Ar mākslu, kas uzrunā
Valmierietis
Andris Vārpa Rīgas galerijā “Daugava” sarīkojis tēlniecības darbu
un zīmējumu izstādi “Maizes dalīšana”.
Dzimis Rīgā, Andris Vārpa tūliņ pēc studijām 1980. gadā apmeties
uz dzīvi Valmierā. Te viņš Lietišķās mākslas vidusskolā māca
veidošanu un pats aizrautīgi strādā savā darbnīcā, kas atrodas
bijušās mācītājmuižas stallī. Pilsētā ļoti aktīvi darbojas
galerija “Laipa”, ir sava mākslas dzīve, tomēr vienota
mākslinieku kopa nav izveidojusies. Andris Vārpa to gan neuzskata
par trūkumu: “Mana mākslas vide ir darbnīca un galerijas, kur
rīkot izstādes.” Viņš labprāt sadarbojas ar mākslas zinātnieces
Andas Treijas vadīto galeriju “Daugava”, kas mājo speciāli
pielāgotā senlaicīgā namā Alksnāja ielā.
Anda Treija atceras Andra Vārpas pirmo izstādi: “Viņš pārsteidza
uzreiz, piemēram, vienā skulptūrā savienojot it kā pavisam
nesaderīgus materiālus – pulētu bronzu un marmoru. Varētu būt par
daudz spožuma, bet izskatījās fantastiski. Arī zīmējumi labi
saderēja ar tēlniecību. Tāpat kā šajā izstādē. Mākslinieks pats
diktē noteikumus. Viņš ģenerē idejas, viņam ir sekotāji, viņš
rosina citus. Arī Gļebs Panteļejevs izteicies, ka būtu citādāks,
ja nebūtu sastapis Andri Vārpu.”
Savos darbos Andris Vārpa spēj atklāt gan granīta un bronzas, gan
marmora un koka spēku un savdabību. Materiāli dažādi, vienīgi
plastmasu mākslinieks neizmanto. Stili arī dažādi – no tīri
reālistiska līdz vismodernākajai izteiksmei. Jautāts par
vienojošo šajā daudzveidībā, mākslinieks atbild: “Tā ir daba ar
visu, kas tajā ir, arī cilvēks ir dabas daļa. Dzīvās dabas
norises mani aizrauj kopš bērnu dienām. Nu jau vairs nav speciāli
dabā jāiet, tā jau ir manī.” Šajā izstādē izmantots koks, ilgi
ūdenī nogulējis ozols, kas kļuvis jau gandrīz par melnozolu.
Darbiem ir abstraktas formas, bet ierosme gūta dabā. Tā ir dabas
motīvu radoša pārveide.
Anda Treija uzskata, ka līdzās dziļajai dabas izjūtai jāatzīst
tēlniecības mantojuma labā pārzināšana: “Andris Vārpa pamatojas
uz latviešu tēlniecības tradīcijām, ar cieņu vienmēr min Teodoru
Zaļkalnu, Kārli Zāli, Kārli Zemdegu un Emīlu Melderi. Viņš ir
pamatīgi studējis arī Mikelandželo un citus lielmeistarus,
iedziļinājies modernās mākslas pamatos, tā saukto primitīvo
tautu, piemēram, Āfrikas nēģeru, totēmiskajā mākslā.
Bet, liekas, visvairāk viņš runā pats ar sevi. To var atļauties
tikai lieli meistari.”
Rīdzinieki iemīļojuši Andra Vārpas veidotās Kārļa Padega un
Voldemāra Irbes skulptūras, ko bieži rotā ar ziediem. Autors par
šiem darbiem nemēdz vairs runāt, viņam svarīgas ir jaunās
ieceres, viņš domā par nākamajām izstādēm Rīgā un citur.
Monumentāliem darbiem pasūtījumu nav. Andris Vārpa iesniedzis
metu arī Kārļa Ulmaņa pieminekļu konkursam, taču pēkšņā
ņirgāšanās par šo tēmu laupījusi jebkuru vēlmi darbu
turpināt.
Par iecerēm mākslinieks nerunā jau tāpēc vien, ka tad tās bieži
nepiepildās. Bet ir tēma, ko viņš bieži cilā – kā tas nākas, ka
tik maz ir pieminekļu vai skulpturālu tēlu, kas būtu veltīti
slavenām Latvijas sievietēm? Anda Treija atgādina, ka Andris
Vārpa kādreiz veidojis marmorā brīnišķīgus, ļoti plastiskus
sieviešu tēlus, un domā, ka viņš varētu izveidot arī kādu
pieminekli. Varbūt varam gaidīt veiksmīgus sievietes tēmas
risinājumus nākamajās Andra Vārpas izstādēs.
Jānis Akmentiņš
Foto: Andris Kļaviņš