IKP attīstības prognozes nav tik spožas, kā plānots
Foto: Elmārs Rudzītis, A.F.I. |
21.gadsimta sākumu pasaules
iedzīvotāji sagaidīja ar cerībām un ilūzijām, ka civilizācijas
jaunais gadsimts nesīs pārticību un mieru virs zemes. Diemžēl
lielai daļai pasaules iedzīvotāju ir jāaizmirst ilūzijas par
gaišo nākotni un jārēķinās ar faktisko situāciju. Gandrīz katram
piektajam jārēķinās ar reāliem kara draudiem. Turpat katram
trešajam pasaules iedzīvotājam nav iespējams normāli paēst, bet
katram piektajam vai ceturtajam jādzīvo badā. Kaut arī iekšzemes
kopprodukts (IKP) kopumā pasaulē pieaug, tā pieaugums tomēr nav
liels – tikai 1 – 4% gadā. Turklāt liela IKP daļa tiek patērēta
nelietderīgiem izdevumiem: cīņai pret noziedzību, narkomāniju,
armijas potenciāla vairošanai un izmantošanai.
Diemžēl ne īpaši veiksmīgi ar jaunradītās vērtības ražošanu un
izmantošanu sokas arī Latvijai. Vairāk nekā divas trešdaļas IKP
tiek it kā radīts neražojošā sfērā – bankās, tirdzniecībā un
citos pakalpojumos, bet IKP patēriņā liels īpatsvars ir pārvaldes
nodrošināšanai. Salīdzinot IKP pieaugumu Latvijā ar pasaules
attīstītām valstīm, varam konstatēt, ka reālais IKP pieaugums
salīdzinājumā ar ASV, Kanādu un pat Krieviju un Baltkrieviju nav
īpaši liels. Reālais IKP pieaugums Latvijā uz iedzīvotāju pēdējos
gados vēl vairāk atpaliek no ASV. Arī IKP ieguve uz vienu cilvēku
21.gadsimta pirmajos gados Latvijā jūtami atpaliek no situācijas
1990.gadā.
Vēl viena būtiska Latvijas problēma ir vidusšķiras trūkums. Mums
ir vairāki simti iedzīvotāju, kuriem piederošie īpašumi, tīrās
naudas uzkrājumi un naudas vērtība lēšama vairākos miljonos latu.
Tajā pašā laikā ir turpat miljons iedzīvotāju, kuru ienākums nav
lielāks par krīzes iztikas minimumu. Vairums turīgo iedzīvotāju
ir saistīti ar bankām. Savukārt nabadzīgākā daļa dzīvo laukos vai
arī pilsētu vecajās mājās.
Tiesa, uz situāciju Latvijā var paraudzīties arī no cita aspekta.
Latvijas iedzīvotāju dzīves līmenis ir augstāks nekā divām
trešdaļām pasaules iedzīvotāju, tātad neesam pašā pēdējā vietā.
Tomēr var raudzīties arī citādi. Pagājušā gadsimta 30. gados
Latvija dzīves līmeņa ziņā bija ap 10.vietu pasaulē, 80.gados –
ap 30. Savukārt tagad ierindojamies vien aptuveni 60.vietā.
Lielās nevienlīdzības
Salīdzinot IKP ieguves apjomu starp pasaules reģioniem un valstīm, varam konstatēt būtiskas atšķirības gan pēc absolūtā apjoma valstīs, gan arī rēķinot uz vienu iedzīvotāju. Aptuveni 20% visas pasaules kopējā IKP iegūst ASV, tikpat daudz arī ES. Tajā pašā laikā šajās valstīs dzīvo mazāk nekā 10% pasaules iedzīvotāju. Savukārt Ķīna, kurā dzīvo gandrīz katrs piektais pasaules iedzīvotājs, iegūst tikai ap 1/20 daļu no pasaulē iegūtā IKP. Atsevišķās valstīs IKP uz iedzīvotāju nepārsniedz 500 ASV dolāru, taču atsevišķās valstis būtiski atšķiras. Piemēram, Luksemburgā IKP uz iedzīvotāju ir 43 tūkstoši ASV dolāru, ASV – 32 tūkstoši dolāru un ES – 24 tūkstoši ASV dolāru. Diemžēl Latvijā IKP ir tikai mazliet vairāk nekā 4 tūkstoši ASV dolāru uz vienu iedzīvotāju.
