65
procenti uzskata, ka tas ir starptautiskais terorisms: ka masu
iznīcināšanas ieroči Irākā – ASV 86 procenti, Eiropā 58 procenti;
ka islāma fundamentālisms – attiecīgi 61 procents un 49 procenti;
Izraēlas un palestīniešu konflikts šķiet būtisks 67 procentiem
amerikāņu un 43 procentiem eiropiešu, Ķīnas kā lielvaras ietekme
rūp 56 procentiem ASV iedzīvotāju un 19 procentiem mūsu
kontinenta pārstāvju.
Nenoliedzami, visi aptaujā ietvertie draudi kļūs arvien aktuālāki
Latvijai kā NATO un ES dalībvalstij. Taču līdz šim minētie
jautājumi nav kļuvuši par Latvijas ārpolitikas un drošības
politikas veidotāju diskusiju objektu.