Skaistās iedomas un skarbā īstenība
Edgars Zalāns Foto no personīgā
arhīva |
Kā iegūt
Eiropas naudu
Latvijas pašvaldībām
Pirms dažiem gadiem tikai runājām par iespējami pieejamiem Eiropas Savienības (ES) naudas apjomiem, varētu teikt, stāvējām durvju priekšā, taču tagad jau atrodamies istabā, tikai tā īsti nesaprotam, ko šajā istabā darīt.
Īstenība ir skarba. Projektu
pieteikšanas termiņi jau vairākkārt pārcelti. Kaut nedaudz ticot
pēdējiem solījumiem, varētu sākt projektu pieteikumu iesniegšanu
jūnijā. Protams, ir skaidrs, ka agrāk vai vēlāk pieteikumu
pieņemšana sāksies. Nav tikai skaidrs, vai ES finanšu līdzekļu
apgūšana tiešām dos labumu visai Latvijas attīstībai.
Līdzekļu piešķiršanai jāatbilst attīstības plānā noteiktajām
prioritātēm. Attīstības plāna prioritātes kopumā liekas pareizas.
Tomēr reālo finansējuma sadalījumu nosaka programmas
papildinājums. Ar papildinājumu kopumā viss šķiet kārtībā līdz
brīdim, kad iedziļināmies kādā konkrētā sektorā, kurā pašvaldībai
būtu jārealizē projekti.
Attīstības plāna liekie komentāri
Ja ieskatāmies pašvaldību plānos un mēģinām saskaitīt pieejamos finanšu resursus, rodas bažas, ka ārējā finansējuma vai nu nebūs, vai to būs ļoti grūti iegūt. Kas liek par to domāt?
Pirmkārt, ne vien pašvaldībām, bet
arī valdībai būtu vērts ieskatīties pašvaldību vajadzībās un tad
mēģināt saprast, vai ES fondu nauda tām vispār ir pieejama.
Lielai daļai pašvaldību nopietna problēma ir ielu infrastruktūras
izveide vai atjaunošana. Taču saskaņā ar Attīstības plāna
programmas papildinājuma nosacījumiem lielākā daļa pieejamo
resursu tiks atvēlēti nacionālā (valsts) līmeņa programmu
īstenošanai. Tās jau ir saplānojusi Satiksmes ministrija un tās
institūcijas.
Pašvaldības gan tika aicinātas komentēt šos plānus, bet attieksme
pret komentāru izvērtēšanu un vērā ņemšanu bija formāla, un
lielākoties tie netika ņemti vērā. Tas nozīmē, ka vienīgā
iespēja, kā saņemt ES līdzfinansējumu pilsētu ielām, būs atklāts
projektu konkurss par satiksmes drošības pilnveidošanu apdzīvoto
vietu teritorijās.
Mazo un lielo spēku samēra pārbaude
Tātad vidēja lieluma pilsētai nāksies startēt projektu pieteikumu konkursā, sacenšoties ar lielākajām pilsētām – Daugavpili, Liepāju, Jelgavu, Jūrmalu, Rēzekni un Ventspili. Nenoliedzami, šajās pilsētās satiksmes intensitāte ir lielāka un projektu pamatojums būs argumentētāks nekā mazākās pilsētās. Teorētiski arī mazākajiem iespējams uzvarēt konkursā. Sakiet, kam šķiet normāli, ka ielu pamata infrastruktūras izveidei vai rekonstrukcijai, kas nenoliedzami vajadzīga katrā pilsētā, jāuzvar sacensībā ar sev līdzīgajiem un pārākajiem? Turklāt minētā programma tā pa īstam nedod iespējas rekonstruēt ielu infrastruktūru, bet tikai uzlabot satiksmes drošību.
Domāju, lielai daļai pašvaldību vadītāju jau šodien vajadzētu sākt skaidrot iedzīvotājiem, ka viņu pilsētām finanšu ielu uzlabošanai tuvākajos gados nebūs. Šobrīd izskatās, ka vienīgā nopietnā iespēja atjaunot ielas būs tām pilsētām, kurās tiks realizēti jau 2002. gadā Vides ministrijas ierosinātie ūdens un kanalizācijas komunikāciju rekonstrukciju projekti. Ko darīs pārējie, kuri šajā sarakstā nav iekļauti?
