Rupjā sāls ceļi
Informēšanas kampaņā pirms
referenduma par Eiropas Savienību bažas par cenu kāpumu tika
slāpētas ar argumentiem par iedzīvotāju pirktspēju un atšķirīgu
cenu līmeni Eiropas Savienības dalībvalstīs. Vai tā ir bijusi
propaganda un Latvijas iedzīvotāju iepirkšanās drudzim nav
pamata? Debates par faktoriem, kas ietekmē ekonomikas procesu,
antropologu vidū sākušās jau sen. To būtība sakņojas pieņēmumā,
ka ekonomiku ietekmē ne tikai tradicionāli ekonomikas zinātnē
aplūkojami ekonomikas faktori, bet plašāks kultūras konteksts.
Šeit neaplūkošu tādus ekonomikas faktorus kā ražošanas
pašizmaksas kāpums un nodokļu likmes paaugstināšanās. Aicinu
palūkoties uz iepirkšanās drudzi, kurš sācies pirms iestāšanās
Eiropas Savienībā, piemērojot kultūras faktoru pieņēmumu.
Eksperti un valdība var skaidrot, ka cenu kāpums objektīvi
turēsies tādās vai šādās robežās. Tomēr to, cik lielā mērā tas
ietekmēs sabiedrību, noteiks citi apsvērumi – sabiedrības
uzticība valdībai un ekspertiem, arī pašu iedzīvotāju pieredze.
Ja runā par pirmo, tad uzticēšanās valsts varai Latvijā ir zema.
Vēl atmiņā palikusi privatizācija, kas, daudzuprāt, bijusi
netaisnīga. Tāpēc vairāk par valdības kampaņā sniegto informāciju
un ekonomistu prognozēm cilvēku ietekmē medijos dzirdēta, redzēta
vai lasīta ziņa par sāls izpirkšanu Daugavpilī. Tā daudz vairāk
nekā apgalvojums par šādas rīcības ekonomisku nelietderību
saistās ar personisko pieredzi un cilvēciskā līmenī izskaidro
nākotnes izredzes. Turklāt, ja veikalu plaukti ir kļuvuši tukši
un sāls atgriežas ar dubultu cenu, iepirkuma drudzim ir bijis
pamats.
Ja salīdzina rietumnieku un citu kultūru pārstāvju priekšstatus
par ekonomikas procesu būtību, tad kļūst manāms rietumnieku
priekšstats par resursu un līdzekļu universālu trūkumu. Proti,
resursi kopumā ir nepietiekamā daudzumā, tāpēc cilvēkiem
jāsacenšas savā starpā, lai tos iegūtu. Vienam tos iegūstot, otrs
zaudē. Dienvidamerikas indiāņu kultūrām, piemēram, raksturīgs
uzskats, ka resursu ir pietiekami, tāpēc tie vienam cilvēkam nav
jāsagrābj viņam nevajadzīgā daudzumā. Resursu pietiekamības ideja
savukārt ļauj cilvēkiem dalīties un nodrošināt visus sabiedrības
locekļus. Rietumu racionālais cilvēks līdz ar vēlmi iegūt vairāk
ar mazāku ieguldījumu palīdzību tāpēc ir daudz ievainojamāks.
Vēlme izdevīgi dabūt tagad vai nākotnē trūkstošas lietas ir ļoti
cilvēciska vēlme. Turklāt trūkums kā kultūras kategorija ir plaši
stiepjams jēdziens. Tādēļ viens sajutīs trīsas pirms izpārdošanas
atklāšanas smalku apģērbu veikalā, bet otrs to pašu izjutīs,
gaidot rindā pie saimniecības preču veikala, cerot par lētāku
naudu nopirkt ziepes. Abus pavadīs akūta trūkuma sajūta.
Konkrēto gadījumu ar sāli ietekmējuši arī citi apsvērumi, kas
saistāmi ar Latvijas iedzīvotāju ikdienas aktivitātēm. Proti,
atšķirībā no vidusmēra eiropieša, Latvijas iedzīvotāji gatavo
pārtikas uzkrājumus ziemai, vārot ievārījumus un skābējot gurķus
un kāpostus. Šiem uzkrājumiem ir būtiska nozīme ikdienas
izdzīvošanas stratēģijā. Jau 90. gadu vidū kāds britu pētnieks,
analizējot Latvijas iedzīvotāju ekonomikas stratēģijas, atzīmēja,
ka izšķiroša nozīme, pēc viņa datiem, ir pārtikas krājumiem, kuri
tiek sagādāti neformālās ekonomikas laukā, iedzīvotājiem
darbojoties naturālā lauksaimniecībā. Proti, ievērojama daļa
iztikas avotu tika sagādāti ar lauku radu palīdzību vai iegūti,
pašiem apstrādājot zemi, konservējot un uzglabājot produktus
ziemai. Desmit gadu laikā šī neformālā sektora loma
samazinājusies, taču joprojām ir nozīmīga. Saikne ar laukiem kā
nācijas šūpuli saglabājas arī ideoloģijas līmenī. Var teikt, ka
ar ikgadēju gurķu konservēšanu vai kāpostu skābēšanu latvietis
apliecina savas zemnieciskās saknes un sava zemes kaktiņa
nozīmību. Vidusmēra eiropietis to nevar atļauties. Piemēram,
Lielbritānijā, kur zeme un nodokļi ir augstāki nekā Latvijā, savu
kaktiņu zemes var atļauties tikai turīgi pilsētnieki. Kartupeļus
audzēt šajā kaktiņā ir ļoti ekscentriska rīcība.
