Mūžīgais pabērns – profesionālā izglītība
Jānis Gaigals, Pieaugušo un profesionālās izglītības asociācijas valdes priekšsēdētājs
Jānis Gaigals Foto: Andris Kļaviņš |
Notiek profesionālās izglītības degradācija
– Ar profesionālās izglītības
jautājumiem nodarbojas daudzas institūcijas. Kāpēc tomēr
situācija šajā jomā ir neapmierinoša – profesionālās izglītības
prestižs zems, darba devēji sūdzas par kvalitāti?
– Ja
ar kaut ko nodarbojas daudzi, tad par rezultātu galu galā
neatbild neviens. Kopš 80. gadu beigās likvidēja Profesionāli
tehniskās izglītības valsts komiteju un profesionālās skolas
nonāca dažādu ministriju pakļautībā, vienotas sistēmas nav.
Piespiedu kārtā adoptētajām skolām viegli neklājas. Jau daudzus
gadus profesionālā izglītība cieš no finanšu bada. Pagājušajā
gadā, kad visām ministrijām bija jāsamazina savi izdevumi,
Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) to izdarīja pārsvarā uz
profesionālo skolu rēķina, tāpat rīkojās arī Zemkopības
ministrija. Nākamajā mācību gadā (sākot ar 1. septembri) ir
paredzēts samazināt uzņemamo audzēkņu skaitu, tajā skaitā
specialitātēs, uz kurām ir konkursi. Manuprāt, notiek pilnīgi
neloģiskas lietas, kas vērstas uz profesionālās izglītības
degradāciju.
– Kā jūs to skaidrojat?
– Tā nu ir sanācis, ka
profesionālā izglītība ir visneaizsargātākā, tāpēc tai visvieglāk
noņemt naudu. Piemēram, augstākā izglītība kā sistēma ir daudz
vienotāka, ir Augstākās izglītības padome. Galu galā augstskolu
vadība ir vēlēta un administratīvi grūtāk ietekmējama. Bet
profesionālo skolu direktoriem, maniem bijušajiem kolēģiem, ir
sarežģīti vērsties ar prasībām pie sava tiešā darba devēja – IZM.
Profesionālā izglītība šobrīd ir uz izdzīvošanas robežas, ko arī
apliecina skaitļi. Rīgā ir aptuveni tikpat skolu, cik
profesionālās izglītības iestāžu visā Latvijā. Pilsēta pēdējos
piecos gados savās skolās investējusi 35 miljonus latu.
Profesionālās izglītības iestādēs abas atbildīgās ministrijas –
Izglītības un zinātnes un Zemkopības ministrija – šajos gados ir
ieguldījušas 5 miljonus latu, tātad septiņas reizes mazāk. Divām
trešdaļām skolu pašlaik ir komunālo maksājumu parādi. Ja no skolu
budžeta atrēķina iestādes uzturēšanas izdevumus, mācību procesa
nodrošināšanai vienam audzēknim paliek pāri daži desmiti santīmu
mēnesī, citās skolās nepaliek pāri nekas…
– Kādas sekas tas var radīt mūsu tautsaimniecībai?
–
Jau rada. Nesen, piemēram, bija tikšanās ar Metālapstrādes un
mašīnbūves asociācijas pārstāvjiem, kuri ar satraukumu teica, ka
rūpnīcām draud dīkstāve, jo trūkst strādājošo. Profesionālās
izglītības saikne ar darba tirgu ir vāja, sektorpolitika ir tikai
uz papīra. Latvijai tūlīt būs pieejami Eiropas Sociālā fonda
līdzekļi, kas paredzēti arī profesionālās izglītības attīstībai.
Taču valstij nav plāna, kā šo naudu visefektīvāk apgūt. Ir
izstrādāts Attīstības plāna jeb Vienotā programmdokumenta
papildinājums, kurā noteiktas vadlīnijas ES struktūrfondu apguvē.
Taču nav redzējuma, kā savietot valsts politiku profesionālajā
izglītībā ar ES struktūrfondu sniegtajām iespējām. Jo ES fondi
nevar aizvietot valsts politiku – tas ir tikai viens no
instrumentiem. Ir risks, ka šī nauda – trijos gados 116 miljoni
latu – tiks godprātīgi izmantota, bet nenesīs maksimāli iespējamo
labumu.
Nekad visi nebūs
ar augstāko izglītību
– Kādi, jūsuprāt, ir galvenie
profesionālās izglītības uzdevumi?
– Pirmkārt, ja
runājam par IZM uzdevumiem, ir jānodrošina vienota sistēmas
vadība un jārealizē vienota valsts politika (kā tas, starp citu,
ir paredzēts gan IZM, gan attiecīgā departamenta nolikumā).
