Iepirkumi ar mazāku atklātību
Šā gada 11.martā Saeima steidzamības kārtībā otrajā, galīgajā, lasījumā vienbalsīgi pieņēma likumu “Grozījumi likumā “Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām””, ar kuru mūsu valsts piekāpusies Eiropas Savienības (ES) prasībām attiecībā uz atklātības samazināšanu iepirkumu jomā.
Kādēļ tāda steiga?
Steiga bija nepieciešama tādēļ, ka mūsu likumdošanā iepriekš paredzētais atklātības princips, saskaņā ar kuru iepirkumu komisija no uzvarējušā konkursa dalībnieka varēja pieprasīt informāciju par tā patiesajiem īpašniekiem, bija pretrunā ar ES likumiem iepirkumu jomā, pēc kuriem konkursa uzvarētājam jāatklāj tikai tā dibinātāji. Ja netiktu nodrošināta atbilstība četrām ES direktīvām, kas regulē darbību iepirkumu jomā, Latvijai nebūtu iespējams pilnīgi apgūt ES strukturālo fondu līdzekļus, kas mūsu valstij pieejami no šā gada 1.janvāra. Interesanti, ka Eiropas Komisija (EK) šo neatbilstību ES direktīvām savos monitoringa ziņojumos Latvijai uzsvērusi jau no 1999.gada.
Samazina
iepirkuma
sliekšņus
Ar grozījumiem novērstas arī EK
kritizētās nepilnības, kas bija saistītas ar tā dēvēto iepirkuma
sliekšņu neatbilstību. Likuma iepriekšējā redakcijā bija teikts,
ka konkurss jārīko, ja precēm un pakalpojumiem paredzamās
līgumcenas rādītājs pārsniedz 120 tūkstošus latu, bet būvdarbiem
– 4,5 miljonus latu. Ņemot vērā EK aizrādījumus, ka Eiropas
Savienībā šie sliekšņi ir daudz zemāki, turpmāk līgumcenas
slieksnis precēm un pakalpojumiem būs 80 tūkstoši, bet būvdarbiem
– 2,8 miljoni latu.
Grozījumi paredz, ka likums attieksies uz pasūtītāju, kurš
būvniecības projektu finansē vairāk nekā 50 procentu apmērā vai
nu no saviem līdzekļiem, vai ES strukturālo fondu līdzekļiem, vai
arī no valsts līdzfinansējuma līdzekļiem, un paredzamās minētā
projekta realizācijas izmaksas ir lielākas par 2,8 miljoniem
latu. Uz pasūtījumu, kura paredzamās izmaksas ir zemākas, šo
likumu nevajadzēs attiecināt.
Precizē esošos
un
ievieš jaunus terminus
Pielāgojot mūsu likumdošanu ES
direktīvām, likumā precizēts termins “saimnieciski
visizdevīgākais piedāvājums” – tas ir piedāvājums, kuru izvēlas,
ņemot vērā dažādus kritērijus. Piemēram, pakalpojumu līguma
gadījumā tiek vērtēta piedāvātā kvalitāte, pretendenta pieredze,
vienas produkta vienības izmaksas, cena un citi kritēriji.
Jauninājums ir tas, ka cenas īpatsvars kopējā vērtējumā nedrīkst
būt mazāks par 40
procentiem. Būvdarbu līguma vai apvienotā projektēšanas un
būvdarbu līguma gadījumā tāpat tiek ņemta vērā piedāvātā
kvalitāte, pretendenta pieredze, paredzētās vienas produkcijas
vienības izmaksas pēc ražošanas būves pabeigšanas, cena un citi
kritēriji, savukārt preču piegādes līguma gadījumā – cena,
piegādes termiņi, kārtējās izmaksas, bet ne ilgāk kā četrus gadus
pēc tam, kad uzsākta preces lietošana, rentabilitāte, kvalitāte,
estētiskās un funkcionālās īpašības, tehniskās īpašības,
tehniskās apkopes iespējas un izmaksas, tehniskā palīdzība.
Likums tagad paredz, ka būvniecības konkursa gadījumā var rīkot
atsevišķus vai apvienotus projektēšanas un būvdarbu veikšanas
konkursus (to, kādu konkursu kurā gadījumā rīkot, nosaka Ministru
kabineta noteikumi). Savukārt projektēšanas pakalpojumu līgumu
konkursa uzvarētājam aizliegts piedalīties šā projekta
realizācijai rīkotā būvdarbu līgumu konkursā.
Ar grozījumiem likumā ietverti vairāki jauni termini, piemēram,
“vispārīgās vienošanās”, “piegāžu, būvdarbu un pakalpojumu
līgumi”, “iepirkumu nomenklatūra” un to skaidrojumi. Tāpat
noteikti likuma piemērošanas izņēmumi, kas cita starpā attiecas
arī uz bibliotēku krājumu papildināšanu, pakalpojumiem, kurus
sniedz iestāde vai persona, kas ir pasūtītājs, preču un
pakalpojumu iepirkumu no invalīdu biedrību uzņēmumiem, subsīdijām
konkrētu darbu veikšanai, kā arī uz juridiskajiem un audita
pakalpojumiem. Skaidroti gadījumi, kad var piemērot citas
iepirkuma procedūras, gadījumi, kad pasūtītājs finansē
būvniecības projektu, un gadījumi, kad pasūtītājs finansē citus
projektus. Grozījumi definē, kā nosakāma paredzamā līgumcena
piegāžu līgumiem, pakalpojumu līgumiem un būvdarbu līgumiem, kā
arī paredzamā līgumcena projekta skiču konkursā un vispārīgo
vienošanos gadījumā. Likums papildināts arī ar pantu, kurā
reglamentēta atbilstība standartiem.
Viens no likuma papildinājumiem skar nepamatoti lētus
piedāvājumus. Turpmāk gadījumā, ja iepirkuma vērtēšanas kritērijs
būs bijusi zemākā cena, pasūtītājam vajadzēs ziņot Iepirkumu
uzraudzības birojam par pretendentu, kurš iesniedzis šo
nepamatoti lēto piedāvājumu un tādēļ izslēgts no turpmākās
dalības attiecīgajā iepirkuma procedūrā. Bet, ja konkrētā
iepirkuma procedūra jau izsludināta Eiropas Kopienu oficiālajā
vēstnesī, Iepirkumu uzraudzības birojam pasūtītāja sniegtā
informācija jāpaziņo Eiropas Komisijai. Attiecībā uz paziņojuma
nosūtīšanu publicēšanai Eiropas Kopienu oficiālajā vēstnesī
likums reglamentē, ka šāds paziņojums nosūtāms gadījumā, ja
paredzamā līgumcena piegāžu un pakalpojumu līgumiem ir lielāka
par 80 tūkstošiem latu, bet būvdarbu līgumiem – par 2,8 miljoniem
latu. Paziņojums tiks publicēts triju darba dienu laikā pēc tā
saņemšanas.
Latvija ir pēdējā ES kandidātvalsts, kas savu likumdošanu
iepirkumu jomā saskaņojusi ar ES direktīvām. Jaunais likums
stājas spēkā ar šā gada 14.aprīli. Finanšu ministrijas
speciālisti uzskata, ka grozījumi veicinās godīgu konkurenci
starp tirgus dalībniekiem.
Gita Kronberga, “LV”
gita.kronberga@vestnesis.lv