Eiropas Savienība ar savu citādo dzīvesveidu ir apdraudējums gan
Latvijas iedzīvotāja ikdienas dzīves stratēģijām, gan vērtībām.
Baumas par “Eiropas” sāls vai cukura nepiemērotību konservēšanai
var neatbilst patiesībai, taču jebkurā gadījumā baumas būs
iedarbīgas, jo skar ne vien racionālus apsvērumus, bet arī
nacionālas vērtības.
Kas attiecas uz Latvijas iedzīvotāju pieredzi, – divdesmitais
gadsimts ir nācis ar daudzām lielām pārmaiņām un devis mācības
par piemērotu rīcību šādos gadījumos. Tuvojoties kariem un naudas
maiņām, cilvēki parasti iepērk ziepes un ilgi uzglabājamas
pārtikas preces. Zināmā mērā šī rīcība ir indikators tautas bažām
par pārmaiņām. Iestāšanās Eiropas Savienībā krasāk ietekmēs mazāk
turīgus cilvēkus, kuri ik dienu cīnās par izdzīvošanu.
Mierinājums par gaidāmo algas un vēlāk arī pensijas un pabalstu
apmēru kāpumu ir vājš īpaši tiem, kuri stāv paredzamās ienākumu
kāpuma ķēdes pašā galā.
Ilgi glabājamās pārtikas preces lielākoties nav dārgas, un kopumā
ietaupījums ir salīdzinoši neliels. Turīgākiem iedzīvotājiem
naudas ieguldīšana pārtikas precēs neatmaksājas, ja vien tās nav
paredzēts izlietot tuvākā laikā. Citādi naudas ieguldījums
neatmaksājas. Tomēr mazturīgajai iedzīvotāju daļai ietaupījums
varētu likties nozīmīgs, īpaši ja ieguldījumu neaplūko
ilgtermiņā. Ažiotāžas radītam cenu kāpumam ir augsts risks, jo
vēlākā laikā cenas var atgriezties iepriekšējā līmenī. Cenām pēc
iepirkšanās drudža beigām krītot, liela mēroga iepirkšanās var
radīt pat zaudējumus. Turklāt iepirktā pārtika rada ierobežojumus
tālākai ēdienkartei, uzturā liekot lietot jau nopirktās
preces.
No vienas puses, iepirkuma drudzis ir visnotaļ racionāla rīcība
neskaidrības un lielu sabiedrisko pārmaiņu situācijās. No otras
puses, tā ir izdevīga ražotājiem un tirgotājiem, jo palielina
pieprasījumu. Izmantojot it kā gaidāmo cenu kāpumu par argumentu,
tiek pārdota ne tikai pārtika, bet pat jaunas automašīnas.
Tādējādi, ja iepirkšanās drudzis tiek izmantots kā iegansts cenu
kāpumam, it kā taupības motivētā uzvedība rada pašiem
iedzīvotājiem zaudējumus. Tāpēc tie laimīgie daugavpilieši, kuri
pirmie paspēja tikt pie lētajiem sāls maisiem, var priecāties,
raugoties uz jaunajām sāls cenām veikalos. Cenām krītot,
mazināsies arī prieks.
Diemžēl visas paredzamā nākotnē vajadzīgās preces nevar ilgstoši
uzglabāt. Priekšā vēl ir eiro ieviešana, kas varētu kalpot par
nākamo slieksni iepirkuma drudzim. To mīkstināt varēs tikai
plašai sabiedrībai domātas zināšanas un pārliecība par valsts
stabilu attīstību ilgtermiņā. Turklāt stāstam par pārmaiņām jābūt
saistītam ar cilvēka pieredzi un jāskaidro, kā tas ietekmēs
ikdienas izdzīvošanas stratēģijas. Rupjās sāls ceļi pirms
iestāšanās Eiropas Savienībā parāda, ka cilvēki šim slieksnim
kāpj pāri ar bažām un nedrošību par nākotni.
Aivita Putniņa,
sociālantropoloģe