Otrkārt, jānodrošina profesionālās izglītības sasaiste ar darba
tirgu. Ir jāveic nozaru izpēte. Tad būs iespējams noteikt
nepieciešamo kvalifikāciju struktūru un prognozēt pieprasījumu.
Atbilstoši tam ir jāizstrādā profesiju standarti, pēc kuriem
vadoties jāveido mācību programmas. Ir jāsakārto tālākizglītības
sistēma, jo šobrīd 95% līdzekļu aiziet bezdarbnieku
pārkvalifikācijai, nevis jau strādājošo darbinieku
profesionalitātes celšanai.
– Profesionālajai izglītībai sabiedrībā ir zems prestižs.
Visi, kas kaut ko dzīvē grib sasniegt, orientējas uz augstāko
izglītību.
– Nekad sabiedrībā nebūs tikai augstāko
izglītību ieguvušie. Profesionālā izglītība ir neatņemama
izglītības sistēmas sastāvdaļa, un tās kvalitātei jābūt
līdzvērtīgai vispārējai izglītībai. Tas, starp citu, ir arī
Kopenhāgenas deklarācijas noteikts mērķis, ko saistībā ar Briges
konferencē formulētajiem 13 galvenajiem uzdevumiem profesionālajā
izglītībā tagad sauc par Kopenhāgenas–Briges procesu (līdzīgi kā
Boloņas process attiecībā uz augstāko izglītību).
Žēl un, manuprāt, principiāli nepareizi ir tas, ka apstājusies
koledžu attīstība. Ja darba devējiem jautā, kādu speciālistu
trūkst visvairāk, atbilde ir – vidējā posma speciālistu, kas
atbilst ceturtajam profesionālās kvalifikācijas līmenim un ir
koledžu darbības lauciņš. Šobrīd tās neattīstās, jo ir divu kungu
pakļautībā. Par koledžām it kā ir atbildīgs Augstākās izglītības
departaments, taču finansējumu tās saņem no profesionālās
izglītības budžeta. Augstskolas nav ieinteresētas koledžu
attīstībā, jo tās zināmā mērā ir konkurentes.
– Latvijā pēc pamatskolas vairāk skolēnu aiziet mācīties uz
vidusskolu, nevis arodskolām. Eiropā šī proporcija ir citāda. Kā
jūs to skaidrojat?
– Proporcijai vajadzētu būt aptuveni
50:50%. Taču stereotipi ir ļoti dzīvīgi. Padomju laika “profeni”
daudzi arī šobrīd asociē ar mūsdienu profesionālās izglītības
iestādēm. Lai gan patiesībā ir skolas, kurās konkurss ir līdz pat
pieciem cilvēkiem uz vietu (tie gan ir pozitīvi izņēmumi, nevis
kopēja tendence).
– Kā, jūsuprāt, profesionālu izglītību varētu padarīt tikpat
pievilcīgu kā vispārējo izglītību?
– Bez līdzvērtīga
finansējuma un vienādas attieksmes nebūs līdzvērtīgu
iespēju.
– Ko jūs, būdams Izglītības un zinātnes ministrs trijās
dažādās valdībās, savulaik šajā sakarā esat izdarījis?
–
Pirmkārt un galvenokārt nācās rūpēties, lai profesionālo
izglītību vienmēr un visur ņemtu vērā kā neatņemamu un
līdzvērtīgu izglītības sistēmas sastāvdaļu. Traģikomiski, bet
fakts paliek fakts – par profesionālajām skolām regulāri
aizmirsa. Tas attiecās gan uz skolu informatizācijas programmu
(LIIS), gan Pasaules bankas finansējumu skolu renovācijai, gan
vienkārši sadalot kādas izdevniecības grāmatu dāvinājumu.
Otrkārt, tika izstrādāta visa likumdošana. Par neveiksmi jāatzīst
mēģinājums apvienot Zemkopības un Izglītības ministrijas
profesionālās skolas zem viena jumta.
Nav profesionālo izglītības iestāžu attīstības plāna
– Kā jūs vērtējat iespēju
iesaistīt darba devējus profesionālo izglītības iestāžu
finansēšanā?
– Tas būs grūti, jo uzņēmējiem pašiem pietiek savu problēmu, un
galu galā valsts skolu uzturēšana ir valsts uzdevums. Noteikti ir
jāatjauno valsts investīciju programma. Taču ar nozaru un
profesionālajām asociācijām jāsadarbojas visos jautājumos, kas
saistīts ar profesionālās izglītības saturu, kvalitāti un
profesionālās kvalifikācijas piešķiršanu. Arī nevalstiskajām
organizācijām (NVO) jābūt aktīvākām.