Mūsu valsts noteikusi sev mērķi iekļauties ES sistēmā un sasniegt tās līmeni. Bijušais premjerministrs Einars Repše izteicās, ka Latvija ES līmeņa IKP sasniegs tuvākajos desmit gados. Šādu utopisku prognozi politiķi smēlās no ekonomista Ulda Oša publikācijām. Tiesa, tas notika pirms referenduma par iestāšanos ES, kad ES tika slavināta. Pēc U.Oša prognozes, Latvijas IKP jāpieaug ilgstoši vismaz 8% gadā, t.i., jānotiek superfenomenam, kāds pasaulē vēl nav sasniegts. Bet laikam pirms referenduma vajadzēja solīt. Diemžēl pēc referenduma E.Repšes valdības pārstāvji pieticīgi paziņoja, ka ES līmeni sasniegs tikai aptuveni 25 gadus ilgā periodā, precīzi nenorādot, kāds ir vai būs IKP līmenis pašā Savienībā.
Esam nabadzīgākie
Latvijā ir vismazākais IKP apjoms ES kandidātvalstu vidū. Vai tam ir objektīvi vai subjektīvi iemesli? Jā, ir arī objektīvi iemesli, bet diemžēl vēl vairāk subjektīvu. Kāpēc? Tāpēc, ka politiķu varas dalīšanas rezultātā Latvijā ir viszemākais IKP uz iedzīvotāju, salīdzinot ar kaimiņvalstīm (Latvijā - 3810, Lietuvā – 4229, Igaunijā – 5082 eiro gadā), viszemākā minimālā alga (Latvijā – 118, Lietuvā – 130, Igaunijā – 159 eiro mēnesī), viszemākā bruto alga (Latvijā – 302, Lietuvā – 340, Igaunijā – 411 eiro mēnesī). Tāpat mums ir viena no zemākajām pensijām, zems rūpniecības pieaugums, toties – viens no lielākiem kredītu procentiem un citiem tautsaimniecību bremzējošiem faktoriem.
“Dārgā” nauda
Viens no attīstību sekmējošiem faktoriem ir valsts bankas naudas cena. Latvijā tā bija 4%, tad pazeminājās līdz 3%, bet 2004.gadā atkal pacelta līdz 3,5%. Interesanti, ka ASV to pazemina pat līdz 1%, ES – 2%, bet Japāna reizēm pat vēl zemāk.
Tāpat interesants ir fakts, ka daudzās valstīs attīstības sekmēšanai palielina budžeta deficītu, piemēram, bagātajā Vācijā pat līdz 4%, Īrijā attīstības paātrināšanai kādreiz pat vēl vairāk. Bet Latvijā 2003.gadā ieplānoto budžeta deficītu iepriekšējā valdība pat mākslīgi samazināja.
Savukārt izsniegto kredītu apjoms Latvijā augsto kredītlikmju dēļ un augstās banku obligāto rezervju normas iespaidā, rēķinot pret iekšzemes kopproduktu, ir vairākas reizes mazāks nekā ES, bet, rēķinot uz vienu iedzīvotāju, pat vairāk nekā desmit reizes niecīgāks. Tai pašā laikā var secināt, ka Latvijas Bankas “dārgās” naudas un komercbanku mazo izsniegto kredītu dēļ tautsaimniecība Latvijā ir tik zemā līmenī, ka šķiet – Latvijas Banka ir bremzējusi Latvijas tautsaimniecības attīstību.