Vai ir “stop” skolu renovācijai?
Pašvaldību funkcija ir arī izglītības iestāžu saimnieciskā uzturēšana, kas daudzās pašvaldībās tērē lielāko daļu budžeta finansējuma. Ne skolu, ne bērnudārzu, ne mūzikas vai mākslas skolu rekonstrukcija vai renovācija vispār nav iespējama par ES fondu naudu. Izņēmums ir valsts pārraudzībā esošās profesionālās apmācības iestādes, kurām līdzekļi būs pieejami. Ja to, ka pašvaldību izglītības iestādēm nebūs pieejams fondu finansējums, noteikuši ES fondu mērķi vai noteikumi, tas būtu daļēji saprotams. Bet, ja tā ir tikai mūsu ministrijas nostāja, tad tas nav saprotams. Iespējams, sabiedrībai nepieciešams plašāks ministriju pozīcijas skaidrojums. Jābūt arī risinājuma piedāvājumiem. Pasaules bankas projekts beidzies, pašvaldību resursi ir nepietiekami, valsts investīciju programmas apjomi nav palielināti. Līdz ar to pašvaldībām izglītības iestāžu renovācija šķiet diezgan bezcerīga. Turklāt ikgadējā klašu telpu pārkrāsošana par vecāku saziedoto naudu nešķiet īsti atbilstoša mūsu esībai Eiropas Savienībā.
Un kā būs ar ārstniecību
Arī ārstniecības iestāžu saimnieciskā uzturēšana un atjaunošana ir pilnīgā pašvaldību pārziņā, jo slimokases noteiktā maksa par pakalpojumu nenodrošina ne ēku, ne tehnoloģiju atjaunošanas prasības. Šim sektoram ES fondu līdzekļi nav pieejami, izņemot tās slimnīcas, kurām no “centra” izlemts piešķirt līdzekļus neatliekamās palīdzības dienestu, uzņemšanas nodaļu un asinsdonoru punktu uzlabošanai. Bet ko darīt slimnīcām, kurām nepieciešama jauna elementārā diagnostikas aparatūra, piemēram, rentgens, kas maksā vismaz 80 000 latu?
Apkurei ir cerības
Ar apkures infrastruktūras slikto stāvokli sastopas gandrīz katra otrā pašvaldība. Apkures sektorā pirmajā periodā saskaņā ar šobrīd publiski pieejamo programmas papildinājumu būs iespējams atklāta konkursa kārtībā saņemt finansējumu 15 projektiem. Valstī ir gandrīz 80 pilsētas, tātad var teikt, ka finansējums būs pieejams gandrīz ceturtajai daļai pilsētu. Tas jau izskatās cerīgāk. Iespējams, ka pašvaldībām ir lielākas cerības saņemt fondu naudu šajā sektorā nekā citos.
Kuldīgas pilsētas dome Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Lūdzām un …lūgsim
Pašvaldībām ir jāapzinās, ka ārējais finansējums uz vietām var nonākt tikai caur valsts budžetu. Tas nozīmē, ka gadu desmitos iedibinātās tradīcijas, kas valstī bijušas centralizēto finanšu resursu piešķiršanā turpināsies. Protams, saistībā ar ES fondu prasībām ir mainījušies kritēriji. Lai saņemtu finansējumu, projektam nepieciešams daudz nopietnāks pamatojums, reāls līdzfinansējums utt. Bet nav jau mainījusies attieksme pret projekta pieteicēju! Pašvaldība bija un ir prasītāja lomā, turklāt, jo mazāka pašvaldība, (t.i.,
tās budžets un nozīme valstī), jo mazākas cerības projektu līdzfinansēt un vispār gūt tam atbalstu.