– Kāda varētu būt to īpašā loma?
– Es jau minēju, ka
skolu direktori ir tiešā ministrijas pakļautībā un nevar
atļauties brīvi paust savu viedokli. To var atļauties NVO. Mēs,
piemēram, esam tikušies ar atbildīgo Saeimas komisiju, kas
aicinājusi IZM iesniegt ZM skolu pievienošanās plānu, nepieļaut
samazināt uzņemamo audzēkņu skaitu un steidzami gatavot
priekšlikumus budžeta grozījumiem. Diemžēl Izglītības un zinātnes
ministrijas Profesionālās izglītības un tālākizglītības
departaments uz to nav reaģējis. Ceram, ka ar laiku attieksme
mainīsies, jo ir lieliskas sadarbības iespējas. NVO loma ir būt
par pārmaiņu katalizatoru. Profesionālo skolu skaits ir gandrīz
tikpat liels kā slimnīcu skaits, līdzīgs ir arī darbinieku
skaits, kā arī skolēnu (pacientu) skaits. Taču par slimnīcu
problēmām atšķirībā no profesionālu skolu runā visos līmeņos.
Tātad mums priekšā ir daudz darāmā.
– Vēl viens jautājums jums kā bijušajam izglītības ministram.
Jūs vilkāt paralēles ar veselības aprūpi. Tajā ir izstrādāts
māsterplāns, kas paredz slimnīcu reorganizāciju, apvienošanu, arī
likvidēšanu. Kādēļ tāda nav izglītības jomā?
– Jā, tā ir
nopietna problēma. Tas ir vēl viens pierādījums tam, ka
profesionālās izglītības infrastruktūra netiek pienācīgi plānota.
Šobrīd nav skaidrs, kur, kā un ko attīstīt. Bez tam, kamēr
reģionālās pašvaldības nepiedalīsies šāda māsterplāna izstrādē,
normāla attīstība nebūs iespējama. Taču zināms progress ir
vērojams. Pēc pirmā sašutuma viļņa par IZM voluntāru mācību
iestāžu izvēli to renovācijai no Eiropas Reģionālā attīstības
fonda līdzekļiem ir notikušas IZM un Reģionālo attīstības
aģentūru pārrunas. Daļa reģionu ir saskaņojuši viedokļus, taču
ilgtermiņa un visaptveroša skolu tīkla attīstības plāna tā arī
nav.
– Taču šobrīd notiek sīvi cīniņi par katras mazās lauku
skoliņas saglabāšanu.
– Mazās lauku sākumskolas noteikti
ir jāsaglabā! Taču profesionālās skolas, kas ir vidējās pakāpes
izglītības iestādes, ir pavisam cits jautājums. Profesionālo
skolu teritoriālajam izvietojumam jābūt racionālam un reģiona
attīstībai atbilstošam. Nedrīkst risināt sociālas problēmas uz
izglītības vai veselības aprūpes rēķina. Kad es biju ministrs,
tika uzsākta skolu tīkla optimizācijas plāna izstrāde. Diemžēl
manam darbam, kas bija paredzēts kā viens no Pasaules bankas
projekta sadaļām, šobrīd nav turpinājuma.
Eiropas nauda jāsavieno ar valsts politiku
– Kas profesionālajā izglītībā
administrēs Eiropas struktūrfondu līdzekļus?
– Vistiešāk
profesionālajām skolām būs iespējams pretendēt uz Eiropas Sociālā
fonda līdzekļiem, un tos pārzinās gan Izglītības un zinātnes
ministrijas, gan Labklājības ministrijas attiecīgās aģentūras.
Viens no nepamatotiem stereotipiem ir tas, ka profesionālās
skolas varēs pretendēt vienīgi uz tiem līdzekļiem, kurus
apsaimniekos Izglītības un zinātnes ministrija. Tas ir
principiāli nepareizi. Izglītības komponenti faktiski ir rodami
visos ES fondos un visos ESF paredzētajos pasākumos – gan
saistībā ar nodarbinātības veicināšanu, gan tālākizglītību un
bezdarbnieku pārkvalifikāciju, gan sociālās atstumtības
mazināšanu.
Jāatceras, ka ESF tiešā veidā nav paredzēts profesionālās
izglītības sistēmas atbalstam un attīstībai (tas ir valsts
uzdevums), bet gan instruments cilvēkresursu attīstībai un
nodarbinātības veicināšanai. Tātad profesionālajai izglītībai būs
jāmāca nevis tas, ko pašlaik māk mācīt, bet gan tas, kas konkrēti
nepieciešams darba tirgum.