Dižā talanta spēka zari
Valkas dziesmu dienā. No kreisās: Rainis, Valkas Izglītības biedrības diriģents Jānis Aulis, Teodors Reiters un pārējie diriģenti. Teodora Reitera fondam fotogrāfiju dāvinājis attēlā redzamās igauņu koristes Almas Stalis (2.rindā starp J.Auli un T.Reiteru) mazdēls vijolnieks Edgars Vanags. Pirmpublicējums |
Nule aprit 120 gadi kopš Ļaudonas
pagasta mežsarga Ernesta Reitera daudzbērnu ģimenē 23. martā
piedzima pastarītis – latvju skaņu mākslas nākamais ģēnijs
Teodors Reiters (mira Zviedrijā, Stokholmā, 1956.gada
14.decembrī; pārbedīts Rīgā, I Meža kapos, 1964.gada
2.septembrī). Reitera fonda organizētie daudzie jubilejas
sarīkojumi izkristalizējuši atzinumus par slavenā mūziķa radošās
darbības galvenajām pamatievirzēm. Izrādās – tās ir vismaz
četras. Visas vienlīdz nozīmīgas, latviešu mūzikas vēsturē
nemirstīgas.
Pirmā. Nesavtīgs ieguldījums latviešu opermākslas kultūras
attīstībā. Tās sākums saistīts ar toreiz jaunā Maestro drosmīgo
rūpi, lai no sarkanās Petrogradas 1918.gada vasarā Rīgā
pārbraukusī Latvju operas privāttrupa pāraugtu Latvijas
Nacionālajā operā. Tur tad sekmīgi rit ilggadējā diriģenta
(1919–1944) un direktora (1922–1925; 1931–1934) darbība,
pašaizliedzīgi rūpējoties par pasaules operliteratūras šedevru
(īpaši Vāgnera muzikālo drāmu) un latviešu oriģināloperas jaunumu
iesakņošanos Latvijas mūzikas kultūrā.
Otrā. Reitera kora nodibināšana un tā apbrīnojami vērienīgā
vadīšana (1920–1944). Viņa audzinātie koristi – reiterieši –
kļūst par Latvijas brīvvalsts pirmajiem amatierkoru mākslas
pārstāvjiem, kas ar nevainojami iestudētu latviešu kora mūzikas –
galvenokārt a cappella dziesmu – simtos skaitļojamu
repertuāru kaldina mūsu skaņu mākslas slavu gan dzimtenē, gan 11
ārzemju koncertceļojumos uz 13 Eiropas valstīm: Angliju (1925,
1939), Austriju (1934, 1936), Beļģiju (1939), Čehoslovākiju
(1927, 1934, 1936), Dāniju (1925), Franciju (1925, 1939),
Igauniju (1924, 1938), Lietuvu (1924), Poliju (1927, 1934, 1936),
Somiju (1924), Ungāriju (1936), Vāciju (1936) un Zviedriju
(1930). Grūtībām pārpilnajā trimdas laikmetā Zviedrijā Teodors
Reiters izveido savu Stokholmas Reitera kori (1945–1956), ar
kuru, lai arī nespēdams balsu ziņā sasniegt Rīgas gadu reiteriešu
līmeni, latviešu kora dziesmu vērtības spoži propagandē gan
Zviedrijā, gan Dānijā.
Trešā. Vērienīga kopkoru virsdiriģenta prakse, kas gūta jau
jaunības gados Ļaudonas novada Dziesmu svētku organizēšanā,
turpināta 1922. gada vasaras Latvju jaunatnes pirmajos Dziesmu
svētku un 1923. gada Dziesmu dienu sarīkojumos Rīgā. Kopkoru
vadoņa tribīnē Teodors Reiters kāpj VI (1926), VII (1931), VIII
(1933) un IX (1938) Vispārējos latviešu Dziesmu svētkos. Viņš ir
virsdiriģents Latgales IV Dziesmu svētkos Daugavpilī 1940. gadā,
dienu pirms Latvijas okupācijas, un vairākos novadu sarīkojumos
1943. gada vācu okupācijas apstākļos. Par nožēlu pēc Otrā
pasaules kara slavenajam virsdiriģentam tikai vienu vienīgo reizi
izdodas līdzdarboties Anglijas trimdas latviešu Dziesmu dienās
Londonā (1951).
Ceturtā. Pamatīgs devums latviešu simfoniskās mūzikas kultūras
attīstībā, audzinot LNO orķestra mūziķus par Operteātrī regulāri
notiekošo simfonisko koncertu līdzdalībniekiem. Tā Maestro
tālredzīgi izglīto klausītājus, nemitīgi viņus iepriecinot gan ar
retiem vokāli instrumentāliem skaņdarbiem, gan pasaules izcilāko
simfonisko partitūru (piemēram, Aleksandra Skrjabina Poēmas) un
latviešu autoru simfonisko jaundarbu pirmatskaņojumiem.
Ar šīm spilgtajām Teodora Reitera mākslinieciskā mūža ievirzēm
dramatiski kontrastē viņa personīgo pārdzīvojumu traģēdijas. Tur
mīļotās sievietes Marijas Maldutis (1889–1926) pēkšņā nāve dēla
Leona dzemdībās. Bēgļa gaitu smagā vilšanās un darbs Stokholmas
Koncertnama gaužām pieticīgajā nošu pārrakstītāja amatā... Tomēr
pati skaudrākā sāpe Maestro triumfālā mūža otrajā pusē saistīta
ar viņa paša neprātīgi izlutinātā talantīgā dēla Leona (Lonīša)
Reitera (1926–1976) rakstura vājībām. Tās neļāva pēc Teodora
Reitera nāves no Zviedrijas Latvijā pārbraukušajam jaunajam
latviešu diriģentam pacelties tēva spožo radošo panākumu
augstajos kalngalos.
Triumfs un traģēdija – šos pretmetus ģeniālā mūziķa dzīvē ceram
par jaunu spilgtāk izgaismot daudzo unikālo dokumentu kapitālajā
grāmatā “Teodors Reiters atmiņās”, ko sadarbībā ar valodnieku
Reitera Lielās balvas laureātu Jāni Kušķi šā gada noslēgumā
gatavojam Reitera fonda izdevumā.
Prof. Oļģerts Grāvītis