Agrāk, kad vienīgais valsts
finansējuma avots bija Valsts investīciju programma, projektus
“filtrēja” sektoru ministrijas, sadalot tos ministriju projektos
un pašvaldību projektos. Patiesībā vienu un to pašu projektu bez
argumentācijas varēja iekļaut gan ministrijas, gan pašvaldību
projektu grupā. Visā līdzšinējās valsts investīciju programmas
vēsturē tā arī neizdevās sadalīt projektus divās pamatgrupās pēc
to būtības. Tas ir, ministriju projektu grupā iekļaujot
nacionālas nozīmes projektus, savukārt pašvaldību projektu grupā
iekļaujot reģionālus vai vietējas nozīmes projektus, abām grupām
paredzot iezīmētus finansējuma apjomus. Apņemšanās to darīt bija
iekļauta valdības deklarācijās jau no 1999. gada. Tomēr
apņemšanās tā arī palika uz papīra. Ne jau tāpēc, ka kāds to
īpaši negribēja. Nepildīja tādēļ, ka lēmumu pieņēmēji Rīgā
joprojām uzskata, ka viņi labāk zina, kas laukiem vajadzīgs.
Atklāti to neviens nepateiks, varbūt pat neatzīs, bet slēptā
veidā visos līdzekļu piešķiršanas līmeņos joprojām dominē
stereotips, ka pašvaldības tā īsti nezina, ko tām vajag. Un vai
tas, ko vēlas pašvaldības, tām tiešām ir vajadzīgs.
Dot lēmumu pieņēmējiem atsauces uz iedzīvotāju vēlmēm,
politiskajām programmām utt. diezin vai ir lietderīgi. Jo
vajadzīgi sausi un nepārprotami, institūcijām saprotami
argumenti. Argumentus, protams, vislabāk prot sagatavot
konsultanti. Un konsultantiem, protams, ir jāmaksā. Taču
garantijas par to, vai projekta pieteikums būs veiksmīgs, neviens
konsultants nedod. Tas nozīmē, ka pašvaldības spēju iegūt
finansējumu pirmkārt noteiks spēja samaksāt pirmo finansējumu.
Nav jāmin – kam. Konsultantiem.
Varbūt skatos pārāk skeptiski, bet šaubos, vai pašvaldību, kas
pieteiks dažādus projektus, būs vairāk par 200. Tātad mazāk nekā
puse. Līdzekļus dabūs vēl mazāks pašvaldību skaits.
Izeja ar neērtības pieskaņu
Pašvaldību reālai rīcībspējai
attīstības jomā redzu tikai vienu iespēju – būtiski palielināt
valsts konsolidētajā budžetā pašvaldību budžeta daļu. Ja šobrīd
tā ir ap 17%, tad nepieciešams pieaugums līdz 25%, kā tas jau
bijis 90. gadu beigās. Atzīsim, ka arī tas ir daudz mazāk nekā
pārējās Eiropas valstīs. Starp citu, pašvaldības budžetu
īpatsvara palielinājums jaunās valdības deklarācijā ir paredzēts.
Atliek tikai sākt to pildīt. Palielinot pašvaldību budžeta daļu,
tām būtu iespēja finansēt savas prioritātes, nevis turpināt
gaidīt kādu centrālās varas labvēlību.
Papildu budžeta īpatsvara palielināšanai nepieciešama arī
pašvaldību lemtspējas palielināšana par reģionu attīstību. Esmu
pilnīgi pārliecināts, ka to var nodrošināt piecu reģionālo
pašvaldību izveide. Šobrīd gan izskatās, ka liela daļa no lēmumu
pieņēmējiem nav gatavi uz tādiem “radikāliem” lēmumiem kā
pašvaldību budžeta īpatsvara palielināšana vai piecu reāli
darboties spējīgu reģionu izveide.
Bet tas nozīmē vien to, ka pirmajā naudas saņemšanas posmā
vairākums pašvaldību turpinās būt atkarīgas no centrālo
institūciju labvēlības.
Sakāmvārds māca: lai saprastu, kā sāp, ir jānokrīt. Domāju, ka
pēc pirmajiem ES fondu līdzekļu saņemšanas (vai nesaņemšanas)
gadiem daudziem būs pilnīgi skaidrs, kas bija jādara šobrīd.
Iespējams arī, ka tiks izdarīti pareizie secinājumi, kā rīkoties
nākotnē.
Edgars Zalāns,
Kuldīgas pilsētas domes priekšsēdētājs