Fondus izmantosim
neefektīvi
Attīstītās valstīs IKP pieaugums svārstās no 1 līdz 3% gadā (t.i., 0,2–0,9 tūkstoši eiro gadā uz iedzīvotāju). Savukārt mazāk attīstītās valstīs pieaugums vidēji procentuāli ir lielāks. Ap 3–5% gadā (t.i., 0,05–0,25 tūkstoši eiro gadā uz iedzīvotāju). ASV 2004.gadā prognozē fenomenālu IKP pieaugumu – 4% gadā, t.i., vairāk nekā 1,2 tūkstoši eiro gadā uz iedzīvotāju. Diemžēl šāds pieaugums nav ilgstošs, jo visā pasaulē novērojama tendence – jo augstāka attīstīta valsts, jo IKP pieaugums procentuāli samazinās, kaut arī abolūtā apmērā var pat palielināties.
Šo situāciju piedzīvos arī
Latvija. Šodienas zemajā attīstības līmenī pieaugums procentuāli
ir liels, bet, palielinoties IKP, pieauguma temps samazinās.
Tāpēc, arī pēc ārvalstu prognozēm, Latvija ES līmeni varētu
sasniegt apmēram pēc pusgadsimta.
Jā, Eiropā ir bijuši arī izņēmumi. Īrija, 75% ES fondus
investējot ražošanas attīstībā, īsā laikā spēja pacelties virs
Savienības vidējā līmeņa. Diemžēl Latvijā ES fondus perspektīvā
novirzīs neražojošā sfērā, bez reālas tālākas atdeves. Lūk, viens
no Latvijas vājās atdzimšanas iemesliem – iespējamā ES fondu
neefektīvā izmantošana. Piedevām jāatzīmē fakts, ka ES pieļauj
finansēt dalībvalstis ne vairāk kā 4% apmērā no šīs valsts IKP.
Latvijai kā ES dalībvalstij būs jāmaksā skaidrā naudā 1,27% no
IKP, savukārt saņemsim ne vairāk kā 4%. Tātad faktiski Latvija
var saņemt ne vairāk kā tikai 2,73% no IKP. Piedevām tā nebūs
skaidra nauda, jo tehnika, izejvielas par šo naudu jāpērk ES.
Netiek pieļauta izejmateriālu vai iekārtu iepirkšana ārpus ES,
kur varbūt varētu iegādāties lētāk. Tātad nelielais finanšu
pabalsts, kas nonāks ražošanas sfērā, Latvijas attīstības klimatu
iespaidos maz.
Pieaugs cenas
ES prasību dēļ Latvijā būs jāslēdz daudzas lauksaimniecības ražotnes. Reizē celsies cenas, bet likvidētajos uzņēmumos un lauksaimniecībā nodarbinātie zaudēs pašreizējo darbu. ES un arī pašmāju lielražotāju spiediena dēļ normālās subsīdijas laukos varēs saņemt tikai lielsaimniecības, un arī tās būs mazākas nekā vecajās ES valstīs.
Viens no piemēriem, kas parāda, kā
ES negatīvi ietekmē mūsu nodokļu politiku, ir paaugstinātais
akcīzes nodoklis dīzeļdegvielai par 4,8 santīmiem litrā (kopā ar
PVN tas palielinās cenu vismaz par 5,7 santīmiem litrā) un svinu
nesaturošam benzīnam par 1,4 santīmiem litrā (jeb kopā 1,65
santīmiem litrā).
Latvijai pēc ES nostājas draud arī enerģijas nodoklis. Bez tam
jāņem vērā, ka imports no ārpus ES esošām valstīm tiks aplikts ar
ievedmuitas nodokli. Reizē ar to naftas produkti un citas no
Krievijas vai citām valstīm ievestās preces kļūs aptuveni par 10%
dārgākas.
Jau 2003.gadā inflācija bija ap 3,7%. 2004.gadā tā varētu
sasniegt pat 5% un vairāk, neraugoties uz Latvijas Bankas pūlēm
un naudas refinansēšanas likmes celšanu, t.i., naudas cenas
celšanu un pieejamības samazināšanu. Jau februārī un martā sācies
“sāls bums”. Aprīlī tieši tas pats var notikt arī ar citām
precēm, jo daudzos jautājumos iedzīvotājiem nav skaidrs, kas
notiks pēc 1. maija.
