Jaunu auto cena pieaugs nedaudz
Jaunu atomašīnu cenas nav atkarīgas no iestāšanās Eiropas Savienībā (ES). Augstāka ievedmuita būs tikai mašīnām, kas ražotas ārpus Savienības robežām Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Jaunu atomašīnu cenas, kas ražotas Eiropas Savienības (ES) teritorijā, pēc 1. maija nekļūs dārgākas. Atšķirīga ievedmuita būs tikai mašīnām, kas ražotas ārpus Savienības robežām, sarunā ar “Latvijas Vēstnesi” norādīja Autotirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Olafs Ozols. “Katru gadu jauni auto kļūst vidēji par 3 – 4% dārgāki. Cenas aug, jo tiek izmantotas arvien jaunas tehnoloģijas, veidots jauns dizains utt. Nedomāju, ka šajā ziņā kaut kas mainīsies. Cenu pieaugums ir uzpūsts bums. Iestāšanās ES būtiski neietekmēs cenas. Kā jau teicu, auto katru gadu kļūst nedaudz dārgāki, un tā būs arī šogad.”
Izmaiņas ārējā tirdzniecībā
Tajā pašā laikā autotirgotāju pārstāvis atzīst, ka no trešajām (ārpus ES esošajām) valstīm ievestie auto gan varētu kļūt nedaudz dārgāki. Tā kā ES savu tirgu aizsargā, no trešajām valstīm ievestie auto tiek aplikti ar ievedmuitu aptuveni 10% apmērā. No 1.maija ievedmuita attieksies arī uz Latviju, tātad no trešajām valstīm, piemēram, Japānas, Korejas, ievestajiem auto. Tomēr 10% cenu pieaugums šiem auto netiek prognozēts. Tāpat kā citi auto, arī trešajās valstīs ražotās mašīnas kļūs ne vairāk kā par 5% dārgākas, norāda O. Ozols. Bez tam jāatceras, ka daļa automašīnu, piemēram, ar Japānas zīmoliem, tiek ražotas šepat Eiropā.
Cenas pamazām izlīdzinās
O. Ozols atzīst, ka Latvijā auto
cenas ir vienas no lētākajām Eiropā. “Tas ir cieši saistīts ar
nodokļu politiku, proti, par jaunu auto katrā valstī ir jāmaksā
atšķirīgi nodokļi. Piemēram, Dānijā un Somijā jaunas automašīnas
maksā krietni dārgāk nekā pie mums, jo tur tās tiek apliktas ar
lielākiem nodokļiem.” Autotirgotāju pārstāvis tomēr norāda, ka ES
vērojama cenu izlīdzināšanās. “Tas ir lēns process, bet pamazām
tas notiek.”
Cenu izlīdzināšanos sekmējot, arī autoražotāji piedāvājot īpašu
cenu politiku to valstu dīleriem, kur nodokļu sistēma jaunajām
automašīnām ir mazāk draudzīga. “Ir jāizšķir divas cenas –
importa un pārdošanas cena. Tajās valstīs, kur ir augstākas
nodokļu likmes, nereti importa cena ir zemāka. Pašreizējās ES
valstīs iepirkuma cenas atšķiras pat par 25%,” teic O. Ozols.
Latvijas un citu jauno dalībvalstu importa cenu atšķirības gan
neesot zināmas. “Tas ir komercnoslēpums,” norāda O. Ozols.
Situācija ar
lietotiem
auto – neskaidra
Diemžēl “Latvijas Vēstneša” mēģinājumi noskaidrot, kā mainīsies lietotu auto cenas, nebija veiksmīgi. Latvijas Lietotu automobiļu tirgotāju asociācijas pārstāvis no sarunas atteicās, norādot, ka nesniegs nekādu informāciju par iespējamām lietotu auto cenu izmaiņām. Tas netieši vedina domāt, ka vai nu pašiem lietoto auto tirgotājiem nav zināmas varbūtējās cenu izmaiņas, vai arī tās ir tādas, ka tirgotājiem par to runāt ir nepārprotami neizdevīgi.
Ilze Sedliņa,
“LV”
ilze.sedlina@vestnesis.lv