Iestāšanās sasteigta
Uz Latvijas iedzīvotāju labklājības palielināšanos var atsaukties arī prasības pēc produkcijas kvalitātes (Latvijā šīs prasības nereti ir ievērojami pārspīlētas), likumdošanas normu pieskaņošana ES, prasības palielināt nodokļus, iemaksas ES budžetā un vienlaikus ierobežotā valsts rīcībspēja. Latvija diemžēl nav pieprasījusi tik daudz pārejas periodus vai atbrīvošanu no normu ieviešanas kā citas kandidātvalstis. Tādēļ mūsu pāreja un pielāgošanās izmaksās dārgāk.
Dārgais (un arī birokratizētais)
valsts pārvaldes aparāts kļūs vēl darbietilpīgāks, jo
lauksaimniekiem būs jārēķina kvotas, jādarbojas ES pārvaldē utt.
Tas neļaus Latvijā palielināt algas, pensijas, pabalstus līdz
normālai robežai.
Tātad jautājums – vai 1. maijs atrisinās Latvijas iedzīvotāju
nabadzības problēmas? Visā pasaulē valstis apvienojas savienībās,
kooperācijās un sadarbojas, kā Dienvidamerika, Āfrika un arī NVS
valstis. Nu arī mums jāiestājas Savienībā. Tikai jautājums – kā
esam tam sagatavojušies, un cik saskaņotie noteikumi Latvijai
labvēlīgi vai nelabvēlīgi. Šodienas situācija liecina, ka Latvijā
iestāšanās ES ir sasteigta un ne visos jautājumos panākta
līdztiesīga situācija ar ES vecajām valstīm. Piemēram, Vācija
pieļauj lielu budžeta deficītu, Latvija to nedrīkst atļauties,
vecās valstis saņem lielas subsīdijas, bet Latvijas zemnieki –
mazas un novēloti utt.
Diemžēl vilciens ir aizgājis un jāglābj, kas vēl glābjams. ES jau
arī nav vienmēr nepielūdzama, vēl var panākt dažus atvieglojumus
un termiņu pagarinājumus. Tomēr, galvenais, Latvijas valdībai
jārīkojas Latvijas iedzīvotāju interesēs un nekavējoties jāievieš
progresīvā nodokļu sistēma, jāpalielina reālā minimālā alga līdz
iztikas minimumam, jāatbrīvo no nodokļiem ienākumi vismaz līdz
krīzes iztikas minimumam, kā tas ir ES valstīs, kā arī
jāpalielina finansējums medicīnai, izglītībai, sociālajai
nodrošināšanai. Nauda jātaupa uz lielā birokrātiskā pārvaldes
aparāta rēķina, jāievieš normāla nodokļu politika, samazinot ēnu
ekonomiku un veicinot tautsaimniecības ražošanas sfēras
attīstību, lai Latvijas iedzīvotāju dzīves līmenis
nepasliktinātos un pēc 20–30 gadiem reāli tuvotos attīstīto
valstu līmenim pēc visiem dzīves standartiem (ilgs mūžs, veselība
un pārticība visas dzīves ciklā).
Mag. Ilze Sproģe,
Dr. oec. Andris Sproģis
Sociālekonomisko
rādītāju salīdzinājums
Baltijas valstīs
Salīdzinošie rādītāji |
Latvija |
Lietuva |
Igaunija |
Iekšzemes kopprodukts uz 1 iedzīvotāju faktiskās cenās 2002.g., eiro |
3810 |
4229 |
5082 |
Mēneša minimālā darba samaksa 2004.g. janvārī, eiro |
118 |
130 |
159 |
Strādājošo mēneša vidējā bruto darba samaksa 2003.g. III ceturksnī, eiro |
302 |
340 |
411 |
Mēneša vidējā vecuma pensija 2003.g. IV ceturksnī, eiro |
102 |
100 |
131 |
Vidējās svērtās gada likmes nacionālajā valūtā izsniegtiem kredītiem 2003.g. decembrī, % - ilgtermiņa |
|
|
|
Rūpniecības produkcijas pieaugums salīdzināmās cenās 2003.g., % pret 2002.g. |
6,5 |
16,1 |
9,7 |